To jest dla mnie zagadka do tej pory. Kiedys wyczytalem ze w 2600 obsluga ekranu zapisana jest w carcie i jak jest NTSC to nie bedzie sie dobrze wyswietlal na konsoli i tv PAL. Ale zauwazylem (a 2 innych kolekcjonerow potwierdzilo), ze zdecydowana wiekszosc cartow NTSC chodzi prawidlowo na konsoli PAL + TV PAL. Nie wiem tak naprawde co jest capisywane w carcie... Ktos wie?
Hej,
No coz, Atari 2600 jest po prostu bardzo prymitywnym komputerkiem. Jestesmy zwykle przyzwyczajeni Atari 800/XL/XE gdzie za wyswietlanie odpowiedzialne sa wyspecjalizowana uklady typu Antic, GTIA etc. Odwalaja one cala czarna robote za programiste tzn. buduja i wyswietlaja obraz posilkujac sie odpowiednio pobranymi danymi z pamieci. W Atari 2600 tego nie ma. Cala robote "odwala" glowny procesor 6507 (okrojona wersja 6502). Programista musi praktycznie sam "narysowac" caly obraz telewizyjny. Pod pojeciem "narysowac" trzebe tu rozumiec tak podstawowe sprawy jak pobranie danych z pamieci, wpisanie ich do specjalnych rejestrow wyswietlajacych (rejestry PF - Atari 2600 *nie* ma pamieci obrazu), pilnowanie synchronizacji etc. Wszystko to trzeba zrobic recznie -> czyli wewnatrz programu. Efekt jest taki, ze wiekszosc czasu pracy programu zajmuje rysowanie obrazu :-) Jesli programista cos "zawali" to moze zerwac synchonizacje etc.
W efekcie A2600 jest relatywnie trudnym kompem do programowania. Ja szczerze podziwieam ludzi, ktorzy pisza gry na te platforme. Poczytajcie sobie kody zrodlowe takich gierek... A trzeba przyznac, ze nowe gierki na te konsole sa *zarabiste* :-D
Reasumujac: oprogramowanie zawarte na karcie do Atari 2600 musi zawierac procedury rysujace obraz w NTSC (525 linii/30 klatek na sek) lub PAL (625 linii/ 25 klatek na sek).
Duzym problemem w wyswietlaniu jest ilosc linii - programy przystosowane do PALa wyswietlaja 625 linii, co na telewizorze NTSC powoduje zrywanie synchornizacji obrazu bo wiazka rysyjaca obraz na kineskopie NTSC po 525-tej linii po prostu wraca do pozycji poczatkowej, a program jeszcze cos chce rysowac, bo mysli, ze jest na dole obrazu :-) = zerwanie synchro. Analogicznie zdarza sie w przypadkach odwrotnych. W A2600 to programista musi sobie policzyc ile linii chce wyswietlic.
Osobna sprawa jest szczesliwie to, ze wspolczesne telewizory sa bardzo tolerancyjne. Tu wiecej napisal "Krotki". Ja tylko dodam, ze mam kolekcje kilkudziesieciu konsol A2600 i jej klonow + wielka kupe kartridy do niej, a praktycznie nie zdarzylo mi sie miec problemow z uzyskaniem obrazu z dowolnego karta z dowolnej konsoli na moim telewizorze (juz nie mowiac o tym, ze nowe telewizory zupelnie normalnie maja wbudowana obsluge NTSC)