Tak sobie siedze i przegladam przerobki, dodatki itp. do malej Atarynki i sie zastanawiam, czy ktos probowal juz zaprojektowac "od nowa" 8 bitwe Atari ??
Jest tyle nowych zeczy, iz mozna by bylo sie pokusisc o stworzenie projektu nowej 8 bitowej maszyny w oparciu o  nowinki i dodatki (np. F7, IDEa, SIO2SD, 1MB RAM, Stereo, Video Board XE, DracoOs, SpartaDos X, R-Time itp.).

Biorac pod uwage poziom elektroniki jaki jest obecnie dostepny  (terazm mozna kupic calego C64 "zamknietego" w joystick'u),  cos takiego nie bylo by czyms nie do wykonania, szczegolnie ze w naszym gronie sa osoby, ktore zanaja sie na elektornice i kodowaniu nie gorzej (a zazwyczaj lepiej) od samych tworcow Atari.
Oczywiscie mozna by bylo powiedziec, ze projekt umarlby tak jak np projekt Milana 040, no ale uzytkownikow malego atari jest zancznie wiecej. Miniaturyzacja i mozliwosc emulowania dzialania tudnodostepnych ukladow innymi pewnie by sprawila ze ta konstrukcja nie miala by gigantycznych rozmiarow, a i sam projekt nie byl by az tak drogi aby nie byl dostepny cenowo.

2

nie wiem czy probowal ale mam rade laika, zamiast pakowac 3 kilo scalakow do takiego projektu lepiej zainstalowac 2-3 fpga.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

3

Taka platforma istnieje, nazywa się Commodore One. Napiszcie kory dla tych PGA co tam są i będzie atari :)
Zresztą był gdzieś wątek na AA o tym, ale nie mogę teraz znaleźć. Pamiętam też, że Pecus z Pirxem coś zamierzali w tej materii zrobić.

4

Dokladne masz racje http://c64upgra.de/c-one/ (koszt 269 euro) i caly czas rozwijany.
Moza by uderzyc w ta strone lub wykonac cos podobnego, laczac wynalzaki naszych rodzimych specjalistow z oryginalnym atari.

W obudowie od laptopa .Dlaczego? Bo łatwiej zabrać na party .

Wiedza na temat tego co było jest niezbędna w celu właściwej oceny tego co jest obecnie ,oraz kształtowania tego co będzie póżniej.

6 Ostatnio edytowany przez Pecus (2007-10-30 11:42:24)

Pisalem o tym wielokrotnie. Niestety z powodow ogolnych nie nabylem jeszcze c-one (ale nabede!).
Nie ma sensu budowac czegos od podstaw skoro jest gotowa platforma, zrobiona profesjonalnie, co wiecej ma 6502 na pokladzie (a konkretnie... no wiecie co :) ) i wszystkie potrzebne interfejsy zewnetrzne, a do tego kupe dokumentacji. Pozostaje zaimplementowac chipset Atari 8bit i dzialac.... Dla przykladu mozna sobie sciagnac implementacje C64 i poanalizowac.
A najfajniejsze, ze jak trzeba to mozna zaladowac do tego chipset C64 czy tez Amstrada (a w nim zaimplementowano nawet procesor Z80).
A jak latwo bedzie dodac do takiego atari np. SIDa, wystarczy dolozyc moduł implementujacy SIDa z C64 :)

P.S. I zwroccie uwage, ze mimo iz na pokladzie jest procesor z rodziny, to w przypadku C64 i tak 6510 jest wpakowany do FPGA, w przypadku Atari moznaby stosowac procesor na plycie i mielibysmy od razu 16bitow :)

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

7

Ja tam na zdjeciach widzialem modul z prockiem takim jak w dopalce F7 jest. W sumie to modularny sprzet i mozna miec kilka komputerow w jednym.

8

No i wlasnie o ten procek mi chodzilo (65816), jest on standardowo na plycie C-one, nawet nie w oddzielnym module. Tyle ze np. implementacja C64 z niego nie korzysta, a implementacja Atari juz by mogla :)

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

9

temat był już poruszany, wszystko rozbija się o brak wystarczającej dokumentacji aby stworzyć w VHDL odpowiedni kod dla POKEY-a, ANTIC-a, GTIA itp. układów Atari, chyba że chcecie zrobić to na aby aby i wtedy rzeczywiście wyjdzie z tego "nowe" Atari o jakim się elektronikom nie śniło ;)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

