26

how can 6502 access the video board will it be like on nes that you have to go through the i/o port to fill the gfx? and will the 6502 fast enough to do things with the board? f.e. if you have sprites...how can i alter the position etc quick? or do i have to go through the io-port?

27

Nooo, świetne!     
No to teraz mikerowe zawołanie ("Pisz_demo!!!") nabrało nowego wymiaru... ;)

28

Zmiana konfiga w dowolnym momencie podczas pracy kompa. Wystarczy wgrać nowy 59KB plik konfiguracyjny do układu.

6502 accesses video RAM through IO at $d600 page. But whole display and bit-block transfer operations are independent of CPU and 6502 only have to configure start addresses, x and y position, x and y size of block... then 6502 starts operation and simply wait for completion. .... When blt is in progress you can configure device for next blt or do something else you want to ... You can do bit-block transfers or simply fill memory this automated way. You can alter video memory directly via IO too, and the engine helps you altering destination address in way you selected after each written byte. This IO transfer is needed for sprite data - transfer from main memory to video board and for color-map changing.

pomidor

29 Ostatnio edytowany przez jellonek (2006-03-05 12:13:32)

poprzez strone $d600? pisales ze tam sie znajduja rejestry (w ilosci $20), tak wiec videoram sie pompuje przer rejestry?
troche to bedzie zajmowalo - wypalnic 512KB vramu, slac te dane przez rejestry + ciagle doczytuja je z HD...
nie dalo by sie na czas pobierania danych wystawic hlt prockowi, po czym odczytac okreslony za pomoca rejestrow bank pamieci - w trybie fast (14MHz)?

edited
jako pobieranie danych przyjmuje - pompowanie vramu

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

30

electron napisał/a:

- kompatybilność z GTIA - nie działa tylko stare PMG i tzw. tryby GTIA

ROTFL do kwadratu :) ... Domyślam się, że chodzi o kompatybilność w sensie
tworzenia samego obrazu, bo skoro reszta nie działa...

tebe napisał/a:

niech ktos umiesci newsa na AtariAge, i zwroci uwage czy ten dopalacz obsługuje tylko PAL czy takze NTSC, chociaz Ci z NTSC bardzo rzadko modernizuja sprzet wiec raczej nie warto zawracać sobie nimi głowy

p.s. #2
Atari800Win do lamusa, kto to teraz bedzie używał, skoro nie jest juz na czasie :)

Wiecie co ? Kupcie sobie Amigi i już :). I nie zawracajcie sobie głowy NTSC, PALem
ani emulatorami albo zmieńcie nazwę komputera np. na ATARI XX, bo inaczej ktoś
może pomyśleć, że programy na XL/XE mogą na tym działać.
To, że Electron się postarał i wymyślił takie rozszerzonko jest fajne i chwała mu
za to , tyle że znów jak to już się czepiałem i to apropo znacznie mniejszych modyfikacji,
które jeszcze nie wysyłały całego starego softu na smietnik - a to raczej na takie mi
wyglada. Ogólnie do użytku prywatnego może i ok będzie, ale wszystko fajnie z wyjątkiem
tego, że program wykorzystujący atarkę "po staremu" się wyłoży. Dla osiągnięcia takiego
efektu to ja wolę sobie peceta z jakims GF2-4 odpalić i mam lepiej niż przerabiając stare
Atari za cenę przekraczającą znacznie jego wartość i jeszcze wiedząc, że program tylko
u mnie będzie działać.

Electron zdradz w takim razie czy to coś ma zwyczajowe switche pozwalające na wybór
starego trybu obsługi wyświetlania (skoro GTIA nie zostaje wymontowane) czy utrata
jest permanenta ?

---==<<Sc0rpi0>>==---

31

To pompowanie danych potrzebne jest tylko do przygotowania spriteów ... później blity są wykonywane wewnętrznie na VRAMIE ! przeznaczasz np. 2 strony po 128KB na przełączane banki video a pozostałe 256 KB na dane różnych śmiesznych obiektów do wyświetlenia i tylko programujesz co, ska ma się pojawić w wyświetlanym buforze

oto procedura wyświetlenia przykładowego spritea: (wielkość 64x97 pixeli) :
Zakładam, że jest on już wrzucony do ramu urządzenia pod adres $40000h (256KB)
w pozycji x=55, Y= 40

blt_data:
        ;użyj blittera
        lda     #$02
        sta     MODE
        ;pozycja X i Y lewego górnego rogu spritea
        lda     #55
        sta     ADRXL
        lda     #0
        sta     ADRXH
        lda     #40
        sta     ADRY
        ;wielkość spritea
        lda     #63
        sta     XCOUNT
        lda     #96
        sta     VCOUNT
        ;skąd w pamięci VBXE
        lda     #0
        sta     SRCA0
        sta     SRCA1
        lda     #4
        sta     SRCA2
        ;wystartuj operację
        sta     BLTSTART
        ;czekaj na koniec (opcjonalnie !)
        lda     BUSY
        bne     *-3
        ;zrobione !

pomidor

32

nie odpowiedziales na pytanie :D
ale mozna jasno wywnioskowac ze jednak pompowanie odbywa sie przez rejestry ;)

czyli jesli danych jest sporo (np. kolejne klatki animacji postaci w portowanym na atari mortal combacie :D ktorego to to w takich warunka DA sie sportowac), to przerwy w dzialaniu programu na "pompke" musza byc (btw. robiles test ile by zajelo "wpompowanie" 64kb danych - moze jednak wcale nie jest to extremalnie duzy czas?)

scorpio - WYJDZ, to ja tu jestem od trollowania...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

33 Ostatnio edytowany przez electron (2006-03-05 12:47:31)

Co do starego GTIA to siedzi on dalej i wszystko będzie działać po staremu ... przez stare wyjście wideo.
Nie potrzeba switchów.

