Witam
Szukam schematu samplera do Atari + instrukcja,
ewentualnie - sposobu na przerobienie
wav'a z PC na sampla do Atari8.
pozdrawiam
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Nowa obudowa dla 800XL - zostało 36 dni Niewiele ponad miesiąc do końca kampanii.
Zmarł twórca języka BASIC Zmarł Thomas E. Kurtz twórca języka BASIC
Zmiana serwera atari.area Serwis przeszedł właśnie ważną aktualizację infrastruktury
4th Atari ASCII Compo - wyniki Dostępne są już wyniki tegorocznego ATASCII Compo.
thing neo 1.60 Olivier Landemarre wydał nową wersję desktopu Thing.
atari.area forum » Sprzęt - 8bit » Sampler XL/XE
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Witam
Szukam schematu samplera do Atari + instrukcja,
ewentualnie - sposobu na przerobienie
wav'a z PC na sampla do Atari8.
pozdrawiam
napisz do kolegi Azbesta on sie tym kiedys bawil: tu masz ten watek: http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=117 robil to na scalaku UL......
pozdruffka
wava przerabiasz z 16-bit stereo (signed) na 4-bit mono (unsigned), częstotliwość redukujesz do takiej, żeby się dało na Atari odtworzyć, i masz.
a 8-bit probka to wartosci ze znakiem -127..128, latwo je przerobic na Covoxa dodajesz 128 i juz moze Covox grac
wava przerabiasz z 16-bit stereo (signed) na 4-bit mono (unsigned), częstotliwość redukujesz do takiej, żeby się dało na Atari odtworzyć, i masz.
brzmi spoko,
jakie narzedzie polecasz?
Jakibądź edytor do sampli. Jeśli nie zredukujesz do 4-bit unsigned, to przynajmniej do 8-bit, a dalszą konwersję robisz własnym programem.
Nie chcę się wymądrzać, ale moje doświadczenia z konwersją sampli z 16 bit na 8 bit są takie, że nie znalazłem programu na PC, który by wyeliminował szum powstały podczas takowej konwersji. Nie próbowałem najnowszym Sony SoundForge - widzę tam jakieś ciekawie nazywające się pluginy, może by pomogły.
Problem polega na tym, że szumy, których nie słychać w 16 bit są drastycznie wzmacniane przy prostym obcięciu bitów. Myślę, że ten sam problem dotyczy przejścia z 8 na 4 bit (i jest powodem tego, że sample na atarce grają znacznie gorzej, niż by mogły).
Najlepsze rozwiązanie przy przejściu 16 --> 8 jakie znalazłem do tej pory to przepuszczenie sygnału przez analog i powtórne samplowanie w niższej rozdzielczości.
Dlatego uważam, że zrobienie samplera 4 bit ma sens... Podobnej klasy jak wszystko, co się robi na Atari (:
pirx - a ja uważam, że nie ma. Wielokrotnie robiłem sample na atare - a wystarczy sie pobawić narzędziem pt.: "low pass filter", oraz odpowiednio zdiełać resampling. Używam do tego najbardziej banalnego narządu - goldwave :)
miałem sampler na UL (chyba) 7400, pod port joya - 4 bit;- schemat bodajże z Tajemnic Atari - ogólnie powiedzieć można, że znacznie lepszy był sampler by Mirage, lecz i tak lepsze próbki mam z grzyba :D (niestety)
mała wskazówka: 7400 to bramki NAND a nie przetwornik, więc raczej nie da się na tym zrobić samplera (no chyba, że jednobitowy) ;) W Tajemnicach Atari był sampler zwany Crystal Sound na układzie 1980 - nie jest to rasowy przetwornik, tylko sterownik linijki diodowej... samplował ponad 3-bitowo.... dziwnie to brzmi, ale po prostu miał możliwość rozpoznania 9 poziomów sygnału, czyli trochę więcej niż 3 bity... pełny 4-biotwy sampler napewno był lepszy.... jednak CS był tani i prosty w wykonaniu.... ale skala porównania to jak MYIDE i KMK IDE :)
Napisałem posta a MacGyver mnie wyprzedził :).
Nie wiem czy ten układ jest jeszcze osiągalny. Może jest. Jak by były problemy to jest jeszcze LM3914(15), albo jakikolwiek inny sterownik linijki LED (całej linijki a nie tylko 1 LEDy jak np. UL1970). Są jeszcze gotowe przetworniki A/D z wyjściem na magistralę np ADC0804. Tutaj mamy pełne 8-bitów a nie 8-poziomów (czyli 3 bity). Nie spotkałem się z samplerem od Mirage ale podejrzewam że był zbudowany na jakimś ADC.
Nie spotkałem się z samplerem od Mirage ale podejrzewam że był zbudowany na jakimś ADC.
http://atariki.krap.pl/index.php/Mirage_AD_Converter
A poza tym - jeśli nagrasz na kasecie i masz magnet w Turbo 2000 (ten z kablem do joja) - to bodajże w którymś bajtku był program do samplowania z tegoż... Spacja - start samplowania, spacja again - stop. Trza by tylko dorobić zapis na dysk - ale to już banał (program był w Basicu, więc TB i prosty zrzut pamięci ;) ).
A pin ma rację - to było 74LS00, sam taki robiłem. Do tego chyba ze dwa oporniki - ja to miałem na kabelkach w pudełku po zapałkach (gdzieś jeszcze powinien leżeć), ale nie polecam - szum większy niż po konwersji z wava. No, chyba że ktoś sobie sam oprogramuje ;)
a ja gdzieś na dyskach mam sample converter, co to go dla jagera nakosmosiłem. ale dysków ciągle nie wysłałem ani do Piguły ani do Dely'ego ;( muszę się w końcu kopsnąć na pocztę. takie wiekopomne dzieła leżą na tych dyskach.
mała wskazówka: 7400 to bramki NAND a nie przetwornik, więc raczej nie da się na tym zrobić samplera (no chyba, że jednobitowy) ;) W Tajemnicach Atari był sampler zwany Crystal Sound na układzie 1980 -
True,.... true...., yhy,... yhy. No - fakt. zapomniałem sobie - a był to UL1980.
W TA też był programik do samplowania poprzez magnet z T2000. Odpaliłem go, ale jak było marne nagranie to samplowało wyrywkowo.
Dzięki Stryker.
Tylko co się "kryje" pod 16AS25HB1 lub HBI ?
niestety co do 16AS25HB1...
to totalny zabytek... taka struktura programowalna produkowana przez ST, cos w stylu GAL'a. W wlasciwie prawie GAL tyle ze cos mial inaczej ze swoimi marko-celami. Generalnie chyba juz zadna dokumentacja nie jest do niego dostepna. Nigdzie PDF'a nie moge znaleźć :(
Seban
Może inaczej - Draco; czy sampler z Atari Magazyn był przeznaczony dla Pokeya, czy może substytut covoxa ?? -
Sukkor - a miał waćpan na Quasta jechać. :) - :D
Z tego co pamiętam, był 4-bitowy, ale może mnie pamięć zawodzi.
EDIT: kurde, dopiero teraz zauwazyłem - i to przypadkiem - że Pin pyta o sampler z Atari Magazynu, a nie z Mirage'u. :/
8-bitowy, mogę zrobić skana.
No - fakt. zapomniałem sobie - a był to UL1980.
Hmm, czyli moja pamięć jest zawodna nieco też... Może sobie poszukam tego ustrojstwa i się nieco pobawię ;)
generalnie odradzam proby samplowania na maluchu. mialem sampler z mirage'u - szumial, zmontowalem sampler z TA - zajeszumial! nie wiem jak radzi sobie urzadzenie z AM, bo ze wzgledu na dosc skomplikowana budowe nigdy go nie skladalem, ale jesli jest autorstwa TSP to pewnie bedzie solidny.
za to polecam metode (o dziwo) wciaz stosowana przez pinokia - probki 16bit wysokiej jakosci konwersic goldwavem do 8bit i grac na atari w kombinacji covox+hdd.
heeh pin: pamietasz twoj program w TBXL konwertujacy sample na unsigned zaledwie w 3 godziny ;)
Tak, zgadza się, sampler Mirage'u szumiał, ale nie wnikałem, gdzie leży przyczyna.
hej!
Generalnie patrząc teraz na konstrukcję tego samplera można dojść do wniosku iż problem z szumem był spowodowany własnie konstrukcją tego samplera. Mamy w nim 3 układy:
- programowalną logikę (16AS25)
- jeden rejestr 8-bitowy (74ls374)
- podwójny komparator (LM311)
jak wynika z konstrukcji nie ma w tym urządzeniu żandego przetwornika A/C. Został zrealizowany na piechotę :D
Można się domyślać iż w 16AS25 "zaszyto" 4-bitowy licznik binary którego wyjścia są podpięte do przetowrnika D/A zrealizowanego na rezystorach (taki prosty 4-bitowy DAC R-2R jak w przypadku covoxa). Następnie napięcie z DAC'a zostaje podane na jedno z wejść komparatora, na drugim wejściu komparartora jest napięcie z wejścia Audio. Teraz poprzez kolejne zwiększanie licznika (od 0 do 15) następuje porównanie napięcia z DAC'a z napięciem wejściowym. W momecie gdy napięcie z DAC'a będzie wyższe od napięca z wejścia AUDIO komparator wystawi "1" która spowoduje zatrzaśnięcie z stanu licznika w rejestrze 374, stąd ATARI poprzez odczyt $D500 może odczytać zatrzaśniętą wartość :)
Oczywiście taka implementacja przetwornika A/C powoduje iż jest wiele wgzlędów które bardzo negatwnie wpływają na jego precyzję i jakość. Niedokładność rezystorów w drabince R-2R powoduje dużą niedokładność a co za tym idze szum, który przy 4-bitach wyniku dość mocno słychać niestety. Oczywiście jeden cykl próbkowania może trwać do 15 cylki pracy licznika i musi się to stać o wiele szybciej niż zmienia się sygnał wejściowy inaczej dochodziłoby do przekłamań. Normalny scalony przetwornik ma na wejściu układ Sample and Hold, który podtrzymuje napięcie przez cały czas trwania pomiaru. Tu nie wiem czy taki układ zastosowano... nie chce mi się tego rysować ;)
Ale tak narzekamy na jakość tego samplera... ja pamiętam że w czasach kiedy pierwszy raz usłyszałem jego możliwości nie mogłem wyjść z podziwu :D Jaki tam szum! Toć to była krystalicznie czysta fonia :D Po eksperymentach z crystal sound'em na naprawdę był najlepszy sampler do ATARI jaki miałem w swoich rękach :D
Potem wymyśliłem iż połączę sobie przetwornik ADC0809 do złącza Carta i zrobie sobie przetwornik 8-bitowy :D Zrobiłem nawet to a układ do dziś mam w formie mega-pająka w szufladzie :) Jednak okazało się iż po obcięciu tych 4-dolnych bitów z uzyskanych z 8-bitowego przetwornika szumi to podobnie do AD-convertera z mirage ;)
Seban
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
atari.area forum » Sprzęt - 8bit » Sampler XL/XE
Wygenerowano w 0.025 sekund, wykonano 60 zapytań