Chciałbym się zapytać, jak sądzicie, ilu jest obecnie koderów/programistów małego Atari, którzy byliby w stanie napisać klasowe gry? Nie chodzi mi o to, ilu jest w stanie dzisiaj, tutaj i teraz napisać takie programy, bo wiadomo, że wielu ludzi wchłonęła praca, rodzina i nie mają tyle czasu na hobby, ile może by i chcieli. Ale wyobraźmy sobie teoretycznie, że mają czas, że mogą usiąsć do komputera na miesiąc czy więcej, po to żeby... (i tu można wymienić cokolwiek: dokończyć Vectora, napisać lepsze demo niż Numen, itd.) Ilu jest takich ludzi obecnie na Atari, którzy JESZCZE mają na tyle wiedzy i umiejętnosci kodowania na Atari, by podołać takiemu zadaniu?

Podejrzewam, że nie ma ich zbyt wielu, zarówno u nas w kraju, jak i za granicami, więc czy można by ich wymienić z imienia i nazwiska/ksywy?

Pozdrawiam serdecznie.

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/

2 Ostatnio edytowany przez solo/ng (2006-02-28 05:43:48)

Wbrew pozorom - duzo.

I generalnie wiekszosci brakuje takiego jakiegos SDK/IDE/calego srodowiska. Gotowego do pracy. Ot siadaja, i pisza, maja juz "OSa", ktory zajmuje sie obsluga dod. ramu i wszystkimi bajerami, moga sie skupic tylko na kodzie. Wciskaja F5 i w tym momencie wszystkie zrodla sie kompiluja, robia objty, linker sklada wszystko do kupy wypluwajac gotowego ATRa! OS posiada podstawowe biblie do oblsugi muzyki, makery dlisty i takie tam.

cos takiego mielismy w forsaken love, mielismy to puscic , ale bylo kilka bugow, wiec puscimy, jak laoo skonczy nowa wersje;).

Generalnie naprawde swietna sprawa. majac taki system, kazdy po 5 latach z przyjemnoscia moze wrocic do napisania czegokolwiek. Bo nie musi wdawac sie w "irytujace" szczegoly jak mapa pamieci, obsluga ext. ram, pakowanie fragmentow, muzyka, obsluga przerwan, synchro z muzyka itp. pure efx demo/game code.

tym bardziej, ze wszystko via edytor np. edit plus 2 na PC.  czy nawet eclipse+svn. F5 - mamy ATR z wszystkim. F6 - mamy atr+odpaklenie w emulu. Anytime odpalamy w atarce via sio2pc. dla kontroli, bo zawsze potrafia sie zdarzyc minimalne roznice miedzu emu a atarka.

3

Atari nie jest jakims specjalnie wymyslnym sprzetem, jesli ktos umie programowac i ma odpowiednie narzedzia bez problemu napisze gre na atari, c64, gameboya, komorke, zx itp ... problem w narzedziach. programistow umiejacych napisac na atari super gierki jest cala masa, ale nikt nie usiadzie i nie bedzie pisal jesli ma do dyspozycji tylko edytor tekstu i kompilator - lata 80 juz dawno minely...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4

xxl: z tymi komórkami to bym tutaj uważał :/

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

5

Taki OS jak napisal Solo jest indeed fajny, w Numenie byla taka miniaturka tego.
Ale do pisania malutkich rzeczy wystarczy po prostu edytor z dobrymi makrami do zewnętrznej kompilacji i odpalania, da się to zrobić spokojnie w większości znanych mi edytorków. Do tego syntax highlighting do atarowego asma i jedziemy :)
A programistów owszem jest sporo, ale tak jak napisał Kaz, w większości nie mają za bardzo czasu, przytłoczeni inną działalnością.
A co do zrobienia listy, to w Atariki jest sporo ludzi, ale nie pogrupowanych w kategorie...

: 404. Stopka not found

6

... bo zapewne niektórzy zajmują się więcej - niż jedną dziedziną :)

Kontakt: pin@usdk.pl

Reasumując - problemy w powstawaniu nowych gier są dwa:
1) brak czasu na hobby,
2) brak odpowiedniego srodowiska programistycznego.

Solo - utrzymujesz, ze wypuscicie takie "srodowisko"? Jakies perspektywy czasowe mozesz podac?


PS. Niewidoczny duchu w postaci moderatora, którys przeniósł ten wątek z "Fabryki" do "Sceny". Czemus, ach czemus to uczynił? Nie wiesz, do czego ten wątek zmierza... :)

Kaz/Rohar
Prowadzę stronę dla obłąkanych: http://atari.online.pl/

8

Odp. na PS. Dobra dobra ;)

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

9

sie ciekawie zaczelo ;)

Kaz - bedziesz pisal "Kapsle"? a moze "Pilkarzyki"? :D

dely - moze by topica o kapslach przypiac (tak chociaz na miesiac)? moze sie ktos skusi? ;)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

10 Ostatnio edytowany przez macgyver (2006-03-01 21:43:46)

Krzysztof (Kaz) Ziembik napisał/a:

Reasumując - problemy w powstawaniu nowych gier są dwa:
1) brak czasu na hobby,
2) brak odpowiedniego srodowiska programistycznego.

Raczej stawiam na ten pierwszy punkt... człowiek przeciążony obowiązkami dnia codziennego traci zapał, że wykorzystać resztki wolnego czasu. Tak naprawdę jak się ma dużo czasu, to pomimo braku takiego środowiska człowiek sobie radzi - przecież do tej pory ludzie sobie jakoś radzili, niemalże w masochistycznych warunkach, np. przy małym buforze QA z wolną stacją dysków, linkowanie wielu bloków bez ramdysku itp. Teraz i tak jest o niebo szybciej: szybkie cross asemblery, komilacja+linkowanie w ułamku sekundy, szybkie debugowanie, brak ograniczeń buforów, więc jednym słowem cała epoka do przodu, a jednak ludzie już nie są tak aktywni jak np. w roku 1997 ;)

11

Macgyver ma rację, "brak narzędzi" to zwykła wymówka - jak komuś się chce i ma czas, to i z tym co jest napisze świetny program.

KMK
? HEX$(6670358)

12

Przecież jest dobre środowisko: Turbo Basic XL. Wystarczy wiedzieć jakie ma bugi i można w nim napisać niemal wszystko, w ostateczności podpierając się krótkimi prockami w aśmie.
Jeżeli ktoś unosi się ambicją i nie chce mieć z gejzikiem nic wspólnego - to wybór assemblerów, kompilatorów, edytorów i wszelakich innych narzędzi na najróżniejsze platformy jest tak duży, że większym problemem jest chyba zdecydowanie się na konkretne środowisko, niż samo tworzenie.
Z brakiem czasu też bywa różnie. Jak komuś naprawdę zależy to potrafi nie spać cały tydzień, żeby coś zrobić, jak na przykład taki Pinokio, który ma żonę, wyjątkowo aktywne dziecko, robotę jedną i drugą, a jednak działa.
Zatem jedynym naprawdę liczącym się powodem małej aktywności jest lenistwo, przy czym siebie dumnie mogę uplasować w czołówce największych leni....

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

13 Ostatnio edytowany przez Pin (2006-03-13 12:35:43)

Epij - eeee; tam leni. Rok pisali jeden program - ale dziala :) - i to po kompilacji na dodatek :D:D

i na koniec - jak sie chce - to sie da :P

Kontakt: pin@usdk.pl

14

Krzysztof (Kaz) Ziembik napisał/a:

PS. Niewidoczny duchu w postaci moderatora, którys przeniósł ten wątek z "Fabryki" do "Sceny". Czemus, ach czemus to uczynił? Nie wiesz, do czego ten wątek zmierza... :)

No i co, no i co? Bo pewnie wielu czeka z zapartym tchem i mogą się jeszcze podusić :-)

KMK
? HEX$(6670358)