Witam :)
Jestem tu nowy i to nawet bardzo i kiepsko znam się na temacie, więc jeśli zadam lamerskie pytanie, to wybaczcie ;)

Ale do rzeczy. W atarowskim Basicu ustawiony jest niebieski kolor tła. Czy i jak można zmienić  kolor tła pod emulatorem (bo pewnie w samym Atari będzie to trudne) ? Nie chodzi mi o POKE 710,kolor ani o bootowanie z dysku, ale o to, żeby inny kolor ustawiał się automatycznie po uruchomieniu emulatora - może jakaś zmiana w ROMie ?

Szukałem w plikach atarixl.rom i ataribas.rom wpisu 8DC602 (STA 710), ale się zamotałem, nic sensownego nie znalazłem i nawet nie wiem czy moje poszukiwania miały jakiś sens.

pzdr.

2

o ktorym emulatorze mowisz? atari800? atari800win+?
w tym pierwszym mozesz podac "-palette jakisplik" wlasna palete kolorow (przyklady w paczce z programem)
w tym drugim - ZTCP z menu mozna wybrac inna palete, albo wlasnie z pliku - sprawdz w helpie...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

3 Ostatnio edytowany przez 2-ERROR-2 (2007-01-15 11:30:18)

Używam Atari800Win PLus 4.0.
OK, dzięki - działa. Nie znałem tego bajeru :)
Ale... paleta paletą. A czy nie można zmienić właśnie czegoś w ROMie?

pzdr.

4

Kolor tła jest inicjalizowany w procedurze otwarcia ekranu. Do cieni rejestrów kolorów przepisywana jest zawartość tabeli COLor TABle ($fb08). Wszystko opisane jest w zientarze.
Jak chcesz to zmieniać w ROMie, to musisz jeszcze pamiętać o konieczności zmiany sumy kontrolnej (też zientara).

5

zawsze mozna uruchomic emulca z jakims autorun.sys ustawiajacym kolorki/marginesy :P
domyslam sie ze skoro chodzi o emulator i tryb tekstowy, to chodzi o "prace" w trybie tekstowym, czyli albo pod dosem (gdzie mozna jakiegos autorun.sys uruchomic, albo wrecz odpalic od razu dos ii+/d ktory ustawia ladne kolorki ;) , albo w basicu, do ktorego z takowego dosa mozna z automatu wyjsc ;)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

6

W DOS II+/D można sobie łatwo ustawić własny kolorek pokiem (bodaj w Kocich Flakach było to opisane) i zapisać zmieniony dos. Albo można go zmienić poleceniem JOB (mniej permanentne).

7 Ostatnio edytowany przez 2-ERROR-2 (2008-03-24 20:56:58)

Dzięki za odpowiedzi.


pzdr.

8

Witam ponownie po długiej przerwie. Ostatnio nie miałem czasu na Atari, ale teraz znów trochę się bawię i wraca poruszany tu problem.

Dzisiaj pogrzebałem trochę w pliku z ROMem , zmieniłem wartości z tabeli COLTAB, super - kolorki się zmieniły po uruchomieniu emulatora, ale emulator zgłasza, zdaje się,  ostrzeżenie o złej sumie kontrolnej. Powalczyłem z tym trochę, ale nic to nie dało - zawsze jest to ostrzeżenie.
Zrobiłem więc tak, że zmieniłem w pliku z oryginalnym ROMem w miejscu gdzie jest COLTAB 2 bajty - do jednego dodałem 1, od drugiego odjąłem 1. Suma kontrolna powinna być taka sama - przynajmniej tak mi się wydaje. Emulator jednak nadal zgłasza ostrzeżenie.

Czy ktoś może mi wyjaśnić dlaczego tak się dzieje?



PS
Edytowałem poprzednią wiadomość, ale wątek sie przeniósł się na gorę i pewnie nikt by tego nie przeczytał, dlatego napisałem nową.

Pzdr.

9

O matko, z motyka na slonce... Skonfiguruj sobie (lub uzyj istniejacej) palete w emulatorze.

