Umieszczam grę Atari Football Manager na małe Atari którą można pobrać z tego miejsca ftp://ftp.pigwa.net/upload/ zbiorek o nazwie MANAGER.ATR . Jest to gra której konwersji do ATRu poświęciłem wiele czasu jakieś cztery lata temu, bo działałem sam i niewiele wiedziałem o istnieniu AAREA. Pytałem po znajomych czy ktoś ma jeszcze tę grę, jak znalazłem już kolesia z kasetą w wersji turbo firmy atares to rozpoczęły się poszukiwania magnetofonu z tym systemem, potem zamiana na zwykłą wersję i potem wreszcie zapis na ATRze przez SIO2PC. Dzięki z tego miejsca dla Monsofta bo może on nie pamięta, ale z nim skontaktowałem się przez emaila i przekonywał mnie, że da się wymieniać dane między PC i Atari, kiedy pierwsze próby kończyły się fiaskiem i bez jego autorytatywnego DA SIĘ pomysł przeniesienia upadłby sam z siebie! Do przeniesiemia użyłem chyba APE 1.17
A teraz opis:
Może istnieją łatwiejsze metody uruchomienia tego managera ale ja uruchamiam go w sposób opisany poniżej i co najważniejsze działa.
Opis dotyczy emulatora; na maszynce XL/XE robi się to chyba łatwiej.
Zakładam, że bawimy się Atari800win i mamy już zdefiniowane ROMy.
Po włączeniu emulatora musimy wybrać z górnego menu opcję Atari.
Nastęnie po rozwinięciu Setting.
Teraz w Option ma być odznaczona (brak ptaszka) linia Disable Basic when booting Atari no i naciskamy OKi.
Teraz z opcji File wybieramy Autoboot Image i wybieramy MANAGER.ATR
Czekamy (w zależności od sprzętu) 7-12 sek. i prócz napisów SpartaDos 3.2 pojawia sie zachęta READY
Wpisujemy LOAD "D1:MANAGER.BAS" i naciskamy <<ENTER>>
Teraz czekamy następne kilkanaście sekund aż wyskoczy jeszcze jedno READY
Wpisujemy teraz RUN i naciskamy <<ENTER>> i wskakuje Atari Football Manager
I to tyle jak uruchomić grę z pod elulka teraz parę przydatnych informacji co robić z grą
Po zobaczeniu czołówki naciskamy <<ENTER>>
Teraz mamy pytanie czy chcesz załadować poprzednią grę?
Przy pierwszym uruchomieniu naciskamy <<N>> bo nie mamy zapisanego poprzedniego stanu.
Potem podajemy nazwisko, chwilę czekamy i podajemy nr drużyny, którą będziemy zarządzać i <<Enter>>
Potem w skali 1 do 7 wybieramy poziom trudności (najbardziej lubię poziom Dobry oznaczony <<4>>). no i <<Enter>>
Jeżeli mamy zapisany stan gry i chcemy odtworzyć poprzednią grę dajemy <<T>> a następnie naciskamy <<D>> dla dysku.
Po komunikacie wloz dysk z danymi i naciśnij start wciskami <<F2>>.
Potem mamy parę opcji których nie będę już opisywał bo są bardzo czytelne, jedynie ważne by czytać co mamy nacisnąć czy kontynuacją jest zestaw <<99>> i <<Enter>> czy tylko sam <<Enter>>
Ważne jest to, że pomimo polskojezycznemu dialogowi przy sprzedawaniu przez nas piłkarzy odpowiedzi są anglojęzyczne ma to zwłaszcza znaczenie gdy akceptujemy wówczas wpisujemy Y zaś T jest odrzuceniem równoznacznym z N.
W czasie grania ważne jest by najlepiej Ustawić Energię zawodników Morale, Obronę, Środek i Atak dla zmiany ustawień naciskamy <<99>> dla meczu od razu samo <<Enter>>
Poszczególni zawodnicy w odpowiednich formacjach mają dwa parametry En energia w skali 1 najgorsza do 20 najlepsza oraz Sk skuteczność w skali 1 najgorsza do 5 najlepsza.
Przy wychodzeniu z gry jeśli uzyskamy dobre wyniki warto stan zapisać. Czynimy to wóczas gdy po każdej kolejce pojawi się plansza z opcjami - wpisujemy wówczas całe <<ZAPIS>> i co ważne nie naciskamy <<Y>> tylko koniecznie <<T>>.
Jak nie damy <<T>> to wyjdzie z programu bez zapisu !
Przy następnym pytaniu podajemy <<D>>
Gdy wyskoczy wloz dysk i naciśnij START to poprostu naciskamy klawisz <<F2>> (zapisuje coś po swojemu nie pyta się o nazwę).
Z tego ostatniego zdania wynika, że aby mięć więcej zapisów gier niż jeden bo chcemy zapamiętać np. stan gry na poziomie dobry i na poziomie dajmy na to geniusz - musimy stworzyć sobie dwie dyskietki np. MANAGER.ATR i MANAGER1.ATR i ładować z odpowiedniej grę.
Miłego grania