51

dobryser napisał/a:

aha jeszcze jedno, jak słyszysz pulsujący beat to od razu disco-polo? byłeś kiedyś w klubie gdzie DJ zapuszcza drum&bass, ambient, czy techno?

Spoko, wiele razy. Tu gdzie mieszkam jest kilka takich klubow (znaczy sie nie na wyspie, ale na Brooklynie i Manhattanie). Wystarszy wpasc do Webster Hall lub nawet na slawetny Greenpoint kiedy puszczaja techno.
Bywalem tez na Love Parade w Berlinie ;)

Ale to nie zmienia faktu iz czesc tych utworow byla w tonacji tego co leci w MTV i czego sluchaja nastki.
Inna sprawa ze wole Rocka, Metal czy Acid Jazz.

52

Hej, DobrySer czy jak ci tam... Dlaczego twierdzisz, że Pokey jest stereo...? Popiardywanie SIDa mi nie odpowiada, wolę dźwięki pokeya, techno to dla mnie syf a nie muzyka, ale o gustach się nie dyskutuje. Chcesz dobrą muzę na standardowym POKEYu? Proszę bardzo: JetSetWilli (z gry), zagraj to na SIDzie ;) Inne? Demka: Sweet Ilusion (jest tam TWOJE ULUBIONE TECHNO), Bitter Reality, Drunk Chesboard... Aha, chcwaliś się brzmieniem...? Poproszę na standardowym sidzie muzykę z 15-to bitowymi Kanałami (tak, tak - przecież to jest układ TYPOWO MUZYCZNY, w dodatku około 5 lat młodszy od POKEYa, więc...? Pięć lat dla komputerów to cała epoka)?
Aha, nie interesują Cię sprawy techniczne... Dobra, nie wnikając w technikę: poproszę na SIDa plajer: MOD-ów (nie modyfikowanych, niech będą 3 kanały, skoro SID nie potrafi więcej), AY-ków, dobrych sampli... O sorki, na SIDzie się nie da ;) Jednak macie syfiastego tego sinusa tam, wolę pokeyowe kwadraty ;)

Sikor umarł...

53

dobryser napisał/a:

Oczywiście mówimy o czystej syntezie, a nie digitkach i samplowaniu.

Czyżby dlatego, że ultraazaawansowany SID nie potrafi dobrze zagrać prostego sampla? :>

Nie rozumiem takich maniaków, podniecacie się tym SIDowym basem jak nie wiem. No jest se lepszy niech-tam, no i co? To wy w kółko o tym samym, bas, i bas, a muzyka składa się też z innych rzeczy. A tymczasem połowa scenowych muzyczek z C64 (jakie słychałem) to epatowanie basem, a poza nim nic nie ma.

A dla odmiany może policytujemy się, który układ lepiej gra sample? Gościliśmy kiedyś z Tkaczem kumpla ze sceny C64, jak usłyszał sampla z Demonic Laughter, to nie chciał wierzyć, że to Pokey, myślał, że to covox.
A co do SID Playera na Atari - słuchając jeszcze jego wersji beta, komodziarze sądzili, że to player sprzętowy. :>

54

dobryser napisał/a:
Vasco/Tristesse napisał/a:

Czy SID potrafi coś podobnego do AURORA.MOD? ;)

a czy to synteza?? bo ja piszę o generowaniu, a nie odtwarzaniu na przetwornikach pociętych sampelków ułożonych w "muzykę".

Ja tam nie wiem, czy synteza, czy coś innego. Nie jestem muzykiem. Interesuje mnie to co idzie na glośnik ;)

55 Ostatnio edytowany przez Grzegorz Kwiatek (2006-08-08 08:41:57)

Po przeglądnięciu całego tematu, odnoszę wrażenie drogi kolego dobryserze, że jedynym celem twojego pytania była w konsekwencji próba wymuszenia na gronie atarowców udowodnienia, że "nie jesteśmy wielbłądami", co jak powszechnie wiadomo jest bardzo trudne.

POKEY nigdy nie będzie grał tak jak SID. Nie wiem dlaczego usilnie próbujesz "dopasować" styl tworzenia muzyki w POKEYu do tej tworzonej w SIDzie, a w konsekwencji jednoznacznie ocenić muzykę SID'a jako w twoim mniemaniu "lepszą" (taka wychodzi średnia z twoich postów). Basów identycznych jak na komodzie nie uzyskamy na, że tak się wyrażę "czystym" POKEYu, bo i też nie ma takiej technicznej możliwości jak to ci już tłumaczyli w poprzednich postach wyjątkowo cierpliwi przedmówcy. I jedna uwaga: to działa też w drugą stronę, ma komodzie też nie odegrasz niektórych dźwięków POKEYa. Zapewniam cię o tym, bo pisałem muzykę i na jednym i trochę na drugim komputerku.

Z perspektywy muzyka jakim jestem (hmm... zabrzmiało to dumnie!) mogę powiedzieć tak: SID cierpi na brak dodatkowych kanałów. To przekłada się na zauważone przez ciebie kłopoty z generalną aranżacją modułów: spora część kawałków brzmi po prostu tak samo dla postronnego obserwatora jakim jest w gruncie rzeczy atarowiec. Nie odmiawiam w tym miejscu talentów muzykom C64 (zresztą na wielu się wychowałem), chodzi tylko o to, że są oni w pewnym sensie "ograniczenie" sprzętowo. Bardzo dobrze słychać to na kompotach, choćby na ostatnich CP w Trencinie. Kilkanaście kawałków. W większości łomot straszliwy, niektóre super.
Z atarką jest problem dokładnie odwrotny. Spora liczba kanałów, większe w mojej opinii możliwości aranżacji utworów - w sensie: więcej możliwości tworzenia "wariacji" muzycznych. I wreszcie brak "prawdziwego" wg Ciebie basu. No cóż. Prawda. Nie ma twojego "prawdziwego" basu. Czasami go brakuje, ale przez odpowiednie techniki można pogłębić jego brzmienie (ale szczegóły techniczne cię pewnie nie interesują ;-)). Jeszcze raz zaznaczę. Nie udowodnimy Ci że nie jesteśmy wielbłądem. POKEY gra inaczej niż SID. Dla typowego kommodorowca, oraz, nie ma co tu ukrywać, postronnego słuchacza, brzmi on bardziej kwadratowo, przez co jest trudniej akceptowalny jako muzyka. Nie dziwię się więc, że kommodorowcy mają bardzo krytyczne zdanie o muzyce na atari. Brzmi ona po prostu dla nich źle, nieważnie jak dobra byłaby technicznie (autoreklama: vide http://grayscale.scene.pl). Atarowcy są bardziej powściągliwi. Jako dośc długi obserwator obu scen jestem skłonny sądzić, że we wzajemnym niezrozumieniu muzyki na obu platformach większą rolę odgrywają inne, wspomniane przeze mnie wyżej czyniki - można je nazwać obiektywnymi, a nie nienawiść i złośliwość pomiędzy obiema scenami.

A to że są osoby takie jak Święty, które stworzyły emulkę SIDa (lepszą czy gorszą w twoim mniemaniu - nieważne) zasługują na szacunek. Na pewno Święty nie zrobił tego po to, by odowodnić czegoś komodorowcom. IMHO w nie takie rzeczy się już wgryzał, a obie sceny to zna pewnie dłużej niż od czasów Visual Party.

56

Ależ Pokey też ma bas. Wystarczy, że słuchasz Pokeya, a nie jego programowego emulatora na Sound Blasterze. Oraz, że robisz to za pośrednictwem dobrego zestawu audio. Chciałem jeszcze wymienić autorów, którym udało się wykrzesać bas z Pokeya, ale lista była za długa. :]

Z drugiej strony, pokaż mi teraz czysto brzmiące soprany w SIDzie.