10

suma kontrolna nie koniecznie musi opierac sie o dodawanie ;)
btw. jest gdzies opis metody jej obliczania, jak i gdzie ona jest zapisana?

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

11

Wojciech Zientara w książce - Podstawowe procedury sytemu operacyjnego- podaje na str.21 że sprawdzenie sumy kontrolnej polega na zsumowaniu zawartości wszystkich bajtów pamięci z danego obszaru (sprawdzanego) i porównaniu z zapisana w ROM sumą kontrolną z czego wynika że też to było sumowane.  O adresach przynależnych dla danych obszarów i adresach gdzie sumy są zapisane w ROM można poczytać nieco dalej w tekście

12

tam było o bajtach, czy określonych bitach ?

___
Press play on tape...

13

Dzięki lewiS, wiem, że tak też można, ale chodzi mi o małą zmianę w ROMie (trochę więcej roboty, ale większa satysfakcja, jak się uda)


TU jest napisane o obliczaniu sum kontrolnych. Wydaje mi się, że dodanie do jednego bajtu 1 a od drugiego odjęcie 1 nic nie powinno zmienić w sumie kontrolnej oczywiście w obszarze kontrolowanym przez tę samą procedurę. Jak sądzę COLTAB ($FB08) leży w obszarze kontrolowanym przez CKROM2. Chyba nic nie pomieszałem?

14

a nie latwiej wylaczyc procke sumy kontrolnej w romie niz kombinowac zeby suma sie zgadzala?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

15

a nie łatwiej by było symulować carta i tam wsadzić jakiekolwiek potrzebne nam procedurki ?

___
Press play on tape...

16

Maw... tam jest o bajtach. Zmiana nawet jednego bitu wywołuje SELF-TEST czyli system wykrył nieprawidłowe działanie Atari. O to chodzi w tym sprawdzaniu. xxl dobrze prawi, zablokować..... może nie same procedury, ale przepisać adres skoku by niezależnie czy suma zgodna czy nie komp się uruchomił. (Przy założeniu że reszta jest sprawna)

17 Ostatnio edytowany przez 2-ERROR-2 (2008-03-25 13:07:25)

xxl - chyba tak
maw - dla mnie na pewno nie :)

Ale zastanawiają mnie m.in. 2 rzeczy:
1 - Emulator jeszcze przed startem Atari, po wybraniu pliku ze zmienionym ROMem zgłasza ostrzeżenie. Może ma inną procedurę sprawdzania, a na prawdziwym Atari taki zmieniony ROM by "poszedł" ?
2 - W teście pamięci (SELF TEST) na "oryginalnym" ROMie (emulator nie zgłasza ostrzeżenia), 2 prostokąty mają kolor czerwony (czyli chyba coś nie gra) - dlaczego?. Czy u Was też tak jest?


Chyba znalazłem odp. na 1 pytanie - emulator sprawdza CRC pliku z romem i mimo, że pewnie suma kontrolna się zgadza, to emu zgłasza ostrzeżenie...

18

Ad. 1: No właśnie, emulator porównuje CRC pliku z listą wszystkich znanych oryginalnych ROMów Atari i wypisuje ostrzeżenie, gdy coś mu się nie zgadza. Nie ma to kompletnie związku z sumą kontrolną zapisaną w ROMie i jej zmiana nie ma wpływu na pojawianie się okienka.
Ad. 2: Tu właśnie suma kontrolna ma znaczenie - gdy się nie zgadza, prostokąt jest czerwony. W przypadku emulatora i oryginalnego ROMu wynika to z tego, że masz włączone patche zmieniające zawartośc ROMu - spróbuj wyłączyć SIO patch, Hard disk patch, R: patch itd.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

19

:)
Wielkie dzięki, Krótki. O to chodziło.
Rzeczywiście, gdy się wyłączy te patche i suma kontrolna w ROMie się nie zgadza, emulator sam uruchamia Self Test, a jak jest OK, to READY :)