Artykuły

    Atari - why?

    Spójrzmy na Atari serii XE. Ładne, łagodne przejścia, miły, kremowy kolor, fajne klawisze. Większość peryferiów do XE, jest utrzymana w tej miłej dla oka tonacji. Spójrzmy na Atari serii XL. Wygodna, łatwo wciskająca się klawiatura, kontrastowe i ciekawe przejścia - to wszystko powoduje że Atari 800 XL nie stanie się kolejnym, nudnym meblem w pokoju.

    Czytaj dalej

    CP/M 2.2 dla Atari XL/XE

    Nawet najlepszy system operacyjny będzie bezużyteczny jeśli nie ma dla niego oprogramowania. Tutaj CP/M był niedościgniony jeśli chodzi o profesjonalne aplikacje. Wordstar, Hisoft C, dBase czy znany chyba każdemu Turbo Pascal to programy obok których nikt nie może przejść obojętnie. Oprogramowania tej klasy nie było nigdy na Atari XL/XE i prawdopodobnie nigdy nie będzie. CP/M otwiera zupełnie nowe horyzonty dla tych, którzy jeszcze chcieliby coś ciekawego zrobić na małym Atari.

    Czytaj dalej

    DGF

    Artykuł ten objaśnia jakie efekty oraz tryby graficzne można uzyskać przy odpowiednio rozgrzanych układach graficznych GTIA i ANTIC. Pozwala również zrozumieć jak unikać takich efektów gdy nie są pożądane a dochodzi do (samoczynnego) rozgrzania układów. Opisane efekty i tryby związane są z opóźnieniami wewnętrznych funkcji układu GTIA o jeden tzw. cykl koloru. Opis zawiera również ciekawe informacje dla osób próbujących odtworzyć schemat wewnętrzny układu GTIA.

    Czytaj dalej

    DOSa wy(z)wód konieczny cz. 1

    Jeśli nie załapałeś dotychczas o czym pisze poniżej, to już tłumaczę Ci łopatologicznie. Miałeś problem z odczytem czy zapisem dyskietki? Twój ATR nie chodzi pod MyDos?em? Dyskietkę w medium czyta tylko Twój DOS?

    Czytaj dalej

    DOSa wy(z)wód konieczny cz. 2

    Dyski EIDE posiadają bufor minimum 512b. To wyklucza zastosowanie bezpośrednie standardu Dos II. Dlatego też możemy zrezygnować z adresowania 2-bajtowym na rzecz 4-bajtowego.

    Czytaj dalej

    DOSa wy(z)wód konieczny cz. 3

    Aby było jasno - większe dyski niż Double obsługuje prócz Sparty tylko My_Dos oraz plugin ATR (...ukryta kryptoreklama). Cały problem to informacje zawarte we VTOC, przypominam:

    Czytaj dalej

    Historia atari.area (do 2001 r.)

    Poczatkowo ten serwis nazywał się dely`s Homepage i umieszczony był na serwerze onetu. Onet wspominam miło, dawali 5MB miejsca na dysku, dosyć szybkie łacze. Jednym słowem nie było na co narzekać. Na wspomnianej dely`s Homepage były gry i demka nie tylko na Atari ale również na C64, Spectrum oraz Amigę.

    Czytaj dalej

    Historia sceny Atari

    Back 2 Orneta... Impreza chyba ździebko cieńsza od edycji AD 1996... Pojawia się zjawisko pt. "elita" (zwana "elytą"), której jedynym zajęciem jest wożenie się wśród tzw. "szaraczków"... Jakoś mniej fajniutkich perypetii, wydaje się, że ludzie przyjechali tylko po to by kopiować stare demka i montować na poczekaniu denne fake`i...

    Czytaj dalej

    Jak podłączyć małe Atari do Internetu

    W tym artykule napiszę jak za pomocą naszej `małej` Atarki posurfować sobie po bezkresach internetu, posiedzieć na ircu itp. Wiele osób sadzi, że Atari jest za male, za prymitywne aby można bylo za pomoca jego korzystac z dobrodziejstw internetu. Co prawda nie bedzie to typowo Atarowskie korzystanie a jedynie wykorzystanie Ataraka jako terminala Linuxowego. W kazdym razie to juz cos!

    Czytaj dalej

    Jak przegrać kasetę?

    W celu uzyskania, jak nalepszych rezultatów konwersji wycinamy początkową i końcową ciszę z nagrania zaznaczając i przeciągając kursor w Audacity. Zaznaczony fragment kasujemy klawiszem Delete. Z moich doświadczeń wynika, że w przerwy między blokami dobrze jest wstawić ciszę zamiast pozostawiać szum starej kasety. Jak to zrobić? Zaznaczamy przerwę pomiędzy blokami i z menu Audacity wybieramy "Generowanie Tonu" -> "Cisza", oraz w okienku "Generator ciszy" zmieniamy jednostkę na "próbki" aby wypełnić całe zaznaczenie "czyściutką ciszą".

