1

w necie znalazlem mozliwosc kupienia 68010. bardzo spodobala mi sie idea mojego ste z tym prockie-jest tylko jeden problem-niemam programu ktory podnieni nielegalna instrukcje w 680010.czy kots ma taki programik?bezie on dzialac z systemem multi(np. magi C)?

ATARI Falcon 14MB , STE 4MB, STFM 4MB, 800 XL turbo CA12 CA 2001, CPC 6128 mono, THOMSON MO5, SVI 738, Amiga 500+, 600 2MB, CDTV   + , CD32

Taka wymiana procka jest jak najbardziej możliwa. Robił to bodajże między innymi człowiek od http://hardware.atari.org.
Co do nielegalnych instrukcji, to 68000 i 68010 nie różnią sie chyba aż tak żeby to był problem, a jeśli będzie, to będzie to strasznie wolne.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

3

A przepraszam jaki jest sens wymiany 68000 na 68010, bo mnie to ciekawi...

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

4

Na wikipedii piszą, że 68010 ma cache na dwie instrukcje i w rezultacie jest 10% szybsza :)

5

W rezultacie jest prawie zerowy przyrost prędkości. Żaden kompilator na ST nie wykożystywał dbcc, a to jest warunek zadziałąnia tego "cache". Taka zamiana to tylko taki zabieg "placebopodobny" :)

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

6

Oidp, gcc 2.95.2 produkuje dbcc, jeśli się zrobi pętlę do-while, z licznikiem typu short int, zliczającą wstecz do -1 :)

    short int i = 1000;

    do
    {
        printf("%x\n", i);
        i--;
    } while (i != 0xFFFF);
KMK
? HEX$(6670358)

7

10% szybciej ? czy skórka jest warta wyprawki ? imho bardziej godne uwagi jest dopalenie 68000 - widziałem kiedyś u kolegi (Erosa) opisy dopalenia ST do 16 MHz na gołej 68000... kilka TTL-i... fakt, że przy przerzucaniu danych w pamięci zysk może być tez na poziomie 10-20% góra, jednak przy operacjach obliczeniowych typu mnożenie i dzielenie, które potrafi na 68000 zajmować po kilkadziesiąt taktów zegara to może realnie przyspieszyć te operacje.

8

Hmm, kiedyś już zapodałem posta - zazwyczaj procki w ST są 10MHz, a ustawione na 8. Nie chce mi się szukać. Teoretycznie można przyspieszyć wszystko posa grafą - wtedy się monitor ten-teges. To by było chyba lepsze wyjście ;)

Sikor umarł...

9

To od razu lepiej 030 z fastem i przyspieszenie jest kilkukrotne jesli nie kilkunasto. A wymiana na 010 to chyba niepotrzebne marnowanie czasu, bo wylutowac procka jeszcze z plyty trzeba itd itp. a efekt zaden.

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

10

To od razu lepiej 030 z fastem

Weś ić.

Falcon z fastem kosztuje jakieś 10x tyle co ST :)

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

11

macgyver napisał/a:

przy operacjach obliczeniowych typu mnożenie i dzielenie, które potrafi na 68000 zajmować po kilkadziesiąt taktów zegara

Kilkadziesiąt? Optymista. divu to chyba ze 200 cykli.

KMK
? HEX$(6670358)

12

O cholera. To aż tak źle? To może i dobrze, że 6502/65816 nie ma mnożenia ani dzielenia, bo odczytanie z tablicy jest o wiele szybsze ;)

13

Ej, no właśnie, jak to jest z demami na ST/E - wyszło kilka naprawdę DOBRYCH, a potem cisza (jeżeli nie liczyć leonardowego bicia rekordów na największą ilość bobów w ramce).

Czyżby 8-bit miało korzystniejszy impossible factor? ;) :P

I Ty zostaniesz big endianem...

14

Myślę, że kwestią jest korzystniejszy stosunek powierzchni ekranu do wydajności proca. Podejrzewam, że jakby na ST/E robić dema w 64x48, to też dałoby się kilka fajnych rzeczy pokazać, a niestety motorolka nie jest aż tyle razy szybsza od 6502, aby wydolić fajne rzeczy w wysokiej rozdzielczości.

15

laoo/ng napisał/a:

a niestety motorolka nie jest aż tyle razy szybsza od 6502, aby wydolić fajne rzeczy w wysokiej rozdzielczości.

Panie, nagroda za odkrucie kolejnej ameryki gwarantowana :P

Draco030: wszystko bosko, ale dość ciężko będzie przekompilować cały soft ST tym gcc :P

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

16

sqward: niemniej, istnieje kompilator, który produkuje pętlę z dbcc. I największy problem, podejrzewam, to nie to, czy on ją produkuje, czy nie, tylko że taka konstrukcja, jak pętla do-while z 16-bitowym licznikiem liczaca wstecz do -1, jest raczej mało prawdopodobna w programie napisanym w C. Gros pętli to przecież for (), potem while(), a do-while daleko w tyle.

