1

Rocky podsunal taki pomysl dla zainteresowanych dopalaczami. 65816 jako "koprocesor". Procesor 65816 dzialalby z wieksza predkoscia niz 1.76, maksymalna jaka sie da. Mialby swoja pamiec operacyjna, oddzielna od pamieci Atari, czyli nie kłóciłby sie z Antic-iem ani innymi ukladami ktore synchronizuja sie z 6502.

Taka dopalka moglaby byc np. teoretycznie w kartridzu.

6502 normalnie dzialalby, wykonywal swoje rozkazy, mial dostep do dodatkowych bankow pamieci, ale istnialby rejestr dodatkowy, ktory umozliwilby zapisanie programu dla 65816, czyli wlacz bank pamieci ktory uzywa 65816, zapisz tam program, wylacz bank 65816, uruchom program dla CPU65816.

Dzialalyby wtedy rownoczenie dwa procesorki, wygladaloby to tak jak Comodziarze programuja swoje stacje dyskow. Wykorzystuja fakt istnienia w stacjach ukladu sterujacego, bodajze 6502, wysylaja program do stacji, stacja liczy, odbieraja wyniki :)

Podobno dzialaja w ten sposob dopalki do Amig, po wlozeniu dopalki dzialaja 2 CPU i mozna sobie wybrac ktory ma prowadzic obliczenia.

W sumie w przypadku Atari ta dopalka sprowadzalaby sie do tego ze 65816 dziala np z predkoscia 20MHz i z taka sama predkoscia pamiec w dodatkowych bankach, zas pamiec podstawowa normalnie 1.76. Tyle ze nalezaloby jeszcze rodzielic oba uklady 6502 i 65816, aby dzialaly niezaleznie. Teoretycznie mozna tak zrobic z udzialem przerwan, ale to nie to samo. Oddzielny uklad 65816 bylby niezalezny od przerwan i w sumie nie bylyby mu potrzebne, bo po co "koprocesorowi" przerwania DLI, VBL, IRQ ?:)

Co mozna zrobic z taka dopala, np. 65816 - licz wektorki, rysuj wynik w pamieci podrecznej, 6502 sprawdza jakis rejestr, ktory sygnalizuje skonczenie roboty 65816, 6502 wlancza sobie pamiec podreczna w obszar np. $4000-$7fff albo inna , przepisuje do pamieci podstawowej np. $8000-... (w chwili gdy przepisuje pamiec, 65816 nic nie robi, nie zmienia sie zawartosc pamieci), 6502 wylancza bank z pamiecia podreczna 65816, ustawia Antic na nowy obraz ($8000-...) i tak dalej, w drugim kroku moze to byc obszar inny niz $8000-..., np. $1000-... dzieki czemu bedziemy buforowali cala anime :).  W tym przykladzie rola 6502 ograniczona zostala do przepisywania blokow pamieci, grania muzy itp :)

Ostatnio jest moda na przemyslenia, wiec daje Wam to przemyslenie do rozwazenia.

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

2

widze ze i w poznaniu maja mocne ziolo tego roku  :P
a powaznie mowiac, to sam pomysl jest baaardzo interesujacy. tylko kto to wszystko se zmontuje?

don't come after... please don't follow me along. when you read this, i'll be gone...

3

>Podobno dzialaja w ten sposob dopalki do Amig, po wlozeniu dopalki dzialaja 2 CPU i mozna sobie wybrac ktory ma prowadzic obliczenia.

no niecalkiem, tam oba proce (jezeli mowa o kartach ppc bo w kartach turbo tylko 1 proc dziala mimo ze sa 2 na pokladzie takiej ami) wspoldziela zasoby co spowalnia oba

>W sumie w przypadku Atari ta dopalka sprowadzalaby sie do tego ze 65816 dziala np z predkoscia 20MHz i z taka sama predkoscia pamiec w dodatkowych bankach, zas pamiec podstawowa normalnie 1.76.

slicznie, ale na czas dostepu 6502 do pamieci 65816 zegarek pmieci musialby spasc do 1,79 no chyba ze ktos zrobi blitterek ktory bedzie mial za zadanie przezucanie okreslonych obszarow z pamieci 65816 do pamieci 6502 i na odwrod - no mozna bylo by jeszcze jakies operacje logiczne dodac albo np. mieszac 2 zrodla i zapisac w przeznaczenie :-)

>Oddzielny uklad 65816 bylby niezalezny od przerwan i w sumie nie bylyby mu potrzebne, bo po co "koprocesorowi" przerwania DLI, VBL, IRQ ?:)

a chocby poto zeby sie synchronizowac bo nie kazde zadanie wymaga wykonania jak najszybciej :p czasem pogram sobie dziala i "nasluchuje" przerwan :p

>Ostatnio jest moda na przemyslenia, wiec daje Wam to przemyslenie do rozwazenia.

i ja zapodalem swoje 12 groszy, ktore wam przynosze

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4

To mi przypomina rzecz nad ktora sie zastanawiam od miesiaca, a mianowicie karta graficzna 3D do Atarki :) Tyle ze ja chcialem aby drugi procek (jakikolwiek byle szybki - riscowy atmelek albo TI) dostawal dane do obliczen grafiki wektorowej, elegancko to wyliczal, teksturowal itp itd a a nastepnie umieszczal wynik od razu we wspoldzielonej pamieci obrazu.
Nie pytajcie mnie o szczegoly - ja tylko programuje! sprzet robi zwykle kolega biurko obok :)

pozdrawiam

5

Pomysł nie jest zły , z tym że aby pamięci mogły pracować asynchronicznie , musiałby każdy bank mieścić się w osobnej kości RAM-u , wtedy zostaje tylko buforować 2 szyny , i sygnały sterujące , natomiast rejest służyłby do zmiany dostępu do kości - a całością sterowałby CPU Atari. W sumie na dobry początek wystarczą 2 statyczne ramy , znajdujące sie w przestrzeni adresowej catridgea , kilka buforów 74HCT245 lub 74F245 - w zależności od szybkości dopałki , 2 ramy - np. 6264 lub 62256 , a rejestr np. $d5xx - sygnał CCTL i zatrzask 74HCT374, do tego dochodzi trochę logiki , którą być może udałoby sie wpakować do GAL 16V8 , 2 procesor , jego RAM - czyli stos i zero page
i tak - $c000-$ffff - rom karty
$4000-$7fff bank ramu karty
$0000-$3fff ram własny karty
i oczywiście  FLASH ROM z systemem operacyjnym karty.

6

Nie no. To wyjdzie prawie caly drugi komp. A koszt? Jak dla mnie pewnie ze 200-300PLN. Chociaz sie nie znam...
A kto 'napisze se' system operacyjny karty?

7

I tu się z tobą Lewis zgadzam , wychodzi że karta to cały system mikroprocesorowy ze współdzielonym RAM - em  - ale gdyby dodać do niego układ np. AD 1848 - soundport - czyli pełny DAC z mixerem to powstałaby niezła 16 bitowa karta muzyczna do ATARKA ! ( sam układ podłączyłem do ATARI ale o 44khz lub 16 bitach stereo można zapomnieć).
Pomysł nie jest nowy - karty dźwiękowe do Amigi też miały własny procesor (oczywiście DSP) i były podobnie zbudowane.

Co do systemu karty - nie jest to żaden problem - system ma tylko bootowac karte i czekać na program wysłany w banku pamięci - wszystko jest tylko sprawą do obmyślenia. Najprostszy sposób to zgłoszenie przerwania przez ATARI - poprzez np. ktorys bit rejestru od zmiany banków. Potem karta odpala program i ty zostaje tylko inwencja twórcza :D

Koszt to napewno ok 100  zł - sam 65816 kosztyje 45-55 , reszta może być z odzysku

8

Jeszcze jak by to udalo sie zmiescic w kartridzu jak to maja comodziarze w SuperCpu to wyszlaby z tego uniwersalna dopalka, ktora nie zbeszczescilaby dziewiczej elektroniki ;) - chcesz zagrac na Atari w Dooma :) włóż kartridz, odpal gre i graj :)

Chcesz zwykle Atari wylacz przelacznikiem kartridz, albo go wyjmij.

Nie stac sie na dopalke, zacznij zbierac kase :)

Wlasnie w SuperNintendo, ktory tez ma CPU65816 byly specjalne kartridze, jesli gra byla bardziej wymagajaca dodawali scalaka ktory wyreczal CPU, dodawal pamieci, pozwalal na zapis stanu gry.