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

57

dobryser: tak, sciagnalem wszystkie Twoje linki i przyznaje sie - POKEY smierdzi a ja uwielbiam juz teraz jedynie jedynego i slusznego SIDa...
(wystarczy?)
[nie kumam w ogole po co ta dyskusja - efekt sezonu ogorkowego?]

58

Ha, dawno nie było dobrego flejma :) Jak dla mnie ostatnim postem w temacie mógłby być post Grega, krótko, zwięźle i wyczerpująco. Ze swojej strony Ameryki nie odkryję, ale powiem, ze gdybym słuchał 1000 kawałków z C64 przez kilka lat, a później zaczął słuchać kawałków z Atari (rzecz będzie prawidłowa równiez dla sytuacji odwrotnej) to utwory z Commodore podobałyby mi się bardziej. To kwestia osłuchania i przyzwyczajenia oraz oczywiście, jak wspomniano tu juz kilka razy - gustu.

PS. Patrzcie jak cytuje drac030 i uczcie się lamerzy ;) ;)

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

59

dobryser napisał/a:

a może zestaw audio lichy?

Wiesz, no dobrym wzmacniaczu i kolumnach to i Pokey ma wcale nie najgorszy bas. Przynajmniej we współczesnych kompozycjach, pomijamy muzę z gierek pisanych, jak jeszcze C64 nie było na świecie. :>

dobryser napisał/a:

tak się składa, że kiedy puszczam znajomym Episode 4 to wogóle nie odbierają tego jko muzyki generowanej z kompa, na dodatek 8-bitowego c64.

Wiesz, o ile pamiętam, Nietoperek puszczał kawałki z Atari na swojej osiemnastce i nikt nie rozpoznał, że to Atari. I ludziom się podobało. Tudzież od tego momentu przestali się śmiać z tej maszynki.

dobryser napisał/a:

wystraczy włączyć coś *.sap i od razu jest rozpoznawalne. wszystko niemal identyczne /brzmieniowo/

Wiesz, a moim zdaniem to muzyka z C64 jest strasznie rozpoznawalna na pierwszy rzut uchem. Dużo bardziej niż Pokey, czy AY/YM. Bas łupucupu i tyle.

dobryser napisał/a:

takie ataro-polo.

Rozumiem, że to miała być obelga? Cóż, w takim razie wolę to ataro-polo, szczególnie w wykonaniu polskich muzyków, niż prymitywną łupu-techniawę.

60

Pozwolę sobie zacytować Norberta Wienera: "Każda maszyna jest tylko tyle warta, ile wart jest człowiek, który ją obsługuje".

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

61 Ostatnio edytowany przez sun (2006-08-08 09:53:42)

z innej beczki ;) może miast 2 od razu 4 pokeye - czyli stereo 8 kanałowe, wow. tu dopiero można pomuzować, "prawie" bez ograniczeń.
ale i tak koleś niezły jest, pisząc, że pokey jest stereo ;) teraz jak się okaże, że nie jest, to dopiero będzie :)
i nie karmić mi tu troli.
przypominam sobie z rozrzewnieniem czasy, kiedy słuchałem u kolegi muzy na spectrum 48k w equinox i to było coś!

Cuda wianki i nie tylko :) POKEY 4ever ;)

62 Ostatnio edytowany przez cedyn (2006-08-08 11:10:19)

ooo ... poszedl sobie i juz nie gada ?!? :)

... smieszny czlowiek

... i jesio slowko. w calym topicu jakos nikt nie wspomnial o tym ze SID (pomimo tego ze wymiata ladnie filtrami i jest mega cool) strasznie CHARCZY i gra mega nie czysto. jakies kwantyzacje szumow slychac, cos tam popiskuje, czasem pierdnie itd.

a jesli chodzi o "kompleks basu" to ... sorry ale obie machiny go NIE MAJA ... bas konczy sie na 70-80Hz a nizej sa czarne dziury, gdzie trzeba sobie basior dorobic np. za pomoca dodania harmonicznych ... ale to juz inna bajka :)

... i jesio dodam ze pierwszy przyklad (ten wielki podcast) zapodany w pierwszym poscie jest mocno dziecinno-dresowy, ale jak ktos lubi to nie widze powodow aby sie nie podniecac swoja ulubiona nuta :D

63

A moim zdaniem DobrySer pokazał nam, dlaczego upadła w Polsce scena c64 ...

pomidor

64 Ostatnio edytowany przez Pin (2006-08-08 12:58:56)

ser - z dedykacją specjalnie dla Ciebie - betonowy ludziku :)

http://83.15.14.194/~pinokio/ser_spod_l … _Czasu.sap

jeśli nie potrafisz uruchomić SID playera - to polecam to:
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=4784 - tylko doczekaj do końca :) - może przeżyjesz;- w czasie SKROLL part masz msx na pokeya, na koniec emulacja SID'a
W EMULATORZE (800WIN) USTAW SOBIE:
>SOUND
>SOUND OPTIONS
>EMULATE 2 POKEYS, UPDATE DIVISOR - 1, SOUND QUALITY - 1
ORAZ
>SOUND
>STEREO

to powinno zabrzmieć prawie jak orygilalny sprzęt - pod warunkiem, że grzyb ci wyrobi :)

tylko przy sap'ie na EQ 60Hz nie ukręć -12db i nie mów później, że tam basu nie ma :) - i proponuję słuchać do końca.

BTW> - co za BUC - haha :D


EDIT:

dodałem 3 sapki:
http://83.15.14.194/~pinokio/ser_spod_l … pod_laski/
(blood fighter, snowball, ucieczka) ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

65

dobryser napisał/a:

Oczywiście mówimy o czystej syntezie, a nie digitkach i samplowaniu.

A dlaczego zapomnieć o samplowaniu ? C64 ma jakieś z tym problemy ? O czymś jeszcze może mam zapomnieć ?
Tak samo ja sobie mogę porównać Amigę z Atari 8bit. Ah... tylko niech Amiga nie używa sampli. Co ? Wtedy amiga nie zagra żadnego dźwięku ? I dobrze ! O to chodzi ! W ten sposób Atari góruje na Amigą ! Hura !!!
Ty właśnie w taki sposób zadałeś pytanie: Podajcie mi kawałki jakieś fajne kawałki z Atari tylko niech nie używają możliwości sprzętowych jakich nie ma C64.... A ty bezczelnie użyłeś kawałków z basem na sinusie. Więc dlaczego to ma działać tylko w jedną stronę ?

66

DobrySer: czy Twoja ksywa ma cos wspolnego z scenowcem commodorowskim o ksywie (o ile pamietam) "Sero" ?? ;-)

Czy to przypadkiem nie KMK opublikowal kiedys caaaly artykul o mozliwosciach Pokeya - zamieszczony w ktoryms commodorowskim magazynie (chyba "Commodore&Amiga") ? Lektura akurat w sam raz jak na ten temat. :)

Ze swej strony polecalbym takie msx'y, przyzwoicie prezentujace mozliwosci Pokeya (sa w archiwum ASMA):
- Black Lamp (tytulowa, nie z gry)
- Blood Fighter Demo
- SpeedMatter
- Technus
- Wodospadem Czasu (tu na pewno jest mily uszom, nietypowy jak na Atari, basik), wyzej juz PIN podlinkowal :)


Poza tym po co ta cala awantura, jesli nawet tak znany z obu platform muzyk jak Adam Gilmore wcale nie deprecjonuje tak Pokeya (chociaz na C64 wiecej zrobil i od niego zaczynal) ? ;P
Link do wywiadu z nim tutaj: http://atariarea.krap.pl/wywiady.php?ak … &id=14

:lol:

67

więc podałem kawałki wykorzystujące POKEYA właśnie - jak słusznie zauważył Pet_BB :) - dlaczego w przypadku SID'a jest tak, że (nie pamiętam chronologii) - starsze układy grały sample lepiej, nowe nie bardzo :P - "coś poszło nie tak" - może chodzi o znak jakości produktu: "jakoś nam nie wyszło - a znak został" :D

... lecz co i z tego, jesli kolega EDAMSKI być może banana dostał ?? :D

Kontakt: pin@usdk.pl

Super dyskusja ,jak na sezon ogórkowy.Poczułem się o 20 lat młodszy po przeczytaniu tego co wyżej.Mamy XXI wiek a dinozaury jeszcze żyją, ale niestety spór ATARI czy COMODORE został już rozstrzygnięty, wygrał PC i intel a nie motorola. Komputer to nie tylko dzwięk ale również grafika, lecz nasz Gość sprytnie tę kwestie przemilczał zawężając dyskusję do pola na którym się lepiej czuje - i tu mu się nie dziwię.
Pozdrawiam wszystkich zakręconych przez 8 bitów.
                     RM
ps.nie zdziwiłbym się gdyby ten temat był " prowokacją" jednego z atarowców???

Wiedza na temat tego co było jest niezbędna w celu właściwej oceny tego co jest obecnie ,oraz kształtowania tego co będzie póżniej.

69

Macie zdrowie chłopaki :)
Ja powiem tylko, że różnice brzmieniowe obu układów wynikają z ich różnic sprzętowych i nie da się rozsądnie porównywać możliwości bez zagłębiania się w szczegóły techniczne.
Naszemu koledze z mleczarni najwyraźniej brakuje wiedzy na temat budowy obu układów oraz sposobów generowania fal dźwiękowych ;)

70

xxl napisał/a:

a nie jest tak, ze sid moze grac tylko 1 sampla naraz, podczas gdy pokey 4 ?

Pokey 4 ale jeśli patrzeć na cały komputer to jest 5 kanałów na sample. 5 kanał 1-bitowy może grać przecież GTIA. No ale w sumie dobryser ograniczył nas tylko do Pokeya i zabronił wykorzystywania możliwości, których nie ma C64...

71

Może ktoś spróbuje zagrać na ANTICu? ;)

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.
dely napisał/a:

Ha, dawno nie było dobrego flejma :)

Proponuje konkurs na najlepszego flejma. Nagroda - 2 tygodnie urlopu :D

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

73

cedyn napisał/a:

a jesli chodzi o "kompleks basu" to ... sorry ale obie machiny go NIE MAJA ... bas konczy sie na 70-80Hz a nizej sa czarne dziury, gdzie trzeba sobie basior dorobic np. za pomoca dodania harmonicznych ... ale to juz inna bajka :)

A tu się mylisz - fizyczne mozliwości Atarki konczą sie poniżej 30 Hz. Więc to już
prawie poddzwięki :) (chyba o ile dobrze pamietam przyjmuje sie granice 20 Hz ?).
Więc jeżeli chodzi o "głębokość" basu to POKEY prawie schodzi do niesłyszalnych już.
Jeżeli chodzi o wysokie to POKEY może generować muzyke dla psów (w sensie dosłownym) :P
W ogóle gośc pisze bez sensu, bo POKEY oczywiscie pod względem generowania
dzwięku jest lepszy od SIDa :P (ale jego techniczne szczegóły nie interesują). Jemu
się chyba rozchodzi o kształt fali synth ? A to od dawna wiadomo - POKEY ma kwadraty,
co nie zmienia faktu ze używając przetworników (czego oczywiście nielzia, bo jeszcze
da jakieś argumenty do ręki) można uzyskac dowolny kształt. Równie dobrze można
poprosić, aby SID wygenerował falę inną od tych które tam ma (bez sampli).

---==<<Sc0rpi0>>==---

74

A to od dawna wiadomo - POKEY ma kwadraty,
co nie zmienia faktu ze używając przetworników (czego oczywiście nielzia, bo jeszcze
da jakieś argumenty do ręki) można uzyskac dowolny kształt.

Oczywista, na dowód ten staaary newsik. Trójkąty generowane przez Pokeya (synth):
http://www.atari8.info/stuff/pokey_triangles.png

75

Jurgi: nagrywałeś to z Atari czy z emulatora?

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.