Z tym mnożeniem i dzieleniem troche przesadziłem jednak:

1) m68k divs: 158 cykli plus obliczenie adresu efektywnego (np. natychmiastowy 16-bit 4 cykle, czyli razem 162)
- 68010: 122

2) m68k divu: 140 cykli (plus j.w.)
- 68010: 108

3) m68k muls: 70 cykli (j.w.)
- 68010: 42

4) m68k mulu: 70 cykli (j.w.)
- 68010: 40

Wszystko to sa czasy maksymalne, ale: "the divide algorithm used by the MC68000 provides less than 10% difference between the best- and worst-case timings. The multiply algorithm requires 38+2*n clocks, where n is defined as:
- mulu: n = the number of ones in <ea>
- muls: n = concatenate the <ea> with a zero as the LSB; n is the resultant number of 10 or 01 patterns in the 17 bit source, i.e. the wors case happens when the source is $5555".

KMK
? HEX$(6670358)

Vulgar zadał zasadnicze pytanie: "Czy warto?"

No ba. Ależ oczywiście. No może serwerów NFZ na tym nie postawimy, ale ubaw będzie po pachy :D

Co do dem na ST: cóż, jakby ST było w Polsce choćby w 10% tak popularne jak XL/XE...

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

18

w 68010 jest duzo zmian-ma wprowadzaona juz prace potokowa w kilku instrukcjach i te 10% to wlasnie z tego powodu. kiedys w gazecie C&A bylo otym naoisane i dodawali na dyskietkach program ktory podnienia instrukcjie nieistejaca z68000 ktora nieistnieje w 68010-byla to instrukcjia dodawania jak dobrze pamietam. w atari tez da sie podmienic ta instrukcjie przy skoku do trap obslugi nielegalnych/nieistniejacych rozkaowa-myslalem ze moze ktos ma taki programik-najlepiej to przydala by sie wersja tos2,06 juz zainstalowanym kodem .
a co do lutowania-to niebardzo bo STe ma podstawke pod motorole i to tylko wymina ukladu by byla. cena prcka jest interesujaca bo 38 zeta a za 030 chac duuuzoo wiecej i cala operacja wymagala by duzo roboty.
sprzedawana wersja to 10 mhz i z takim taktem bym musiala umnie pracowac(prosta przerobka z bramka i osobnym rezonatorem 10mhz)

ATARI Falcon 14MB , STE 4MB, STFM 4MB, 800 XL turbo CA12 CA 2001, CPC 6128 mono, THOMSON MO5, SVI 738, Amiga 500+, 600 2MB, CDTV   + , CD32

19

leniuk napisał/a:

program ktory podnienia instrukcjie nieistejaca z68000 ktora nieistnieje w 68010-byla to instrukcjia dodawania jak dobrze pamietam

Skądżeż. Może jedynie chodzić o instrukcję "move from SR", która w 68010 jest uprzywilejowana, a w 68000 nie. Nie wektor nielegalnej instrukcji się podmienia, tylko naruszenia uprzywilejowania. I TOS 2.06, wydaje mi się, już odpowiedni kod zawiera.

KMK
? HEX$(6670358)

20

ja tylko mowie co bylo w gazecie dla amigowcow i twierdzili ze to dodawanie niema swojegoodpowiednika w 68010 dlatego dodali program ktory wykrywa uzycie nieistnijacej dal 68010 instrukcji i podnienia ja na ta z 010.dla przykladu kazali wlaczy jakiki kolwiek program do liczenia i czekac az pojawi sie znana czerwona ramka ;-)

ATARI Falcon 14MB , STE 4MB, STFM 4MB, 800 XL turbo CA12 CA 2001, CPC 6128 mono, THOMSON MO5, SVI 738, Amiga 500+, 600 2MB, CDTV   + , CD32

Nie ma sensu kopii kruszyć, bo dowolny sofy wykorzystujący taką instrukcje (o ile drac030 tym razem nie ma racji), będzie koszmarnie wolny. Widać to po przykładzie np. dem które wykorzystują algorytm C2P oparty o instrukcję MOVEP, którego nie ma na 060. W ten sposób niektóre efekty w demku OddStuff na 68060 66MHz chodzą znacznie wolniej niż na ST (68000 8MHz przypominam).

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

22

Ja od siebie dodam tyle, że przejrzałem manual od 68000/68010 i żadnych "instrukcji istniejących w 68000 a nieistniejących w 68010" tam nie widzę. :)

KMK
? HEX$(6670358)

23

no co ja moge :-) pozostaje mi tylko kupic ten procek i odezwac sie zajakis czas czy dziala ;-) ale gdyby to polegalo tylko na zmianie procka to dopalki do atari byly by juz znim-on jest lepszy od 68000,z tego co pamietam to ma nawet wspomaganie do pamieic wirtualnej

ATARI Falcon 14MB , STE 4MB, STFM 4MB, 800 XL turbo CA12 CA 2001, CPC 6128 mono, THOMSON MO5, SVI 738, Amiga 500+, 600 2MB, CDTV   + , CD32

24 Ostatnio edytowany przez sqward (2007-03-27 15:44:22)

rzeczywiście dopałka o 10% (w porywach) to jest zajebista oferta ;) Wzrost prędkości nieodczuwalny, a ryzyko, że coś nie zadziała jest znaczące. Ciekawe czy sam TOS działa na 010 ? :)

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

25

No nie, _w_porywach_ jest więcej, mnożenie jest prawie 2x szybsze ... (40 vs 70 cykli) :)

KMK
? HEX$(6670358)