10 Ostatnio edytowany przez Pecus (2007-10-30 19:09:37)

C64 na c-one tez do dzis jest poprawiany i ciagle nie jest 100% (ale jest bardzo blisko) implementacja. Poczytaj sobie historie zmian samej implementacji 6510. Moze czas zaczac, by kiedys skonczyc.
Bo oczywiscie mozna czekac na dokumentacje, o ktorej wiadomo, ze lepsza nie bedzie - czyli trzeba dochodzic samemu. Jakos electronowi powoli udaje sie GTIA "podrobic", czyli juz jeden uklad mniej. POKEY jest dosc prosty, zostaje ANTIC. Ale jego mozna potraktowac jak procesor i nie opisywac dokladnie co sie dzieje w srodku, tylko na podstawie znajomosci "wejsc" i "wyjsc" stworzyc wlasna implementacje. Zreszta zakladam ze tak samo zaimplementuje sie pozostale uklady. W koncu wiemy, co wchodzi i co wychodzi, a co jest w srodku takiego ukladu.... czy to wazne??

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

11

A ja myslalem, tez o czyms innym. Moze bardziej destrukcyjno-barbazynskim. Jesli ktos by sie pokusil o projekt od poczatku nwekj atarynki, mogl by wykorzystac fakt i uklady z obecnych 8 bitowych atari.  Czysli np. dostajac nowa plyte atari trzeba by bylo przelozyc czesc ukladow z normalnej atarynki. No cos kosztem czegos, ale byla by 100% zgodnosc. W efekcie koncowym otrzymalibysmy dzialajaca, w 100% zgodna maszyne atari z klikoma dodatkami i zlaczami rozszezen pod nowe zeczy. Czyli reasumujac mielibysmy prawie to samo co kazdy ma teraz wliczaca pomontowane rozszezenia itp. w wydaniu na jednej plycie glownej.

12 Ostatnio edytowany przez Pecus (2007-10-30 21:50:12)

Tyle, ze kiedys skoncza sie atarowskie uklady i wczesniej, czy pozniej trzeba bedzie zrobic je na FPGA.... wiec moze lepiej wczesniej :)
A c-one tym bardziej warto do tego zastosowac, ze jest bardzo wygodna platforma testowa i to wlasnie z niego wywodzi sie wspomniany C64 w Joysticku (mam i pogrywam czasem). Bo jak juz sie opisze te uklady, to mozna je wszystkie w jednym odpowiednio duzym FPGA zamknac i wpakowac do joya :)

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

13

Monsoft - byl taki watek dotyczacy po prostu nowej plyty PCB, ktora pomiescilaby wszystkie dodatki w standardowej (badz zmodyfikowanej) obudowie Atari. Pomysl upadl z braku samozaparcia.

A to C-One na FPGA, to po prostu EMULATOR SPRZETOWY.
Nazywajmy rzeczy po imieniu. Rownie dobrze (a wlasciwie prosciej - bo juz jest) mozna zrobic emulator programowy  na pieca + karta PCI do wyprowadzenia portow Atari, prawda? Jak ktos nie zajrzy do srodka to efekt bedzie ten sam a i przeprogramowac prosciej...

14

Popieram Cię Nosty. Dla mnie nie ma znaczenia jak to będzie "zapakowane". Obudowa Desktop czy Tower - cokolwiek. Może da się kiedyś przejść z PCI na PCI-Express  a wtedy Atari forever...

EMULATOR PROGRAMOWY z kartą do PC to najbardziej perspektywiczne rozwiązanie !!!!

15

No tez pomysl. Moze mozna by bylo zealizowac taka "przystawke" na USB ktora by posiadala odpowiednie wyprowadzenia i dodatki. Wtedy mozna by bylo wszedzie zastosowa i z desktop i z notebookiem.

16

To w takim razie ten wątek jest całkowicie niepotrzebny. Ja np. "jestem na kupnie" nowego 8bitowego przenośnego Atari, przypadkiem się okazało, że równolegle będzie mogło na nim chodzić kilkanaście normalnych Atari, a nawet windows i dema farbrausza!

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

17

Kazde rozwiazanie jest dobre, ale i tak najlepsze bylo by jednak zaprojektowanie nowej 8 bitowej maszyny, nie emulatora.

18

.... która kosztowałaby jakieś ze 3000 USD za pierwsze 100szt...

19

No jak Commodore One kosztuje 269 euro to nie przypuszczam ze koszt nowego atari byly wiekszy

20

Lezą u mnie w chacie FPGA Cyclone II Altery, chciałem na tym coś zrobić (niezależną platformę AV z ram etc.) ale kiedy ja się za to zabiorę ??? Na razie kończę vbxe 1.1 i z tym mam problemy (mało czasu na prace).

Co do emulacji GTIA to zrobiłem część wizualną - nie ma np. detekcji kolizji bo przecież robi to w tym samym czasie "stary" GTIA... więc i tak jeszcze by trzeba było popracować.

pomidor