1

Tak się zastanawiam czy ta dopałka nie zmierza w złym kierunku. Ostatnio dostał ja Drac030, z zegarem 10MHz, poprzednio Laoo z zegarem 7MHz. Co dalej? Zegar do wyboru? Może będzie regulacja szybkości ;)

Dodatkowo nie ma kompatybilności między WARP a F7, trzeba tworzyć osobny kod programu z myślą o WARP albo F7 (pomijam małą popularność WARP-a). W skrajnych przypadkach użycie strony zerowej która dotąd zawsze przyspieszała wykonanie kodu okazuje się bezcelowe bo odwołania do niej nie będą już tak szybkie. Czyli dostajemy więcej MHz ale możemy je zmarnować kiedy nie będziemy ostrożni, nowe możliwości, nowe ograniczenia.

Osobiście uważam że przyspieszanie starych aplikacji to niepotrzebny bajer i jeśli rezygnacja z tego miałaby uprościć układ czy też zlikwidować problemy ze stabilnością to jestem za rezygnacją z tego bajeru. Chyba w jednym przypadku gry Eidolon będzie takie przyspieszenie korzystne, jednak żaden program nie był tworzony z myślą o jakichkolwiek przyspieszeniach. Będziecie instalować dopałke aby obejrzeć jeszcze raz gierki i śmiać sie jak one "popierdalają" a może demka jakież one zrobiły się płynne bo autor napisał kod z myślą o szybszej atarce. Teraz Pin-ek się odezwie i wspomni o Desktopie, bez obaw napisze się wersje pod dopałke, a na normalnej Atarce będzie normalnie.

Sugeruje aby nie komplikować sobie życia i przyjąć że F7 umożliwia tryb kompatybilności (1.79MHz) i tryb dopalony, bez jakichkolwiek dodatkowych wymuszonych bajerów. Sugeruje też aby przyjąć jakiś stały standard co do szybkości taktowania, jeden model atarki jedna stała szybkość a nie kilka czy kilkadziesiąt.

Pewnie te wspomniane różne szybkości taktowania podytkowane są jakimiś problemami ze stabilnością, w końcu Antic się wcina i odświeżanie pamięci się wcina w czas pracy CPU. Aktualnie 512kb SRAM-u 15ns kosztuje niecałe 15 zł, może to jest sposób na rezygnacje z odświeżania pamięci i wyższe taktowanie.

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

2 Ostatnio edytowany przez drac030 (2007-03-20 22:53:53)

Parę uwag:

1) laoo ma Warpa 7 MHz, tak samo krap (ale krapa warp jest wadliwy). & MHz dlatego, że stare procesory (4 MHz, od Apple IIGS i z tym podobnych źrodeł) dają się przetaktować tylko do tej szybkości. Teraz są już procesory 14 MHz, więc przeróbka Warpa laoo na 14 MHz powinna być możliwa.

2) ja nie mam Warpa, tylko F7, 10 MHz. Dlaczego dziesięć, to się już trzeba pytać pasia, ale w Głuchołazach była mowa o tym, że jedna karta (z dwóch wówczas istniejących) nie chce działać stabilnie na 14 MHz z niewiadomych przyczyn. Zapewne jest to ta obecnie "moja". Po paru tygodniach użytkowania mogę stwierdzić, że przy 10 MHz stabilność jest idealna. Rozumiem też, że docelowo (seryjnie) ma być jednak 14 MHz.

3) fastram w F7 i w Warpie jest pamięcią statyczną.

4) F7 ma tryb kompatybilny (z Warpem) i dopalony - w którym przyspiesza też stare programy. Tryb wybiera się pstryczkiem na panelu.

5) Różna szybkość taktowania różnych dopałek - a nawet różna szybkośc pracy przy tym samym szybkim zegarze, bo przy odwołaniach do starych 64k Warp będzie zwalniał i to na dodatek o nieprzewidywalną liczbę cykli - faktycznie utrudnia cyklowanie, ale jak się kto uprze, zawsze może na opczątku zmierzyć szybkość działania CPU i odpowiednio do tego dobrać opóźnienia w programie.

