Temat zupełnie nieoczekiwanie dla mnie zakiełkował i tutaj tylko naszkicuję sprawę grafiki.
Może ktoś się zainteresuje i stestuje możliwość realizacji tworzenia playfield. Ja póki co jedynie przeliczyłem, że powinno udać się w ten sposób rozwiązać sprawę emulacji tej konsoli ale na pewno nie dla dowolnego ROM-u.
Po pierwsze "emulator" tak naprawdę byłby binarnym rekompilatorem (offlinowym) ROM-ów dla 2600 na kod, który działałby z Atari XL/XE.
Po drugie w Atari 2600 całość grafiki w każdej ramce jest tworzona od 0 przez 6502 i wysyłana do układu graficznego. Niestety brak jest zgodnego trybu graficznego w ANTIC (2600 używa: 40x192 w 2 kolorach lub odcieniach + duszki (2x8 pixli) i pocisk (1x1 pixel) w "rozdzielczości" 160x192).
Ja widzę dwa rozwiązania problemu:
* użycie trybu tekstowego 40x24, w którym wszystkie znaki są zaprojektowane jako wszystkie możliwe do użycia zestawy kreseczek poziomych ("mono").
* użycie trybu tekstowego ANTIC 4 ze znakami zdefiniowanymi j.w. (full kolor)
* użycie trybu ANTIC 9 tyle, że nie sprawdziłem jeszcze czy ANTIC pozwala na podmianę zawartości poszczególnych linii i uzyskanie w ten sposób wymaganej rozdzielczości 192 lini w pionie.
W obu przypadkach dynamicznie zmieniające się tło będzie wyjątkowo trudne w realizacji ale na początek chciałby uzyskać emulację dla gier ze statycznym playfield i z dowolnie konfigurowanymi duszkami.
Tekst powyżej jest tylko luźnym zarysowaniem i na dziś brak jest po mojej stronie konkretnych planów realizacyjnych. Po prostu oglądając z zupełnie innego powodu opisy konsoli stwierdziłem, że "emulator" powinno udać się zrobić i z mojej pamięci jeszcze nikt tego nie zrobił.
Jeśli ja tematu nie ruszę to może komuś się innemu przyda/zachęci go ten tekst do ugryzienia sprawy. Myślę, że problem dużo bardziej interesujący jest dla Amerykanów. W Polsce Atari VCS miał raczej dosyć znikomą popularność.
1985? - DA'Fuzz, 1987? - Meritum, 1989? - Atari 130XE, 1992 - PC/AT, 2008 - Atari 130XE + Meritum