- dely/Taquart @ 26.6.2025 @ 20:48
- Tagi: historia
27 czerwca 1972 roku Nolan Bushnell i Ted Dabney założyli firmę Atari w Kalifornii. Wkrótce zatrudnili swojego pierwszego inżyniera – Al Alcorna, któremu Bushnell zlecił stworzenie gry arcade inspirowanej tenisem z konsoli Magnavox Odyssey. Tak narodził się Pong, jeden z największych przełomów w historii gier. Sama nazwa firmy pochodzi z gry Go – "atari" oznacza pozycję zagrożenia przejęciem pionków przez przeciwnika.
W późniejszych latach Atari zasłynęło nie tylko jako pionier rynku gier arcade, ale również jako producent komputerów domowych. Wśród najważniejszych modeli znalazły się m.in. Atari 400/800, seria XL i XE, Atari ST oraz Falcon 030. Komputery te zdobyły popularność zarówno w domach, jak i wśród muzyków, programistów i artystów.
Po latach sukcesów i kryzysu w branży gier wideo, marka Atari zmieniała właścicieli kilkakrotnie. W 1976 roku Atari zostało przejęte przez Warner Communications, w 1984 roku podzielono firmę i część konsumencka trafiła w ręce Jacka Tramiela, twórcy Commodore. Kolejne dekady przyniosły dalsze przejęcia – przez JTS Corporation, Hasbro Interactive (1998), a następnie francuskie Infogrames (2001), które przyjęło nazwę Atari, S.A.
- dely/Taquart @ 26.6.2025 @ 20:48
- Tagi: 32bit sprzęt
Rozpoczęto inicjatywę mającą na celu odtworzenie specjalizowanych układów scalonych z komputera Atari Falcon. Projekt zakłada analizę struktury wewnętrznej trzech kluczowych chipów: Videl, Combel (Combo) i SDMA – odpowiedników układów znanych z Atari STE (GLUE, MMU, Shifter i DMA).
Główne cele tej inicjatywy to:
- Możliwość wymiany uszkodzonych układów (szczególnie często psującego się Videl) na nowe odpowiedniki.
- Zachęta do tworzenia nowych replik płyt głównych Falcona – oryginalne PCB zawierało wiele niedoskonałości i uproszczeń.
- Odkrycie tajemnic układów niestandardowych – istnieją przesłanki, że Atari planowało tryb 8bpp z prawdziwym chunky pixel layoutem.
Wszystkie środki zebrane w ramach projektu zostaną przeznaczone na profesjonalne zdjęcia struktur krzemowych układów (die shots). Koszt całkowity operacji to 8021 dolarów amerykańskich.
Osoby zainteresowane wsparciem mogą złożyć dotację na stronie projektu.
- dely/Taquart @ 26.6.2025 @ 18:02
- Tagi: 8bit gry muzyka
Ukazała się nowa wersja ścieżki dźwiękowej do gry onEscape - onEscape extEnded & reWorked, autorstwa Poisona. Oryginalna muzyka z 2022 roku powstawała z myślą o ograniczeniach pamięciowych gry – większość utworów była zapętlona i bardzo krótka.
Nowa wersja zawiera rozbudowane i zmodyfikowane aranżacje wszystkich utworów z gry. Dodatkowo dołączono poprawioną wersję oryginalnej ścieżki z 1999 roku, która ostatecznie nigdy nie została użyta w grze. W zestawie znalazły się również dwa remiksy utworu tytułowego: z 2012 roku (planowana płyta Epic Fail, która nie została wydana) oraz z 2013 roku (wydana na Epic Fail Collectors Edition 2k13).
Wszystkie kompozycje zostały stworzone w Stereo Double Chaos Music Composer – programie napisanym w 1999 roku przez Davida Spilkę – i zarejestrowane na prawdziwym sprzęcie Atari 800XE z rozszerzeniem stereo.
- dely/Taquart @ 23.6.2025 @ 22:28
- Tagi: 16bit 32bit emulacja
Dostępna jest nowa wersja emulatora Hatari oznaczona numerem 2.6.0. Hatari to emulator komputerów Atari ST, STE, TT i Falcon, dostępny na systemy Linux, macOS, Windows oraz inne platformy wspierające bibliotekę SDL2. W przeciwieństwie do wielu innych emulatorów ST, Hatari skupia się na wiernym odwzorowaniu sprzętu, dzięki czemu jest w stanie uruchomić większość klasycznych gier i dem.