    Czytaj dalej

    Jak skopiować ATR na dyskietkę i odwrotnie cz. 1

    Kopiowanie dyskietek jeszcze niedawno było – zaraz po wczytywaniu programów – najpopularniejszą czynnością wykonywaną przez użytkowników komputerów. W obecnych czasach rzadko kto używa stacji dysków – ich rolę przejęły emulatory takie jak SIO2SD, SIDE, SIO2IDE, czy kontrolery dysków twardych IDEa, względnie IDE Plus. Niemniej zdarzają się sytuacje, kiedy użytkownicy pragnący powrócić do źródeł, chcą poczuć się jakby wrócili do lat osiemdziesiątych i potrzebują prostej, sprawdzonej metody przeniesienia obrazów dyskietek na klasyczne nośniki. Ten artykuł ma na celu przedstawienie kroków, które pozwolą na transfer obrazów dyskietek w najpopularniejszym formacie ATR.

    Czytaj dalej

    Jak skopiować ATR na dyskietkę i odwrotnie cz. 2

    Drugi odcinek artykułu o przenoszeniu danych pomiędzy PC, a Atari poświęcimy – jak obiecywaliśmy wcześniej – kopiowaniu tzw. programów całodyskowych. Dyskietki z takimi programami nie zawierają dyskowego systemu operacyjnego (DOS) i ładują zawarte na nich programy od razu po włączeniu komputera – nie jest konieczna żadna interakcja, można też przyjąć, że wszystkie gry ładowane są właśnie w ten sposób. Wystarczy włączyć stację dysków, a chwilę po tym komputer z przyciśniętym klawiszem OPTION i program automatycznie załaduje się do pamięci i uruchomi – oprócz gier, w ten sposób ładowano również niegdyś programy demonstracyjne i użytkowe.

    Czytaj dalej

    Kompilator języka C dla małego Atari

    Jednak jakiekolwiek zmiany w pliku *.CFG nie zostaną zauważone jeśli będziemy kompilować używając komendy "-t atari", trzeba ją zastąpić przez "-C atari.cfg". Jeśli chcemy mieć też wpływ na typ CPU dla którego będzie generowany kod, lepiej jeśli rozbijemy proces generowania pliku wyjściowego na kompilację, asemblację i linkowanie, wtedy wszystko będzie pod kontrolą.

    Czytaj dalej

    Kopiowanie ze stacji dysków na magnetofon

    Co prawda ostatni prawdziwi użytkownicy magnetofonów, jako podstawowej pamięci masowej powinni dawno temu nabrać oleju do głowy i zrezygnować z tego, jakże zawodnego, sposobu ładowania danych, niemniej na fali retro ich liczba ? miast maleć ? rośnie.

    Czytaj dalej

    Kurs Assemblera cz. 1

    Witajcie drogie dziatki, mam nieklamany zaszczyt zaprezentowac pierwsza czesc kursu assemblera CPU 6502. Zdecydowalem sie poprowadzic te lekcje pod wplywem tysiecy listów, które Dely ciagle otrzymuje, a w których to prosiliscie go o tego typu kurs. Tak, tak po tym kursie nikogo nie zdziwi Numen 2,3... , bowiem zdradze Wam jakich to tez instrukcji uzywal Konop, czy tez uzywa Fox.

    Czytaj dalej

    Kurs Assemblera cz. 2

    Każdy rozkaz kodu maszynowego 6502 zawiera jeden, dwa lub trzy bajty. Pierwszy bajt zawiera zawsze kod operacji danej instrukcji razem z rodzajem adresowania. Na przykład A0 jest kodem instrukcji LDY (ładuj rejestr indeksowy Y) używającej bezpośredniego rodzaju adresowania.

    Czytaj dalej

    Kurs Assemblera cz. 3

    Działanie instrukcji: logiczna operacja AND wykonywana jest między odpowiadającymi sobie bitami zadanej liczby lub komórki pamięci a akumulatorem. Jeśli obydwa bity są 1, to wynikiem jest 1. W pozostałych przypadkach wynikiem jest 0. Wartość komórki pamięci pozostaje bez zmian. Wynik operacji umieszczany jest w akumulatorze.

    Czytaj dalej

    Kurs Assemblera cz. 4

    Tworzeniem obrazu na monitorze zajmuje się w komputerach Atari specjalizowany układ scalony - ANTIC (Alphanumeric Television Interface Controller). Jest to specjalnie zaprojektowany dla Atari mikroprocesor, który posiada własny zestaw rozkazów i własny program.

