1

http://pentagon.nedopc.com/info.htm

czy, jeśli powstają tak zaawansowane rozszerzenia jak SoundBoard, VBXE, czy większość produkowanych obecnie interface'ów do HDD - to czy nie można by się pokusić o zbudowanie Atari na zasadzie analogicznie podobnej jak w przypadku nowego ZX Spectrum?? :)

Kontakt: pin@usdk.pl

2

Oczywiście, że można się pokusić... Ameryki nie odkryłeś :)

pomidor

3

eh pin, popatrz na okolo - mamy st w fpga, mamy c64 w fpga, amstrada w fpga, amige w fpga, spectruma tez mamy
a do atari nie mamy nawet dopalu

przechodze na tumiwisizm

4

dopału :) - ?? - mając Sound Board, oraz VBXE to co niby takiego komp zrobić nie może, jeśli po prostu niczego nie robi wyświetlając obraz, czy grając (w przyszłości) muzaka :) -?? .. no dobra - Warp7/65c816 i 1MB liniowego ramu powinno wystarczyć. Ale,. ... to już jest.

Kontakt: pin@usdk.pl

5

Dopały nic nie zastąpi, a Warp7 to za mało.... ja chcę min. 14MHz

6

ale po co ???

serdecznie proszę o maile na lotharek@lotharek.pl z tematem ATARIAREA - inne formy komunikacji zawodzą...
"The worth of all people is dependent on how they spend their life making contributions" - Kano Jigoro
FKMC /Fan Klub Malej Czarnej/   @Grey

7

poniewaz sie da

przechodze na tumiwisizm

8

... no - da się, aczkolwiek optymalnie by było, gdyby dopalać ram liniowy powyżej $ffff tak, by wszystkie stare programy mogły działać "po staremu" :)

Kontakt: pin@usdk.pl

9

a wtedy strona zerowa bedzie naprawde szybka...
nie filozuj

przechodze na tumiwisizm

10

Liniowy RAM tak, ale niech ten liniowy RAM "lata" z częstotliwością x razy większą niż standardowy - 7 lub lepiej 14MHz, bo będzie zgodność w dół, a jednocześnie szerokie pole do popisu dla programistów. Generalnie jestem zwolennikiem założenia, żeby każda dopalona atarka miała liniowy RAM taktowany inaczej: jedne 7MHz, inne 10,5, inne 14MHz - dlaczego? Żeby programiści przejęli nawyk pisania w sposób uniwersalny, czyli synchronizujemy się do jakiego rejestru, a nie liczymy cykle procesora i coś, co idealnie wyglądało na 7MHz, na 14 się syfi. W dobie VBXE można zapomnieć o sztuczkach typu: synchronizacja na NOP-ach, żeby uzyskać w jednej linii 3 tryby graficzne na raz.

11

jakoś się specjalnie nie wkur... ;)

Gdyby we wszechświecie nie istniały obce cywilizacje to znaczy, że na ziemi istniałaby tylko biała rasa - M.M. Kucharski

12

Candle napisał/a:

a wtedy strona zerowa bedzie naprawde szybka...
nie filozuj

No to niech oryginalna "powolna" pamięć atari nie będzie na stałe w banku zerowym, tylko niech będzie dowolnie przełączana w dowolny bank przykrywając szybki bank jaki tam był (lub niech wypełnia pustą przestrzeń jeśli byłaby wmapowana w nieużywany obszar). Po przełączeniu jej wyżej mamy szybki bank zerowy, a wciąż mamy dostęp do pamięci atari tylko w innym miejscu. Jeszcze jakby można było tak zrobić osobno dla odczytu i dla zapisu to byłoby super (scenariusz: ustawiamy pamięć atari w banku zerowym dla zapisu i gdzieś wyżej dla odczytu. W rezultacie czytając z banku zerowego czytamy z pamięci szybkiej, a zapisując zapisujemy wolno do atari. Takim trikiem można w błyskawicznym tępie przepisać blok z pamięci szybkiej do atari).

13

No i co? To nie problem elektroniczny tylko programistyczny, bo takie coś na większości płytek prototypowych FPGA da się zrobić - kwestia dobrania odpowiedniej ilości bramek i odpowiedniego zestawu we/wy - bo standardowe mają często 3 lub 9 bitowy kolor, a to trochę mało - ale mają też wyjścia ogólnego przeznaczenia często w bardzo obfitych ilościach.

Czyli siadać i kodować bramki - GTIA już jest jako VBXE, Pokey pewnie zrobili do gier wideo, 6502 jest. :) W sumie to jak ktoś coś takiego robił to powinno być proste... A na pewno prostsze niż ST czy Amiga, które zrobili.

Krzysztof [Atari 1040 STE + 65 XE]

14

Co do Amigi - zdecydowanie Atari 8-bit jest prostsze, co do ST - sądzę, że konstrukcja logiczna ANTIC-a może okazać się logicznie o wiele bardziej złożona niż kości grafiki ST ;)

15

macgyver napisał/a:

Co do Amigi - zdecydowanie Atari 8-bit jest prostsze, co do ST - sądzę, że konstrukcja logiczna ANTIC-a może okazać się logicznie o wiele bardziej złożona niż kości grafiki ST ;)

No tak Shifter w ST przenosi pamięć na ekran i tyle. Ale jest blitter i parę innych rzeczy skomplikowanych.

