1

Witam - jak w temacie.

Ze zbiorów u Kaza wyciągnąłem instrukcje do basic XE i turbo basic XL, więc raczej bym poszedł w kierunku języka atarobejzikopodobnego z tego względu, że basic podstawowy pamiętam i lepiej by mi było douczyć się paru fajnych komend niż uczyć całej składni języka na nowo. Assemblera minimalnie liznąłem i przyznam - chyba nie umiałbym już do niego powrócić.

Inne propozycje... może po wakacjach trochę Action! liznę...

___
Press play on tape...

2

Basic XE to chyba na cartridge'u był tylko.
Turbo Basic jest spoko, opis dodatkowych komend masz w Tajemnicach Atari, numery 3/91, 4/91. Chociaż najbardziej chyba pomocne jest MOVE, DPEEK, DPOKE, może RAND. Można nawet co nieco napisać, demka typu fake, ja próbowalem jkies animki. W TB XL napisany jest TRS Desktop (z solidna dawką wstawek maszynowych).

grzybson/SSG^NG

3

to zalezy jaki problem chcesz rozwiazac...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4 Ostatnio edytowany przez larek (2008-06-30 12:11:32)

Basic XE wymaga doładowania procedur z dyskietki (chyba, że nie korzystasz z dość sporej grupy instrukcji). No i podstawowa "zaleta" - jest na kartridżu, co znakomicie ułatwia uruchamianie programów na komputerach, które go nie mają... ;). Spotkał ktoś  w ogóle jakiś sensowny program napisany w Basic XE?
TBXL + kompilator - to dobry wybór. W pewnych sytuacjach można wesprzeć się kodem maszynowym i wychodzi to całkiem przyzwoicie :)
Przy zabawie z Action! bez kartridża niewiele pozostaje miejsca w pamięci na sam program. Trzeba kombinować.
No i jest jeszcze Advan Basic, ale o nim nic nie mogę powiedzieć... :P

W TBXL jest m.in.: SUPGEN 2000, Hektor, Odwracanka, Pająki II, CMC Player, Koło Fortuny, Pingwinek idzie..., no i oczywiście Klony.
Nie są to szybkie i dynamiczne programy, ale w ich przypadku TBXL sprawdził się znakomicie.

5

Dzięki za rzeczowe odpowiedzi - słowem: nie będę próbował męczarni z basXEm

xxl napisał/a:

to zalezy jaki problem chcesz rozwiazac...

no chcę go użyć do budowy struktury głównej programu - a wszystko, co się da, w procedurkach maszynowych wywoływać - ekran, sterowanie, inne drobiazgi...

Mam nadzieję, że dacie się pomęczyć, jak będę miał pytania o TBXL ? :)

___
Press play on tape...

6

action! faktycznie jest niezly, bardzo elastyczny, mozna napisac cos w action! i skompilowany programik dolaczyc do np basica, jest na tyle szybki, ze mozna w nim napisac obsluge przerwan. dostepny jest pakiet runtime (nie ma potrzeby wlozenia carta aby uruchomic program)

muzyka w grze scorpions 2.0 jest w action! skompilowana i dolaczona do peogramu w asemblerze.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

7

Hmm... pisać będę tak i tak pod emulatorem, więc ze znalezieniem romu z action! nie było by problemu, ale to jednak sprawa przyszłościowa - wiem, że jest dobry, ale nigdy nie miałem okazji nic w nim porobić.

No nie zamierzam na jednym programie skończyć, więc krok do przodu na pewno co jakiś czas będzie :)

___
Press play on tape...

8

TurboTari Czy ktoś już może próbował w tym robić ?

___
Press play on tape...

9

Basic + Asembler. Czasowo krytyczne operacje w asemblerze, bardziej złożone rzeczy, które nie wymagają wydajności w basicu.

10

Raczej Turbo Basic + Asembler....

A ja bym zasugerowal jednak podszkolenie sie w ACTION! - naprawde dobry i baaaardzo szybki jezyk. Przy odpowiednim pisaniu programu wychodzi kod taki, ze programista assemblerowy by sie nie powstydzil.
Zreszta wystarczy popatrzec na podukcje Kuby Husaka.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

11

Pisząc "Basic" miałem na myśli dowolną jego odmianę.

12

I tak chcę zrobić, jak piszesz (zresztą to już napisałem w odpowiedzi XXLemu) - a dodatkowo za TBXL przemawia możliwość jego późniejszej kompilacji do xex-a. Na Action! też przyjdzie czas (muszę się pierw wdrożyć).

___
Press play on tape...

13

nikt nie wspomnial, a jeszcze to w turbo basicu jest napisane: http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=4267
jak to wyczailem, to troche szczena mi opadla.

14

Dobry przykład. TBXL i to jeszcze w czystej postaci - nie jest kompilowany!

15

Bardzo dobry przykład! Bober daj się wyściskać :)

___
Press play on tape...

16

Kolony tez w TB bylo pisane, oj ile ja sie w to nagralem. Teraz wyczailem demko w TB na moich kupionych dyskach tez robi wrazenie.

Dwa korce ziemniaków, gęsich jajek kopa, żeby móc to połknąć, tęgiego trza chłopa. GG3456993

17

Nie wiem, czy wiecie, ale np. ta gra, również jest napisana w TB. Fakt, że kompilowanym i z dodatkami w ASM, ale na pewno specjalnej powolności nie można jej zarzucić. :)

Ogólnie Ke-Soft pisał swoje produkcje w TB.

I Ty zostaniesz big endianem...

18

tak przy okazji: co to za tryb jest tam użyty ? wydaje mi się, że to GR.8, ale kolorów za dużo...

___
Press play on tape...

19

chodzi o ponga?
tak kolory sie robi poprzez podlozenie sprite'a w odpowiednim miejscu.
atarowski hi-res ma taka wlasciwosc.

20

nie, o techno ninja - tam też podkolorowywane duszkami jest ?

___
Press play on tape...

21

Grafika 12 (cztery kolory + kolor tła, piksele Gr. 15), gostek chyba podsprajtowany.

I Ty zostaniesz big endianem...

22

wszędzie widzi duchy, to już chyba w jakimś filmie przerabiano ten motyw ;)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

23

Zdecydowanie cc65.

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

24

Epi slusznie prawi. CC65 daje rade. Bejzikopodobne to to nie jest, ale nauczenie sie C to jest jeden wieczor ;)

25

dla osoby znajacej action script (flash) nie powinno byc problemu - glowna roznica polega na deklarowaniu typow zmiennych - reszta bardzo podobna...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep