1

Kolejne pytanie do SPECow od grafiki na maluchu jako ze w zwiazku z poprzednim watkiem nt. pixlowania zapoznaje sie z zasadami "stawiania kropek" na malcu. Fakt ze zaczynam troche od strony "de", tj. g2F na pod WIN i AFTER na ST, ale wlasnie stad wynika moje pytanie a dotyczy PALETY KOLOROW.

No wiec pod G2F mamy okienko z paleta w ktorym wszystkie dostepne kolory atari (256) oprocz reprezentacji kolorystycznej przedstawione sa rowniez w formie wartosci skladowych R,G,B (8bit na kolor, typowe dla dzisiejszych programow graficznych), a te z kolei moga przyjmowac wartosci od 0 do 256. Ze zdziwieniem zauwazylem ze kolor "bialy" na XLxe ma wartosc 241:241:241, kiedy rzeczywisty kolor bialy powinnien przybierac wartosci maksymalne dla kazdej skladowej, a wiec 255:255:255. Jeszcze wieksze bylo moje zdziwienie kiedy okazalo sie ze nie ma tam kolorow podstawowych jak CZERWONY (255:000:000)... Jak rozumiem paleta kolorow a wiec tym samym ich wartosci sa stale i nie zmienne(?). Nie zebym narzekal na taka a nie inna palete, tyle ze chcialbym sie upewnic jak to jest i czy kolory ktore pokazuje G2F sa rzeczywistym odwzorowaniem "oryginalnych" czy tylko przyblizeniem.

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

2

Na małym Atari NIE MA czerwonego.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

3

Dely - jak to nie ma jak jest ;-)

Ale rzeczywiście - atari8 bit nie dysponuje wyjściem RGB i generacją poszczególnych składowych. Kolor tworzony jest bezpośrednio w systemie PAL lub NTSC przez przesunięcie fazowe sygnału color clock (4.43MHz dla PAL lub 3.57MHz dla NTSC) w 16 krokach co odpowiada 16 kolorom. Do tego dodawana jest wartość offsetu odpowiedzialna za 16 kroków luminancji (jasności) stąd w sumie teoretyczne 256 kolorów. W takim systemie po prostu nie ma przesunięcia, które akurat idealnie wpadałoby w kolor czerwony niestety. Poza tym nasycenie kolorów ustawione jest na stałą wartość. Podsumowując: Kolory są w przybliżeniu takie jak pokazuje g2f. Dużo zależy od telewizora ale cudów bym się nei spodziewał. Inne komputery 8- bitowe (c64, amstrad) z generacją koloru radziły sobie jednak lepiej od atari.

pomidor

4

juz niedlugo niewierni... VblasterxE nadchodzi, bedzie duzo czerwonego

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

5

electron: hehe to wiecej niz chcialem sie dowiedziec, dzieki. Co do samego wyswietlania i zwiazanych z tym roznic to oczywiste ale chodzi mi o "faktyczne" wartosci, tak jak napisalem ze najjasniejszy odcien bialego to 241/241/241 kiedy w rzeczywistosci bialy to 256/256/256. Gdybym tego nie widzial to moze nawet bym nie zauwazyl, ale skoro te wartosci sa tak a nie inaczej ustawione to wiem "co jest", albo raczej czego nie ma (CZERWONEGO ;)

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

6

Twórcy chipów graficznych w Atari nie lubili komunistów, stąd kolor czerwony na Atari został potraktowany po macoszemu ;)

7

eee... to czemu tylu czerwonych uzywa atari :P

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

8

poznają wroga od środka... niby kodują, montują rozszerzenia, a tak naprawdę szukają słabych punktów wroga, żeby w momencia rozpoczęcia się rewolucji wiedzieć gdzie uderzać ;)

Aczkolwiek tak naprawdę jakość czerwonego zależy od monitora/telewizora na którym go wyświetlamy ;)

9

Mac - oraz tego; ile przekręcisz, oraz w którą strone potencjometr 500 (chyba k) na płycie Atarki :)

Kontakt: pin@usdk.pl

10

Tak. U pinokia połowa palety jest czerwona. :)

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

11

vulgar napisał/a:

Co do samego wyswietlania i zwiazanych z tym roznic to oczywiste ale chodzi mi o "faktyczne" wartosci, tak jak napisalem ze najjasniejszy odcien bialego to 241/241/241 kiedy w rzeczywistosci bialy to 256/256/256.

Raczej 255/255/255. Nie wiem, jak to jest z paletą G2F, ale zgaduję, że jest tam 128 kolorów. Tak się bowiem składa, że rejestry koloru Atari 8-bitowego są 7-bitowe (obcięty jest najmniej znaczący bit jasności). Jasność 15 to 255/255/255, ale jest ona możliwa do uzyskania tylko w niektórych trybach graficznych, zwanych GTIA 9. W innych trybach możemy używać tylko parzystych jasności, czyli max 14, co przekłada się właśnie na 241/241/241.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE