1

EHLO!

Kurka wodna, kiedys odpalilem CC65 i wszystko smigalo, ale teraz walcze i walcze i zwalczyc nie moge :( Chodzi o to, ze nie chce mi zobaczyc np. #include <conio.h>. Jak nie uzywam bibliotek to sie kompiluje. Nic nie daje nawet podanie calej sciezki...

Na pewno nie dzialaja takie ustawienia, jak sa podane w poradniku TeBe dostępnym ze strony glownej atariarea, kiedys to zrobilem inaczej, ale ten inny sposob nie chce mi zadzialac tym razem. No chyba nie musi wszystko siedziec w C:CC65 ???

Pomozcie, bo nie daje rady :(((( Wiem, zle szukam w googlu i na atariarea, ale juz lepiej nie potrafie...

pierdx

http://www.5oft.pl/

2

a cc65 ma conio.h wogole?

3

Hehe, niedługo toczekamy się posta w stylu: :mrgreen:

Mam taki progam jak niżej i on sie nie komlikuje pod CC65, POMOCY!!!

#include <iostream>
void main()
{
   cout << "Hello łerld" << endl;
}
Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

4

Lizard, zapomniałeś dodać przestrzen nazw std  :lol:

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

5

Wiem, ze to raczej nie to, ale czy przypadkiem ustawienia jakiegos innego kompilatora C /++ nie koliduja?

6

tak to jest jak sie artykulow na aarea nie czyta

http://atariarea.histeria.pl/artykuly.p … &id=45

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

7

TeBe: tak to jest, jak sie postow nie czyta (na ktore sie odpowiada) - Twoje rady NIE DZIALAJA na WinXP !!! (a poza tym b. dobry poradnik, dzieki za niego).

konkretnie chodzi mi o to:
SET CC65_INC=C:\CC65\INCLUDE
SET CC65_LIB=C:\CC65\LIB
SET LD65_CFG=C:\CC65\DOC

Kiedys mi zadzialalo, jak ustawilem tak:

SET CC65_INC=C:/CC65/INCLUDE
SET CC65_LIB=C:/CC65/LIB
SET LD65_CFG=C:/CC65/DOC

Innym odpowiadam: tak, jest conio.h. Jest tez stdio.h, zlib.h, itp. Jest tez atari.h a w nim np. definicje struktur odpowiadających chipom, które chciałem zassać.

Jak ktos zrobi C++ to moze tez bedzie iostream i namespace std, ale ja na razie chcialem odpalic zwykle CC65, co sie ponoc wielu osobom udaje (i mi tez sie udalo kiedys).

Dziekuje za uwage,

pirxxx

ps. tak, mam na tym kompie pare innych kompilatorow, kuuupe zmiennych systemowych, itp., ale chyba CC65 nie uzywa INCLUDE, tylko tych swoich zmiennych???

http://www.5oft.pl/

8

dziwne bo ten poradnik pisalem korzystajac z XP i u mnie dzialalo

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

9

Jeśli nie znajduje Ci biblioteki conio.h, to wrzuć ją do folderu z projektem i zamiast pisać w programie <conio.h> zastosuj "conio.h" (nazwa pliku objęta cudzysłowiem). Powinno pomóc, choć to hamska metoda.

10

U mnie na XP jest tak (zmienne użutkownika):
c:cc65include i c:cc65lib
i wszystko dziabdziajet z conio.h włącznie :lol:

11

No tez wreszcie poszlo - przenioslem kompilator z
c:ataricc65
do
c:cc65

zmienne mam tak ustawione:

CC65_INC   C:/CC65/INCLUDE
CC65_LIB    C:/CC65/LIB
LD65_CFG   C:/CC65/DOC

Jak dla mnie magia, albo jakis blad. W jednym folderze dziala, w innym nie...

TeBe: oczywiscie powinienem napisac na "moim WinXP", albo "na moim komputerze dzialajacym pod kontrola WinXP", bo winda nie moja...

pozdrawiam,

pryx

http://www.5oft.pl/

12

Mam XP i CC65 zainstalowany wg porad TEBE, jest zainstalowany dość nietypowo (w stosunku do opisu) bo w katalogu: D:HobbyAtariCC65
odpowiednio zdefiniowane zmienne systemowe i kompilacja działa.

Za to CC65 ma problemy ze spacją np:
#include < conio.h > nie zadziała, a
#include <conio.h> zadziała

Zauważyłem też inny problem, w przykładach Tebe końce lini są oznaczane jako: \n np print("test\n) co jest błędem i daje na ekranie
testn
jednak gdy zmienić to na print("testn) to program mi się wypieprza przy uruchomieniu :(

Tomasz Wojtkowiak
Atari 800XL / U1MB / Sophia 2 / Sio2IDE & CF 512 MB

13

I dokładnie w < conio.h > był problem! TeBe! Dałeś w swoim poradniku niekompilujące się przykłady!!!

Poza tym mieszajac w zmiennych mialem wciąż coś nie tak a nakłdał się na to problem ze spacją i dlatego straciłem funt kłaków.

piruku

http://www.5oft.pl/

14

musialem zapisac to w ten spsob inaczej aarea zjadalaby te znaki interpretujac je jako kod html, tak wiec przyklady sa tak zapisane abyscie je zobaczyli inaczej mielibyscie pourywane fragmenty wierszy co juz sie zdarzylo w innych artykulach

a przyklady byly skopiowane ze strony traktujacej o C++ i PC :) ale sprawdzalem je kompilowaly sie, w koncu to jezyk nie znajacy ograniczen platformowych ;)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

15

TeBe!
Jednakże nie zaprzeczysz, że to, co jest widoczne w Twoim poradniku nie działa! Nie da się przekopiować treści programu ze strony i go skompilować. Rozumiem, że HTML cos psuje, ale w takim razie powinieneś to jakoś zaznaczyć, bo w jaki sposób biedny user (mam na mysli siebie) ma się zorientować, że Twój przykład nie kompiluje się z powodu ewidentnego błędu (feature) w CC65 (a komunikaty wskazują raczej na złą konfigurację).

Mi w końcu zadziałało, bo napisałem sobie programik od zera i odruchowo napisałem <stdio.h> a nie tak, jak jest w Twoim poradniku < stdio.h >.

Myślę, że wartoby zaznaczyć jakoś to na stronie poradnika - przypuszczam, że ktoś już się zdążył zniechęcić do CC65 z powodu tego drobiazgu.

Pozdrawiam,

pirgz

http://www.5oft.pl/

16

HA! A wiesz, ze ja tez wpadlem na ten blad wczesniej... ale jakos sobie z nim poradzilem i na smierc zapomnialem, ze cos takiego sie dzialo.

A co do tagow...
moze by tak article writerzy pisali w html'u? :)
Juz nie pierwszy raz sa jakies kwasy z wrzucaniem tego na strone...
dla nieuswiadomionych: w HTML'u znaki wiekszosci i mnieszosci sie robi < i > :)

17

jezeli mozesz, prosze napisz pod jakim kompilatorem skopulowales cc65, badz czy masz poprostu windziane binarki ze stronki siakiejs...

jezeli chozi o wieksza czesc kompilatorow windzianych to stanowczo \ w sciezce nie przejdzie - to co podales w obu formach jest dopuszczalne JEDYNIE w srodowisku cygwin (chozi mi o win xp)

w zaleznosci od tego gdzie ustawiasz zmienne srodowiskowe (command.com, cmd.exe, bash) roznie sa interpretowane znaki odrozniajace katalogi od reszty sciezki (pok katarynkom mialbys >  ;) )
jesli chcesz je ustawiac z uzyciem standardowego w xp cmd.exe to powinienes uzyc pojednczego

btw. sorry ze nieco niezrozumiale, ale po 7 perelkach tez byscie tak pisali :D

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

18

Lizard, zapomniałeś dodać przestrzen nazw std

Może sie zdziwisz, ale pod Borland C++ i Borland C++ Builder taki program przechodzi bez przestrzeni nazw. Stąd mniosek, że domyślnie przyjmowana jest std, a jak chcesz inną to se zmień. :)

Może zamiast rzucać błotem w tebe, wypadałoby się trochę zastanowić jak działa preprocesor po natrafieniu na #include <plik>? Wygląda to mniej więcej tak:
1. pobierana jest zmienna CC65_INC
2. do zmiennej dodawana jest nazwa pliku poprzedzona ew. separatorem katalogu
3. wywoływana jest funkcja otwarcia pliku

Stąd wniosek, że ścieżka podana w zmiennej powinna być zapisana w postaci strawnej dla systemu, na którym odpalany jest CC65. Dla Windows XP powinno być c:ataricc65include (pojedyncze backslashe). Jeśli z tym nie działa, to należy na końcu ścieżki dodać jeszcze jeden ''.

