1

Hmm, drążąc ten wątek: http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=3806 rozkręciłem 1040STFM, które posiadam. Siedzi tam motorola M68000G10, czyli według nomenklatury motoroli procek jest taktowany zegarem 10MHz, ST ma 8MHz, no i właśnie... Co z pozostałymi 2MHz? Da się je jakoś w nieskomplikowany sposób wyciągnąć? Aha, może sprawdzi ktoś, czy w innych modelach/egzemplarzach też siedzą procki 10MHz (czyli 68000Gxx lub 68000Cxx - gdzie xx oznacza częstotliwość procka). Ciekawi mnie ten fakt - według prototypu siedział tam procek 8MHz firmy Rockwell, ale czy w seryjnych komputerach wstawiano zawsze 10MHz procesory, czy to przypadkowy egzemplarz?

Sikor umarł...

2

do 10 to nie wiem, ale jest zdaje sie prosty schemacik do 16, a czy wersja ROCKWELL 10Mhz to wytrzyma(?), MOTKA 12Mhz wytrzyma bo taka siedzi w MedzeSte...

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

3

Ja mówię o Motoroli 68K 10MHz, Rockwell siedział w prototypie, a czy w jakimś seryjnym Atari - nie wiem...

Sikor umarł...

4

wiec tak, samo ST bez problemu mozna przetaktowac do bodajze 10MHz.
za to sam procesor jest bardziej elastyczny i 8MHz wersja chodzi ponoc na 12MHz

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

5

Cyprian, a jaki masz procek w ST-ku? Czysta ciekawość - jakbyś mógł odczytać oznaczenie... Wychodzi na to, że 8MHz pozostao chyba tylko ze względu na prototyp? 2MHz wydaje się dzisiaj niedużo, ale 21 lat temu dawałoby sporego kopa ;)

Sikor umarł...

6

Podtaktowanie o 2MHz (czyli ok. 25%) realnie za bardzo nie przyspieszy pracy ST... owszem jakieś Gembencze mogą wykazać szybsze operacje, szczególnie w arytmetyce, ale wielkiej korzyści z tego nie będzie... 16 MHz to już wartość godna uwagi, na sieci są opisy jak to zrobić i nie jest to w sumie trudne... pytanie czy sam procek tyle pociśnie, ale gdyby mu przymontować radiator do odprowadzenia ciepła to kto wie...

7 Ostatnio edytowany przez Cyprian_Konador (2006-01-17 23:49:15)

macgyver problem jest taki ze w ST CPU wykorzystuje w 100% szyne danych, wiec zwiekszajac predkosc samego procka niewiele sie zyskuje (jedynie na operacjach gdzie dostep do szyny jest znikomy np. mnozenia/dzielenia oraz rotacji bitow).

rozwiaznia sa dwa dodac cache (16Kb w Mega STE) albo przyspieszyc szyne danych (oraz procek) wlasnie do 10 MHz.

wydaje mi sie ze proszta operacja jest jest zmiana kwarca taktujacego szyne z 32MHz na 40MHz niz budowanie plytki z cache

zapomnialem dopisac ze przyspieszenie szyn danych powoduje zmiane rozdzielczosci

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

8

Jest jeszcze jedno rozwiązanie: dać zamiast 68010 zamiast 68000. To przy podbiciu zegara powinno da zysk nie tylko na mul czy div, ale też na krótkich pętlach.

KMK
? HEX$(6670358)

9

ponoc 68010 ma jakies wsparcie dla pamieci wirtualnej

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

10

Sikor! Jedna z meg, które Ci dałem jest przetaktowana na 16 Mhz (nowy procek). Na HDD są programiki do wł/wył tego "turbo".
Różnica w szybkości jest niezauważalna (reszta kompa chodzi normalnie). Jedyne, co mogłoby pomóc to cache (tak jest w MegaSTe - jak wylaczysz cache to różnica w stos. do zwykłego ST jest niewielka).

http://www.5oft.pl/

11

Cyprian_Konador napisał/a:

ponoc 68010 ma jakies wsparcie dla pamieci wirtualnej

Tego nie wiem. Ale ma coś w rodzaju cache - bardzo mało (6 bajtów chyba), ale mieści się w tym move.l (an)+,(am)+ / dbra :)

KMK
? HEX$(6670358)

12

68010 ma dodatkowy ukladzik do obslugi pamieci virtualnej (czyli wlasciwie to jest to PMMU?) ktore mozna dolozyc jako zewnetrzny ukladzik do 68000

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

13

pirx napisał/a:

Sikor! Jedna z meg, które Ci dałem jest przetaktowana na 16 Mhz (nowy procek).

