laoo - obawiam sie ze masz racje, choc takze z innych wzgledow. Zarowno programowa emulacja bedzie lezala (bo kto mialby to zrobic?), jak i nowa karta pozostanie tylko w jednym albo kilku egzemplarzach (bo kto mialby to zrobic?). Zupelnie nie trafia do mnie argumentacja draco030, ze istnienie emulatora zabije projekt VB. Prawdziwi zapalency, jak draco030 czy ja czy jeszcze kilkanascie osob wyloza te 300 zlotych na dopalke, nawet gdyby byla jej emulacja w Atari800Win. A reszta, nawet jak nie bedzie jej emulacji, to i tak jej nie wylozy. Podobnie jak z innymi wynalazkami - 65c816 biorac za przyklad. Po prostu nie wierze w tą nadmiarową podaż kart, za to wierze w niezmiennosc ludzkiej natury. I obawiam sie (chociaz nie chcialbym zeby tak bylo), ze w przypadku 65c816 jest dokladnie tak jak bedzie z VBXE - ma to kilka osob, softu jak na lekarstwo, w emulatorze tego nie ma, wiec idea sie nie rozprzestrzenia na jeszcze nie zarazonych... Obym sie mylil...

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/

127

to moze jeszcze ja ze swojej dzialki; oczy mi siadły od mojego ukochanego trybu -   INT/INP,
więc nie mam nic przeciw temu zeby sobie mazać w wyzszej rozdzielczosci i w takiej ilości
kolorów i bez interlace'u

no i wierzcie mi, ze juz zadna konwersja w pC by nie dostala sie do pierwszej 5 na gfx compo

pozdrawiam!

(fakt, ze zanim to wejdzie do seryjnej produkcji, to minie sporo czasu)

Onizuka róla ! :)

128

Tiger/NG napisał/a:

(fakt, ze zanim to wejdzie do seryjnej produkcji, to minie sporo czasu)

Zanim wymrzemy (bo nowi atarowcy raczej juz sie nie pojawiaja) to jeszcze kilka zlotów bedzie i kilka demek sie napisze :)

A jeszcze taka refleksja, ze na dluzsza mete, to lutowanie w sprzecie jest nieodzowne chociazby dlatego, ze jeszcze kilka lat i te nasze oryginalne atarki sparcieja i sie rozsypia i trzeba bedzie zbudowac sobie jakis sprzet zastepczy :)

129

bedzie temat zastepczej plyty glownej, sprzetowego emulatora procesora itp. ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

130

200zeta to dużo, ale na 100% będe pisał się na jedną może 2-3 sztuki takiej dopałki do swoich własnych Atarek.
Dobrym sposobem na rozpowszechnienie danej dopałki jest sprzedaż samego gołego pcb wraz z wykazem części i opisem montażu (co ma miejsce np. w przypadku sio2ide, ide'a, ).

Na obecną chwilę zmontowałem dosłownie 4 gotowe interfejsy  idea dla osób ze sceny (a samych gołych kompletów pcb poszło ponad 30).

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

131

pigula - sie zgadz, gola plytka + elementy, ale w tym wypadku jednym z elementow (GŁÓWNYM) jest fpga, ktorego pewnie wolalbys otrzymac odpowiednio zaprogramowanego (cena programatora moze byc zaporowa - electron: myle sie?)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

132

Krzysztof (Kaz) Ziembik 65816 jest wspaniały i rewelacyjny, tyle ze zaledwie 1/3 szybszy od 6502 gdy uzyjemy jego 16-bitowej architektury. Zupełnie inaczej wygląda to z dopalaczem 14Mhz Pasia, wiec koderzy chcac nie chcac czekaja az Pasiu w koncu przestanie to pieścić i zajmie sie masowa produkcja swojego wynalazku.

Jeśli zależy Ci na rozbudowaniu emulatora to sugerowałbym Ci juz teraz zaczać go poprawiac, bo za Ciebie nikt tego nie zrobi. Emulator nie jest w 100% zgodny z oryginałem, jest bardzo dobry ale nie idealny, wiec nie rozumiem jak mozna miec wsparcie w emulatorze, skoro nie wiesz jakie mozliwosci ma nowy uklad, czy ma jakies bledy, inne dzialanie od zalozonego. W ten sposob to mozesz juz sobie pisac emulator maszyny wirtualnej XYZ i jej wirtualnego osprzetu. Emulatory powstaja po to aby zastapic sprzet programowo, w koncu malo kogo stac aby wyposazyc sie w salon gier MAME.

p.s.
Kaz-ik pisz jak najszybciej do Microsoftu i Sony ze bardzo chcialbys aby razem z wypuszczeniem ich nowych konsol udostepnili Ci emulator tych konsol :) Bo to wcale nie bedzie oznaczac ze Ty nie chcesz kupic tych konsol tylko chcialbys sie zarazic poprzez emulator checia posiadania tych konsol ;)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

133

p.s.

chyba ciasno sie robi bo tutaj http://www.atariage.com/forums/index.ph … &st=25
gosc martwi sie ze VideoBoard korzysta z tych samych rejestrow co jakis BlackBox

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

134

jellonek napisał/a:

pigula - sie zgadz, gola plytka + elementy, ale w tym wypadku jednym z elementow (GŁÓWNYM) jest fpga, ktorego pewnie wolalbys otrzymac odpowiednio zaprogramowanego

Oczywiście - nie musi być pełen komplet elementów - jedynie te wymagające programowania.
Programatorów mam już w chacie za duzzoo kolejnego nie zamierzam nabywać.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

135

Chlip ;-) To już widzę te wymagania nowych dem na ATARI - karta ( o przepraszam układ ;-) graficzna, procesor minimum xx(a może xxxx jak wzorem Maca przestawimy się na Intele ;-) Mhz, Ram xxx Mb (128 dla poprawnego działania Okienek 07 ;-)
No to sobie ponarzekaliśmy ;-), a tak w ogóle to gratulacje dobrej roboty! Jak będziesz miał czas/ochotę to może wstaw kompabitylność sprzętową ze starym GTIA [dzięki temu, może kiedyś ktoś zrobi Atari od podstaw..., alternatywa dla oryginalnych układów Atari...]

136

ja już nie moge, PIOTR456 Electron nie zbudowal oddzielnej karty gfx, tylko zbudowal nowoczesniejszy układ GTIA. Stary nadal istnieje i mozna z niego korzystac.

Moze Electron zmieni nazwe swojego nowego odpowiednika układu GTIA na jakas inna
ktora bedzie kojarzyć sie bardziej z GTIA, bo teraz wiekszosc mysli ze to zupelnie nowa
karta zastepujaca całkowicie dotychczasowego ANTICA.

A moze duza wiekszosc tych pieniaczy po prostu nie odrobiła lekcji i nie wie co to
ANTIC i GTIA. Dla przypomnienia ANTIC generuje obraz MONO, układ GTIA dodaje kolory
i przy okazji grafike graczy i pociskow.

W historii Atari oprocz układu GTIA powstał jeszcze CTIA, dzieki któremu niektorzy
uzytkownicy 800XE stracili mozliwosc wyswietlenia HIP'a albo trybów GTIA, co za
wspaniała kompatybilność nieprawdaż.

Były różne pomysły na rozszerzenie możliwości Atari XE/XL, mieliśmy już 2x POKEY,
dlaczego nie mieć 2x GTIA (na forum AtariAge pojawiły się nawet pierwsze fotki
prezentujące kombinacje kolorów z 2-óch układów GTIA). A może podłączyć MARIE
z konsoli Atari7800, wtedy ANTIC i GTIA są wyłączane i w ich miejsce wchodzi MARIA
z całkowicie nowym podejściem do grafiki bitmapowej jak i graczy i pocisków.

Electron podszedł do tego bardzo inteligentnie i bezpiecznie, nic nie zmienił w samej
konstrukcji ATARI, on zbudował nowocześniejszy układ GTIA. Cała architektura Atari
XE/XL zostaje absolutnie zachowana i nienaruszona, wszystko działa jakby nowego układu
Electrona wogóle nie było, jakby wogóle nie istniał. Nie trzeba pisać nowych
podręczników na temat nowej grafiki XE/XL, wszystko jest po staremu, po prostu układ
GTIA zdobył nowe możliwości, nowe rejestry, nowy sposób programowania go.

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

137 Ostatnio edytowany przez electron (2006-03-07 21:11:16)

Układ nie wymaga żadnego programatora bo programowany jest przez ATARI. Na razie w dosyć infantylny sposób - to wymaga jeszcze dopracowania bo wykorzystuję 2 port joysticka.

zdjęcie:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5o7 … fc4fi.html

pomidor

138

Electron - zajerzyste rozwinięcie tego o czym kiedyś rozmawialiśmy na party - o sposobie wyświetlania GTIA ,jak dla mnie karta szok ale muszę wtrącić swoje 3 grosze - sama idea rozbudowywania sprzętu jest jak najbardziej słuszna ale projekt powinien emulować oryginalne gtia w dokładnie takim samy stopniu jak oryginał - wszystkie tryby, byłby dokładnym odpowiednikiem tego ukłądu bez niego samego co byłoby na pewno ułatwieniem przy budowie nowszej płyty do Atari.

Co do dem to już niestety nie byłbym takim strasznym optymistą - chciałbym się bardzo pomylić .....
Na pewno brak emulacji pewnych rzeczy na PC przynajmniej mi utrudni to zadanie - nie dość że brak czasu to jescze przeładowywanie wszystkiego na oryginalne Atari za każdym razem po zmianach w kodzie - niestety jak dla mnie to za duży hardcore i tu się zgadzam z KAZem - brak emulacji na pewno nie pomoże projektowi.
To tak samo jak bawienie się 65816 - gdyby emul miał taką możliwość to może bym się przełamał ale po prostu nie mam na to czasu a jakbym znalazł to sama myśl o robieniu czego prawie jak 10-12 lat temu mnie osobiście przeraża.
Zresztą sądzę że firmy takie jak sony itd. o których była mowa na pewno oferują narzędzia programistyczne i emulatory do pisania softu na PC - no chyba że ktoś jest masochistą i kompiluje wszystko nagrywając każdy kawałek kodu na CD i odpalając to na realu.
Mogę się mylić i wiem że moją wypowiedzią narażę się tu na forum ale forum jest aby przedstawić swoje zdanie.

Cieszę się z tego że komuś się chciało , znalazł czas mimo rodzinki (znam z autopsji) aby projekt ukończyć - wielki szacun.
Electron - skoro fpga jest na szynie procka to czy ma możliwość pracy w trybie dma ?

Tak sobie myślę o np jakimś custom cpu - to by była zabawa - np blitter i cpu w jednym fpga - tutaj 6502 byłby jedynie potrzebny do załadowania danych do fpga a reszta była by odpalana z fpga który by miał wgrane jądro 6502 ............

139 Ostatnio edytowany przez piotrv (2006-03-07 23:01:02)

Nie znam się na FPGA, ale pomysł z programowalnym CPU jest całkiem niezły. Gdyby jeszcze chodził z szybkością 14MHz... Może ten FPGA z VideoBoard XE można jakoś przeprogramować do prostych obliczeń?

Nawet gdyby robił coś jak np. seryjne operacje:
  pamięć = stała // set, fill
  pamięć = (pamięć+n)  // copy, NOT copy
  pamięć = pamięć :operacja: stała // and, xor, or, ror, rol...

to już byłoby sporo. A jeszcze jakby to mógł robić co n-ty bajt...

Co do wsadzenia (jakiegokolwiek) CPU do środka FPGA z karty Video Board XE to z tego co widze w Internecie, to da się to zrobić, więc apeluje do electrona żeby się nad tym zastanowił czy na pewno nie da się tego zrobić - lepszej okazji może nie być. Ciekaw jestem tylko czy zostają jakiekolwiek wolne bramki do wykorzystania na to CPU. Tyle, że jeśli by miało to działać na danych nie-graficznych to musiałby być (chyba) szerszy strumień informacyjny - nie jeden adres, a raczej przynajmniej cała strona? Aktywowana jakimś rejestrem? Ale coś obawiam się, że chyba się nie da przy takim podłączeniu układu.

A co do problemów ideologicznych, to myślę że optymalniejszego rozwiązania (minimum przeróbek, maksimum korzyści) trudno szukać dla komputerów 8-bit w sieci.

CPU w środku FPGA:
http://www.opencores.org/projects.cgi/web/t65/overview
http://www.opencores.org/browse.cgi/fil … oprocessor
http://www.fpga.ch/ipcores/cpu.php
http://www.lug-kiel.de/links/details/hdl.html
http://www.fpgacpu.org/links.html
http://www.eetimes.com/isd/features/OEG20010608S0071

FPU w FPGA(!):
http://www.opencores.org/projects.cgi/web/fpu/overview

I'm not so bad, once you get to know me.

