1

Witam,

Poczytalem troche o rodzajach instalacji itd, ale nic z tego nie rozumiem. Moze mi ktos pomoze.

Wiem ze sa 2 rodzaje uziemien. Jedno tzw 'z bolcem' gdzie jest jeden punkt uziomu. I drugi, 'bez bolca'
gdzie przewod zerowy jest na przewodzie zasilajacym, a uziom mozna zrobic na kazdym dowolnym odbiorniku pradu
przez podlaczenie go do 'ziemi' (rura, wiadro w ziemi, whatever) -- jesli tu cos pogmatwalem to prosze mnie naprowadzic :)

Do sedna:
Otoz, mam pewien problem z instalacja elektryczna w domostwie. Instalacja jest 'bez bolca' tzn w gniazdkach sa po 2 przewody. Niektore gniazdka maja bolce, niektore nie. Ogolnie niezly kipisz. Zamierzam zamontowac dosc wrazliwe urzadzenie elektroniczne, dosc kosztowne :) Jego specyfikacja mowi ze bezwzglednie musi byc uziemione, i zupelnie nie wiem (juz sie pogubilem) co mam zrobic. Kabel zasilajacy (wbudowany) ma 'dziurke' na bolec. W gniazdku nie mam bolca.
Czy wystarczy jesli obudowe tego urzadzenia podepne do tzw 'kaloryfera'? Czy musze zmieniac cos w instalacji.

Dodam, ze mam rowniez zabezpieczenie przeciwporazeniowe, ktore dziala na zasadzie roznicy potencjalow (wnioskuje stad, ze podlaczylem kiedys pralke gdzie przez przypadek w srodku dyndal jakis kabel od zasilania (nie podlaczony) i wywalilo ten 'bezpiecznik' porazeniowy)

Prosze o jakies porady badz wskazowki, gdzie sie w miare przystepnym jezykiem mozna o tym dowiedziec. Pradu na codzien nie tykam :) i z tego co czytam to jest to sztuka sama w sobie...

Z gory dziekuje.

2 Ostatnio edytowany przez maw (2008-12-16 01:07:53)

Mikey, zacznij od kupna próbnika, którym sprawdzisz, gdzie masz fazę (na którym drucie) w gniazdku (jak jest faz, zaświeci się). "Uziemienie" na instalacji dwużyłowej robisz łącząc masę (drut, na którym próbnik nie świeci) z bolcem (podłączenie musi być "zmostkowane" z podpięcia masy z dziurki gniazdka do bolca). Możesz też doprowadzić przewód zerujący do kaloryfera (nie zapomnij zeskrobać farby w miejscu podłączenia :D ) - ale jeżeli masz faktycznie instalację różnicowoprądową, to możesz w ten sposób wywalać bezpiecznik, bo będziesz miał upływ z sieci jak gdzieś będzie źle zabezpieczona.

No i serio ktoś robi instalacje różnicowoprądowe tylko na dwóch przewodach ???

Jak już będziesz mieć próbnik, to od razu wymień wszystkie gniazdka na takie z bolcem. Coprawda g*** to da, jak Ci się masa przepali/zerwie/przewierci - ale akurat ten fakt powinien zasygnalizować Ci bezpiecznik r-p.

Zaxona tu gdzieś w pobliżu nie ma ? On się zawodowo para takimi zabawkami :D

___
Press play on tape...

3

oidp przy podlaczeniu sugerowanym przez maw powinny ci wyskoczyc bezpieczniki :]
po to jest separacja miedzy zerem a ziemia, by takich "chockow-klocow" nie robic (tj. mostkowanie).

btw. niby sie tego uczylem na jednych ze studiow, ale nie bardzo pamietam ;)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

4

Tak, przy prawdziwym r-p będzie wywalać, jeżeli zro będzie "mostkowane" - choć ja bym stawiał, że to nie są bezpieczniki r-p a te tzw. "błyskawiczne".

___
Press play on tape...

5 Ostatnio edytowany przez pajero (2008-12-16 02:10:16)

Mikey - nie wiem o jaki sprzęt chodzi, ale: jeśli masz gwarancje door-to-door to wezwana obsługa sprawdza gniazdko - by Ci ulać gwaracje. Serwis do TV jest za głupi, ale tacy od serwerowni to się znają.

Jeśli wtyczka ma dziurę na uziom to musi to być podłączone do sprawnej instalacji różnicowo-prądowej.
Teoretycznie C.O. jest uziemione przez stalowy/żeliwny grzejnik - wodę - piec. Ale to czcza teoria - miałeś odbiór elektryczny instalacji C.O. ? Nikt się w to nie bawi (jeno spółdzielnie w blokach).
A przepisy mówią, że sprawna instalacja C.O. z odebranym uziemieniem nie może służyć do innych celów niż grzewczych (czyt: uziemiania sprzętu elektr.)

Jeśli wywyliło Ci bezp. różnicowo-prądowy w łazience (przy pralce) to oznacza, że masz OSOBNY obwód (kable) do tych gniazdek. A reszta chaty jest zabezp. tylko "zwykłymi" bezpiecznikami.

6 Ostatnio edytowany przez grzeniu (2008-12-16 12:11:07)

Generalnie poczytaj o układach sieci elektroenergetycznych (TN są powszechne w naszych domostwach).
Jeśli posiadasz instalację dwuprzewodową (bez przewodu ochronnego PE) nie możesz zastosować wyłącznika ochrony przeciwporażeniowej tzw. różnicówki.
Domyślam się że do skrzynki rozdzielczej w mieszkaniu wszystko jest ok tzn. masz instalację 3 przewodową (L, N, PE) w układzie TN-S lub TN-C-S skoro masz zainstalowany wyłącznik różnicowoprądowy. Dalej do gniazdek biegną nie trzy a dwa przewody, tak ? No i mam nadzieję, że to o czym piszesz nie jest zwykłym wyłącznikiem nadmiarowoprądowym tylko różnicówką (opisujesz coś jako bezpiecznik porażeniowy). Podaj oznaczenie tego elementu to będziemy kontynuować.
Pamiętaj że wyłącznik różnicowo-prądowy nie stanowi ochrony dla urządzenia przed zniszczeniem !!! Jest to tylko dodatkowy środek do ochrony przed porażeniem !
Generalnie zawsze możesz uziemnić podłączając do kaloryfera o ile nie występuje na nim jakiś potencjał :) wtedy nie będziesz miał ochrony przed porażeniem przez różnicówkę.
Podejrzewam, że gniazdka z "bolcem" w Twojej instalacji mają połączne w obudowie PE z N, gorzej jak to jest PE z L :) i tak się zdarza, stąd często kontrole w domach :D

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

7

widac ze masz w domu 2  rozne obwody. Czyli tam gdzie masz  gniazdka bez bolca sproboj zrobic zerowanie opisane przez mawa i nie powinno to wywalac roznicowki. Jesli by sie okazalo ze jednak jest inaczej to znaczy ze ktos ci spapral instalacje i w taki wypadku smialo mozna wypiac ta roznicowke i porobic w calym mieszkaniu zerowanie ( chyba ze interesuje cie wymiana okablowania 2 zylowego na trzyzylowe ).
Ogolnie bez obejrzenia skrzynki rozdzielczej nie mozna za duzo powiedziec bo teoria teoria a w zyciu roznie bywa :)

8 Ostatnio edytowany przez domon (2008-12-16 12:37:14)

nie łącz zera (N) do bolca (PE) to są zupełnie inne obwody mimo że nie kopią:) Nie wolno tak robic. Najczęściej spotykam się z opisem że "jeżeli w obwodzie nie ma osobnego przewodu (PE) czyli bolca to zacisk nalezy zostawić nie podłączony. Pozatym żeby mieć PE (ochronny) w domowej instalacji to musi! on docierać z zewnątrz (np. trafo) a nie z kaloryfera czy czegokolwiek podobnego. W razie przebicia fazy na obudowę twojego urządzenia na bolcu pojawi się FAZA i kaloryfer dostanie faze. W najlepszym przypadku zadziała bezpiecznik obwodu tej fazy , a w najgorszym dotknie ktoś kaloryfera. Przecież jakiś odcinek instalacji grzewczej można połączyć plastikami np. w wypadku naprawy, a o tym nie koniecznie sie informuje lokatorów bo po co i nieszczęście gotowe.

2x ATARI 130XE, stacja 1050, XC12, XCA12 z turbo2000, kartridż T2000, SIO2SD, 1 Joystick :)

9

domon, z drugiej jednak strony przy zmostkowaniu N z PE w momencie gdy zdarzy się w urządzeniu przebicie na obudowę, wywali bezpieczniki co akurat jest lepsze niż L na obudowie

10

no, ale tak piszą producenci na przeróżnych instrukcjach sprzętu.  Tak naprawde to zalezy z jakim urządzeniem mamy do czynienia. a jak urządzenie ma plastikową obudowę:) ? np. UPS, monitor, drukarka ?

