1

Temat: Nowe gry na 2600

Hej,

niedawno zacząłem robić własne carty do 2600. Czuję, że tu, na Forum, 2600 nie cieszy się jakimś szczególnym zainteresowaniem, ale poza Forum zgłosiło się do mnie kilku ludzi, abym im zrobił kompilację starych gierek albo klona 128-in-1. Pomyślałem, że może dałoby radę trochę rozkręcić rynek 2600 w Polsce i wpadłem na pomysł - na razie bardziej hobbistyczny niż zarobkowy - aby dogadać się z autorami co lepszych gier typu homebrew, zapłacić im działkę i wydawać ich gry oficjalnie, legalnie.

Głównym założeniem projektu jest utrzymanie możliwie niskiej ceny pojedynczego carta. W USA wydawane są (np. przez AtariAge) piękne, kolekcjonerskie wydania, z pudełkiem, instrukcją, ale cena takiego wydania wraz z kosztami przesyłki, cłami itp. sprawia, że prawie nikt w Polsce ich nie kupi. Ja chcę wydawać edycje dla graczy, nie dla kolekcjonerów. Na pewno bez pudełek, i (przynajmniej na początku) też bez instrukcji. Chcę jednak, aby jakość samego kartridża i naklejek na nim była jak najwyższa.

Rozmawiam z kilkoma autorami gier i rozmowy z jednym z nich sa tak daleko posunięte, że wkrótce wydam pierwszą grę, a będzie to "Invaders from Andromeda". Prototyp kartridża wygląda tak (górna naklejka jeszcze nie jest naklejona, bo obudowa jest jeszcze pusta):

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=10927&download=1
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=10928&download=1

Gra trafi na Allegro w cenie 80 PLN. Cena zawiera VAT, za zakup wystawiam fakturę. Wszystko w pełni legalnie, odprowadzam od tego podatki itp.

Nie mam pojęcia, czy sprzedam 1 egzemplarz, 10 czy 50, ale bardzo chcę się dowiedzieć :) I tu dochodzimy do zasadniczego pytania. Czy wśród Was są jacyś chętni na taki cart? "Po znajomości" dałbym niższą cenę - 72 PLN. Niestety nie mogę zejść tak nisko, aby zrekompensować koszt wysyłki Inpostem i w efekcie użytkownicy Allegro z aktywnym SMARTem i tak mieliby taniej, ale wszystko jest do przeskoczenia i tak bym wykombinował, aby Forumowicze także na Allegro mogli skorzystać z rabatu.

EDIT: no nie umiem załączyć obrazka, a na podglądzie mi działały... Obrazki w załączniku w takim razie :)

Ostatnio edytowany przez Dalton (2024-04-09 10:30:48)

Post's attachments

andromeda1.jpg 725.8 kb, liczba pobrań: 127 (od 2023-10-23) 

andromeda2.jpg 123.82 kb, liczba pobrań: 127 (od 2023-10-23) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

2

Odp: Nowe gry na 2600

Super inicjatywa :)

Nie mam 2600, ale z chęcią pooglądam sobie nowe wydania, vlepka wygląda fajnie.
Jakiś nick na allegro, który mógłbym dodać do subskrypcji?

3

Odp: Nowe gry na 2600

https://allegro.pl/uzytkownik/daltonlabs

4

Odp: Nowe gry na 2600

Biorę ;)

Sikor umarł...

Odp: Nowe gry na 2600

Ja też :)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

6

Odp: Nowe gry na 2600

Super, czyli jakieś zainteresowanie jednak jest :)
Uruchomiłem przedsprzedaż na Allegro. W ten sposób chcę oszacować, ile egzemplarzy wyprodukować, żeby nie narobić za dużo "na zapas", ale też aby nie zrobić za mało.

7

Odp: Nowe gry na 2600

A ja póki co zakończyłem wszystkie swoje aukcje na allegro - ucięli mi bezprawnie dwie, zmotywowało mnie to do tego, aby nie dotować tego złodzieja. Wkrótce oferty na wszystko.pl - dla przedsiębiorców, więc tam może też warto dać im szanse, zobaczymy. W razie czego mam 60 dni na wznowienie, ale mocno muszę się nad tym zastanowić.

Sikor umarł...

8

Odp: Nowe gry na 2600

Czytałem wątek o Allegro w "Bałaganie" i jako kupujący nie czułem, o co chodzi. Jako sprzedający zaczynam czuć, chociaż na razie jestem zadowolony. Przy czym pewnie będzie jak z sieciami GSM - zachęcają na start, a potem się zaczną schody. Ale może się pozytywnie zaskoczę :)

9

Odp: Nowe gry na 2600

Wiesz, allegro to dobry portal na własną reklamę, ale współpraca z nimi ostatnio dobija do granic absurdu (jako firma). W każdym razie - powodzenia, gdzie mnie znaleźć wiadomo na szczęście.

Sikor umarł...

10

Odp: Nowe gry na 2600

Obiecałem zniżkę dla Forumowiczów także na Allegro. Okazało się, że "kampanie kuponowe" działają zupełnie inaczej, niż się spodziewałem i nie jestem w stanie włączyć zniżki tak, jak chciałbym, aby działała - żeby aktywowała się po podaniu jakiegoś hasła.

Poza jednym przypadkiem nie potrafię powiązać kupujących z Allegro z użytkownikami Forum. Dlatego jeśli kupiliście grę na Allegro odezwijcie się na PM, a ja zwrócę kwotę zniżki blikiem na telefon albo jakoś inaczej :)

11

Odp: Nowe gry na 2600

Racing game by LowFuel:
Www.LowFuel.Cz

DogWalk by Nooly:
https://forums.atariage.com/topic/29540 … -dog-walk/

^Elanek
7x130XE + 3xAtari Falcon030 + 1xTT03 + 2xST-ATX

12

Odp: Nowe gry na 2600

Muszę wypróbować te gierki. Ale widzę, że pierwsza z nich została już wydana w formie fizycznej, więc pewnie autor nie będzie chciał konkurencji :)

13

Odp: Nowe gry na 2600

Kolejną grą, jaką wydam, będzie właśnie "Dog Walk". A obrazek z załącznika, wygenerowany przez AI, posłuży za bazę do naklejki.
Konkretnej daty jeszcze nie ma. Chciałbym zdążyć w tym roku, ale może wyjść styczeń przyszłego.

14

Odp: Nowe gry na 2600

Jak tylko autor gry otrzyma swój egzemplarz autorski, startuję ze sprzedażą:

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=11423&download=1

Ostatnio edytowany przez Dalton (2024-04-09 10:29:24)

Post's attachments

dogwalk.jpg 782.35 kb, liczba pobrań: 128 (od 2024-04-09) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

15

Odp: Nowe gry na 2600

Ten, tego... Ty i tak wiesz :D

Sikor umarł...

16

Odp: Nowe gry na 2600

Tymczasem na Allegro wystartowałem ze sprzedażą mojej własnej gry, o której piszę w sąsiednim wątku.

Wspomnę przy okazji, że zamierzam po raz pierwszy zrobić też wersję pudełkową. Roboczo wygląda to mniej więcej tak:

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=11723&download=1

Wersja pudełkowa nie będzie dostępna na Allegro - tylko "prywatnie" - przez to Forum, Facebooka  itp., o ile znajdą się jacyś chętni (na razie mam jednego :)).

Ostatnio edytowany przez Dalton (2024-06-17 14:24:29)

Post's attachments

berta_pudelko.jpg 802.72 kb, liczba pobrań: 102 (od 2024-06-17) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

17

Odp: Nowe gry na 2600

Dalton napisał/a:

(na razie mam jednego :))

Piszesz o mnie? :P

Sikor umarł...

18

Odp: Nowe gry na 2600

Akurat nie :)
Czyli mam dwóch? ;)

19

Odp: Nowe gry na 2600

@Dalton
Cześć, właśnie kupiłem Atari 2600+. Potrzebuję dużej ilości gier na kartridżach, żeby uzasadnić sobie ten wydatek :). Niestety nie działają na niej wynalazki typu multi carty z kartą SD. Najciekawsze nowe produkcje homebrew (takie jak te od Champ Games) byłbym gotów kupić za 60-70 zł.
1. Wspomniałeś o prośbach o wykonanie klona kartridża 128-in-1. Zajmujesz się tym albo znasz kogoś, kto by mi go sprzedał? Czy na nim są tylko wersje PAL, czy też jest wersja z ROMami NTSC?
2. Widzę, że masz w ofercie kartridże 8-in-1. Czy mógłbyś wykonać takiego z dip switchami, żeby działał na 2600+ jak dołączony w zestawie z 2600+ 10-in-1? Co oznacza "Kolejne gry ładują się po wyłączeniu i włączeniu konsoli." Przełączę zasilanie ON/OFF albo wyjmę i włożę kartridż i załaduje się kolejna gra? W 2600+ chyba to nie zadziała.
3. Czy mógłbyś wykonać zamiast multi kartridża po prostu kartridż z wgraną tylko jedną wybraną grą do 8kb? Może taki by zadziałał z konsolą 2600+.
4. Prawdę mówiąc to najchętniej bym pewnie spróbował sam zrobić sobie multi kartridż z dip switchami wg tego projektu na stronie PCBWay. Odstrasza mnie tylko konieczność zakupu lutownicy (~300 zł?) i programatora (200-300 zł?), no i rzecz jasna płytek i innych komponentów z PCBWay. Jak oceniasz koszt samodzielnego wykonania takiego kartridża? A ile by mogło kosztować wykonanie kartridża z pojedynczą grą, bez dip switcha?
Pozdrawiam

20

Odp: Nowe gry na 2600

Hej, no to tak:

1. Tak, robię takie klony. Przy czym taki kartridż jest praktycznie nieużywalny na 2600+, gdyż ładowanie gry na tej wersji konsoli trwa około 10 sekund. Przełączenie się np. na 6 grę zajmuje zatem około minuty... Robiłem też takie kartridże w wersji z dip-switchami, ale wówczas nie miały obudowy (bo średnio mi wychodzi dziurawienie obudowy aby dip-switche były dostępne na zewnątrz i żeby to ładnie wyglądało). Na kartridżu, który klonowałem, miałem gry w wersji PAL (identyczny zestaw był na niektórych klonach konsoli zwanych "Rambo"), ale na taki kartridż można wgrać dowolnych 128 gier 4-kilobajtowych, obojętnie, czy PAL, czy NTSC.
2. "Kolejne gry ładują się po wyłączeniu i włączeniu konsoli" - właśnie tak, przełączysz zasilanie ON/OFF albo wyjmiesz i włożysz kartridż i załaduje się kolejna gra. Zadziała na 2600+ - obczaj mój filmik: https://youtu.be/sKIcaA65oIk?t=612 - tu widać 128-in-1 w akcji, ale 8-in-1 działa dokładnie tak samo. No i 8-in-1 jeszcze idzie "przepstrykać" na 2600+ ;)
3. Mógłbym, ale powyższe też zadziałają.
4. Dip-switch ma najmniejszy wpływ na końcową cenę. Na pewno potrzebujesz dobrego programatora - takiego, który zaprogramuje i EPROMy, i GALe. Zwróć uwagę, że ten kartridż z PCBWay obsługuje tylko gry 4-kilobajtowe, czyli najprostsze z możliwych. Oprócz EPROMu w jego przypadku potrzebujesz inwerter i jakieś pierdółki (kondensatory, rezystory). Większe gry, 8-, 16- i 32-kilobajtowe, działają w taki sposób, że Atari dynamicznie przełącza 4-kilobajtowe banki pamięci. Metod takiego przełączania jest kilka (nazywa się to "mapowaniem"): https://www.atariage.com/2600/programmi … _sizes.txt Najpopularniejsza nazywa się F8 i aby zbudować kartridż obsługujący gry tego typu, potrzebujesz jeszcze układu programowalnego GAL20V8. Obczaj tutaj: https://grandideastudio.com/portfolio/g … xels-past/ projekt "Atari 2600 8K/16K/32K Bankswitch".  Jakbyś chciał taki kartridż zbudować samemu jednostkowo, to komponenty elektroniczne kosztowałyby pewnie jakieś 40-50 zł (nie licząc programatora i lutownicy). Tak czy siak, polecam samodzielne eksperymenty. Co się człowiek nauczy, to jego :)

Gry od Champ Games to ekstraklasa i w pełni rozumiem ich cenę. Pomijając wysiłek i czas poświęcony na ich zaprogramowanie, to wykorzystują jeszcze bardziej wymyślne schematy mapowania niż F8, czasami zajmują nawet 128 KB, czasami mają dodatkowy procesor w kartridżu (i czasami nie zadziałają na 2600+ ;))

Jakbyś był zainteresowany jakimiś kartidżami ode mnie to zapraszam na priv. Uprzedzam, że emaile z powiadomieniami z Forum do mnie nie dochodzą, ale wchodzę tu dość regularnie i wiadomości prywatnych nie powinienem przegapić. Na Allegro "wyciszam" wszystko poza oficjalnymi wydaniami, bo jak się nad tym zastanowić, to te klony 128-in-1 to piractwo... Z drugiej strony, ROMy starych gier są powszechnie dostępne w internecie i nikt nie robi z tego powodu problemu. Ale wolę nie kusić losu. W każdym razie, płytek drukowanych mam trochę w zapasie i różne kartridże jestem w stanie wykonać.

21

Odp: Nowe gry na 2600

Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź :). Trzeba popierać polskie rękodzieło, dlatego właśnie kupiłem od Ciebie kartridż (mój nick to rz****_s****). Na razie jeden, ale wkrótce być może więcej, mam listę około 120 gier, część będę chciał mieć na kartridżach, a część (te, które odstawię na zawsze po 5 min. na emulatorku) nie będę na kartridż pakował.