A wlasciwie jak to dziala w C64, ta dopalka SuperCpu, wiem tylko ze ma 20MHz ???

p.s.
oprocz 20MHz w Atari wypadalo by upgrejdnac Antica :), zmusic go aby informacje o kolorach bral z innego miejsca niz z pamieci obrazu i aby pixle byly jak w Hi-Res

Jak dotad nikt nie zdolal zmienic Antic-a, w Atari7500 zastosowali inny uklad niz Antic i mial bodaj 12kolorow, czyzby Antic byl niereformowalny ?
Pewnie klopot sprawia jego przywiazanie do CPU.

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

9

hmm... to moze od razu zrobic cos w rodzaju supercpu+superramcart. gierki, dema, programy wrzucaloby sie bezposrednio do szybkiego ramu na karcie i z tamtad odpalalo? gdyby tak jeszcze zasilanie z akumulatorow doladowywanych przy uruchomionym komputerze... eh teoria zawsze pieknie brzmi.

don't come after... please don't follow me along. when you read this, i'll be gone...

10

hahaha... to wlasnie mialem na mysli pytajac kiedys gdzie jest granica dopalania atari :)) przeciez to co zaproponowales to po prostu drugi komputer dosc koszmarnie polaczony z Atari... to juz nie dopalka - wez kup PC wielkosci pudelka papierosow (sa takie od 386 do Pentium do zastosowan przemyslowych - koszt od 800zl) i wsadz do Atarki - bedziesz mial suuuuuuper dopale :D

11

oprocz 20MHz w Atari wypadalo by upgrejdnac Antica :), zmusic go aby informacje o kolorach bral z innego miejsca niz z pamieci obrazu i aby pixle byly jak w Hi-Res

e tam, wystarczylo by wsadzic drugi tamdem antic+gtia zeby z innego miejsca bral dane a na wyjscie video zmiksowac oba obrazy :p

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

12

jakbyscie programowali na Atari to byscie takich dyrdymal nie pieprzyli

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

13

>Podobno dzialaja w ten sposob dopalki do Amig, po wlozeniu dopalki dzialaja 2 CPU i mozna sobie wybrac ktory ma prowadzic obliczenia.

no niecalkiem, tam oba proce (jezeli mowa o kartach ppc bo w kartach turbo tylko 1 proc dziala mimo ze sa 2 na pokladzie takiej ami) wspoldziela zasoby co spowalnia oba

>W sumie w przypadku Atari ta dopalka sprowadzalaby sie do tego ze 65816 dziala np z predkoscia 20MHz i z taka sama predkoscia pamiec w dodatkowych bankach, zas pamiec podstawowa normalnie 1.76.

slicznie, ale na czas dostepu 6502 do pamieci 65816 zegarek pmieci musialby spasc do 1,79 no chyba ze ktos zrobi blitterek ktory bedzie mial za zadanie przezucanie okreslonych obszarow z pamieci 65816 do pamieci 6502 i na odwrod - no mozna bylo by jeszcze jakies operacje logiczne dodac albo np. mieszac 2 zrodla i zapisac w przeznaczenie :-)

>Oddzielny uklad 65816 bylby niezalezny od przerwan i w sumie nie bylyby mu potrzebne, bo po co "koprocesorowi" przerwania DLI, VBL, IRQ ?:)

a chocby poto zeby sie synchronizowac bo nie kazde zadanie wymaga wykonania jak najszybciej :p czasem pogram sobie dziala i "nasluchuje" przerwan :p

>Ostatnio jest moda na przemyslenia, wiec daje Wam to przemyslenie do rozwazenia.

i ja zapodalem swoje 12 groszy, ktore wam przynosze

z tego co pamietam na ami w starych kartach turbo,po wlozeniu karty z 030 na plyte 020,ten ostatni procesor nie byl juz pozniej nijak uzywany...
inaczej rzecz sie ma w przypadku ami z dorzucona karta PPC....ale generalnie pomysł jest ciekawy,czy jednak uda sie go wdrozyc??? nie bedzie to proste....

gep/lamers^dial

14

syntax error.......mialem zacytowac Tebe,ale zle spojrzalem.........:)

gep/lamers^dial

15

uzyj opcji edycji gepardzie!

16

jesli zglosi sie jakas chetna osoba, ze stazem elektronicznym to ja moge robic za sponsora

ktos musi zrobic ten pierwszy krok, tak samo bylo z Covoxem czy innymi wynalazkami ktore sie przyjely :)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

17

jesli zglosi sie jakas chetna osoba, ze stazem elektronicznym to ja moge robic za sponsora

a moze zrobic tak jak amigowcy... hmm :oops:

piszemy czego oczekujemy, wytyczne itp. deklarujemy kto ile da jezeli projet zostanie ukonczony i bedzie zadowalajacy. kto pierwszy pochwali sie dzialajacym prototypem i udostepni materialy - dostaje cala kase

proste i czyste

jestem drugi tebe

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

18

przyznaje sie bez bicia, ze nie znam Twoich XXL dokonan na poletku elektroniki Atari XE/XL, moglbys sie czyms pochwalic ??

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

19

moze jasniej napisze: niemam nic wspolnego z elektronika. a uzupelniajac powyzsze, mozna byloby zrobic tak - tworzymy strone internetow z "ksiega zyczen" co tak naprawde brakuje nam w atari kazdy dopisuje sobie co dokladnie oczekuje i jakie ma zalecenia, moderator to kompresuje do ogolniezrozumialego tekstu i umiezcza w danych do projektu, jezeli komus to pasuje loguje sie i podaje kwote ktora jet w stanie za ukonczenie takiego projektu zaplacic - 5, 10 zl niewazne ile. napewno przyjdzie czas ze suma pieniedzy bedzie taka ze ktos wkoncu niewytrzyma i zrobi :-))

moze to naiwne ale ... moze warto sprobowac...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

20

e tam, wystarczylo by wsadzic drugi tamdem antic+gtia zeby z innego miejsca bral dane a na wyjscie video zmiksowac oba obrazy :p

... i wlasnie xxl wymyslil jak w Atari XL/XE zrobić bitplany  :lol:  :lol:  :lol:

21

jak w Atari XL/XE zrobić bitplany

juz sie nienapierniczaj, ale pomysl gdyby tak byl pozadny "mikser" obrazu to mozna bylo by powiekszyc ilosc kolorow to raz (320*192 w 4 kolorach bez migania na ten przyklad) lub zrobic dualplayfield  :twisted: z maskowaniem jednego obrazu  ;) dwa, a trzy to cztery 3 kolorowe playerki  8)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

22

Ok , moze ja zrobie pierwszy ta karte - mam gotowy kontroler na 6502 4.5 Mhz - na poczatek wystarczy , trzeba tylko przebudowac układ dekodera i zmienic ram na przelaczany (2 płytka z ramami i z portem cartridgea) , posiadam własny programator Flash rom na 6510 (z c64) i prosty system operacyjny startowy dla gotowych kontrolerow .

Napiszcie czy bawic sie w to czy nie , jak tak to protoyp moze powstac w ciagu 2 miesiecy - moze w 1 miesiac - oczywiscie z braku czasu.

Oczywiscie prototyp bedzie duzyyyyyyyyyyyyyyy ! (2 - 3 płytki!)

23

juz sie nienapierniczaj, ale pomysl gdyby tak byl pozadny "mikser" obrazu to mozna bylo by powiekszyc ilosc kolorow to raz (320*192 w 4 kolorach bez migania na ten przyklad) lub zrobic dualplayfield  :twisted: z maskowaniem jednego obrazu  ;) dwa, a trzy to cztery 3 kolorowe playerki  8)

Sorka, nie moglem sie powstrzymac przed tymi usmieskami. A w kwestii bitplanow. Chyba by to to byla zajebista rewolucja na poziomie Amigi czy ST. Chyba zaden komputer 8bitowy nie dysponuje bitplanami z taka wygodna organizacja obrazu jak Atari XL/XE. A dla mnie zaden komputer 8bitowy nie ma tak wygodnej organizacji obrazu.... :P

24

Świety jak bedzie dzialac, to ja kupuje

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

25

komodziarze komodziarze... stacja... spectrumowcy tez mieli fdd3000, która była mocniejszym kompem niż sam komp. a my? tebe... no co ty... nie pisałeś jeszcze programów wykorzystujących Z80 w kaliforkach albo ldw? eeeee.....

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.