A w Atari jest jeszcze fajny generator liczb losowych w Pokeyu - nie do zapisania w VHDL, nie? :)

Krzysztof [Atari 1040 STE + 65 XE]

16

Pinokio - rozmawiałem dość długo na ten temat z Pasiem na party w Głuchołazach. Uwierz mi taka Atarka już dawno byłaby do kupienia - gdyby jedna osoba udostępniła dokumentację techniczną do małego Atari - bez tego życzę powodzenia! Na dzień dzisiejszy bez problemu w fpga wrzucisz MMU i Freddiego + reszte typowej logiki... Pokey jest rozgrzebany i niedokończony reszta nie ruszona - a Facet posiada oryginalną dokumentację razem z budową wewnętrzną każdego układu!!!!! Upublicznienie takiej dokumentacji daje 100% zgodność z orginalną Atarką, bo zachowujesz wszystkie błędy które występują w układach.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

17

co to za osoba - dawaj namiar  :-(

serdecznie proszę o maile na lotharek@lotharek.pl z tematem ATARIAREA - inne formy komunikacji zawodzą...
"The worth of all people is dependent on how they spend their life making contributions" - Kano Jigoro
FKMC /Fan Klub Malej Czarnej/   @Grey

18

Pewnie Curt Vendel.

KMK
? HEX$(6670358)

19

nie sadze zeby ktos budujac cone albo amige w fpga mial dokumentacje do asicow - nie badzcie dzieci i nie zaslaniajcie sie tym, ze nie ma dokumentacji
nie takie rzeczy ludzie robili metoda prob i bledow
emulatory tez istnieja bez dokumentacji

przechodze na tumiwisizm

20

Candle - nikt nie napisał, że się nie da! Schemat Atarki jest dostępny na stronie J. Soboli, brak owej dokumentacji, powoduje tylko to, że jest to zajęcie cholernie czasochłonne i zanim powstanie Atari-One upłynie pewnie jeszcze dużo czasu - lub w ogóle nie ujrzy to światła dziennego, bo nikomu się za to nie chce zabierać.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

21

krzyc napisał/a:

Ale jest blitter i parę innych rzeczy skomplikowanych.

Ja wspominałem o ST, a nie o STe :P

22

Candle napisał/a:

a wtedy strona zerowa bedzie naprawde szybka...
nie filozuj

uwaga nie na miejscu.

Kontakt: pin@usdk.pl

23

pigula: to nie przeszkadzalo gosciiowi ktory upychal w fpga amige...
pin: to jest balagan, uwagi nie musza byc na miejscu
krzyc: rejestr przesowajacy z bramkami xor po drodze nie jest do zapisania w vhdl? jaki ten jezyk ograniczony... a moze poczytamy dokumentacje?
laoo: sa prostrze rozwiazania, a to, o ktorym mowisz, mozna wykozystac inaczej

jedynym powodem dla ktorego nie ma atari w fpga, to to, ze sie nikomu nie chcialo

przechodze na tumiwisizm

24

Candle, nie jedynym. Kolejnym powodem jest to "panie ,czy to jeszcze bedzie atari", kolejnym ze jednak trzeba by pareset zlociszy dac za taka płyte i juz widze tabuny kupujących.

Pin a gdzie mozna sobie takiego gotowego  pentagona kupic? Skrobnalem do autora ale moze kttos to jeszcze robi?

Dwa korce ziemniaków, gęsich jajek kopa, żeby móc to połknąć, tęgiego trza chłopa. GG3456993

25

Zaxon - robią to Rosjanie, więc nie podejrzewam iż ktokolwiek raczył pomysł skopiować. Teoretycznie koszty winny zmieścić się w granicach zdrowego rozsądku - np. Sprinter (Spec zbudowany na podobnej zasadzie - z zegarem max 21mhz, IDE, emulacja sprzętowa bodajże 5 konkretnych modeli ZX, opcjonalnie rozbudowana grafika, czyli nowy tryb itd.) kosztował około 600pln :)

Candle - oczywiście, masz rację i nie zamierzam się nad tym rozwodzić ;)-


... a w tym wszystkim jedno, co wydaje mi się najważniejsze to fakt, by nawet bardzo rozbudowany komputer był 100% zgodny ze standardem 64k tak, by całość "starego" oprogramowania działała w sposób nie powodujący u użytkownika nieokreślonych stanów układu nerwowego :). W takim przypadku sądzę, że nadal mamy do czynienia z Atari bo jak można nazwać inaczej komputer, który uruchamia oprogramowanie wyłącznie przeznaczone nie dla C64, nie dla Amstrada, tyle co dla Atari właśnie :D -

Kontakt: pin@usdk.pl