Joł.

Wiem, że to dziwne pytanie, bo wszyscy trąbią, że 4-bit na Pokeyu źle brzmi i dłubią przy covoxach, że Amiga500 brzmi lepiej, bo ma przetworniki 8-bit itp.

Wiem, że za pomocą sztuczek koderskich można uzyskać więcej, jakkolwiek kosztem zmniejszonej ilości kanałów, ale mowa jest o standardowym trybie, że tak powiem - danych fabrycznych.

No i jeden kolo mówi mi teraz, że Pokey ma 8-bit. Wywiązała się dyskusja, ale sprawdziłem na wikipedii i trochę zgłupiałem (bardziej, niż zwykle).

http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_POKEY

Features / Audio:
4 semi-independent audio channels
Channels may be configured as one of:
Four 8-bit channels
Two 16-bit channels
One 16-bit channel and two 8-bit channels

"Four 8-bit channels"???????? Myślałem, że wszystkie układy z popularnych 8bitowców były 4-bitowe.

Pozdro.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

2

8-bitowy oznacza tutaj rozdzielczość nie przetwornika c/a, ale szerokość rejestru okresu dźwięku.
Czyli wysokość nutki przy sprzętowej syntezie możesz opisać od 0 do 255 (8-bitowo), ale głośności (napięcia na wyjściu) są zawsze od 0 do 15 (4-bitowo).
Inna sprawa, że 4-bitowe kanały są cztery i odpowiednio je łącząc, można uzyskać wartości pośrednie - w praktyce gdzieś do 6 bitów i na tym forum są nawet fragmenty kodu i tablice.

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

3

4-bitowa jest regulacja głośności (= sample), jak sam piszesz, metodą kombinacji tego można wyciągnąć tak ze sześć bitów, bo głośność się reguluje zniezaleźnie dla każdego z czterech kanałów, a wyjście jest jedno, więc wiadomo...

Natomiast 8- lub 16-bitowe są liczniki generujące częstotliwości (synteza).

KMK
? HEX$(6670358)

4

pierw poszedłem do atariki, potem doczytałem do końca i trafiłem tu: POKEY Tech Info - czytaj strona 3cia

___
Press play on tape...

5

I tu tez pojawia sie informacja, ze przetworniki nie sa do konca niezalezne, w zwiazku z czym mozna na skladaniu sygnalow z 4rech 4ro bitowych przetwornikow uzyskac wieksza rozdzielczosc niz 6bitow!!! (jak by wskazywala logika).
A dlaczego ???
Bo zsumowanie glosnosci w roznych konfiguracjach nie daje takiego samego sygnalu na wyjsciu!
Ustawienie "glosnosci" na czterech generatorach: 5 5 5 5 da inna wartosc napiecia wyjsciowego niz 4 3 5 5 a jeszcze inna da 10 0 5 5. Sa ta minimalne roznice ale mozna dzieki temu osiagnac w przyblizeniu 7mio bitowa rozdzielczosc przy zastosowaniu tylko 3 generatorow. A na 4 - przy odpowiednim stablicowaniu wartosci daloby sie zagrac 8mio bitowe sample spokojnie.... powstaje tylko znieksztalcenie bo nie da sie rownoczesnie zaladowac 4rech rejestrow dziwekowych. Pozostaje wiec do dyspozycji sumowanie 3 generatorow, bo da sie dosc szybko i prawie rownoczesnie wpisac do nich nowe wartosci (STX:STY:STA).
Uffff.....

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

6

Pecuś: no to teraz przykładzik jakiś ;-)

___
Press play on tape...

7 Ostatnio edytowany przez Pecus (2008-05-16 13:21:38)

Sound Tracker Player :)
Choc moze to nie najlepszy przyklad, ale na 3 genereatorach gra 6 bitow (64 poziomy sygnalu wyjsciowego), a teoretycznie da sie 5 i pol :) (48 poziomow).
A to tylko dlatego, ze wiecej nie bylo potrzebne i okroilismy tablice.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

:) :) :)

Czyli sprawa się wyjaśniła. W miarę. Bo mój niewielki umysł z trudem pojmuje teoretyczne tajniki syntezy dźwięku na chipach.

Wielkie dzięki za info. :) :)

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

9 Ostatnio edytowany przez drac030 (2008-05-16 14:21:41)

Pecus napisał/a:

powstaje tylko znieksztalcenie bo nie da sie rownoczesnie zaladowac 4rech rejestrow dziwekowych. Pozostaje wiec do dyspozycji sumowanie 3 generatorow, bo da sie dosc szybko i prawie rownoczesnie wpisac do nich nowe wartosci (STX:STY:STA).
Uffff.....

Szczerze mowiac, przy pracach nad D2D przyszlo mi do glowy, zeby napiecia na wyjsciu pomierzyc jakims dobrym miernikiem, ale nie zrobilem tego z powodu braku takowego. Czy na te tablice mozna gdzies rzucic okiem? Bo STP szczerze mowiac dekompilowac mi sie nie bardzo chce (norme dekompilacji tosmy z trubem chyba wyrobili za 20 lat dla calego forum), a wywazac otwarte drzwi glupio.

I jakiego rodzaju sa te znieksztalcenia? W D2D moim najwiekszym problemem jest "plywanie" dzwieku, ale skladalem to raczej na nierownomiernosc wystepowania przerwan (D2D, tak dla objasnienia, to program do odtwarzania sampli nie z pamieci, tylko z pliku *.WAV zapisanego na twardym dysku, pokazywalem w Glucholazach, kiedy moja atarka jeszcze dzialala, chlip).

KMK
? HEX$(6670358)

Chyba to to, co Pinokio permanentnie używa (głównie na parties)? To ten program puszcza WAVa w większej ilości kanałów (żeby jakośc była lepsza)?
Fajna sprawa anyway.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

11

Nie, pinek ma inny (epi jest autorem, zapomnialem nazwy w tej chwili), tamto oidp nie odtwarza z normalnych plikow, tylko musisz miec specjalna multimedialna partycje ;) Ale za to dziala lepiej, bo dane nie sa mielone przez DOS itp.

KMK
? HEX$(6670358)

12

drac030 napisał/a:

(epi jest autorem, zapomnialem nazwy w tej chwili)

Rólóplayer ;)

grzybson/SSG^NG

13

A faktycznie :)

KMK
? HEX$(6670358)