1

Temat: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Pytanie do kolegów fachowców od Linuxa jak w temacie. Istnieje coś takiego? Dodam od razu, że Mono i KDevelop to nie to o co mi chodzi... Szukam czegoś co miałoby przybornik z elementami okienek, jak np. Button, RadioButton itp. i można te elementy oprogramować tak jak w VS.

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

2

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

troche tego jest wiec pewnie bedziesz musial sprecyzowac LANG

http://linuxmafia.com/faq/Devtools/ides.html

3

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Dokładnie. Jeśli Java ze Swingiem to polecam NetBeans ;) Ale pewnie nie o to chodzi :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

4

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Biblioteka Qt z narzędziem do projektowania formatek QtDesigner (zdaje się), QtLinguist do i18n.

Edit: Jako przykład kodu możesz obejrzeć AspeQt.

Ostatnio edytowany przez mono (2012-12-15 20:16:42)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

5

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

A na Linuxa to chyba CodeBlocs działa? http://www.codeblocks.org/
Nie wiem jak DEV C++ (i DEV Pascal itp): http://www.bloodshed.net/devcpp.html
Myślę, że któreś z nich wystarczy...

Sikor umarł...

6

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

No właśnie, nie powiedziałem w czym chcę pisać... :(
Najlepiej C++ lub C#, od biedy Java, której prawie wcale nie znam, ale się nauczę jak będzie trzeba...
Netbeans i QtDesigner wyglądają obiecująco. Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
Chodzi mi o to, że tworzę obecnie soft pod Windows do różnych moich wynalazków dla 8-bit, i chciałbym zaoferować też wersję dla Linux'a - może w przyszłości też dla OSX. Czasem padają o to pytania, chociaż ogrom pracy jaki musiałbym włożyć w przeportowanie kodu z VS/C++ czy C# będzie spory.... Tym bardziej, że narzędzia z VS obsługują np. obiekt SerialPort, którego używam.

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

7

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Qt Creator - masz go pod Linuxem, Winda i OS/X.

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Musisz jeszcze określić jaka biblioteka widgetów Cię interesuje. Jeśli GTK, to MonoDevelop/Anjuta mają wizualne designery okienek.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

9

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Dzięki Adam, Anjuta fajnie wygląda. Jednak jeśli chodzi o MonoDevelop - zainstalowałem i nie wiem jak wywołać przybornik z elementami graficznymi okienek do wrzucenia na formatkę... Doczytałem też, że otwiera projekty VS, to by było dla mnie duże ułatwienie! W każdym razie poćwiczę. Wielkie dzięki!

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

10

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Według mnie najprostsze będzie Qt/Qt Creator. Możesz jeszcze spróbować z wxWidgets (są jakieś tam edytory do tego, ale na starcie są trochę ciężkie, ale to moja prywatna opinia).

Ostatnio edytowany przez saulot (2012-12-16 12:33:45)

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

11

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Nie znam się jeszcze na środowiskach programistycznych c, c++ pod linuksa bo dopiero zacząłem się tym bawić z tydzień temu ( ja używam gedit i g++ w konsoli :P ) ale z tego co przeczesałem sieć, to jeszcze takie większe i popularniejsze  środowisko na tą platformę to Eclipse:

http://www.eclipse.org/downloads/

( tyle, że czy ono ma przyborniki to nie wiem, ale z wyczytania w sieci wygląda, że na pewno jest dość popularne na linuksie )

Ostatnio edytowany przez jury (2012-12-16 22:08:34)

12

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Tak całkiem teoretycznie to nie jest takie środowiska wcale potrzebne. Program napisany pod Visual Studio używający np Qt po przekompilowaniu na linuksa powinien po prostu zadziałać, o ile napisało się go oczywiście dostatecznie przenośnie, ale Qt jest frameworkiem, który dostarcza praktycznie wszystko, więc jak ktoś chce, to nie musi poza niego wychodzić.

13

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Tak mi się przypomniało:

http://roflcopter.pl/6187 napisał/a:

Rozmowa na /prog/:
- I am looking for a good C ide for Linux.
- Linux IS a C IDE.

;)

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

14

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

jasne, ale w pierwszym poście była mowa o czymś z "przybornikiem okienek" ;).

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

15

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

No właśnie, nie chodziło mi po prostu o środowisko, tylko o coś, co przyspiesza tworzenie aplikacji desktopowych. Być może po prostu jestem "skażony" przez VS, może to robi się inaczej pod Linuxem.... :)

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

16

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Duddie: taka mala rada - daruj sobie anjute i pisanie pod gtk.
gtk ma straszne ograniczenia, a ludzie aktualnie ja zmieniajacy - lamia wsteczna kompatybilnosc i tak na prawde stwarzaja same problemy.

moze wspomniany qt creator bedzie czyms pod twoje oczekiwania? poklikaj w to nieco, choc qt to nie zupelnie c++, tj. to nieco zmieniony jezyk, ale nic strasznego ;)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Jellonek: GTK ma straszne ograniczenia? Możesz to rozwinąć?

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

18

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

jellonek napisał/a:

moze wspomniany qt creator bedzie czyms pod twoje oczekiwania? poklikaj w to nieco, choc qt to nie zupelnie c++, tj. to nieco zmieniony jezyk, ale nic strasznego ;)

Jell, jaki zmieniony język C++? To, że część rzeczy jest przepuszczana przez ich preprocesor i dodatkowe narzędzia, który generuje jakiś tam specyficzny dla qt kod to wcale nie znaczy, że zmieniali język.
Qt to jest tylko biblioteka razem z własnym frameworkiem (,który ułatwia pracę, ale trzeba się do niego przyzwyczaić, nie jest on niezbędny), wszystko jedzie na gcc (czy pod windą czy pod linuksem).

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

saulot: chodzi pewenie o moc, bez ktrórego w Qt nie bangla. To po prostu rozszerzenie C++ o pewne rzczy których Qt potrzebowało, a chciało uzyskac bez konieczności robienia syntaktycznych potworków które czasami trzeba w C++ (w tródniejszych momentach) robić.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

20

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Eclipse ma plugin CDT (C/C++ Developer Tool) do tworzenia aplikacji w C/C++. Używam tego od czasu do czasu i jest przyjemnie. Nie ma tam żadnych wizualnych rzeczy, bo to tylko edytor i kompilator. Designerów dla formatek dla Eclipse nie znam.

Edit: CDT to taka konwencja nazewnicza - mają też JDT (Java Developer ...), PDT (PHP Developer ...) itd.

Ostatnio edytowany przez mono (2012-12-17 11:34:01)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

21

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Adam Klobukowski napisał/a:

saulot: chodzi pewenie o moc, bez ktrórego w Qt nie bangla. To po prostu rozszerzenie C++ o pewne rzczy których Qt potrzebowało, a chciało uzyskac bez konieczności robienia syntaktycznych potworków które czasami trzeba w C++ (w tródniejszych momentach) robić.

no nie bangla, bo mają swój mechanizm do generowania kodu c++ (taki pipeline sobie wymyślili). customowe pliki są przepuszczane przez ten ichni preprocesor i jest generowany na tej podstawie kod c++ (nagłówki itp.. do kontrolek i innych rzeczy), które są z kolei kompilowane przez normalnego c++, więc wg. mnie stwierdzenie, że qt ma jakiegoś specjalnego, zmodyfikowanego c++ jest błędne.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

22

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Qtdesigner i Kdevelop

23

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Adam Klobukowski napisał/a:

Jellonek: GTK ma straszne ograniczenia? Możesz to rozwinąć?

Kiedyś jak musiałem podłubać w kilku GTK programach to porażał mnie fakt, że tworząc UI większość twórców używała do tego funkcji z GTK zamiast użyć czegoś w stylu Qt Designera i mieć to załatwione. Do tego paddingi i marginesy trzeba było z łapki ustawiać. Qt 2/3 miało już UI rozdzielone od kodu przez co można było poprawiać UI nie ruszając kodu.

Do tego GTK to C. Z pierdyliardem rzutowań i pierdyliardem makr.

24

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Adam: tak, chodzi o 'moc'.
saulot: jesli nie kumasz ze 'moc' to nie c++, ze to posredni jezyk, z ktorego wlasciwy c++ jest generowany - to sorry.
Hrw: no nie mow ze nie kojarzysz glade. ztcp byl dostepny w tym samym czasie co qtdesigner. to ze to c i rzutowania - to imo zaleta, a nie problem. jak chcesz pozbyc sie recznej zabawy z makrami itd. - poczytaj o jezyku vala
do czystego c znacznie latwiej sie bindowac niz do c++ (brak name mangling).

glib/gobject sa bardzo fajne technicznie (dzieki gobject-introspection sa przecudne, jesli chodzi o podpinanie sie z jezykow dynamicznych). niby wszystko pieknie, poki sie czlowiek na poziomie gui nie rozbija o gtk, ograniczenia zwiazane z przechwytywaniem chocby glupich klikniec, problemy ze stylowaniem (rozne engine styli maja rozne zakresy obslugiwanych widgetow), czy chocby z tym, ze dopiero z irca czlowiek moze sie dowiedziec by np. nie uzywal gtk(h/v)box, bo w przyszlej wersji calkiem wyleca, mimo tego ze od dekady byly (nawet nie zostawia fallback w postaci obudowy do preferowanego teraz gtkgrid czy cos tam).
w brode sobie pluje ze pracownikowi siedzacemu naprzeciw mnie nie kazalem pisac apki w qt, tylko pozwolilem robic w gtk, bo mial z tym powierzchowna stycznosc (a i sam bylem wtedy jeszcze milosnikiem gtk).

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

Odp: Środowisko programistyczne dla Linuxa a'la Visual Studio

Hrw: to nie tak. Po prostu narzędzia designerskie do GTK potrafią wygenerować bezpośrednio kod. To kiedys dominowało (początki GTK 2.x), dzis (koniec GTK 2.x i od początku w GTK 3.x) dominuje generowanie XMLi (i kawałka kodu). Nie wiem kiedy to robiłeś, ale dziś paddingi i marginesy są ustawione domyślnie i nie powineneś ich ruszac chyba że to baaardo dla Ciebie istotne.

Do tego zawsze można bło pisac w gtkmm (C++, bez makr i udziwnień) albo C#, albo w wielu z innych języków.

Ostatnio edytowany przez Adam Klobukowski (2012-12-17 15:10:03)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio