1 Ostatnio edytowany przez mirusvf (2005-10-19 07:40:23)

Pamiętam, że kiedyś podejmowałem ten temat czyli podłączenie 65xe pod monitor VGA w sposób bezpośredni. Wytłumaczenie na wówczas mi wystarczało - pamiętam, że chodziło o wyższe częstotliwości obrazu, którego nie generuje małe atari. Wiem z AA, że ktoś próbował budować stosowną kartę i na tym się skończyło. Mam więc pytanie: czy problem podbicia częstotliwości tkwi w tym, że procesor byłby zbyt obciążony i nie wyrabiałby się ? Jeśli tutaj odpowiedź byłaby twierdząca to nasuwa mi się następne pytanie: Czy jest szansa, że z nową dopałką Pasia z obsługi VGA będzie jeszcze chleb ???

Żyję bo Bóg tak chciał.

2

Co do VGA to oprócz wyższych częstotliwości jest też problem sygnału RGB, którego ATARI nie generuje.

Co prawda moje 65XE generuje już RGB (takich kolorów jeszcze nie widzieliście) ale to część
rozwijanego dopiero projektu. Jeżeli chodzi o wyższe częstotliwości to może w przyszłości się uda,
na razie wystarcza mi podłączenie RGB przez EURO do zwykłego w miarę dobrego telewizora i jest super.

pomidor

3 Ostatnio edytowany przez seban (2005-10-19 10:37:16)

heja!

A tak z ciekawości na czym robiłeś demodulator chroma/luma->RGB?

bo  ja się powoli przymierzam do cyfrowego toru chroma/luma -> VGA :) ale to jak skończę SlightSID'a :)

Seban

4

Mam pytanie do electrona: czy nosisz się z zamiarem udostępnienia dokumentacji? jeśli tak to kiedy? Przepraszam bardzo jeśli moje pytania są niestosowne - nie mam złych intencji. Zawsze jednak wydawało mi się, że im więcej osób dysponuje jakimś źródłem tym projekt ma szanse szybszego rozwoju. Cenię jednak pracę innych i jeśli udostępnienie nie będzie możliwe to też życzę sukcesu w dalszym rozwijaniu projektu~!

Żyję bo Bóg tak chciał.

5

a moze dogadajcie sie z Pasiem - wiem, ze karta turbo będzie zaopatrzona w stosowne sloty rozszerzeń - i można by z tego skorzystać :) (o ile znajdziemy tam to, czego w tej sytuacji będzie potrzeba)

Kontakt: pin@usdk.pl

6

Brak demodulatora chroma - luma. RGB sterowane przez ANTIC. Z GTIA zostaje tylko generator synchronizacji. To już działa - póki co brak spriteów i trybów GTIA ale to nie jest ważne bo docelowo
mają być dostępne całkiem nowe możliwości, przy których zwykłe sprajty nie będą potrzebne.
Powiem jeszcze, że w tym momencie mogę wyświetlić np. żółte litery na niebieskim tle w 320x192.
Działa Hi-res i inne zwykłe tryby graficzne i tekstowe.

Co do dokumentacji, to sprzęt jest gotowy ale core jeszcze nie więc na razie nie udostępniam.

pomidor

7 Ostatnio edytowany przez grzeniu (2005-10-19 13:52:45)

Pin: mam nadzieję (a może nie powinienem jej mieć), że z Atarką nie będzie tak jak z Amigą ... powstanie twór znany pod nazwą Pegasos (teraz już II)

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

8

electron napisał/a:

Co prawda moje 65XE generuje już RGB (takich kolorów jeszcze nie widzieliście)

He, he, widzieliśmy. Jacek Żuk zrobił coś takiego, nie wiem, z osiem lat temu, miał podpięty kolorowy monitor CGA i faktycznie można było np. wybierać kolory oddzielnie dla pisma i tła w GR.0 albo GR.8.

KMK
? HEX$(6670358)

9

seban napisał/a:

bo  ja się powoli |wiecej kolorow| przymierzam do cyfrowego toru chroma/luma -> VGA :) ale |wiecej kolorow| to jak skończę SlightSID'a :) |wiecej kolorow|

jak na tym bedzie zachowywal sie |wiecej kolorow| interlance? moze nie bedzie migal?

ps. uwaga przekaz podprogowy

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

10 Ostatnio edytowany przez macgyver (2005-10-19 16:15:16)

http://w*w.samal.pl/katalogi/konwer/index.htm - a ja polecam te urządzonko, sam używam tego do Atari 8-bit i Falcona i działa fajnie. Jest osobne wejście S-VHS (osobna luminancja i chrominancja) i przyznam, że tak ładnego obrazu nie miałem do tej pory na  żadnym telewizorze.

11

o, gwiazdki. zima idzie.