Wiem o tym Pawle, zainstalowałem tam sobie nawet PureC, ale na razie nie mam czasu usiąść przy ST ;( Mi chodziło o sam fakt wykorzystania szybszego procka w standardowym ST, bo skoro był montowany szybszy, to dlaczego go ograniczać?
Hmm, przypuszczam, że ewentualny znikomy zysk uzyska się także przy kompilacji programów.
Aha, Pirx, tam jest tylko dopalony procek, o ile pamiętam, a szyna jest nietknięta - a jak napisał Cyprian bodajże - wydajność uzyskujemy przez szynę.
Cyprian:=> napisałeś, że przyspieszenie szyny powoduje zwiększenie rozdzielczości. Możesz coś bliżej o tym napisać? Aha, i czy przyspieszenie szyny polega tylko na wymianie kwarcu - jak wynika z Twojej wypowiedzi?

Sikor umarł...

14

z tego samego systemowego zegara 32MHz korzysta min Shifter, Glue, MMU, ACIA - wstawiajac szybszy kwarc, przysiesza sie prace tych ukladow. tak wiec shifter szybciej wysyla piksele a  glue generuje szybsze sygnaly DE, synchro V/H.
metoda jest ta sama co przy dopalaniu szyny falcona.
z tego co slyszalem to wystarczy wmienic kwarc, oraz spaczowac (kwartz) ACIA by dzialala klawiatura

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

15

czyli inaczej piszac zwieksza sie czestotliwosc odswierzania ekranu, ale rozdzialka zostaje ta sama - myle sie?

tyle ze mozna na ramke wiecej upchnac (w std. czasie std. ramki) linii przerabiajac standardowe tryby - raz jeszcze: myle sie?

btw. zwiekszenie czestotliwosci o 20% to tak jakby przejscie z pal -> ntsc. jest to gdzies wykozystywane?

nie znam sie na duzych atarkach - tak wiec obeznanych pytam.

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

16

jellonek, z tego co wiem to to synchronizacje pozioma/pionowa oraz pixeltakt sa na szytwo przypisane do predkosci szyny (np w ST-LOW pixeltakt = 1/4 zegara, w ST-MED - 1/2, ST HIGH 1:1)
wychodzi na to ze w ramce zawsze jest tyle samo pikseli i linii

co do pal/ntsc, wszystkie ST (odmiennie od amigi :) ) sa takie same, maja te same kwarce! i amerukanskie i europejskie - jedyna roznica jest w modulatorze.

oczywiscie w kazdym ST mozna przelaczac synchro z 50 na 60 Hz (i dzieki temu mamy softwareowy overscan:) )

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

17

I pozostaje tylko pytanie - czy monitory z tym wyrobią, bo jak monitor przystosowany do systemu PAL zamiast 15625 kHz dostanie 19531,25 kHz z ramką 62.5 kHz to będzie mała lipa, no chyba, że ktoś ma monitor typu Nec Multisync 3D :P

18

na. news:comp.sys.atari ujawnial sie czlowiek z tak przetaktowana STacy, no ale tam jest LCD.
tutaj jest watek na ten temat

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

19

Hmm, wynika z tego że nie generuje prawidłowego obrazu na zewnętrznych monitorach... Ale to jest Stacy - ciekawe jak zwykłe ST...?

Sikor umarł...

20

Sikor, przeczytaj to, co ci wyżej napisał macgyver.

KMK
? HEX$(6670358)

21

Tak, ale jakby shifter zostawić na kwarcu 32Mhz - teoretyzując - czy wtedy grafika nie będzie wysyłana z tą samą prędkością jak przed przetaktowaniem, a cały komp nie chodziłby automatycznie szybciej? Bo z tego wątku wynika, że się da, tylko praktycznie grafa za szybko się wyświetla, więc zostawmy grafę jak jest, całość na 10Mhz i czy to pójdzie?

Sikor umarł...

22

sychronizacja w ST jest stala wzgledem zegara glownego - H zajmuje 512 cykli procesora (50HZ) lub 508 dla 60 Hz, ilosc lini na ramke tez jest stala
wiec chcac nie chcac sychro bedzie inne niz przed zmiana kwarca

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

23 Ostatnio edytowany przez Cyprian_Konador (2006-01-30 11:48:40)

znalazlem watek o przyspieszaniu ST z 8 do 12MHz
http://groups.google.pl/group/comp.sys. … 3be8e7a0b9



i jeszcze jeden zajebiscty watek o dopalaniu
http://groups.google.pl/group/comp.sys. … c1a2056032

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org