    Czytaj dalej

    Kurs Assemblera cz. 5

    OK, DMACTL mamy już w jednym paluszku, teraz DLPTR. Przez DLPTR rozumiemy rejestr 2-u bajtowy, jak już wyżej wspominałem: $d402 i $d403, cieniem są komórki 560 i 561. W tych 2-óch bajtach zapiszemy adres programu dla ANTIC-a. ANTIC jest przecież osobnym układem zajmującym się tworzeniem obrazu na podstawie specjalnego programu, programu którego autorami możemy być my.

    Czytaj dalej

    Kurs Assemblera cz. 6

    Wszystko zaczęło się od wydania przez Mirage pakietu z playerem plików MD8. Były to zmodyfikowane pliki MOD, tzn. sample 8-bitowe przekonwertowane na 4-bit, oraz zmiany w trackach itp. Wszystie te zmiany miały przyspieszyć odgrywanie i skrócić rozmiar w stosunku do oryginalnego pliku MOD.

    Czytaj dalej

    Kurs Assemblera cz. 6 1/2

    MOD ma 64-o stopniową skalę głośności, ale na potrzeby Atari wystarczająca jest 32 stopniowa skala, zajmuje o połowe mniej miejsca :), jak wyliczyć tablice? Wartości w samplu są z zakresu <0,255>, więc te wartości będą skalowane przez tablice głośności.

    Czytaj dalej

    Kurs Assemblera cz. 7

    Informacje tu przedstawione zostały zebrane z różnych plików RFC, opisów formatów walających się po sieci, własnych przemyśleń i doświadczeń zdobytych w czasie pisania kompresora plików RIP. Kompresor jest na PC, depaker na Atari, żeby była jasność. Nie namawiam Was żebście napisali np. RAR-a na Atari :)

    Czytaj dalej

    Kurs Assemblera cz. 8

    Procedury rysujące linie, okręgi czy stawiające pojedyńcze pixle to podstawa każdej podręcznej biblioteki programisty. Oglądając jednak ostatnio niektóre produkcje scenowe, można dojść do wniosku, że nie każdy ma w swoich zbiorach te podstawowe procedurki.

    Czytaj dalej

    STinG - ostateczne rozwiązanie

    Wbrew pozorom i panującym powszechnie opiniom, szesnastobitowe komputery Atari mogą się jeszcze do czegoś przydać w trzecim tysiącleciu. A mogą być przydatne nie tylko do najprostszych prac typu edycja krótkich tekstów, względnie do prowadzenia rejestru książek i wypożyczonych znajomym płyt Blu-ray.

    Czytaj dalej

    Top grafik - prawda i mity

    W dobrym guście jest, by używać nowych (programowych) trybów graficznych, gdyż ich stosowanie może się przyczynić (w sporym stopniu) do zajęcia wysokiego miejsca na gfx-compo czyli im więcej kolorów, odcieni, itp. tym lepiej - ludzie lubią przepych !!! (tu idealnym przykładem będzie gfx P.W. - "Landscape", który zajął #2. miejsce w Mirowie `94 ). Tak więc należałoby być na bieżąco z nowinkami.

    Czytaj dalej

    Zniekształcenie C w generatorze dźwiękowym POKEY

    Artykuł opisuje zasady rządzące wytwarzaniem zniekształcenia C POKEY-a oraz sposoby stabilizacji tzw. basów C. Jako uzupełnienie opisu dołączony jest plik w formacie Microsoft Excel zawierający tablice częstotliwości/nut dla wszystkich zegarów POKEY. Oprócz tego dołączone są slajdy z WAPNIAKa 2017 oraz program Bass Tester, który pozwala zapoznać się ze zniekształceniem C w praktyce.

    Czytaj dalej

Lotharek.pl
Retronics
Last Party 2025
Lost Party 2025

Szukaj

Wyszukiwarka przeszukuje zasoby atari.area, atariki oraz forum.

Twoliner

Momencik, uaktualniam...  .

Pamiętaj, żeby linki do Twolinera dodawać wyłącznie po skróceniu za pomocą serwisu tiny.pl. Jeśli coś Ciebie ominęło - skorzystaj z archiwum.

Network

konto

Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się lub załóż konto

forum

Artykuły

Wywiady

Allegro

Jako, że Allegro.pl jest bardzo często odwiedzanym serwisem przez Atarowców, umiejscowiłem poniżej wyszukiwarkę produktów związanych z naszym kochanym Atari. Chcesz coś kupić - wystarczy wpisać w okienko poniżej.


Wystarczy wpisac czego szukamy i po chwili znajdujemy sie juz na Allegro.pl.