12

electron napisał/a:

Brak demodulatora chroma - luma. RGB sterowane przez ANTIC. Z GTIA zostaje tylko generator synchronizacji. To już działa - póki co brak spriteów i trybów GTIA

hej!

rozumiem iż dokonujesz konwersji tego to ANTIC do GTIA podsyła na liniach AN0,AN1,AN2 :)
jeżeli udało Ci się to wyczaić to fajnie :D
Jeżeli możesz zdradź rąbka tajemnicy co po tej mini-magistrali biega :D zawsze byłem ciekawy... ale nigdy tego nie sprawdziłem :D ehh... to lenistwo :D

13

A nie są tam przesyłane przypadkiem numery rejestrów kolorów z których kolor ma GTIA na wyjście wypuścić?

14

alex kto to wie... trochę jest na stronie:

http://www2.asw.cz/~kubecj/atanttim.htm

koncówka strony w sekcji ANx BUS.

Seban

15

Tak, to wszystkie informacje o szynie ANx, które są potrzebne.

Zdradzając rąbka tajemnicy powiem, że w układzie siedzi FPGA, 512K RAM (10ns)  i true-color DAC. Obecnie FPGA przerabia dane z ANTIC na RGB (po drodze mapa kolorów) i wyrzuca do DAC. 7% zasobów FPGA już zajęte. FPGA jest konfigurowalne przez ATARI.

pomidor

16

FPGA? No to szykuje się coś wielkiego :).

17

electron- no to Ty tu po cichu jakas cala nowa grafe nam do Atarki szykujesz! :) Czekamy z niecierpliwoscia.

18

Electronie super pomysł... :) czekamy z niecierpliwością :)
Tak patrząc na ten opis ANx BUS nie widze jak mogą być dane spriteów wysyłane... może ktoś wie? bo mnie ciekawość zrzera :)

19

electron napisał/a:

Zdradzając rąbka tajemnicy powiem, że w układzie siedzi FPGA, 512K RAM (10ns)  i true-color DAC. Obecnie FPGA przerabia dane z ANTIC na RGB (po drodze mapa kolorów) i wyrzuca do DAC. 7% zasobów FPGA już zajęte. FPGA jest konfigurowalne przez ATARI.

pominiecie gtia hmmm no dobrze czyli antic (po co) nadal bedzie wlaczony i zzeral 30% ?
a moze pominac antic i zapakowac "cholera wie co" nazwijmy to blitter co przerzuci ok 8 kb obrazu do tego fpga, jeszcze niech blitter bedzie startowany przez 6502, rozwiaze to problem 101 sprajtow itp.

uwaga! prowokacja.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

20

Powiem tak: to jest FPGA i co potrzebne do DMA jest podłączone więc, jakby co można zastąpić i ANTIC, jest to jednak praca dla cierpiących na nadmiar wolnego czasu. Wykorzystując to, co oferuje ANTIC można dodać coś od siebie i uzyskać efekty całkiem dobre.

Seban: Dane Spriteów są odbierane przez GTIA bezpośrednio z szyny danych komputera, kiedy to ANTIC je zaadresuje a pamięć wystawi. Dzięki HALT GTIA wie co i kiedy.
Polecan Datasheet GTIA/ANTIC.

pomidor

21 Ostatnio edytowany przez seban (2005-10-20 09:40:08)

Electron masz może jakieś czytelne wersje PDF'ow do ANTIC/GTIA? Te z atari museum są jakieś mało czytelne :)

22

Nic lepszego nie posiadam. Nieczytelny jest schemat GTIA (dla hardkorowców) a w PDF ANTIC'a brakuje kilkunastu stron w środku niestety.

pomidor

23 Ostatnio edytowany przez seban (2005-10-20 13:10:48)

hej!

a jeszcze jedno pytanko dotyczące transmisji sprite'ow... z dokumentacji wynika iz GTIA odczytuje dane spritów z magistrali na którą adresy wystawił ANTIC. Pisałeś iż GTIA wie że to się będzie dzaiało po stanie pinu ~HALT. Jednak mam pytanie skąd GTIA wie do którego HALT'a się synchronizować? Czy może jest po pierwszy HALT po stanie 01x na szynie ANx?

I jak już się aż tak wgłebiałeś w całe historie związane z ANTIC/GITA to może będziesz wiedział czy ANTIC pobiera jakieś dane podczas cykli odświeżania pamięci? czy po prostu generuje tylko ściśle określone adresy zupełnie nie związane z pobieranymi danymi? Logiczym wydawało by się iż ANTIC podczas odświeżania RAM nie może nic pobrać sensownego z pamięci ponieważ musi wygenerować konkretne adresy na liniach adresowych. Ale warto się upewnić :)

a może napisać do Panów z ATARI MUSEUM aby za niewielką opłatą przesłali nam czytelne i pełne xero-kopie tych dokumentów? ktoś chętny do spreprarowania do nich porządnego e-maila po angielsku? można by im napisać iż gdyby udostępnili tą dokumentacje mogą się spodziewać z polski nawału mega-giga sprzętowych rozwiązań :D

i jeżeli mogę to jeszcze jedno pytanie szpiegowsko przemysłowe... czy możesz zdradzić jakie FPGA? Altera, Xilinx, Lattice, Cypress, Actel, Atmel? :)

24

Na pyt. 1 i 2 odpowiedź brzmi: nie wiem ;-)

Co do ostatniego: ALTERA

pomidor