2x ATARI 130XE, stacja 1050, XC12, XCA12 z turbo2000, kartridż T2000, SIO2SD, 1 Joystick :)

11

Dzieki wszystkim. W takim razie zrobie fotki szafki pod licznikiem i wnetrza gniazdek, moze ktos bedzie umial doradzic jak uziemic zgodnie ze sztuka.

12

Prawdziwe uziemienie to kawał sztaby żelaza wkopany w ziemię i od tego odchodzi przewód miedziany im grubszy tym lepszy. Dodatkowo w czasie wykonania zalane to jest mieszanką wody z sodą by żelazo skorodowało i miało lepszy kontakt z ziemią a sama ziemia, (właściwie woda) była elektrolitem lepiej odprowadzającym prąd
Wszelkie zera na bolcu, dodatkowe przewody to też uziemienie ale z tego względu że gdy są dwa przewody zerowy i fazowy w przewodzie zerowym leci prąd zwrotny no i ten przewód może się przepalić nim bezpiecznik zadziała stosuje się dodatkowy przewód ochronny który de facto też jest zerem bo gdzieś tam.... w skrzynce, w rozdzielni trafo i tak połączony jest z zerem. To że jest to innym przewód niż zero powoduje że nie wraca nim prąd zwrotny z urządzenia i nie indukują się na jego oporności śmieci.. Nie może się zatem przepalić z powodu użytkowania urządzenia, zawsze jest w gotowości odebrać prąd przebicia. Pomijam tu kwestie jego samoczynnego uszkodzenia (zaśniedziałe styki etc....). No i trzeba wziąć pod uwagę jego oporność która zawsze powinna być jak najmniejsza z możliwych do wykonania przy danej instalacji i koniecznie gruby drut minimalizujący oporność. Kaloryfer nie jest dobrym uziemieniem z prostego powodu. Gdzieś tam po drodze nie ma dobrego styku z ziemia albo nie ma go wcale. To samo instalacja wodociągowa.
Przewód zerowy czy dodatkowy uziemiający ma jakąś długość i oporność więc za wszelką cenę by było to skuteczne dąży się do tego by były to przewody jak najkrótsze. Chodzi o miejsce podłączenia do zera w skrzynce i wyprowadzenie w mieszkaniu.
Prawdziwego uziemienia nie zastąpi nic.... to tylko najlepsze z możliwych zastępcze rozwiązania

13

Mikey, oględziny i ewentualną przeróbkę powierz osobie z uprawnieniami. Sam jak się nie znasz nie kombinuj. Niby drut, przewód i wkrętak to nic wielkiego ale można sobie narobić kłopotu.

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

14

Spoko loko. Ja sie pytam nie po to zeby samemu majstrowac, tylko zeby wiedziec czy moja instalacja jest uziemiona. Jak nie jest, to ktos za to beknie :)

Edit.
Wstepne ogledziny wskazuja na to ze sprawa wyglada tak jak naswietlil Vidol. Gniazdka w kuchni i lazience maja bolce i owe bolce sa podlaczone do trzeciego przewodu. (co nadal mi nie wyjasnia czemu pralka wywalila bezpiecznik/pporazeniowke). Natomiast gniazdka w pokoju(ach) maja TYLKO 2 PRZEWODY, i sa 'bezbolcowe'.
Nie wiem gdzie szukac (orientacja, nie przerobka) tego jak to sie rozchodzi na te dwa obwody. Mam podlicznik, oraz licznik glowny do ktorego dochodzi prad z wezla na dzielnicy. Nic juz nie kumam. Osoba ktora projektowala, nie zostawila zadnej dokumentacji, a osoba ktora wiedziala 'na pamiec' jak i co, niestety nie pamieta :)

Heh

15

Pporażeniówkę wywaliło Ci bo bezpiecznik różnicowo prądowy działa tak że dokonuje porównania prądu w przewodzie doprowadzającym nazwijmy go fazowym, potem prąd leci przez pralkę (silnik) i wraca przewodem drugim, zerowym. Prądy w tych dwu przewodach MUSZĄ mieć taką samą wartość, jak jest jakieś przebicie to np, prąd umyka do tego trzeciego przewodu albo gdziekolwiek (do ściany np.)i wtedy w przewodach tych dwu zasilających w jednym prąd jest inny niż w drugim i bezpiecznik wywala traktując to że być może ciebie razi.
W pokoju masz dwa przewody bo ktoś uznał że..... trzeciego nie potrzeba bo tam będą urządzenia 100% pewne na przebicie, co jest błędem.

16 Ostatnio edytowany przez grzeniu (2008-12-17 01:14:40)

mikey napisał/a:

... tylko zeby wiedziec czy moja instalacja jest uziemiona.