Lista zmian w tej wersji jest bardzo obszerna – wszystkich zainteresowanych szczegółami oraz pobraniem binariów zapraszamy na stronę z wydaniem.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć w repozytorium Hatari.
- dely/Taquart @ 23.6.2025 @ 10:44
- Tagi: 8bit emulacja
Altirra to rozbudowany emulator komputerów Atari 8-bit, znany z wysokiej dokładności emulacji, zaawansowanych funkcji debugowania i szerokiego wsparcia emulowanego sprzętu. Jest często wykorzystywany zarówno przez użytkowników, jak i programistów oraz twórców demoscenowych.
Czternasta wersja testowa nadchodzącej Altirry 4.40 skupia się głównie na poprawkach związanych z komunikacją i obsługą modemów:
- Modem nie wymusza już wyłączenia zdalnego echa przy połączeniu jako klient Telnet.
- Modem nie negocjuje trybu binarnego przy włączonym tłumaczeniu CR/LF dla Telnetu.
- Naprawiono przypadki, w których modem TCP nie wyłączał skutecznie algorytmu Nagle'a.
- Usunięto błąd powodujący awarię po odłączeniu kontrolerów XInput i próbie konfiguracji map wejściowych.
- Dodano obejście dla bezprzewodowych kontrolerów Xbox podłączanych przez Bluetooth, które pojawiały się również jako duplikaty w DirectInput.
- Poprawiono obsługę sygnału impulsu indeksu oraz timing wyszukiwania dla Black Box Floppy Board.
Nową wersję wraz z kodem źródłowym i binariami można pobrać z forum AtariAge.
- dely/Taquart @ 23.6.2025 @ 10:44
- Tagi: 8bit grafika
Dostępna jest wersja beta RastaControl – graficznego interfejsu użytkownika dla RastaConvertera. Narzędzie dostępne jest dla systemów Windows i Linux i upraszcza obsługę konwersji, umożliwiając bardziej intuicyjne korzystanie z możliwości programu.
RastaConverter to zaawansowane narzędzie konwertujące obrazy do formatu zgodnego z możliwościami ośmiobitowych komputerów Atari. Program opracowany przez Ilmenita wykorzystuje bibliotekę SDL2 oraz FreeImage, a cały proces konwersji polega na optymalizacji programu kernela pod kątem maksymalnego wykorzystania trybów graficznych Atari, duszków, zmian kolorów i multiplikacji obiektów graficznych.
Konwersja prowadzona jest z użyciem algorytmu Diversified Late Acceptance Search, co pozwala uzyskać wysokiej jakości rezultaty przy zachowaniu zgodności ze sprzętem.
Sam RastaConverter dostępny jest w serwisie GitHub, gdzie można znaleźć również kod źródłowy i dokumentację.
- dely/Taquart @ 23.6.2025 @ 10:44
- Tagi: 8bit bbs
Dostępna jest nowa wersja programu Ice-T, popularnego emulatora terminala dla ośmiobitowych komputerów Atari. Ice-T pozwala komputerom z rozszerzoną pamięcią (minimum 128 KB) łączyć się z usługami Telnet oraz dial-up, takimi jak powłoki Unixowe czy BBS-y. Dostępna jest również ograniczona wersja dla maszyn bez dodatkowej pamięci.
Wersja 2.8.1 wprowadza następujące zmiany:
- Dodano kilka wariantów dźwięku kliknięcia klawiszy oraz zwiększono szybkość powtarzania znaków z klawiatury (inspiracja: FlickerTerm80, podziękowania dla ZylonBane).
- Usunięto mechanizm kontroli przepływu „Rush”, który okazał się nieefektywny.
- Naprawiono błąd powodujący zawieszenie programu, gdy dane były odbierane podczas ekranu tytułowego.
- W dialerze skrócono opóźnienie po nawiązaniu połączenia.
- Poprawiono analizator numerów w sekwencjach CSI, tak by akceptował wartości do 255 – zgodnie z wymaganiami niektórych BBS-ów.
Pliki z nową wersją można pobrać z sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 18.6.2025 @ 09:23
- Tagi: 16bit 32bit
MyAES to nowoczesny, szybki i darmowy AES (Application Environment Services - odpowiedzialny ze okienka i GUI) przeznaczony dla systemów Atari oraz ich emulacji, takich jak ARAnyM pod Linuksem. Projekt ma na celu nie tylko dorównanie standardowym implementacjom takim jak MagiC, N.AES czy XaAES, ale również stworzenie przenośnej wersji AES dla przyszłych platform.
W wersji 0.99 Beta 8 wprowadzono następujące poprawki błędów:
- Poprawiono kolory w zrzutach ekranu w trybie X1R5G5B5.
- Usunięto niechciane komunikaty debugowania pojawiające się podczas tworzenia zrzutów ekranu.
- Poprawiono działanie funkcji appl_control(APC_TOP).
- Naprawiono problem z polem edycyjnym, które mogło być przesunięte o jeden znak.
- Obiekty z flagą SHADOW miały szerokość zwiększoną o jeden piksel – poprawiono.
- Poprawiono rysowanie niektórych menu i obiektów w programie Papyrus 5.
- Naprawiono działanie MU_TIMER, który dodawał 20 ms więcej, niż powinien, gdy wartość różniła się od 0.
Ulepszenia:
- Poprawiono dokładność MU_TIMER, dostosowując ją do współczesnych implementacji AES.
- Usunięto zbędne konwersje bitmap, które nie występowały.
- Poprawiono wygląd rozwijanych menu (popupów).
- Dodano nową wiadomość aktualizującą listę aplikacji tylko na żądanie (appl_control), co pozwala uniknąć niepotrzebnych odświeżeń – istotne np. dla pasków zadań.
- Aktualizacja Yopla w celu obsługi nowej funkcji.
Pliki można pobrać ze strony projektu MyAES.
- dely/Taquart @ 17.6.2025 @ 12:23
- Tagi: 8bit sprzęt
Na profilu revive-machines.com na platformie X pojawił się krótki film, który po raz pierwszy pokazuje działającą replikę komputera Atari 800XL przygotowywaną przez twórców tej firmy. Na nagraniu widzimy moment uruchomienia komputera oraz przejście do środowiska BASIC, co może oznaczać, że projekt zbliża się do finalnego etapu produkcji.
Atari 800XL to jeden z najpopularniejszych 8-bitowych komputerów domowych firmy Atari, zaprezentowany na Summer Consumer Electronics Show w 1983 roku. Charakteryzował się elegancką obudową, 64 KB pamięci RAM i stosunkowo dużą zgodnością z oprogramowaniem poprzedników z serii 400/800.
Film prezentujący działanie repliki można zobaczyć na profilu revive-machines.com.
- dely/Taquart @ 17.6.2025 @ 07:52
- Tagi: grafika oprogramowanie
PyDPainter to program graficzny inspirowany kultowym Deluxe Paint z Commodore Amiga (również Atari ST, MS-DOS i Apple IIGS). Umożliwia tworzenie pixel artu na współczesnych komputerach przy użyciu języka Python i biblioteki PyGame. PyDPainter (czytane jako „Pied Painter”) stara się uchwycić klasyczne wrażenia pracy z Deluxe Paint, które w latach 80. zrewolucjonizowało interfejsy programów graficznych.
Wersja 2.2.0 przynosi szereg nowości i ulepszeń:
- Brush Trails – dawny moduł „Spacing” przekształcono w system śledzenia pędzla z opcjami obracania, skalowania i efektami ease-in/out.
- Obracanie i skalowanie pędzli za pomocą klawiszy 9/0 i -/=/+ oraz kółka myszy dla pędzli wbudowanych.
- Nowy wskaźnik typu, rozmiaru i rotacji pędzla bezpośrednio na ekranie.
- Obsługa natywnych okien dialogowych do otwierania/zapisywania plików.
- Podpisany plik EXE dla Windows – lepsza kompatybilność z oprogramowaniem antywirusowym.
- Wsparcie dla Mac ARM – dostępna natywna wersja .app oraz poprawki skrótów klawiszowych.
- Możliwość wklejania tekstu do narzędzia tekstowego ze schowka.
- Menu obsługiwane również w trybie klik/klik – przydatne dla użytkowników laptopów.
- Zwiększona liczba poziomów cofania z 20 do 256.
- Obszerne uaktualnienia dokumentacji – nowe tutoriale, opis Brush Trails i formatów ekranów.
Więcej informacji oraz poradniki znajdziesz w repozytorium projektu.
Pliki instalacyjne dla Windows i Mac można pobrać z sekcji releases.
Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.