140

tebe napisał/a:

chyba ciasno sie robi bo tutaj http://www.atariage.com/forums/index.ph … &st=25
gosc martwi sie ze VideoBoard korzysta z tych samych rejestrow co jakis BlackBox

To jest prosta konsekwencja tego, że wszyscy myślą, że te strony są "wolne". Dlatego korzysta z nich pierdylion niekompatybilnych między sobą rozszerzeń. I dlatego też najlepiej byłoby, gdyby nowy układ dekodował się na stronie $d0.

Święty: pomysł masz dobry, ideałem byłoby, gdyby nowy układ emulował też stare GTIA, ale bez tego również jakoś przeżyjemy.

KMK
? HEX$(6670358)

141

Generalnie jeszcze lepsze jest tu:
http://home.freeuk.com/fpgaarcade/atari_amiga.htm - dwa komputey gdzie wspólny jest procek a resztą zajmuje się fpga - co do fpga to najlepiej gdyby to on realizował najwięcej zadań - przecież zawsze można użyć mocniejszej kości - tak się zastanawiam że generalnie kolejnym pomysłem mogłoby być zapisanie wszystkiego za wyjątkiem pamięci i pokeya w fpga - atari jako 3-5 kości ! (2 pokeye) + przetwornik DAC.
Tutaj wszelkie dodatki mogłyby wykorzystywać jenynie nieużyte bramki !!
Coś więcej na ten temat jest tu:  http://www.retromicro.com/
W końcu skoro całe "flaki" amigi bądź ST udało się upchnąć w 1 układzie to co za problem jest zrobić to z małym Atari.
http://www.ppa.pl/index.php?p=3714&c=1 - tu jest o amidze !

142

dobrze byloby stworzyc liste rozszerzen i podac z jakich rejestrow korzystaja, wtedy mozna wcisnac sie w wolny obszar z nowym urzadzeniem

pozatym dobrze ze Electron opublikowal informacje o ukladzie gdy uklad juz dziala, gdyby zapytal sie co ludziska by chcieli mialby spory problem z takim koncertem zyczen

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

143

tebe: znajdz mi obszar z ktorym nie bedzie kolidowalo ($20 bajtow - jak znajdziesz - przekaz elektronowi, a mi tylko tak przy okazji :D )

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

144

piotrv: jestem PEWIEN ze wspomniane przez ciebie projekty (opencores) elektron zna lepiej na pamiec niz my obaj razem wzieci (choc na 100% obaj sie tym interesujemy)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

Tebe, nie chce trollowac, wiec to juz moj ostatni post w tym temacie. Uwazam, ze powstanie emulacji tej karty w Atari800Win to dobry pomysl. Wg mnie nie udupi projektu, jak sadzi draco030. Bedzie wsparciem dla tworcow, wbrew Twojej opinii. Obawiam sie jedynie, ze jak pisal laoo, emulacja taka nigdy nie powstanie. Nic innego nie twierdziłem i prosze mi niczego tu nie przypisywac i sie nie mądrzyć w ten sposob ;).

tebe napisał/a:

(...) 65816 jest wspaniały i rewelacyjny, tyle ze (...)

No wlasnie. Tyle, ze go faktycznie nie ma i ze nie ma sensu go na razie uzywac. O to wlasnie mi chodzilo i dziekuje za wsparcie mej argumentacji. Nigdy nie twierdzilem, ze 65816 nie jest wspanialy.

tebe napisał/a:

(...)Emulator nie jest w 100% zgodny z oryginałem, jest bardzo dobry ale nie idealny,(...)

Tu podpierasz moj argument uzyty dla draco030 - emulator nie zastepuje oryginalu i w zwiazku z tym nigdy nie bedzie dla niego konkurencja. Albo inaczej: bedzie taka sama konkurencja, jak obecnie emulator jest konkurencja dla oryginalnego Atari.

tebe napisał/a:

(...)wiec nie rozumiem jak mozna miec wsparcie w emulatorze

Zapytaj swietego albo inne osoby, ktore cos robia pod emulatorem, a nie na Atari. Ja tez nie wyciagam oryginalnego sprzetu, tylko po to, by zrobic np. cos co zajmuje kwadrans czasu. Dla mnie Atari jest tylko do sprawdzenia czegos naprawde istotnego albo cos co chce przetestowac na  oryginale wlasnie ze wzgledu na brak 100% zgodnosci.

tebe napisał/a:

skoro nie wiesz jakie mozliwosci ma nowy uklad, czy ma jakies bledy, inne dzialanie od zalozonego.

