1

Witam,

chcialbym zlecic wykonanie rozszerzenia pamieci:

sterowanego za pomoca rejestru PORTB tego samego ktory steruje stronicowaniem pamieci w atari 130xe i wiekszosci rozszerzen pamieci atari. interesuje mnie konkretnie:

    * bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST (0)
    * bit 0: ROM w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM (0)

bit 7 wlacza SELF TEST tylko wtedy, kiedy bit 0 jest ustawiony na 1. W przeciwnym razie zmiany stanu bitu 7 sa ignorowane.

chcialbym aby rozszerzenie o ktorym mowie bylo uruchmiane bitem 7 w przypadku gdy bit0 =0 czyli obecnie niewykorzystana kombinacje.

oczekuje, ze tak przelaczona pamiec bedzie albo na zasadzie ramkarta podtrzymywanego bateryjnie lub ?eeprom? pamiec zapisywalna nieulotna po zaniku zasilania.
ma jej byc dokladnie tyle ile wynika z powyzszej tabelki czyli od $5000-$57ff (2kb)

na pytanie 'poco' odpowiem:
- rozszerzenia tego nie beda zamazywaly zadne obecne i stare programy/gry
- pamiec ta pozwoli wlaczyc kilka funkcji atari dostepnych tylko posiadaczom emulatora na pc
- pamiec bedzie sluzyc do zapisywania hiscore/tabeli wynikow w grach
- pozwoli 'nagrywac' i pozniej odtwarzac filmik z gry (np. mozna bedzie 'nagrac' przejscie jednej fazy)
- pozwoli zapisywac w kazdym momencie stan gry i rozpoczynac od tego miejsca
- umozliwi defniowanie kontrolerow w systemie np.ustawienie klawiszy lub ktorego joya uzywac, mini edytor/loader cheatow itp.
- obslugiwane beda gry zaladowane z dowolnego nosnika kaseta/dysk/kardrydz - oczywiscie tylko nowe (stare po spatchowaniu - ale nie sadze zeby komus sie chcialo)

jeszcze raz podkreslam: dane musza byc zachowane nawet po zaniku zasilania.

nie jest to nowy pomysl, podobne rozwiazania istnieja na konsolach, w miare mozliwosci zostana zaadaptowane.

chcialbym odpowiedzi czy takie rozszerzenie jest mozliwe do wykonania - czy nie ma jakiegos konflitu w PORTB bitu 7 i 0. oraz prosilbym na priv. przewidywany koszt w zl.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

* bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST (0)
    * bit 0: ROM w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM (0)
bit 7 wlacza SELF TEST tylko wtedy, kiedy bit 0 jest ustawiony na 1. W przeciwnym razie zmiany stanu bitu 7 sa ignorowane.
chcialbym aby rozszerzenie o ktorym mowie bylo uruchmiane bitem 7 w przypadku gdy bit0 =0 czyli obecnie niewykorzystana kombinacje.

Te kombinacje bitów oznaczają konflikt z rozszerzeniami pamięci +512kB (576kB) i+ 1MB (1088kB), a takowych trochę istnieje.

3

xxl napisał/a:

- pozwoli zapisywac w kazdym momencie stan gry i rozpoczynac od tego miejsca

To fajnie realizowal Freezer sprzetowy

4

> Te kombinacje bitów oznaczają konflikt z rozszerzeniami pamięci +512kB (576kB) i+ 1MB (1088kB), a takowych trochę istnieje.

sluszna uwaga. w takim razie moze byc przyjeta kombinacja odpowiedzialna za wlaczanie selftestu... pozbede sie go bez zalu.

czyli: b7=0 i b0=1 wlacza dodatkowa pamiec (chyba ze ta tez jest zajeta?)

    * bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST (0)
    * bit 0: ROM w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM (0)

>- pozwoli zapisywac w kazdym momencie stan gry i rozpoczynac od tego miejsca
>To fajnie realizowal Freezer sprzetowy

tu nie bedzie zapisywana cala pamiec na nosnik zewnetrzny (zewnetrznego nosnika moze nie byc wcale) w 2kb pamieci mozna bedzie zapisac kilka stanow (zaleznie od gry).

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

5

xxl: uwzględnienie bitu 4. W rozszerzeniach 576kB i 1088kB jest taki myk, że jak bit 4=1 to bit Self Testu działa tradycyjnie (zależnie od bitu 7) , natomiast przy bit 4=0 Self Test jest nieaktywny, a bit 7 decyduje o wyborze banku.

6

czyli podejrzane kobinacje bitow to

1.selftest wlaczony, os wylaczony, dodatkowy ram wylaczony
b7=0
b4=1
b0=0

2.selftest wlaczony,dodatkowy ram wylaczony,os wlaczony
b7=0
b4=1
b0=1

czy ktoras z tych kombinacji juz jest uzywana? (najbardziej odpowiadalaby mi pierwsza kombinacja)
???

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

7

XXL kup sobie RAMCART, chyba że nie zależy Ci na popularności Twojej metody zapisywania stanu gry

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

8 Ostatnio edytowany przez seban (2008-10-30 19:08:05)

zgadzam się z TeBe... znając życie i mając na uwadze poprzednie doświadczenia... szansę iż to rozwiązanie zdobędzie jakąś popularność są marne. Tylko rozwiązanie typu cartridge (którego nie trzeba fizycznie montować w komputerze) ma jakiekolwiek szanse powodzenia.

xxl napisał/a:

czy ktoras z tych kombinacji juz jest uzywana? (najbardziej odpowiadalaby mi pierwsza kombinacja)???

Myślę iż np. rozszerzenie 1088K wykorzystuje wszystkie kombinacje.

9

mozecie miec racje... takie teoretyczne pytanie:
problematyczne jest zrobienie karta z kilkoma bankami gdzie np 4 banki od ($8000-$bfff) to eprom i 1 to sram (nie zanika po wylaczeniu)?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

10

Pytanie czy do trzymania sejwów gier nie lepszy byłby jakiś eeprom.
Albo karta sd po prostu :D

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

11

XXL można tak zrobić, epi dobrze prawi, zamiast banku z SRAM bank EEPROM a pozostałe EPROM

12

chyba jednak potrzebuje tych 2kb z self testu...

czy ktos jest w stanie wykonac mi taka przerobke zeby po przelaczeniu selftestu pamiec ktora pojawi sie od $5000-$57ff byla do zapisu (nie ulotna)?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

13

najprosciej bedzie to zrobic na fram, albo na sram z kontrolerem nvram
trzeba by bylo przeprogramowac mmu lub cos do niego dolozyc

tylko pytanie czy warto

przechodze na tumiwisizm

14

zadnych czarow. nie mozna po prostu podmienic kostki rom na dwie kostki (jedna rom i jedna sram w tym 2kb okienku) ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

15

mozna podmienic rom na fram ktory pamieta przez 20 lat od ostatniego zasilania i blokowac zapis
musialby miec te 32kb zeby zmiescic 2 kopie systemu
jedna z dziura w obszarze self-testu druga bz
samege self-testu podmieniac wielkiego sensu nie ma

przechodze na tumiwisizm

16

a troche jasniej? dlaczego 2 kopie tego samego?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.