Co do pompowania - przecież jakoś trzeba dane w tej pamięci umieścić ? Przecież ładowanie z dysku do zwykłej pamięci też jest pompowaniem ? ;-) Jeszcze raz : możesz wrzucić wiele wiele kilobajtów gotowych danych a potem już nic nie wrzucasz tylko wykonujesz programowalne transfery !

halt i odczyt z normalnego RAM z prędkością 14 MHz zostawmy PASIOWI. To urządzenie działa zupełnie inaczej, praktycznie inie ingerując w strukturę kompa.

pomidor

34

w sumie malutki frezze miedzy levelami na doczytanie kolejnych klatek animacji - strasznie nie bedzie przeszkadzal ;)

ale co do reszty pytania - robiles moze malenki tescik, ile czasu zajmie "wpompowanie" np. 8/16/64kb danych? cokolwiek...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

35

jellonek w pamieci masz juz cala animacje postaci Mortal Kombat i tylko przelaczasz poszczegolne sprity, nie ladujesz ich po kolei, bo zrobiles juz to wczesniej na samym poczatku

chyba ze Twoje postacie sa tak wielkie, ze jedna klatka zajmuje cale 512kb ;)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

36

ja tu nie widze problemu, proces ladowania programu bedzie przebiegal np 2etapowo: ladujesz np 16 kb do ram atari + init na program ktory przepchnie to do vramu, rts i dalszy ciag ladowania... to moze byc nawet szybkie.

mam pytanie, tryb $2 antica, mapa koloru jak moze wygladac? wielkosc mapy? damy antica na 32 lub 48 bajty szerokosci - nie bedzie problemu?

skoro stare gtia i nowy uklad sa zsynchronizowane to nie mozna bylo polaczyc wyjsc ukladow i wyswietlac tak polaczonego obrazu? - mega laik ze mnie w tym temacie pytam tylko. to rozwiazaloby poroblem pewnej niekompatybilnosci.

a tak poza tym to SUPER pomysl z POZOSTAWIENIEM antica.

rozumiem ze w czasie dli mozna ingerowac w rejestry ukladu - pytanie jak z czasem reakcji VBXE ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

37

Xxl Antic i Gtia sa ale jesli chcesz zobaczyc co robia musisz podlaczyc sie pod stare wyjscie, jesli chcesz zobaczyc co robi nowy uklad podlacz sie pod nowe wyjscie

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

38

Tebe: Atari800Win do lamusa, kto to teraz bedzie używał, skoro nie jest juz na czasie.

Moje dzieci gierki odpalają wyłącznie na emulku, bo orginalnego sprzętu chyba szkoda - one mają 4 i 7 lat więc do takiego sprzętu jeszcze nie dorośli.

Scorpio: Nie podzielam poglądu - kto się nie rozwija ten się cofa - chciałbyś zlot pt: XL/XE outside

Żyję bo Bóg tak chciał.

39

pod pojeciem "nowy uklad" roizumiem antica + nowe gtia. dobrze mysle ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

40

**j...sounds good... what do you think about price of the card? and will the card be easy to build in in? i would like to have a simple plug and play card for the expansion port... ;) possible?

the sprite code seems ok compared to player missle handling... ;)

41

dobrze myślisz.

Kochani, dajcie myśli zebrać - wieczorkiem może jeszcze coś napiszę na razie ... dziecko się obudziło.

na deser taka mała próbka:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/v4v … 2oae1.html

pomidor

42 Ostatnio edytowany przez xxl (2006-03-05 13:35:21)

heaven napisał/a:

**j...sounds good...

yeah, w **j good card.


---

i jeszcze pytanie - zerknalem na zdjecie, jak wyglada sprawa priorytetow i "przezroczystosci" spritow ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

43

electron: na deser taka mała próbka:
To jakiś fotomontaż czy co????

Żyję bo Bóg tak chciał.

44

tomasz, which cpu and gpu are using for the board? just i can try to get english informations on the net for the chipset...

45

Jeszcze jedno pytanie: jak z możliwością korzystania z dwóch monitorów? Taki na przykład program graficzny: na standardowym wyjściu narzędzia do wyboru, na karcie właściwy proces tworzenia.
Aha, jak z częstotliwością - da się VGA lub jakiegoś multisynca podłączyć...?

Sikor umarł...

46

2 monitory ? to się chyba trochę mija z celem...

47

Mac - mylisz się, to jest bardzo wygodna praca. Bardzo pomaga przy większych projektach.

Sikor umarł...

48

Sikor chcesz miec alternatywe dla Matrox'a :)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

49

skoro antic jest wspolny dla gtia i "nowego gtia" wiec dwa monitory to pomylka. widzialem gdzies uklad chyba w starym c64+4 ktory umozliwial programowe przelaczanie wejscia. sluzylo to do wyswietlania obrazu w kolorze raz monochromatycznie (powiekszalo ilosc kolorow) moze tu zastosowac podobny uklad - ale to juz zupelnie offtopic

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

50

mirusvf: to nie fotomontaż tylko zdjęcie telewizora.

heaven: heh, there is no cpu / gpu on the board. All work is done by Altera FPGA and 512 KB 10ns RAM... Additionally there is a true-color DAC installed.

Sikor: 2 monitory ? hę ? Napisz se taki program to będziesz miał. Ale. zasadniczo oba wyjścia pokazują to samo tylko dodatkowe nieco "więcej". Częstotliwość 50Hz. SYNC dalej generuje stare GTIA.

pomidor