Nie myl przewodu ochronnego z uziemieniem instalacji :D

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

17

Po prostu dawniej się montowało uziemienie tylko w pomieszczeniach typu kuchnia, łazienka (jeszcze wcześniej to w ogóle się nie montowało uziomów i robiło co chciało). A w nowym budownictwie wszędzie idą 3 żyły - faza, zero i uziemienie (bolec). Najlepiej instalację sobie przerobić (bolesne) - uziom elektryk robi na kaloryferach, rurkach od wody albo na zakopanej misce metalowej. :) No bo jak ma zrobić?

Krzysztof [Atari 1040 STE + 65 XE]

18

Wyłącznik różnicowo-prądowy chroni tylko przed porażeniem,
aby uchronić urządzenie postaraj się o warystory w głównej tablicy na wejściu zasilania. :rolleyes:

19 Ostatnio edytowany przez grzeniu (2008-12-17 01:31:06)

ratai napisał/a:

Wyłącznik różnicowo-prądowy chroni tylko przed porażeniem,

i tak jest napisane wyżej

ratai napisał/a:

aby uchronić urządzenie postaraj się o warystory w głównej tablicy na wejściu zasilania. :rolleyes:

Tak ale warystory (ochrona przepięciowa przed skutkami wyładować atmosferycznych) powinny składać się z całej kaskady ograniczników klasy B, C, D zaczynając od miejsca wprowadzenia instalacji elektrycznej do budynku (rozdzielnica główna !) kończąc na gniazdku klienckim w domu. Samo zainstalowanie w domu może ochronić jedynie przed przepięciami powstającymi wewnątrz instalacji w domu i to nie zawsze. Generalnie trzeba od początku zapojektować POPRAWNIE całą instalację, czego nie można powiedzieć o tych starych istniejących od nastu lat w naszych domostwach :/

Wracając do różnicówki... Ja np. wykonałem u siebie dodatkową ochronę przed porażeniem poprzez zastosowanie wyłącznika różnicowo-prądowego z członem nadprądowym w kuchni i łazience (to tak jakby mi żona chciała suszakę wrzucić pod prysznic ;) przy okazji wykonywania remontu. Rozprułem całą instalację i położyłem na nowo.
Zawsze można "sztukować" ale to tylko pociecha dla naszej psychiki nie dla urządzeń !

Mikey życzę powodzenia :)

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

20 Ostatnio edytowany przez maw (2008-12-17 22:42:04)

domon napisał/a:

no, ale tak piszą producenci na przeróżnych instrukcjach sprzętu.  Tak naprawde to zalezy z jakim urządzeniem mamy do czynienia. a jak urządzenie ma plastikową obudowę:) ? np. UPS, monitor, drukarka ?

UPS - obowiązkowo wymaga uziemienia ochronnego, ze względu na baterie, których amperaż może nieźle przypalić; obwód od strony komputera jest połączony galwanicznie zerem z zerem zewnętrznym (!!!), powinna na tabliczce znamionowej podana być klasa urządzenia i wg tej klasy powinno się zastosować odpowiednie uziemienie

monitor - zależy od typu - LCD najczęściej mają zasilacz zewnętrzny, który do monitora dostarcza tylko "+" i "-", jeżeli wtyczka tego zasilacza jest z dziurą na bolec (czyli typowa "komputerowa" w CRT), to oznacza, że producent przewidział potrzebę uziemienia. jeżeli jest tylko typowa "radiowa" dwubolcowa, to z tyłu monitora przy jego tabliczce znamionowej powinien być symbol "kwadratu w kwadracie" centrycznych względem siebie; i tak można monitor uwalić, jeżeli nie pamięta się o tym, żeby go wyłączyć przed odpięciem kabla sygnałowego (wartość potencjału na masie kabla jest wartością potencjału masy komputera i wcale nie musi być to zero), a jak nie uwalić, to dać się "kopnąć" przy podłączaniu do innego (co mi się już parę razy przydarzyło i nie było przyjemne)

drukarka - tak jak w przypadku monitora i jego zasilacza - powinna standardowo mieć "kwadrat w kwadracie" - choćby z tego powodu, że usb (o ile jest na usb) jest z założenia galwanicznie separowany (zewnętrzna blaszka na łączu usb może, ale nie musi łaczyć do masy); drukarki na LPT powinny mieć obowiązkowo podłączenie do zasilania z zerem, chociażby przez zakres napięć na złączu (zdarzyło mi się być kopniętym przez pracującą głowicę drukarki igłowej - pierwszy raz widziałem przeskakującą niebieską iskrę ^^ ).

