To samo pytanie do Dracon-a, ktory tez dosc wczesnie mial kontakty ze scena. Moglbys sie wypowiedziec, jak daleko wstecz siegasz pamiecia?
:)
Scena atarowska miala kilka "faz", co calkiem trafnie opisal BeweSoft w swoim "X-Demo" (tak sie to chyba zwalo, polska wersje jego tekstu wraz z moimi uzupelnieniami podeslalem kiedys do Vasca, ale SYZYGY nie wyszlo :().
Najstarsze dema, o ktorych wiem, to wlasnie te z Robotem, pilka, jakies "Shiny Bubbles" ?
Niektorzy demami nazywali zdigitalizowane fotki panienek, ktore zrobili inzynierowie atarowscy (pokaz mozliwosci ukladu GTIA) - one sa chyba z 1. polowy lat 80. Starym demem bylo takie, ktore znam jako bodajze "DRUID demo" (intro) gdzie widac obrazek z rzeczonej gry plus muzyka z JET SET WILLY. Bylo tez staaare demo, chyba jakies grupy z USA, gdzie pokazywano rozne ciekawe (jak na ten czas) efekty a styl byl faktycznie oldschool - cecha charakterystyczna -> wyciety obrazek tytulowy z gry DRACONUS (nazwy tego dema teraz nie pomne) plus rypana muzyka. Demo bylo kilkuczesciowe, jak sobie przypomne to ewentualnie tu dopisze. :)
W Polsce:
Istnialy jakby 3 lub 4 fazy - pierwsza radosna tworczosc ludzi rozsianych po calym naszym kraju, potem era WFMH, Our 5oft itp., potem czas na SHADOWS, SLIGHT, TQA etc., no i ta obecna - to tak w skrocie. :)
Co do tej pierwszej fazy w Polsce - byli ludzie tacy jak EGR GENERAL PROGRAMMING (Marek Gorecki), Hurek, Chaos softworks, JaO (Jaroslaw Parchanski czy jakoś tak, nie pamietam dobrze nazwiska). EGR zaczal pisac proste demosy chyba w 1985-6 roku, a w 1988 zaskoczyl swiat NEXXUS'em (arkanoidowata gra z swietna grafika i niezla muzyka (perkusja!!)). To bylo naprawde spore osiagniecie, zwazywszy oryginalny ARKANOID powstal rok wczesniej! Tak wiec juz kiedys ludzie przechodzili z pisania demos do gier, z niezlym skutkiem.
Co do szczegolow, to trzeba sobie poszukac te stare dema wymienionych autorow, ja nie mam juz czasu i cierpliwosci na to.
No i to tyle ode mnie - niestety wiecej nie moge pomoc, chyba pamiec juz nie ta.... ;)