1 Ostatnio edytowany przez nosty (2008-03-08 14:29:18)

Wlasnie przyleciala do mnie ta "papuzka" zza oceanu.
Niestety bez software'u. Takze nie wiem czy/jak dziala. Gdyby ktos posiadal albo wiedzial skad sciagnac to poprosze.
W komplecie jest grubawa instrukcja po angielsku. Kolejna juz w kolejce do skanowania ;)

Zalaczam link do pliku z fotkami i dokladnymi zoomami plytki i elementow jesli ktos chce odtworzyc schemat. Gdyby ktos zechcial zasilic Atariki to tez byloby fajnie. Ja nie mam chwilowo czasu.

http://nosty.neostrada.pl/kolekcja/Parr … rot_II.zip

http://nosty.neostrada.pl/kolekcja/Parrot_II/calosc.jpg

2

Jaka jest data produkcji/pierwszej sprzedazy teco cuda ?

3

Jak miło zobaczyć jak ten zestaw wyglądał... Słynny Parrot firmy Apha Systems czy jakoś tak... Szukałem tego przez ponad 10 lat :)

4

a ma ktoś Crystal Sounda? chciałbym zobaczyć to ustrojstwo, za pomocą którego powstało swojego czasu kilka demek; nawet Lamesoft aka XTD coś tam wyskrobał (Metallica Demo i Iron Maiden Demo jeśli dobrze pamiętam).

gep/lamers^dial

5

Mam. około południa Ci prześlę.

6 Ostatnio edytowany przez seban (2008-03-09 20:36:51)

Hej!

Tak patrząc na PCB tego cuda... przetwornik A/C jest zrobiony na piechotę za pomocą 16 komparatorów i stada rezystorów pozwalających dobrać progi zadziałania poszczególnych komparatorów. Dość dziwne rozwiązania, no chyba że przetwornik A/C w tamtych czasach kosztował majątek i robiono takie oto dziwolągi w postaci sieci 16 komparatorów :)

Co do crystal sounda to też chętnie bym zobaczył fotografię tego cuda... kiedyś chodziły plotki iż ten sampler wykorzystuje układ UL1980 (12 punktowa linijka diodowa) jako bardzo prosty przetwornik A/C. W rzeczywistości jednak tego samplera nigdy nie widziałem :D Więc może plotki były fałszywe. Jeżeli Zenon mógłbyś wystawić lub wysłać również do mnie te fotki crystal sounda byłoby fajnie :D

UPDATE:
Tak sobie teraz myślę iż w tamtych czasach faktycznie można było wykorzystać UL1970 (16 punktowa linijka) + dekoder z "1 z N" na BIN do wysłania tego do portu JOY-a i sampler gotowy. Tak patrzę na tego Parrot-a i układy 7414+ diody... może to właśnie dekoder "1 z N" na BIN lub inny 4-bitowy kod :)


pozdrawiam
Seban

7

Poprawcie mnie, jeżeli się mylę, ale programy do Crystal Sounda działały z samplerem, którego schemat był opublikowany w jednym z czasopism (Tajemnice Atari, Moje Atari lub Atari Magazyn; i nie chodzi tu bynajmniej o tę protezę na przerobionym na T2000 magnetofonie).

I Ty zostaniesz big endianem...

8

bori - w instrukcji jest rok 1985

9 Ostatnio edytowany przez seban (2008-03-09 23:27:33)

Hej!

nosty napisał/a:

Niestety bez software'u. Takze nie wiem czy/jak dziala. Gdyby ktos posiadal albo wiedzial skad sciagnac to poprosze.

Nosty, masz tu naprawdę prosty programik (xex + źródła w x-asm): Simple Sound Digitizer Test

Po odpaleniu program odczytuje stan portu $D300 i przepisuje dane pojawiające się na wybranym porcie do POKEY-a oraz rysuje prosty pionowy wykres na "sprajcie" nadchodzących danych. Jeżeli podłączysz swój sampler do portu #0 i zapodasz sygnał audio powinieneś go usłyszeć oraz zobaczyć powyginany pionowy pasek w kształcie pojawiającego się sygnału. Program sampluje dane z PORTA z częstotliwością ~15KHz. Klawiszem OPTION wybierasz dane pochodzące z pierwszego portu JOY-a (czarne tło), natomiast klawiszem SELECT wybierasz dane pochodzące z drugiego portu JOY-a (niebieskie tło). OPTION+SELECT+START spowoduje skok pod $E474 (tzw. warm start) a co za tym idzie zakończenie działania programu.

Jeżeli parrot wysyła dane w normalnej 4-bitowej postaci powinieneś zobaczyć ładny wykres dźwięku i go normalnie usłyszeć... jeżeli dźwięk jest jakoś inaczej kodowany trzeba by rozrysować schemat Parrota i dodać odpowiednią tablice konwersji. Także jak usłyszysz jakieś dziwne trzaski i postrzępiony wykres nie wpadaj w panikę iż twój sampler nie działa... być może inaczej koduje próbki (inna kolejność bitów, inne ich znaczenie). Ja założyłem najprostszy i najlogiczniejszy z możliwych od strony softwarowej schemat kodowania danych przesyłanych przez sampler... być może jest inaczej bo było coś prościej w sprzęcie zrobić a potem komputer mógł to softem nadrabiać niedoskonałości (uproszczenia) hardware-u :D

Możesz spróbować jeżeli zadziała będziemy wiedzieli nieco więcej o tym urządzeniu.

pozdrawiam
Seban

10

Witam, ja mam pytanie "przy okazji" - czy byłby sens budować sampler w oparciu o mikrofon elektretowy i port PADDLE ?

___
Press play on tape...

11

wydaje mi sie ze za wolno jest ustalana wartosc w rej potencometrow do odczytu, mozna to przelaczyc ale wtedy traci sie na dokladnosci pomiaru a i tak jest za wolne. oczywiscie moge sie mylic.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

12

Dzieki Seban.
Sprawdze wieczorem i napisze co zobaczylem/uslyszalem.

13

W TME jest dostępny 8bit AD converter ADC0820 - na takim kiedyś miałem sampler do ST. Działał doskonale. Ale nie wiem, czy go pożyczyłem komuś, czy dałem, w każdym razie już go nie mam. Ale mam gdzieś odrysowany schemat.
Ten scalaczek jest tak szybki, że można samplować  z częstotliwością typowego dekodera stereo.

14 Ostatnio edytowany przez nosty (2008-03-16 19:58:51)

Seban - strzal w dizesiatke! Dzieki za tester.
Dopiero dzisiaj mialem chwile zeby przetestowac Parrota. Dzwiek na Twoim programie jest zadziwiajaco dobry (szczegolnie jesli to probkowanie 4-bitowe). Jako zrodlo uzylem jednego kanalu z Jaguara. Melodia brzmi bardzo dobrze.  Wykres online tez dziala ladnie.

Probowalem tez z dzwiekiem z PC, bo chcialem sprawdzic jak sobie poradzi z glosem ludzkim. Niestety jedyne wyjscie jakie mialem to sluchawkowez laptopa. Tu jakosc przetworzonego dzwieku byla gorsza niz z Jaguara. Pojawily sie jakies trzaski.

Potencjometr na obudowie jest baaardzo nieliniowy. Wystarczy przekrecic go o 45 stopni a dzwiek sie nasyca i pojawiaja sie duze znieksztalcenia.

Seban, jedna uwaga do programu - od razu po odpaleniu zgubil synchronizacje pionowa i przez caly czas testu obraz "latal" wolno w pionie. Moze zrobiles go for NTSC only? ;)

15 Ostatnio edytowany przez seban (2008-03-16 21:09:53)

Hej!

nosty napisał/a:

Seban, jedna uwaga do programu - od razu po odpaleniu zgubil synchronizacje pionowa i przez caly czas testu obraz "latal" wolno w pionie. Moze zrobiles go for NTSC only? ;)

Hmmm... to dziwne... bo program wyłącza zupełnie ekran i powinien być widoczny tylko wykres zrobiony na grafice Player-Missile. Nie powinno być mowy o jakimkolwiek zerwaniu synchronizacji. Do jakiego monitora podłączyłeś Atarkę? Do zwykłego CRT czy jakiegoś LCD lub innego tunera TV lub VGA boxa?


Seban

16

Monitor jest niewazny bo ja widze normalny GR0!
Na emulatorze dziala tak jak mowisz. A na mojej real atarce widze latajacy w pionie niebieski ekran GR0 i kilka literek i "krzeczkow" w pierwszym wierszu no i ten pionowy pasek drgajacy w rytm dzwieku.
Moze to kwestia QMEG'a (choc na emulatorze z qmeg'iem dziala dobrze).
Nevermind.

17

Hej!

Może coś spierniczyłem :) Sprawdzę :) Faktem jest iż testowałem tylko na emulatorze :D

pozdrawiam
Seban