Nie zagłębiałem się w źródła CC65, ale nie wydaje mi się, by kompilator sprawdzał system i odpowiednio ustawiał (back)slashe, więc należy zrobić to ręcznie.

Pomozcie, bo nie daje rady :(((( Wiem, zle szukam w googlu i na atariarea, ale juz lepiej nie potrafie...

Sparwdzałeś na http://www.cc65.org, a konkretnie na http://www.cc65.org/faq.php#PathProblems?

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

19

jezeli mozesz, prosze napisz pod jakim kompilatorem skopulowales cc65, badz czy masz poprostu windziane binarki ze stronki siakiejs...

Binarka jest tutaj ftp://ftp.musoftware.de/pub/uz/cc65/cc6 … 10.1-1.zip

20

Nie chcę zaczynać nowego wontku więc może w tym miejscu zadam pytanie gdzie mogę znaleźć dokumentację lub kurs c na atari (po polsku)!!! Nie przepadam za tym językiem prog. głównie za sprawą książek o C++ pana Bieleckiego. Kto mi pomoże zmienić zdanie o C++???. Proszę pomóżcie!!!

Żyję bo Bóg tak chciał.

21

Może zamiast rzucać błotem w tebe, wypadałoby się trochę zastanowić jak działa preprocesor po natrafieniu na #include <plik>?

Kuuurcze!!! Gdzie ja rzucam błotem w TeBe??? Napisałem tylko, że przykłady, które podał się NIE KOMPILUJĄ!!! OK, jak się je poprawi to się kompilują, ale w ten sposób można napisać, że "Być albo nie być" to w zasadzie cały Hamlet, bo wystarczy dopisać parę zdań z przodu i z tyłu i będzie Hamlet.

Jakbym był takim specjalistą, że analizowałbym kod źródłowy CC65 to bym na to forum nie pisał z takim problemem!!!

Praktycznie WSZYSTKIE moje problemy wynikały z tego, że w fajnym poradniczku TeBe jest błąd.

Do FAQ CC65 wchodziłem i mi ono NIC nie pomogło, bo próbowałem skompilować przykład TeBe, który się NIE KOMPILUJE!!!!!!!

Pozdrawiam,

pxir

http://www.5oft.pl/

22

Ja oczywiście też nie napadam na Tebe, bo jego opis był bardzo pomocny, a błędy można skorygować.

Martwi mnie jednak problem opisany w moim poprzednim poscie.

Zauważyłem też inny problem, w przykładach Tebe końce lini są oznaczane jako: \n np printf("test\n) co jest błędem i daje na ekranie
testn
jednak gdy zmienić to na printf("testn) to program mi się wypieprza przy uruchomieniu

Czy ktoś korzystający z CC65 miał jeszcze ten problem ? Bo jeżeli tak to podważa on mocno celowość korzystania z takiego kompilatora.

Tomasz Wojtkowiak
Atari 800XL / U1MB / Sophia 2 / Sio2IDE & CF 512 MB

23

Tak sobie czytam ten wątek i włos mi się na głowie jeży. Coś mi się zdaje, że powszechne stosowanie wszelakiej maści okienkowo-myszowych systemów firmy M$ doprowadziło do upadku i ogólengo zdziczenia obyczajów (kopiuj -> wklej i inne takie) :-). Zamiast narzekać, że przykłady się nie kompilują wystarczyłoby pierwej zapoznać się z jakąś literaturą fachową. Początkującym (zaawansowanym też) polecam zapoznanie się z klasyczną pozycją  jaką jest "Język ANSI C" autorstwa Briana W. Kernighana i Dennisa M. Ritchiego (można kupić w księgarni albo ściągnąć w postaci pdfa z internetu) - jest to biblia dla programujących w C i każdy szanujący się koder powinien znać ją na pamięć :-). Wtedy pytania typu:

print("test\n) co jest błędem i daje na ekranie testn

staną się trywialne - nie jest to żaden błąd, po prostu sekwencja \ służy do wyprowadzenia .

Jeżeli chodzi o zmienne środowiskowe w XP też nie widzę tutaj żadnego problemu. Sam sprawidziłem, że przy ustawieniu takich dziwolągów jak poniżej wszystko działa poprawnie.

