1

Nie wiem gdzie ale ponieważ jeszcze forum/dział/wątek o g2f nie powstał to piszę tu. Do adminów: Ewentualnie jak to nie tu to wyciepać mój wątek gdzieś indziej.

Jak malować w g2f aby to co się namalowało było duszkiem? Czy wogole można? Bo używanie Edit PMG jest okropnie niewygodne, praktycznie awykonalne - przynajmniej dla mnie.

Ogólnie nie mam pojęcia co i jak w tym programie. Namalowałem niby obrazek i skonwerterowałem do 160x200 w 12 kolorów aby resztę zrobić w g2f - niestety przy wgraniu do g2f robi się totalna sieczka, próby obniżania kolorów do 5 nic nie dają dopiero w 4 kolorach wygląda "normalnie" ale dzięki temu że 4ech to ...tragicznie. Praktycznie trzeba malować od zera, od nowa - teraz z jednej strony już wiem dlaczego Powrooz od razu maluje w g2f, z drugiej nie mam pojęcia jak.

O co chodzi z tym 5 kolorem? gdy go wybiorę i tak nic mi nie maluje a już pod lupą to nawet go nie do wyboru. A przy wgrywaniu obrazka to o wiele lepiej wyglądają jak ustawi się 4 kolory zamiast 5 - przy 5 pojawiają się jakieś linie i kaszana.

Uwagi na przyszłość - do rozwoju programu:
Czy była by możliwość ładowania obrazka bmp tak aby ładował jedynie ustaloną liczbę linii, a następnie dodawać następne. Chodzi o lepszą konwersję kolorów.

Ewentualnie czy można by było zrobić tak że ładuje się jakiś bmp z max 16-20 kolorów. A potem sam użytkownik by zaznaczając określone miejsca gdzie ich liczba (kolorów) jest za duża zmieniał ich na duszki, używał rasters, itd. Gdy tego nie zrobi albo zrobi nie do końca to program napisze: "w linii takiej a takiej jest za dużo kolorów - zmniejsz, albo spadaj na drzewo."

Ogólna uwaga - czy mógłby Powrooz czy jakiś inny Tebe ;-) narysować jakiś prosty obrazek (ewentalnie pokazać na już zrobionym) jak konweruje obrazek w g2f (ładowanie bmp), używa i robi duszki (maluje?), jak zmienia rastry, i inne kruczki w formie nagrywanego fimu avi? Odpada żmudne pisanie a i efekt będzie lepszy.

Ok to tyle - Tebe - nie zrażaj sie - dobrze że program jest, niektórzy nawet posiedli tajemną wiedzą i potrafią go obsłużyć - ale zdarza się taki przypadek jak ciemny irwin i zrzędzi. Głąbów jest wiele, taki już jest ten świat. ;-)

irwin napisał/a:

O co chodzi z tym 5 kolorem? gdy go wybiorę i tak nic mi nie maluje a już pod lupą to nawet go nie do wyboru. A przy wgrywaniu obrazka to o wiele lepiej wyglądają jak ustawi się 4 kolory zamiast 5 - przy 5 pojawiają się jakieś linie i kaszana.

Ja juz dostawalem podobne pytania mailem, wiec cytuje moje rozmowy:

M> Bawie sie w g2f obrazkiem w g15 i jak rozumiem powinienem miec 4kolory.

Jezeli masz w G2F tryb 2x1 to masz tryb odpowiadajacy miedzy innymi g15 (graficzny), gdzie rozdzielczosc wynosi 160 pikseli wszerz. Ale
jest to tez rozdzielczosc dla trybu g12 (znakowy - 40 znakow po 4 piksele szerokosci), gdzie istnieje ten 5 kolor. W praktyce dopoki nie
uzyjesz 5 koloru masz odpowiednik trybu G15. Ale uwaga! Ten piaty kolor w G12 jest _zamiast_ czwartego. Tak wiec w obrebie jednego znaku mozesz miec albo czwarty albo piaty kolor. Jest to trudne do rysowania, ale mozna sie nauczyc - wystarczy zaplanowac, gdzie bedzie potrzebny piaty kolor i nie uzywac tam czwartego.

M>  Czy mam to rozumiec jako 4osobne kolory + mozliwosc zrobienia ducha 5tym kolorem

Nie tak. Masz 4 kolory dla grafiki (piaty tylko w tych miejscach gdzie w obrebie znaku nie ma czwartego koloru). Duchy maja swoje kolory i zasadniczo kazdy moze miec inny (sa pewne zaleznosci, ale to inna historia).

M> (tlo BAK)?

To jest tlo i przypisane zawsze jest do grafiki, nizalezne od duchow. Tlo jest liczone jako jeden z czterech kolorow.

M> Jesli tak to dlaczego gdy edytuje kolory mam ich 4 i tlo M> (bak,0,1,2,3)

Wszystko sie zgadza - masz tlo plus trzy kolory (razem cztery kolory). Ten piaty jest tylko tam, gdzie go wlaczysz (inwersja - zamiast czwartego).

M>  a pod lupa mam tylko trzy + tlo (bak,0,1,2) ?

Bo na glownym rysunku widzisz wszystkie kolory w wierszu. Pod lupa tylko te, ktore sa mozliwe w danym miejscu. A poniewaz piaty kolor powstaje z czwartego, to nie potrzebne Ci piec kolorow - rysujesz albo czwartym albo (jesli wlaczona inwersja) piatym.

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/
irwin napisał/a:

Namalowałem niby obrazek i skonwerterowałem do 160x200 w 12 kolorów aby resztę zrobić w g2f - niestety przy wgraniu do g2f robi się totalna sieczka, próby obniżania kolorów do 5 nic nie dają dopiero w 4 kolorach wygląda "normalnie" ale dzięki temu że 4ech to ...tragicznie.

Uwagi na przyszłość - do rozwoju programu:
Czy była by możliwość ładowania obrazka bmp tak aby ładował jedynie ustaloną liczbę linii, a następnie dodawać następne. Chodzi o lepszą konwersję kolorów.

Ewentualnie czy można by było zrobić tak że ładuje się jakiś bmp z max 16-20 kolorów. A potem sam użytkownik by zaznaczając określone miejsca gdzie ich liczba (kolorów) jest za duża zmieniał ich na duszki, używał rasters, itd. Gdy tego nie zrobi albo zrobi nie do końca to program napisze: "w linii takiej a takiej jest za dużo kolorów - zmniejsz, albo spadaj na drzewo."

Wszystko sprowadza sie do tego, ze nie ma sie kontroli nad konwersja. Ja mam pytanie do TeBego - jaki jest algorytm konwersji? Pisales tez, ze programiki G2F Extractor i G2F Creator (dwie rozne wersje - v1.4, v2.3 - czym sie roznia?) maja inne metody konwersji. Czy moglbys o nich tez pare slow powiedziec?

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/

4

do konwersji nigdy nie mialem zaufania, moze dlatego ze wychodze z zalozenia ze pixel oryginalu musi sie rownac pixlowi skonwertowanemu, dlatego zawsze robilem obrazek w 4 kolorach (lub odcieniach) i po wczytaniu go do g2f kolorowalem go dostepnymi "czarami" :).

Wiadomo, ze tak jest najlepiej. Ale nie najlatwiej... :)

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/

6

i tu sie mylisz, jak od poczatku rysujesz grafe tylko w 4 kolorach to jest naprawde latwo ja podkolorowac. Czesto ludzie rysuja pod photoshopem w milionach kolorow, zamiast od razu uzywac tylko 4, i pozniej sie dziwia ze roznie to wychodzi.

Nie myle sie i nie uzywam Photoshopa. Za to uzywam wlasnych programow na STE, ktore potrafia poslugiwac sie piatym kolorem nie gorzej niz G2F i wiedza jak moze byc uzyty (w ramach znaku). Takiej grafiki pieciokolorowej dla malego Atari mam setki sztuk, ale po jej skonwertowaniu wychodza pod G2F cuda. Nie ma to nic wspolnego z pecetami. Moglbym ja sobie przygotowac od razu na STE we wlasciwy sposob, ale zeby to zrobic, musze rozumiec, jak G2F robi konwersje...

