1 Ostatnio edytowany przez nord384 (2006-08-12 18:45:41)

Do Atari STE wchodzi normalny 30 pinowy ram czy te krótkie wersje ??
Pozdrawiam

2

30 pinowy to właśnie jest tak zwany "krótki SIMM". Późniejze miały 72 piny (SD-RAM i EDO-RAM). W STE są cztery gniazda na "krótkie" SIMy. Polecam FAQ w Atariki.

Sikor umarł...

3 Ostatnio edytowany przez nord384 (2006-08-12 20:47:24)

no tak, ale mi nie o to chodziło. Normalne to są te takie wysokie, a ja mam te takie mniejsze. Nie sa takie wysokie jak stanard- nie chodzi o długość i ilość pinów. Maja 30 pin tylko sa o połowe niższe. To sie nazywa Goldstar E114072. Czy to będzie pasować ??
Tu są takie  http://i8.ebayimg.com/03/i/07/f0/f0/39_1.JPG - pierwsze po prawo od dołu. Wyglada normalnie tylko że sama pamiec została umieszczona poźiomo co pozwoliło skrócić całość kości.

Wysokosc niewazna, jak pasuja - wkladaj.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

5

Ja to mowi moj światły przedmówca Adam, pchaj te kosci. Ja w swoim przerabianym na dekstop Steku, tez ma te niskie. Wyzsze mi sie nie miescily pod kable. U mnie spokojnie działaja choc timingi to 30 a Atari to chyba max 100? W kazdym razie uzywam od prawie 3 lat i wszystko ladnie smiga.

bzzzz...bzzzzz..... o wgrało się !!!!

6

Witam,

czy jak włożę SIMMy po 4MB to Atari 1040 STE zgłupieje, czy normalnie złapie je jako 1MB? Na schemacie widzę, że i tak jest podłączone 10 bitów adresu... Swoją drogą to chyba głupie, że nie dali tych dwóch bitów więcej - można by dać 16MB... (a w zasadzie ~14, bo TOS i te sprawy są na górze)... Zwłaszcza, że o ile wiem MMU do serii STE jest chyba od nowa zaprojektowane... Bez sensu.

Pozdrawiam.

Krzysztof [Atari 1040 STE + 65 XE]

Powinno je łyknąć. Jak sprawdzisz - daj znać co do wyników.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

8

A co z bitem 11? jeżeli pin adresowy wisi w powietrzu, to będą zwisy. Trzeba by podpiąć do masy lub do +5V przez 4k7

9

momento, ale ste obsluguje 16mb ramu, st niebajdzo, ale ste ma wlasnie te bity juz podlaczone, chyba ze ste tez narobili pare wersji?

przechodze na tumiwisizm

10

Marzyciel...

11

jer napisał/a:

A co z bitem 11? jeżeli pin adresowy wisi w powietrzu, to będą zwisy. Trzeba by podpiąć do masy lub do +5V przez 4k7

O tym nie pomyślałem... brak doświadczenia z elektroniką. Ale dolutować dwa kabelki pod spodem to nie problem. A w te STE standardowo z 16MB jakoś nie mogę uwierzyć... A jak już lutować to może jednego 72 pin 16MB - tylko jakoś MMU trzeba obejść... Ciekawy pomysł.

Wie ktoś może jak TOS sprawdza ile jest pamięci i co by zrobił taki TOS 2.06 jakby mu dać te 14MB?

PS. Tak czy inaczej nabyłem grzecznie SIMMy 1MB.

Krzysztof [Atari 1040 STE + 65 XE]

TOS powie: "o motyla noga, jeszcze nigdy takich fajnych 4MB nie widziałem". :D Jakby mówił coś innego, daj znać :)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

13

Czy TOS by wykrył RAM powyżej 4MB to inna bajka - kwestia ilości widzianej pamięci rozbija się o ilość multipleksowanych lini adresowych (wymaganych przez pamięci dynamiczne), które wychodzą z STekowego MMU, a ZTCP to właśnie ich ilość ogranicza pamięć ST do 4MB.