6) Przyspieszenie starych aplikacji ja osobiście sobie chwalę, przyspiesza to DOS (odczyt plików pod Spartą skoczył z 60 do 80 kilobajtów na sekundę), przyspiesza to asemblację, a edytor MAE, jeszcze po załadowaniu QE do fastramu, po prostu śmiga. Że o głupim pakowaniu plików przez ARC pod Spartą nie ma co wspominać (ZIP-a jeszcze nie mamy).

7) Tez jestem za tym, żeby ilość fastu w dopałkach nie schodziła poniżej 1 MB. Duddie chce robić Warpy z 16 MB fastu (na dynamicznej pamięci).

KMK
? HEX$(6670358)

3

a jak rozwiązana jest sprawa kompatybilności ze starymi aplikacjami wykorzystującymi banki pamięci, jest osobna pamięc bankowana i osobna liniowa ?

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

4

Oczywiście. Pamięć bankowana jest w Atari, a liniowa jest na karcie.

KMK
? HEX$(6670358)

5

To osobna pamięć na osobnych kościach... choć chciałbym niekiedy, żeby to była ta sama (rysujemy w liniowej, podłączamy co narysowaliśmy w banku i ANTIC wyświetla ;) )

drac030 napisał/a:

7) Tez jestem za tym, żeby ilość fastu w dopałkach nie schodziła poniżej 1 MB. Duddie chce robić Warpy z 16 MB fastu (na dynamicznej pamięci).

Jak najbardziej. Pamięć liniowa ma tendencję do większej "zużywalności", bo można robić na niej takie ładne tablice 256x256 :)

Super byłoby, jakby to wyszło z tymi warpami, bo prawdę mówiąc wolę "Warpa w garści niż F7 na dachu". I ciekawe, czy da się łatwo zrobić warpa na tych PLCC, co swojego czasu kupowaliśmy (na PDIP byłoby oczywiście łatwiej, ale do tego trzeba byłoby organizować następną dostawę)

6 Ostatnio edytowany przez jellonek (2007-03-21 09:20:47)

fast i portb to odrebne pamieci, tak wiec np. laoo ma 2x 1M

drac030: z twojego opisu wnioskuje ze taki QE/Sparta/ARC na warpie nie przyspiesza?
zasmucilo by mnie to, bo raczej na warpa bym sie decydowal...

16M? po co to komu? przeciez 640kb powinno wystarczyc kazdemu ;)

edited
ups. nie zauwazylem postu laoo...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

7

jellonek napisał/a:

drac030: z twojego opisu wnioskuje ze taki QE/Sparta/ARC na warpie nie przyspiesza?

Na Warpie "stare" 64k chodzi na 1,77 MHz, więc wszystko co znajduje się w tej pamięci, chodzi z szybkością normalną. Pewne rzeczy jednak można przyśpieszyć przez napisanie specjalnej wersji np. QE czy sterownika do twardego dysku, która ładuje się do fastramu i tam działa. QE takie już napisałem, sterownik do IDEa jest dopiero w planach.

KMK
? HEX$(6670358)

8

laoo napisał/a:

prawdę mówiąc wolę "Warpa w garści niż F7 na dachu".

Święte słowa.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

9

tylko pytanie - po co Pasiu siedział kilka lat nad prototypem F7. Zaczekajmy chwilę, to raz, a dwa - niech się wypowie autor dopalatora. :) Nie neguje ani warpa ani F7 :)- bo i jeden i drugi jest dobry - pod warunkiem, że będzie /dobrze/ oprogramowany :)

Kontakt: pin@usdk.pl

10

Pasiu pracuje we Wrocławiu, a dopałką pewnie zajmuje się w domu, a do domu trafi w najbliższe święta :)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

11

I co z F7 ?

"wszystko się kiedyś kończy......."