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/

8

irwin napisał/a:

Uwagi na przyszłość - do rozwoju programu:
Czy była by możliwość ładowania obrazka bmp tak aby ładował jedynie ustaloną liczbę linii, a następnie dodawać następne. Chodzi o lepszą konwersję kolorów.

jest taka możliwość, tyle że to Ty musiałbyś pociąć taka bitmapę i wczytywać kawałkami, potem przez MOVE XY kopiować fragmenty i wklejać i składać w innym pliku G2F

Krzysztof (Kaz) Ziembik napisał/a:

Ja mam pytanie do TeBego - jaki jest algorytm konwersji?

algorytm konwersji w G2F dla BMP-y, są dwa SMART COLORS, oznacza zmianę kolorów co linię, wyłączenie SMART COLORS oznacza tylko 4 kolory, albo 5 (jeśli włączycie 5-y)

algorytm, najpierw odczytywana jest BMP-a i zliczane są kolory, sortowane, od najczęściej występujących do najrzadziej, zakładam że ten który występuje najczęściej jest tłem (domyślnie przypisywany jest mu rejestr tła 712, ale można to zmieniać), potem kolejne rejestry koloru przypisywane są kolejnym kolorom z BMP-y

problem polega na tym że Atari ma mało kolorów i za chwilę kolory Atari się kończą i wtedy licznik kolorów znów zaczyna od 712 (stąd sieczka)

G2F Creator v2.3 to podobna metoda konwersji do w/w z tym że pilnuje aby zmiany kolorów zachodziły na maksymalnej wysokości występowania danego koloru BMP-y (nie ma tak częstych zmian kolorów co linie jak SMART COLORS w G2F)

G2F Creator v1.2 został stworzony z myślą o obrazkach z C64 (mimo to obrazki BARNYARD BLASTER z Atari wychodziły z tego kreatora idealnie), ogólnie tutaj analizowany jest wiersz a nie linia, dlatego w tej metodzie konwersji moge właściwie ocenić czy można dać invers znaków, po wczytaniu obrazka na dole pojawiają się kolory których nie udało się skonwertować na Atari, można jeszcze kliknąć na przycisk ANALYZE ROWs wtedy dokonywana jest ta najdokładniejsza konwersja co wiersz (domyślnie uruchamiana jest konwersja ANALYZE BMP, słabsza wersja, mniej rygorystyczna)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

9

Krzysztof (Kaz) Ziembik napisał/a:

Nie myle sie i nie uzywam Photoshopa. Za to uzywam wlasnych programow na STE, ktore potrafia poslugiwac sie piatym kolorem nie gorzej niz G2F i wiedza jak moze byc uzyty (w ramach znaku). Takiej grafiki pieciokolorowej dla malego Atari mam setki sztuk, ale po jej skonwertowaniu wychodza pod G2F cuda. Nie ma to nic wspolnego z pecetami. Moglbym ja sobie przygotowac od razu na STE we wlasciwy sposob, ale zeby to zrobic, musze rozumiec, jak G2F robi konwersje...

najprościej w osobnych plikach, plik MIC i INV, INV zawiera informacje o inversie 0 lub $80, ma długość zależną od szerokości ekranu (48*30 lub 40*30 lub 32*30 bajtów)

w w/w sposób zapisują efekt konwersji wcześniej wymienione programy G2F Creator 2.3 i 1.4

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

10

musisz zamienic ten 5 kolor na ktorys z 4 pozostalych, po wczytaniu takiego obrazka do g2f dodajesz inwersje i masz gotowa grafe. A i czesto przydaje sie opcja change colors...

11

Dzięki wszystkim za pomoc, dopiero teraz mam dostęp do netu - ok jedno ważne pytanie:
Jak namalowować COKOLWIEK piątym kolorem?
niech ktoś napisze co trzeba zrobić aby powstał pixel koloru piątego. Mnie sięto nie udaje za chiny ludowe a 5ty kolor by się przydał

12 Ostatnio edytowany przez Krzysztof (Kaz) Ziembik (2008-03-29 12:21:26)

Wyglada to na przyklad tak:

1. Ustawiasz tryb 2x1 (bo tam masz piec kolorow).

2. Wybierasz EDIT COLORS z menu i mozesz ustawic sobie piec kolorow (COLBAK - kolor tla, COLOR0, COLOR1, COLOR2, COLOR3 - ten dodatkowy). Pamietaj, ze bedziesz mogl rysowac w obrebie znaku uzywajac COLOR2 *ALBO* COLOR3. Generalnie musisz sie przyjrzec, gdzie obrazek bedzie potrzebowal piatego koloru i wybrac na COLOR2 ta barwe, ktora nie bedzie w poblizu tych miejsc, gdzie bedzie ten piaty kolor uzyty. Brzmi zawiklanie, ale wczytaj sie w to, to nie jest trudne do zrozumienia.

2. Wczytujesz swoj czterokolorowy obrazek (albo rysujesz od zera czterema kolorami).

3. Wchodzisz do menu EDIT CHARSET. Na ekranie glownym pokaze Ci sie prostokatny kursor (to wlasnie wielkosc znaku w trybie GR.12). W obrebie tego kursora moze byc tylko COLOR2 albo COLOR3. Ustawiasz sobie na obrazku kursor w miejscach, gdzie chcesz wlaczyc inwersje czyli zamienic COLOR2 na COLOR3. Naciskasz spacje i... masz COLOR3! Powtarzasz ustawianie kursora i klikanie spacja we wszystkich miejscach, gdzie potrzebujesz uzyc piatego koloru.

4. Jak widzisz, caly trik polega na dobrze zaplanowaniu rysunku. Nie zawsze sie tak da i w pewnych miejscach inwersja zmienia Ci czwarty kolor na piaty tam gdzie nie chcesz. Jezeli to sa pojedyncze punkty, to tragedii nie ma - mozna po prostu te miejsca wypikselowac innych kolorem.

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/

13

Ooo to rozumiem, nareście ktoś to zjadliwie opisał - przeczytałem całą instrukcję do g2f (na jego stronie www) ale tam nic nie było o 5tym kolorze jedynie ten http://g2f.atari8.info/zoom.png obrazek dawał mi do zrozumienia że można jakoś użyć color3. Z niecierpliwością czekam na instrukcje dla lekko opóźnionych dla których instrukcja na g2f.atari8.info bardziej kojarzy się z czarną magią.

To teraz napisz, czy w praktyce udalo Ci sie zastosowac to, o czym napisalem. To bedzie dowod, ze opis byl jasny.

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/

15

Jak najbardziej działa potwierdzam, pod zoomem mam już zamiast color2 - color3 i można już go użyć - a swoją drogą nigdy bym na to nie wpadł, a w edit charset po kliknięciu na help są opisane klawsze  używane w tym podmenu tj q,w, 8,2,4,6 oraz enter. O spacji ani słowa.

16

ano fakt trzeba to poprawić, bo nie ma podanej informacji wprost że SPACE to piąty kolor

Dodatkowo przy pomocy odpowiednich klawiszy możemy wywołać dodatkowe działania w głównym oknie z grafiką:

SPACE inwers zaznaczonego obszaru 
ENTER skopiowanie zaznaczonego obszaru do bufora 
RIGHT MOUSE BUTTON wstawienie zawartości bufora na ekran (pojedyńczy znak lub obszar) 

Natomiast w oknie CHARSET możemy użyć klawiszy: 

ENTER skopiowanie zaznaczonego znaku do bufora 
Q, W zmiana koloru pisaka

od nowej wersji G2F będzie można dodawać inwers (5-y kolor) pod ZOOM-em klawiszem SPACE, klawisz ENTER będzie ustawiał pisak na kolor nad którym aktualnie znajduje sie kursor myszki

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C