14 Ostatnio edytowany przez krzyc (2009-04-07 15:57:43)

macgyver napisał/a:

Czy TOS by wykrył RAM powyżej 4MB to inna bajka - kwestia ilości widzianej pamięci rozbija się o ilość multipleksowanych lini adresowych (wymaganych przez pamięci dynamiczne), które wychodzą z STekowego MMU, a ZTCP to właśnie ich ilość ogranicza pamięć ST do 4MB.

No tak - sądzę, że MMU nie obsługuje tych linii. Ale... Przejmując kontrolę nad liniami A23 i A22 możemy zmusić MMU do myślenia, że porusza się wewnątrz 4MB, a te linie doprowadzić bezpośrednio z procesora - uważamy też na linie A21 i A20 które świadczą o dostępie do TOSa i innych rzeczy w górnej części i na ten czas zwracać MMU linie A23 i A22.

Ostatni adres RAM, który rozumie MMU to 4MB czyli:
001111111111111111111111

Odcinamy A23-22 od MMU gdy mają wartość 10 i 11, ale pod warunkiem, że A23-20 nie mają wartości:
(adres 0xE?????) 1110 - TOS 1.6+
(adres 0xF?????) 1111 - RESERVED, CART, TOS 1.0, IO

Myślę, że można to zrobić na prostych układach lub ostatecznie na jakimś GALu. Teraz pytanie o czym nie pomyślałem. :)

I pytanie jak TOS np. 2.06 na to zareaguje...

Krzysztof [Atari 1040 STE + 65 XE]

15

Samo "podciągnięcie" linii z procesora nic nie da, trzeba "wpiąć się" pomiędzy MMU a SIMM-y, żeby można było sterować sygnałami CAS.

Pytanie, czy MMU statycznie ustala adresowanie SIMM-ów (czyli np. przy obecności 2 SIMMów ma znaczenie, w której parze slotów siedzą, czy nie) czy dynamicznie stwierdza, która para jest obsadzona i "samo decyduje" jak zmapować je w przestrzeni adresowej CPU?

Wydaje mnie się że MMU potrafi wykryć który bank jest obsadzony - ale nie mam pewności.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

17 Ostatnio edytowany przez krzyc (2009-04-07 17:13:33)

macgyver napisał/a:

Samo "podciągnięcie" linii z procesora nic nie da, trzeba "wpiąć się" pomiędzy MMU a SIMM-y, żeby można było sterować sygnałami CAS.

Ale CAS będzie takie samo jak przy 4 MB RAM, bo to zupełnie nie zależy (chyba) od adresu pamięci? Właśnie dlatego mówiłem o oszukaniu MMU, żeby myślał, że ma 4MB. Przy dostępie do pamięci od 4MB do 14MB MMU myśli że jest ciągle w obrębie 0-4MB i daje wszystkie sygnały.

macgyver napisał/a:

Pytanie, czy MMU statycznie ustala adresowanie SIMM-ów (czyli np. przy obecności 2 SIMMów ma znaczenie, w której parze slotów siedzą, czy nie) czy dynamicznie stwierdza, która para jest obsadzona i "samo decyduje" jak zmapować je w przestrzeni adresowej CPU?

A to faktycznie bardzo ciekawe pytanie, bo nigdy nawet nie próbowałem STE odpalić na dwóch SIMMach. Na dniach będę miał nowe SIMMy to poeksperymentuję. Ja obstawiam, że dwie kości będą działać tylko w banku 0. :)

A może i nie - ze schematu wynika, że MMU mapuje adresy na specjalne linie MADDR 0-9, więc pewnie będą działać oba przypadki, a MMU ma jakąś inteligencję. :) To komplikuje moje rozważania.

Krzysztof [Atari 1040 STE + 65 XE]

18

krzyc: właśnie MMU powoduje wysterowanie sygnałów CAS i RAS w momencie, gdy nastąpi odwołanie do pamięci z określonego obszaru - gry pojawi się adres "spoza", to po prostu te sygnały, albo jeden z nich (obstawiam CAS-a, gdyż to sterowanie nim przede wszystkim decyduje o "wyborze SIMM-a") nie zostaną wysterowanie i sama "translacja" linii adresowych nic nie da. Trzeba zrobić "bajpasa", który w pewnych okolicznościach wysteruje linie CAS (i może RAS), gdy MMU stwierdzi, że nie pojawił się adres z określonego obszaru.