Uznałem, że na kartridżu 8-in-1 bez dip switchy można jeszcze w ostateczności pakować gry typu score attack, które są krótkie i można w nie sobie pograć po kolei w jednej sesji. Takie są np. wg mnie gry na wiosełka (paddle) i wiele innych zręcznościówek. Jestem tylko ciekaw, która metoda zmiany gry będzie szybsza: ponowne uruchomienie ON/OFF czy wyciągnięcie i włożenie karta na uruchomionym sprzęcie (z jednej strony oszczędność o czas rozruchu, a z drugiej strony wyciągnięcie i włożenie też zabiera trochę czasu).

Natomiast innym razem, gdybym chciał w kompilacji umieścić gry z dużym "replayability" i takie z zakończeniem, które można przejść do końca w kilku sesjach (myślę o Adventure, tych różnych Secret Questach, itp.), na pewno zależałoby mi wtedy koniecznie na dip switchu.

Z tym piractwem to powiem tak, na Allegro wiszą stale oferty z kartridżami do Pegasusa, które są na 100% pirackie. Gość, który sprzedaje słynnego KrzysioCarta ma w ofercie różne kompilacje. Ale w praktyce tych ofert nikt nie zdejmuje. Gdybyś sprzedawał tego tajwańskiego carta 128-in-1, to nic by się nie stało, a nawet gdyby jakimś cudem ktoś się przyczepił, to wtedy pewnie mógłbyś wytłumaczyć, że sprzedajesz carta, który był sprzedawany przed wejściem w życie w Polsce ustawy o prawie autorskim (1994). Przecież gierki, które były wcześniej wprowadzone do obrotu nagle nie stały się nielegalne ;). Może uważaj tylko z Pac-manem i z wersjami homebrew Pac-mana. Jest taka popularna strona z romami, vimm's lair. Oczywiście zajmuje się prezerwacją i archiwizacją ;). Właściciel praw autorskich do Pac-mana zażądał jednak usunięcia romów z Pac-manem, nawet tych z najstarszych systemów (to samo zrobiła Sega z Soniciem i Nintendo z Mario, Zeldą i Donkey Kongiem - inne IP ich w ogóle nie zainteresowały i nadal sobie spokojnie wiszą).

Jeśli chodzi o elektronikę, to jest to dla mnie na pewno interesująca umiejętność do nauczenia. Na pewno bym potrzebował wykonać sobie jakieś najprostsze kartridże, może adapter DB9 do USB, może kontroler Vaus do NESa, może jakieś Dashboardy do sim racingu. Pewnie, że można wiele tych rzeczy kupić, ale może wkrótce znikną z rynku, a może kiedyś sam komuś w czymś pomogę. Co sądzisz o takim tanim programatorze z Chin: XGecu T48? W każdym razie, zanim to wszystko zamówię, zanim to dojdzie i się nauczę podstaw, to minie pewnie sporo czasu. Na razie mam zestaw do Arduino, książkę i trochę czasu.

A tak w ogóle to gratuluję sukcesu w tym konkursie 100 commitów. Prawie od zera do MacBooka Pro - to się nazywa łączenie przyjemnego z pożytecznym :).

22

Odp: Nowe gry na 2600

Dzięki! Cały czas jeszcze w pełni nie wierzę, że w konkursie "100 commitów" wygrała gra na konsolę z 1977 ;)

Co do "piractwa", to oczywiście w razie ewentualnych problemów mógłbym się wytłumaczyć w taki czy inny sposób - szczególnie, że na tajwańskim 128-in-1 gry to hacki, mają wycięte nazwy producentów itp., nie naruszają żadnych trademarków. Ale po co ryzykować dla tych kilku złotych? Szczególnie, że jako programista wolę się skupić na promowaniu nowych gier, w tym własnej :) Albo na zaprojektowaniu płytki pod jakiś kolejny rodzaj mapowania, tak jak było ostatnio z E0. No i bez Allegro mam dość roboty z lutowaniem różnych kartridży dla znajomych czy dla ludzi z różnych for internetowych.

Jak chodzi o programator, to używam dokładnie takiego samego i jestem bardzo zadowolony. Programuje EPROMy 27c512, 27c4001, które najczęściej używam w kartridżach, a także starsze 2732 (nie każdy programator to umie). Oprócz tego ogarnia GALe (ale nie podobne PALCE), ogarnia AVRy i PICe... Czego chcieć więcej? Dla niektórych wadą jest to, że program obsługujący ten programator istnieje tylko pod Windowsa, a pod Linuksa już nie. Ja trzymam starego lapka do obsługi różnych programatorów i nie mam z tym problemu :)
Jakby co to na tym forum są najwięksi specjaliści od elektroniki, ja to raczkujący amator, może doradzą Ci jakiś inny...

Z przełączaniem gier przez On/Off jak się uprzesz, to nie musisz czekać do załadowania się gry i ta metoda będzie najszybsza :) Ale nie jestem pewien, czy będzie zdrowa dla konsoli :)