//EDIT: amperaż nie kopie, kopie napięcie, a zabija wysokie napięcie w połączeniu z prądem przemiennym o dużym amperażu...

___
Press play on tape...

21

Maw, amperaż nie kopie. Bateria może mieć sto milionów amperów i cię nie kopnie. Kopie napięcie które powoduje przepływ określonego, niebezpiecznego dla życia prądu.

22

maw, oczywiście zgadzam sie 100%. Mi chodziło o to że w razie przebicia L na PE to na plastiku (obudowie) nie będzie fazy...:) tylko wywali coś

2x ATARI 130XE, stacja 1050, XC12, XCA12 z turbo2000, kartridż T2000, SIO2SD, 1 Joystick :)

23 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2008-12-17 19:35:52)

Mikey jako, że jestem prawie po remoncie - to powiem ci jedno z własnego doświadczenia rozgryzanie nie ma sensu u mnie po byłym właścicielu było tyle ciekawostek, że dla własnego bezpieczeństwa cała elektrykę zrobiłem na nowo. Miałem to szczęście, że do domu wchodzą mi 3 fazy, zero i przewód neutralny, po wymianie całej skrzynki elektrycznej na nową (już na wstępie jedną fazę zostawiłem tylko i wyłącznie z przeznaczeniem na piekarnik elektryczny w kuchni, pralnice w łazience oraz faze do garażu i komórki).  Pozostałe dwie rozdzieliłem sobie na pozostałe 4 pomieszczenia (światło z dwóch na jednym bezpieczniku, gniazdka z 2 na drugim itp..)

Z ciekawszych kwiatków należy wspomnieć chociażby:

a)  jednym gniazdku z którego przewód wychodził na podwórko (ładna solidnie wykonana przewieszka) po połączeniu tego gniazdka z innym specjalnym kabelkiem (wtyczka na obu końcach kabla) miałem światło i faze w gniazdkach w komórce oraz garażu,

b) ekonomicznie położony 3 żyłowy kabel sieciowy w łazience (jedna żyła faza na gniazdka, druga żyła światło przy lustrze, 3 to zero) 

c) totalne olewnictwo kolorystyczne.... bardzo często faza na przewodzie niebieskim, a zero na brązowym...

Dlatego polecam z próbnikiem udać się pod główną skrzynkę oraz do puszek i na spokojnie wszystko sobie rozrysować oraz rozplanować ile obwodów chcemy mieć i sprawdzić jakiego typu przewody mamy położone, jeżeli to jest jakieś stare budownictwo to możesz mieć kawałkami instalacje aluminiową a nie miedzianą!!!
Wymiana kabli w takim wypadku obowiązkowa, pamiętaj również o określonym przekroju nowych kabli... ja mam znacznie grubsze położone głównie w kuchni oraz pracownii (gdzie jest największe obciążenie).
Krótko mówiąc całą elektryke mam 3/4 przewodową.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

24

Grde 8 lat zawodowo robie instalacje elektryczne w domach, knajpach ,hotelach ale w UK, w Polsce mialem okazje kilka razy widziec instalacje i nie dotknal bym sie nawet dlugim kijem. Tutaj jest tak, do domu wchodzi przylacze glowne, faza, zero i neutralny, w skrzynce bezpiecznikowej sa osobne bezpieczniki i obwody na swiatlo i gniazdka, w kuchni gniazdka tez na osobnym bezpieczniku.Plus kolejny bezpiecznik na kuchenke czy plyte grzewcza. Oswietleniowka zrobiona kablem 1,5 mm2 3 zylowym, gniazdka zrobione kablem 2,5mm2 i puszczone w ringu, tzn kabel od bezpiecznika leci przez wszystkie gniazdka i wraca do tego samego bezpiecznika. Cala instalacja musi byc zabezpieczona przez roznicowki. Neutral podlaczony do ekranu przylacza glownego plus do przylacza od gazu plus przylacza od wody. Gniazdka specjalnie oznaczone,nie ma mozliwosci wlaczyc wtyczki odwrotnie ,w kazdej wtyczce dodatkowy bezpiecznik 13 amper. I wtedy to dziala i jest bezpieczne.

Dwa korce ziemniaków, gęsich jajek kopa, żeby móc to połknąć, tęgiego trza chłopa. GG3456993

25 Ostatnio edytowany przez ratai (2008-12-19 18:03:33)

I jeszcze nie zapomnij o wannie i brodziku metalowym oraz o mostku na wodomierzu o ile rury są metalowe! :rolleyes:
Ach bym zapomniał, iż kiedyś obowiązkowo się mostkowało bednarką liczniki gazowe w instalacji zbioroczej. :cool: