Temat: Total share: 30 years of personal computer market share figures

Ciekawy artykuł o udziale poszczególnych marek komputerów w rynku:
http://arstechnica.com/features/2005/12/total-share/1/

NIestety nie została uwzględniona sprzedaż Falcona/C-Lab ani XL/XE


http://origin.arstechnica.com/articles/culture/total-share.media/graph2-1.jpg
http://origin.arstechnica.com/articles/culture/total-share.media/graph3-1.jpg
http://origin.arstechnica.com/articles/culture/total-share.media/graph4-1.jpg
http://origin.arstechnica.com/articles/culture/total-share.media/graph5-1.jpg
http://origin.arstechnica.com/articles/culture/total-share.media/graph6-1.jpg
http://origin.arstechnica.com/articles/culture/total-share.media/marketshare.jpg

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

2

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

Prawdopodobnie te wykresy pokazują tylko parę najlepiej sprzedających się platform a nie wszystkie obecne na rynku, a udział tych które pominięto uznano za nieznaczny. Nie czytałem całego tekstu, ale wygląda mi na to że chodzi tu o samo USA a nie o rynek światowy.
Sam niedawno szukałem ot tak z ciekawości takich danych by ustalić najlepiej sprzedające się platformy 8 i 16 bit na świecie. Mógłbym tu przedstawić co znalazłem lub wydedukowałem, bo w niektórych przypadkach dane mam bardzo nieprecyzyjne, i/lub wiarygodność źródeł dyskusyjna. Ale się boję że polecą na mnie gromy od tych co wierzą że ich platforma jest The Best, a na co te dane nie wskazują. ;)

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.

3

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

Ciekawe, ciekawe... Według wykresu C64 sprzedawano od 1981 roku. Bardzo ciekawe...

Sikor umarł...

4

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

ZbyniuR napisał/a:

Ale się boję że polecą na mnie gromy od tych co wierzą że ich platforma jest The Best, a na co te dane nie wskazują.

Przedstawiaj.
To ze jakis komputer jest najlepszy, wcale nie oznacza ze bedzie sie najlepiej sprzedawal. Dla przecietnego klienta liczy sie cena, im taniej tym lepiej.
Kolejna sprawa jest brak danych o sprzedaży z lat 80 i 90, nikt tego nie sprawdzal. Jak np policzyc skladaki PC, sprzedawane bez systemu operacyjnego? W Polsce w latach 90 tylko niektore firmy kupowaly licencje DOS'a lub Windows.

5

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

Właśnie, zwykle lepszy w warunkach silnej konkurencji przegrywa, bo jest droższy. I liczy się reklama, szczególnie w przypadku nowości, czyli wygrywa ta firma, która może przeznaczyć na reklamę więcej kasy.

Ostatnio edytowany przez Bluki (2015-01-21 20:59:07)

6

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

No dobra umieszczam listę jaką udało mi się ustalić najlepiej sprzedających się platform, wliczając konsole oraz zbieraniny wielu producentów jeśli ich maszyny były w znacznym stopniu ze sobą kompatybilne. W poszukiwaniu danych zaczynałem od Wikipedii i jeśli tam znajdywałem interesującą mnie liczbę to zwykle więcej nie szukałem. Google zwykle kierowało na jakieś stronki kolekcjonerów, lub fanów. A czasem nie udawało mi się znaleźć nic konkretniejszego albo trafiałem tylko na wzmiankę na stronce która miała sporo błędów np literówek w parametrach kompów co nie dodawało wiarygodności tym liczbom. Niestety nie zapisywałem źródeł a gdy później zacząłem myśleć że może gdzieś to wkleję to już mi się nie udawało ponownie na nie trafić. Dlatego uznajmy że lista jest tylko orientacyjna, zwłaszcza pozycje z podwójnym pytajnikiem. :)
Zanim polecą na mnie bluzgi przeczytajcie na końcu moje komentarze co do kilku konkretnych pozycji. 


A oto lista 8-bitowców.

1. Game Boy             - 118 mln - w tym 49 mln wersji Color.
2. NES/Femicom(Pegasus)    - 62 mln - jego klony nadal się sprzedają.
3. /|\ Atari 2600 (VGS)    - 30 mln.
4. C= Commodore 64         - ponad 20 mln + 4 mln kompatybilnych z nim C128
5. ZX Spectrum        - ok 5 mln + 15 mln klonów głównie w Rosji oraz w Ameryce Pd. a w Europie i troszkę w USA Timexy.
6. NEC-PC88        - ?? co najmniej 15 mln - najpopularniejszy 8bit w Japonii (Z80)
7. MSX            - 5 mln w samej Japonii, a ponad 15 mln na świecie (głównie Korea Pd, Brazylia i Argentyna)
8. CP/M            - ?? kilkanaście mln - dziesiątki różnych producentów, najwięksi to Osborne i Kaypro po kilka mln.
9. Sega Master System - ponad 10 mln - (niektóre źródła podają nawet 12 mln.)
10. Amstrad PCW        - 8 mln.
11. Sharp X1        - ?? ponad 6 mln - (Z80)
12. Apple ][        - 6 mln - Istniały też klony:  Laser 128, Pravec, Agat - a może i więcej.
13. Fujitsu FM7     - ?? ponad 5 mln - CoCoBasic (6809-2MHz)
14. Commodore 128    - 4 mln.
15. Atari 8-bit        - ponad 4 mln.
16. Amstrad CPC        - ponad 3 mln - (w tym Schneidery i Awa).
17. Commodore Vic20     - 2 mln.
18. ZX 81             - 1.8 mln.   
19. Tandy CoCo         - 1.7 mln.   
20. BBC Micro        - blisko 1.5 mln.   


Teraz 16-bitowce.

1. IBM PC            - ze 100 mln (+/-10mln)  samych tylko 16-bitowych klonów.
2. Game Boy Advance     - 81 mln.         (ARM+Z80)
3. SNES/Super Femicom - 49 mln.     (Ricoh)
4. SEGA MegaDrive     - 39 mln. (Genesis/Nomad)     (68k)
5. NEC-PC98        - 18 mln - (8086)
6. Macintosh 68k    - ponad 10 mln. - ten i trzy poniższe łącznie z 32bitowymi Motorolkami.
7. Sharp X68000        - ?? ponad 6 mln - (68000)
8. Amiga             - 6 mln  - w tym samej A500 aż 5 mln.
9. Atari ST        - 6 mln.
10. Fujitsu FM Towns    - ?? ponad 5 mln - (386) - Bootuje się ze CD-ROM
11. Texas Instruments - 2.8 mln (TI-99/4) - TMS9900-3MHz (1979-84)


I jeszcze procesory.

MIPS            -  333 mln. (samych Sony)  - PSX, PS2, PSP, 
Zilog Z80        - 220 mln. (+ 80mln w GBA) - Spectrum, Amstrad, MSX, CPM,  - Nintendo GameBoy, Sega Master System,
Acorn ARM        - >250 mln (samych konsol) - Acorn Archimedes, - GBA, PDA, GPS, Nokia, iPod, iPhone,
AIM PowerPC    - >250 mln (samych konsol) - Power Macintosh,  - Nintendo Wii, Microsoft Xbox 360, Sony PlayStation 3*,
Intel x86        - ok 130 mln (samych 16bit) - PeCety, - później też 32/64bit w iMac, - Microsoft Xbox, PS4,
MOS 6502        - 130 mln.  - Commodore, Atari 8bit, Apple, BBC micro,  - NES (Pegasus),
Motorola 68k    - 70 mln. - Amiga, Atari ST, Apple Macintosh,  - Sega Mega Drive (Genesis),
Ricoh         - 50 mln. - SNES
Hitachi SuperH     - 21 mln (sama Sega)
Motorola 6809    - ok 9 mln.

Inne komputery nie przekroczyły miliona. No może poza NEC-PC60 (8bit) który sądząc po tym w jak wielu krajach dalekowschodnich oraz arabskich jest wymieniany w czołówce najpopularniejszych, to też pewnie ma kilka albo i kilkanaście mln. Ale pojęcia nie mam ile.
Dane o miejscach 5 do 8 w 8bit są tylko szacunkowe więc na tyle nieprecyzyjne że ich wzajemna kolejność równie dobrze może być dowolnie inna, a może nawet jeden z nich się wymienić z miejscem 4 lub 9.
Oszacowanie klonów Spectruma i MSX jest niezwykle trudne z racji dziesiątek rozdrobnionych producentów. Często produkujących bez licencji. Więc liczby podawane tu i ówdzie są zapewne z kapelusza.
O komputerach popularnych w Japonii czyli NEC, Sharp i Fujitsu znalazłem tylko że wyprzedzały tam popularnością MSX (o którym wiele źródeł podaje że w Jap 5mln), trafiałem też na wzmianki że NEC miał połowę rynku 8bit w Jap. Stąd dedukcja że Sharp i Fujitsu muszą mieć co najmniej po 5 a NEC minimum 15 mln. (w 16 bit trafiłem tylko na info że NEC 18mln).
Kompy produkowane z myślą o CPM też liczą dziesiątki różnych zwykle znanych tylko lokalnie marek, (nawet w PL ze 3 firmy produkowały takie kompy). Wiki w którymś z języków (nie pamiętam którym) podaje 3ech największych producentów miało po 7,  5 i 2 mln. Pojęcia nie mam ile natworzyli pozostali razem wzięci.