CC65_INC=c://cc65//include
CC65_LIB=c://cc65//lib
LD65_CFG=c:cc65/doc

Być może jedyny problem może sprawić długość ścieżki w zmiennej - wszystko zależy od rozmiaru wewnętrznych zmiennych samego cc65 - wystarczy sprawdzić w źródłach kompilatora.

Na zakończenie jeszcze jedna rzecz. W przypadku wpisania:

#include < conio.h >

kompilator sam podpowiada gdzie jest błąd:

test.c(2): Error: Include file ` conio.h ' not found

należy go tylko umiejętnie zinterpretować :-).

Kreślę się z poważaniem
ilr

Byl hrozný tento stát, když musel jsi se dívat, jak zakázali psát a zakázali zpívat,
a bylo jim to málo, poručili dětem modlit se jak si přálo Veličenstvo Kat.

24

Tak sobie czytam ten wątek i włos mi się na głowie jeży.

Tak sobie czytam ten wątek i włos mi się na głowie jeży. Prosiłem o pomoc, bo sibie z czymś nie mogłem poradzić a usłyszałem jaki to ja jestem ograniczony, bo nie wyczułem intuicyjnie dodatkowych dwóch spacji w napisie < stdio.h >.

Nie rozumiem tego podejścia. Dlatego zresztą BARDZO nieczęsto proszę na forach o jakąkolwiek pomoc, bo zwykle kończy to się odesłaniem do tej czy innej "książki, którą powinienem znać na pamięć". Naprawdę nie wiem, co zrobiłem źle prosząc o pomoc. Nie wiem, nie wiem, nie wiem!

Coś mi się zdaje, że powszechne stosowanie wszelakiej maści okienkowo-myszowych systemów firmy M$ doprowadziło do upadku i ogólengo zdziczenia obyczajów (kopiuj -> wklej i inne takie) :-).

Coś mi się zdaje, że powszechne patrzenie z góry na newbiesów doprowadziło do upadku i ogólnego zdziczenia obyczajów na forach. Okiej, aluzju paniał, prędzej cmoknę się we własny zadek niż poproszę o pomoc na atariarea.

Po co mi to hobby w ogóle? Zamiast próbować zakodować jakiś nikomu nie potrzebny programik spędzę czas z córką, co wyjdzie na lepsze dla niej i dla mnie.

Sayounara

http://www.5oft.pl/

25

powszechne stosowanie wszelakiej maści okienkowo-myszowych systemów firmy M$ doprowadziło do upadku i ogólengo zdziczenia obyczajów (kopiuj -> wklej i inne takie) :-). Zamiast narzekać, że przykłady się nie kompilują wystarczyłoby pierwej zapoznać się z jakąś literaturą fachową. Początkującym (zaawansowanym też) polecam zapoznanie się z klasyczną pozycją  jaką jest "Język ANSI C" autorstwa Briana W. Kernighana i Dennisa M. Ritchiego

Oj duzo racji ma Pirx, ale i tak go przekonam i cos napiszemy. Ja tez nigdy nic w zadnym C nie pisalem... Uwagi w stylu to "trywialne" itp. sobie daruj. Jak kiedys bedziesz chcial powawic sie w pisanie assemblerowych programow na malucha grzebiacych gleboko w rejestrach sprzetowych Pokeya np. to nikt nie bedzie Cie odsylal do dokumentacji technicznej tego scalaka (ladny PDF do sciagniecia), tylko podpowie co powinienes zrobic.
A moze sie myle i od dzis nowych splawiamy do literatury fachowej.
To ze nie znamy C nie oznacza ze jestemy ograniczeni - troche dobrych programow stworzylismy, a chcemy przejsc na jezyk uniwersalny nie porzucajac przytym hobby jakim jest sprzet 8-mio bitowy.
Ja tez bede instalowal na dniach CC65 i tez moge miec problemy - bo znajomosc tego jezyka jest u mnie bliska zeru - nigdy nie byl mi potrzebny poprostu. I chcialbym wierzyc, ze ktos pomoze mi jak zadam pytanie, a nie bedzie teoretyzowal ze nie znam podstaw - bo ja wiem ze ich nie znam!!! Ale poznam :P

W ostatecznosci napiszemy program w Basicu i siem MMG skompiluje, bedzie dzialal, tylgo zaraz znajda sie narzekacze ze w jakies konfiguracji im nie chodzi.

A wczoraj byl u mnie czlowiek i dawal spora kase za moje Atari, glupi nie sprzedalem....

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.