A gdzie napisalem, ze najpierw trzeba stworzyc emulator? Napisalem, ze beda klopoty z kupieniem/dostaniem/zmontowaniem karty i dlatego trzeba by to rozruszac przez emulacje. Jak sie przekona jeden z drugim, ze na to sie da robic TAKIE rzeczy, to bedzie to tez chcial miec w oryginale. Tylko czy bedzie mogl miec?

tebe napisał/a:

Emulatory powstaja po to aby zastapic sprzet programowo, w koncu malo kogo stac aby wyposazyc sie w salon gier MAME.

Czyli MAME tak - bo drogi, a emulator Atari nie - bo Atari na Allegro kosztuje grosze? Ja uzywam emulatora, mimo posiadania Atari (i to niejednego) nie ze wzgledu na cene, ale dlatego, ze CZESTO jest to szybszy sposob.

tebe napisał/a:

(...) pisz jak najszybciej do Microsoftu i Sony ze bardzo chcialbys aby razem z wypuszczeniem ich nowych konsol udostepnili Ci emulator tych konsol :) Bo to wcale nie bedzie oznaczac ze Ty nie chcesz kupic tych konsol tylko chcialbys sie zarazic poprzez emulator checia posiadania tych konsol ;)

Tia. Tylko, ze konsole MS i Sony mozesz kupic za kazdym zakretem, a VBXE nie bardzo. Gorzej, te firmy wydaja miliardy dolarow, zeby przekonac ludzi, ze oni chca te produkty - publikuja screeny, reklamy w TV, darmowe wersje demo (to sa namiastki emulacji). A Ty możesz bardzo chciec VBXE, tylko ze mimo tego nie miec. Nie rozumiesz, ze podstawowy problem, to nie kto chce VBXE, ale kto go moze miec, bo sam tworca powiedzial, ze nie ma czasu i ochoty tego robic? Ja juz prosciej nie potrafie Ci tego wytlumaczyc...

EOT.

PS. electron - czy dobrze zrozumialem, ze VBXE bedzie dzialal tylko na komputerach z ukladem Freddie?

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/

146

Kaz - tych 65c816 wcale nie jest tak mało na scenie. Osobiśce sprzedałem coś około 30 sztuk (polska), a część została uzupełniona przy okazji zrzuty Candle - wersje 14mhz :) - jak dla mnie - użyteczny support dla 65c816 już jest; Nowe wersje Sparta DOS X, DracOS, MBasic, MAE, TRS desk (już niebawem :) ), różne sterowniki do SDX, np. ster do ramdysku o transferze w okolicy 120kB/sec ("normalny ster w okolicy 35kB/sec), przy najprostrzym "adapterze" pod nowy procek. Czyli 1,79mhz, 64k ram. Z pewnością ułatwia mi to conieco prace na real Atarce.

W przypadu karty - faktem jest, że przydała by się 100% zgodność w dół - nie tylko na oryginalnym wyjściu monitorowym, ale tez na wyjściu RGB z karty.

Kontakt: pin@usdk.pl

147

jellonek napisał/a:

piotrv: jestem PEWIEN ze wspomniane przez ciebie projekty (opencores) elektron zna lepiej na pamiec niz my obaj razem wzieci (choc na 100% obaj sie tym interesujemy)

jellonek, trollu jeden :D jakbym chciał to wypisać tylko dla electrona to bym mu wysłał e-maila, nie sądzisz?

pozdro

I'm not so bad, once you get to know me.

148

No, i w tym oto momencie mozemy powrocic do tematu 'nowa plyta do XL w postaci ATX' :]

149

Krzysztof (Kaz) Ziembik napisał/a:
tebe napisał/a:

(...) 65816 jest wspaniały i rewelacyjny, tyle ze (...)

No wlasnie. Tyle, ze go faktycznie nie ma

Kto nie ma, ten nie ma. :P

Co do emulatora, nie przekonałeś mnie, w dalszym ciągu uważam, że rozszerzenie emulatora o te możliwości uwaliłoby projekt; ale za to Laoo mnie uspokoił - faktycznie, na zaemulowanie VBXE raczej trudno liczyć, i chwała bogom nieśmiertelnym. :)

KMK
? HEX$(6670358)

150

z pisaniem prog n nowy sprzecik czy to 65816 czy nowe gtia nie bedzie wielkiego problemu, zmieni sie tylko platforma uruchamiania. w zwiazku z tym tak niesmialo zapytam - jest jakis program robiacy atry i dzialajacy z cli ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.