Nie? No to na co to 6502?
? HEX$(6670358)
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Zmarł twórca języka BASIC Zmarł Thomas E. Kurtz twórca języka BASIC
Zmiana serwera atari.area Serwis przeszedł właśnie ważną aktualizację infrastruktury
4th Atari ASCII Compo - wyniki Dostępne są już wyniki tegorocznego ATASCII Compo.
thing neo 1.60 Olivier Landemarre wydał nową wersję desktopu Thing.
VIII. Basque Tournament of Atari 2600 Kolejna relacja, wśród otrzymywanych od naszego przyjaciela Egoitza z Kraju Basków.
atari.area forum » Sprzęt - 8bit » nowa dopałka 7.16mhz 1200XL
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Nie? No to na co to 6502?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wieloproce … ymetryczna
A tak powazniej: fajnie ze ktos cos robi.
Poczekam jednak, az to zostanie zakonczone i ludzie potwierdza, ze faktycznie to dziala - wtedy sam sie bede zastanawial, czy to brac, czy nie.
W miedzyczasie ktos moze jakis interface do sieci zrobi.
Lepszy proc, to i lepsza wydajnosc -> wieksze mozliwosci -> uzywalnosc malucha na polu sieciowym moze wzrosnie.
Bo teraz (zakladajac optymistycznie, ze siec jest i dziala) to chyba tylko ftp/telnet/tekstowe www nam zostaje.
Z lepszym procem vbxe ma wiekszy sens (tzn. juz nie tylko rgb, ale i jakis efekty/gry by byly, moze jakas przegladarka www z grafika?) - czyli w jakis sposob napedzi to koniunkture.
Ale sa 2 problemy:
1. niesmiertelny ale i nieistotny - czy to jeszcze atari. dyskusja na 500 postow pewnie urosnie w tym temacie,
2. smiertelny ale istotny - kto to wszystko napisze? a tu dla odmiany chetnych za wielu nie bedzie. w polsce ludzi piszacych (co by to wykorzystac mogli) jest 5-10 sztuk, za granica tez w tych okolicach.
---
ad #28:
po polsku tez jest niewiele lepiej: http://pl.wikipedia.org/wiki/SMP :)
http://en.wikipedia.org/wiki/SMP
To tak na wypadek, gdybyś ulegał złudzeniu, że użyty przez ciebie skrót jest jednoznaczny :P
No dobrze, SMP = Symmetric Multiprocessing. I gdzie tu 6502? Brak rozkazów ustawiających semafory chyba go do tego dyskwalifikuje - chyba że masz na myśli 65C02, ale chyba znowu 65C816 jest do tego celu lepszy?
vbxe moglo by wlasciwie przyspieszyc tez istniejace 'aplikacje', rdzen cpu np 6502 (odpowiednio szybszy), konfiguracja pamieci: mapuje calosc lub tylko d0xx-d7xx na standardowa pamiec atari, przekazujesz sterowanie do cpu na vbxe i masz dopalonego kompa z nowym procem i bebechami standardowego atari + antic
@xxl: ale parę postów wyżej pisałeś, że przyspieszenie istniejących programów ci się nie podoba.
Mi sie nie podoba użycie 6502 (nawet dopalonego), bo to nas na zawsze zamknie w 64 kilobajtach. Dlatego 65C816 jest lepszy: jak ktoś ma ambicje korzystac tylko z 64K i rozkazów 6502, to może, a jak ktoś chce popróbować programowania z dodatkowym RAM-em i nowymi rozkazami/trybami adresowania (a zaręczam, że to jest coś nowego i daje sporo radochy), to też może.
Krócej: wolałbym 65C816/1,77 MHz z megabajtem liniowego RAM-u niż 6502 chodzące na bazylion MHz. Dopalanie jest OK, ale połączenie typu rower + silnik odrzutowy ma ograniczone zastosowania.
drac030: a o czyms takim jak bankowanie to slyszales? ;) 6502 nie koniecznie ogranicza nas do 64kb. co do wspomnianego kodu - ej, sa pelne zrodla, a obsluga zarowno 65c02 jak i 65c816 jest "rozgrzebana" - ja to podalem jako przyklad, skad mozna zaczac...
tak czy inaczej - warto by sie ta sprawa zainteresowal ktos, kto interesuje sie vhdlem.
Rzeczywiście, warto iść w kierunku nie tylko mega-giga-hertzów, ale w stronę ewolucji procesora w stronę 65816. Niech dolne 64kB na wieki, wieków (amen!) pozostaną z taktem 1,77MHz - zapewni to zgodność w dół z architekturą Atari, a mega-hiper-szybki niech będzie liniowy RAM powyżej 64kB. A czy 65816 to będzie scalak by WDC czy coś, co go emuluje to IMHO drugorzędna kwestia.
Jellonek: ograniczanie się do bankowania w celu dostępu do pamięci większej niż 64kB w architekturze procka np. 10 razy szybszego od 6502 to jak ograniczanie się do kart graficznych na magistrali ISA w dobie procesorów serii 686 :P
A gdyby pamięć dla proca była liniowa, to co z układami I/o? Czy słusznie podejrzewam, że dalej będą widzieć tylko dolne 64kb? Czy w tym przypadku pozostawienie prędkości dolnego 64kb ram @ 1.7 MHz nie będzie zbytnim ograniczeniem? Może niegłupie byłoby przełączanie banku ram (64kb) widzianego, przez układy i/o - można by wtedy w jednej linii natychmiast przełączyć wszystkie rejestry kolorów i pozycje sprajtów...
Bankowanie pamięci wydaje mi się niedobrym pomysłem. Jeśli będziemy mieć carta na 8000..9ffff, bank na 4000,,7ffff, dosa poniżej 2000, to zostają nam (bez podnoszenia systemu) obszary 2000..3fff (8kb) i a000..bfff (8kb). To trochę mało jeśli chcielibyśmy pokazać np. obrazek w hires interlace. Również przepisywanie obszarów pamięci będzie koszmarnie wolne, bo trzeba będzie przełączać banki. Zalety pamięci liniowej doceni chyba każdy kto próbował robić cokolwiek na x86 z rejestrami segmentowymi albo chciał na atari używać pamięci dodatkowej do czegoś innego niż ramdysk.
Edit: Zamieszałem. Oczywiście i/o mają swoje rejestry i zawartość ram nie ma tu nic do rzeczy. Wycofuję się z pomysłu. Można by co najwyżej brać dane obrazu, pmg i znaków z obszaru powyżej 64kb.
jeszcze nie powstał żaden w 100% działający emulator Atari z 65816, a co niektórzy już by chcieli 65816 w VHDL-u, książki do nauki VHDL-a w łapy i zakuwać, aktualnie na palcach jednej ręki można policzyć osoby które potrafią coś w tym temacie zrobić, nawet nie VHDL a Verilog
nikt nie będzie w 100% mógł zagwarantować że taki emulowany układ jest zgodny z prawdziwym, może 99,9% ale nie uwierze że na tyle linii kodu nikt nie walnął jakiegoś błędu, naiwność, czysta naiwność
tylko prawdziwy sprzętowy układ gwarantuje 100% pewności pełnej kompatybilności, XXL niedługo w FPGA wpakuje swoje jaja
XXL - no najlepsza opcja to moc zrobic prosty on/off dla nowych/starych softow i po sprawie (z ew. resetem). Tego sie nie przeskoczy, soft musialby byc pisany z wyprzedzeniem, uwzgledniajac ew. lepszy procesor. Nawiasem nasze starsze demo Timekeeper jest tak w calosci napisane - wszelkie zmiany katow w obrotach i inne parametry sa na przerwaniach, przez co przy dopalkach na procesor animacja jest plynna - nie jest to to samo wyswietlane szybciej, ale poprostu plynniej (jak w klasycznej grze), jak ktos ma ochote, moze sobie sprawdzic i wtedy torusik w 1 ramce przy minimalnych katach obrotu (w demie co ramke zmieniany jest kat obrotu, ale obraz przy torusie to z 7 klatek, wiec mamy "haczenie" ; o).
Co do VBXE to jest swietna sprawa, niebawem bede mial w swoich lapkach i imho to daje kopa atarce o zupelnie innej skali - znacznie lepszy. Imho: ).
drac30 - zalezy do jakich zastosowan (:. W jednych milsze w programowaniu byloby procka 16bit z liniowym ramem przy zegarze 1.77. W drugim (np. jakis mocno efekt) przydalby sie czysty power procesora.
tebe: czasami warto poswiecic ten 0.1% :).
a mosze gotogofe rozfiazanie ..?
qp terazzz na alledrogo??
chęnię qpię razem od razu z kmd ide+ hdmi ( a co skor jest s-video, a ja od 2lat jadę na hdmi ...)
***proszę o kup teraz
************cena.....?? i tak qpię!
No dobrze, SMP = Symmetric Multiprocessing. I gdzie tu 6502? Brak rozkazów ustawiających semafory chyba go do tego dyskwalifikuje - chyba że masz na myśli 65C02, ale chyba znowu 65C816 jest do tego celu lepszy?
Inc, Dec, Lsr, Asl
@jell: bankowanie na 6502 to smutna konieczność, a po co decydować się na smutne konieczności, skoro istnieje możliwość ich uniknięcia.
@Marek Konopka: hm, no, od biedy, acz z INC/DEC to raczej z trudem (jest ryzyko "przekręcenia" stanu). Bardziej ASL i LSR. Tak czy owak, TSB/TRB są do tego celu lepsze. Do Głuchołazów można pojechać na hulajnodze, żeby pokazać, że się da, ale chyba samochodem wygodniej.
drac030 napisał/a:No dobrze, SMP = Symmetric Multiprocessing. I gdzie tu 6502? Brak rozkazów ustawiających semafory chyba go do tego dyskwalifikuje - chyba że masz na myśli 65C02, ale chyba znowu 65C816 jest do tego celu lepszy?
Inc, Dec, Lsr, Asl
Nie jestem jakimś autorytetem, ale nie wydaje mi się, aby te instrukcje 6502 pozwalały na synchronizację w środowisku wieloprocesorowym: dopiero wersja CMOS procesora jest wyposażona w linię ML (Memory Lock), która jest w stanie niskim podczas trzech ostatnich cykli insrukcji RMW. Poza tym w 6502 są one zabugowane: podczas cyklu, w którym odczytana wartość jest modyfikowana następuje zapis niezmienionej wartości (poprawione w wersji CMOS).
.. tak tylko pytam - może się nie znam, ale czy w obecnej wersji VBXE pełna emulacja GTIA nie zajmuje całego dostępnego ku temu miejsca?? - więc teoretyzowanie o upchnięciu tam czegokolwiek więcej jest chyba nie na miejscu, bo nikt nie będzie modyfikował istniejących sprzedanych egzemplarzy :)
... a co do 65c816 - na razie zadowolę się OS'em pod wspomniany proc, bo miły w obsłudze jest :) - i co najważniejsze. Jest :D
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
atari.area forum » Sprzęt - 8bit » nowa dopałka 7.16mhz 1200XL
Wygenerowano w 0.022 sekund, wykonano 65 zapytań