W 16 bit kompy z Motorolkami 68k liczone zapewne łącznie z ich 32bitowymi następcami. Dane o Makach i PC wydedukowałem raczej z wykresów zbliżonych do tych w 1ym poście w tym wątku. Te widełki w PC (+/- 10mln) wynikają z trudności w odgadnięciu jak duży % PC to były 16bit wciągu kilku lat produkcji gdy jednocześnie wytwarzano także 32 bit. Przeciwnie do Motorolek tu je oddzieliłem bo współcześnie rocznie sprzedaje się ponad 300 mln samych markowych PC, a to więcej niż cała ta lista razem wzięta. ;)

Jeśli ktoś ma precyzyjniejsze dane chętnie je poznam. :)

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.

7

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

Małe poprawki: SNES stoi na 65C816, a 2600 to VCS (nie VGS). :)

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

8

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

Porównanie konsol i komputerów razem - nie jest miarodajne, według mnie. Co do 2600 - jeżeli w NES liczysz też pegasusy, to gwarantuje Cii, że wraz z klonami 2600 sprzedano znacznie więcej. Nie przytoczę teraz ilości, ale jak zajdzie taka potrzeba poszukam artykułu - nie wiem, czy nawet tutaj na forum w dziale konsol nie było kiedyś dyskusji. Oprócz dobrze znanych u nas podróbek "Rambo" i "Video Computer Game" oraz "CA2600" poczytaj o klonach w ameryce południowej ;)

Sikor umarł...

9

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

ZbyniuR napisał/a:

Ale się boję że polecą na mnie gromy od tych co wierzą że ich platforma jest The Best, a na co te dane nie wskazują. ;)

w  sumie to nie jest tajemnicą że ST sprzedawało się lepiej w pierwszej fazie, potem A500 prowadziła. Gdy teraz wracam pamięcią do tamtych czasów, to widzę ten trend pośród moich znajomych. STkowcy byli raczej starszym niż ja pokoleniem, które często zawodowo pracowało na Atari a w międzyczasie umilało sobie czas grami. Większość z nich przesiadła się na PCty, jak tylko osiągnęły one przystępną cenę. Aplikacje mieli tam te same albo podobne a Pentium 133MHz często oferował lepszy komfort pracy niż na 8MHz ST.
"Druga" grupa znajomych to amigowcy, były to same dzieciaki dla których ważniejsze były sample stereo w grach niż komfort pracy dobrym monitorem. Oni sporo później przesiedli się na blaszaki.

Koniec końców Commodore zbankrutowało jeszcze przed zniknięciem z rynku Atari. :P

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

10

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

Dzięki voy. :)
1. Przyznam że się nie wgryzałem w proca SNESa, z tego wynika że to coś podobnego do tego co stosowano w Apple IIGS. A propo prawdopodobnie ten 16 bitowy model jest wliczony do tych 6mln 8bitowych Apple II jakie podaje się sumarycznie tu i ówdzie. A skoro to podkręcony MOSiek to czy SNES jest kompatybilny z NES-em?

2. Z pamięci pisałem myśląc że to Game System, a nie Computer System. hahaha :D

Sikor - Całkiem możliwe, że narobiono klonów VCS 2ie albo i 3ie razy tyle. Ciężko byłoby to znaleźć, zwłaszcza że dotyczy rozdrobnionych producentów, zapewne bez licencji, z wielu egzotycznych krajów z epoki przedinternetowej. Ale te 62mln NESa nie zmienia się we wiki od paru lat. Nie wiem, ale może dlatego że to liczba samych Nintendosów. A przecież klony NESa sprzedają cały czas i to za takie grosze że przypuszczam że grzmocą je milionami co roku i też pewnie bez licencji. Ośmieliłbym się wysnuć teorię że nie zmieniłoby to kolejności na liście. No ja się poddaję. Nie chce mi się szukać danych na chińskich stronach. ;)

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.

11

Odp: Total share: 30 years of personal computer market share figures

Spokojnie, z ciekawości założyłem wątek o klonach 2600. Tylko zwróciłem, uwagę, że tam dodałeś klony ;) A te 30 milionów A2600 to znalazłem, że oficjalnych, wyprodukowanych przez Atari. i dane z 1992 roku ponoć ;)
Co do klonów - fakt, tych się nie doliczy. Oficjalne robiły miedzy innymi: CA, Magnavox, Dactar, CCE... I pewnie masa innych ;) A taki RAMBO do dostania jeszcze kilka lat temu na naszych bazarach - to już pirat ;) Nota bene - był nawet klon o wygladzie pegasusa ;)

Sikor umarł...