Hej!
Co do podkolorowania poprzedniej lini wynika to dokładnie z założeń systemu PAL. Po prostu twórcy systemu PAL chcieli zachować zgodność systemu w dół, tak aby kolorowy przekaz PAL dało się obejrzeć bez problemu na czarno-białych odbiornikach. Mieli do dyspozycji jednak kanał o szerokości 6MHz i nie byli w stanie upchąć informacji o kolorze zachowując zgodność z poprzednim standardem, stąd pomysł na zmniejszenie ilości danych o kolorze, bo zostało dowiedzione iż człowiek jest bardziej wrażliwy na zmiany jasności niż na zmiany kolorów
UPDATE!!! okazało się iż bredziłem... w PALu sygnał koloru U i V są przesyłane jednocześnie przy użyciu modulacji kwadraturowej.
chroma= U*sin(wt) + V*cos(wt)
Jednak aby uniknąć rozjechania kolorów poprzez możliwe przesunięcia fazy odbieranego sygnału, informacja o kolorze składana jest z dwóch sąsiadujących linii obrazu, i dlatego pełną infomacje o kolorze można odtworzyć dopiero po zdemodulowaniu sygnału pochodzacego z dwóch lini ekranowych. Przez co tracimy o połowę mniej informacji o kolorze jednak jest ona bardziej odporna na zakłócenia. Ponieżej male info znalezione w sieci.
PAL is fairly close to NTSC. Since the power frequency is
50Hz, the frame rate is also 50 Hz. The line rate is 625 lines.
However, the Europeans didn't like the color change that can
occur if there is a phase change in the transmission of the
signal. So on NTSC TV sets there is a HUE or TINT control to
correct for any phase change of the color burst/color signal.
One way of making an "automatic" hue control is to transmit the
R-Y signal alternately with a phase shift of 90 degrees. In
every other line the R-Y signal is transmitted inverted. Since
our eyes are less sensitive to color compared to black/white,
the resolution needed for color is less. As you know, the
black/white resolution is about 5 MHz, however the color
information transmitted on the color carrier is about 1.4 MHz
wide. The frequency of the carrier is 4.43 MHz. So, in PAL,
they assume the vertical resolution can be cut in half without
"affecting" color resolution. By combining two horizontal
lines, using a delay line in the TV set, two lines can be
combined and any phase error can be cancelled. Severe phase
changes in the transmission of a PAL signal will show up as weak
colors, but correct colors. In NTSC it will show up as full
color saturation, but the wrong colors! It's also a fact that
our eyes are much more sesitive to color hue changes than to
color saturation changes. So, you will not see green faces in
PAL, but you might see weaker colors.
całe info o wszystkich systemach znajduje się tutaj: http://www.nmia.com/~roberts/vidstd
UPDATE #2 !!! To sugerowałoby iż w NTSC ten problem (a raczej zaleta w przypadku ATARI nie powinna występować), a jednak wydaje mi się iż występuje również, a ponieważ mam w szafie ATARI 800XL w wersji NTSC to postaram się to sprawdzić. Prawdę mówiąc zrobiłem sobie wodę z mózgu czytajac 35 wersji i interpretacji standardów PAL i NTSC... sam już do końca nie wiem jaka jest prawda... achhh... ten internet... śmietnik totalny :) pora zajrzeć do książek :)
. Poniżej proste wzorki opisujące zależności pomiędzy R,G,B a Y,U,V
Y=(R+G+B)
U=(Y-B)
V=(Y-R)
Jak widać przesyłając tylko Y,U,V możemy bez problemu po stronie TV odtworzyć sygnały R,G,B. GTIA jest skonstrułowana tak iż generuje od razu sygnały Y,U,V nie zajmująć się konersją RGB->YUV.
Jeżeli to kogoś dokładniej interesuje, mogę poszukać troszkę więcej informacji na ten tamat w moim śmietniku na dysku.
Ciekawostki o systemach NTSC i PAL, z sieci:
1) W systemie NTSC natomiast, po odtworzeniu fazy podnośnej, na której są przesyłane sygnały różnicowe, następuje ich amplitudowa demodulacja. W systemie PAL - będącym ulepszoną kontynuacją systemu NTSC- podstawowe procesy dekodowania są analogiczne jak w NTSC, ale jednocześnie uzupełnione niezwykle ważnym procesem, polegającym na wprowadzeniu skutecznej kompensacji błędów fazy powstających podczas całej transmisji. Kompensacja błędów fazy polega na takim ich ograniczeniu, aby powodowały jedynie zmianę nasycenia barw, nie zaś ich zniekształcenia.
2) Podstawową niedogodnością systemu NTSC jest wrażliwość na zniekształcenia fazowe toru transmisyjnego, mają one, bowiem bezpośredni wpływ na wierność odtwarzania odcienia barwy. Pomimo, że dopuszczalna zmiana fazy w procesach kodowania i dekodowania wynosi ?5%, w obecnych warunkach jest to trudne do spełnienia i dlatego odbiorniki NTSC są wyposażone w regulatory odcienia barwy, dostępne dla użytkownika. Zniekształcenia wzmocnienia różnicowego wpływają natomiast na zmiany nasycenia barw i jego dopuszczalna tolerancja wynosi ? l dB. Warunek ten jest stosunkowo łatwy do spełnienia.
pozdrawiam
Seban