Witam
Mnie ciekawi taka oto rzecz
Jak sie programuje na Atari?
I czy moglbym programowac na jakims emulatorze Atari? (bo samego komputera nie posiadam)
Czy musze miec jakis program specjalny ?
Pozdrawiam
Atari
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Nowa obudowa dla 800XL - zostało 36 dni Niewiele ponad miesiąc do końca kampanii.
Zmarł twórca języka BASIC Zmarł Thomas E. Kurtz twórca języka BASIC
Zmiana serwera atari.area Serwis przeszedł właśnie ważną aktualizację infrastruktury
4th Atari ASCII Compo - wyniki Dostępne są już wyniki tegorocznego ATASCII Compo.
thing neo 1.60 Olivier Landemarre wydał nową wersję desktopu Thing.
atari.area forum » Emulacja - 8bit » Programownie w atari
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Witam
Mnie ciekawi taka oto rzecz
Jak sie programuje na Atari?
I czy moglbym programowac na jakims emulatorze Atari? (bo samego komputera nie posiadam)
Czy musze miec jakis program specjalny ?
Pozdrawiam
Atari
ano atari800win w duzej mierze wystarczy
http://atariarea.histeria.pl/PLus/index_pl.htm
owszem, mam ten emulator i gdzie tam wejsc abym mogl stworzyc jakis program ?
Zacznij od wbudowanego BASICa. Do odpalenia emulatora musisz miec romy
atarixl.rom i ataribas.rom. W opcjach emulatora upewnij sie, ze nie masz zaznaczonego 'disable BASIC' no i wio! Jesli masz napis
READY
[]
to znaczy, ze mozesz zaczac pisac w basicu :)
albo wejdź na www.allegro.pl i kup sobie prawdziwego sprzęta (pojawia się tam trochę tego w znośnych cenach), potem zaopatrz się w sio2pc i można już działać swobodnie. :)
Rozejrzyj się za jakimś podręcznikiem programowania w Atari Basic. Jak trochę zajarzysz, o co chodzi, warto się przesiąść na Turbo Basic XL.
[ Dodano: Nie Sty 30, 2005 10:21 ]
A tak się ma -1 do upływu dni i wieczną młodość. :mrgreen:
Ja bym powiedział, że to zależy od Twojej ogólnej wiedzy nt programowania.
Jeżeli np znasz już jakiś assembler, siadaj od razu do asma (jest kurs na atariarea w 'artykuły').
Jeżeli znasz C, to możesz spróbować pobawić się atarowym C na PC (cc65).
Jeżeli nie znasz nic, to ˇ jesteś ambitny - próbuj zrozumieć assembler
ˇ jesteś mniej ambitny albo assembler nie idzie, to zawsze możesz zacząć od BASICa, pogoogluj, przykładowy tutorial jest tu:
http://www.atariarchives.org/basic/index.php
dzieki chlopaki, nigdy nie przepadalem za programowaniem, ale czas to zmienic, READY na ekranie jest, wiec lece po kursik Basica i jakiegos Ponga zrobie:)
[ Dodano: 31.01.2005 13:10:36 ]
a ten assembler musze sciagnac pewnie ?
Jeżeli zaczniesz od asemblera to polecam najpierw zrobić sobie środowisko pracy odpowiednie: (na PC-cie. Ja proponuje swoje rozwiązanie)
1) Jakiś edytor z możliwością edycji klawiszy i podświetlaniem składni. Ja używam ConTEXT.
2) Emulator ATARIWin.
3) plik z podswietlaniem skladni assemblera MAC/65, kompilator MAC/65,MAKEATR do tworzenia całych dyskietek. Załączone w pliku rar.
Oprogramowanie klawiszy. Ja mam tak:
F9 - kompilacja programu (powstaje z .mac65 --> .com)
F10 - tworzenie całego dysku (powstaje z .com --> .atr)
F11 - odpalenie emulatora z twoim programem (AtariWin+ .atr)
To wszystko...
a my flove pisalismy w editpluie, bez podswietlania w ASXie (tak fox; ) stylem:
[spacja]instrukcja parametr[enter]
[spacja]...
oczywiscie nie mam pojecia teraz, co tam pisalismy; -).
inna sprawa tez, ze pisalismy w ASX nie uzywajac jego dodatkowych instrukcji ;o.
ma ktos moze do editplusa skladnie dla atarowskiego asma, np. asx / qa ? z gory thx!
Ja tam wolę pisać programy na atarynce. Edytor MAE jest bardzo wygodny (zwłaszcza kombinacja Ctrl/J i Ctrl/H jest niezastąpiona), 64 kolumny tekstu mi wystarczą, a kolorowania nie potrzebuję.
Draco: dobrze mowisz! Dam Ci wódki (albo winiacza raczej, jak tylko sie zobaczymy, obiecuje i mozesz mnie trzymac za slowo!).
Co do wygody edytora MAE: jest on wygodny, ale ma sporo bledow, szczegolnie przy wyszukiwaniu. No chyba, ze czegos nie wiem...
Co do błędów, to MAE ma błędy raczej w kompilatorze (znam cztery), w edytorze natomiast nie zauważyłem. Aczkolwiek pamiętam, że kiedyś była taka trafiona wersja, że jak się dało Ctrl/F albo Ctrl/L to wyskakiwały krzaki, ale to jest dawno poprawione.
Obecna wersja MAE to 1.3, ale pewnie niedługo będzie 1.4 (jak autor poprawi wspomniane przeze mnie cztery błędy).
Co prawda nie uzywalem nigdy MAE, ale napisz co to za bledy. Ciekawostka fajna rzecz!
1.
TAKASOBIEETYKIETA = 1
czyli etykieta powyżej 16 znaków z przypisaną wartością jak wyżej - zwis przy kompilacji. Co ciekawe, gdy taka sama etykieta ma wartość nadaną nie przez '=', ale oznacza miejsce gdzieś wewnątrz kodu, to nic złego się nie dzieje.
2.
lda ($2134),y
jest akceptowane bez słowa, mimo że nie ma takiego trybu adresowania. Efekt jest taki, jak przy lda ($34),y.
3.
lda #$<2134
przyjmuje bez protestów, mimo że to błąd składni, a kod potem wygląda jak po lda #$01.
4.
AA = BB
BB = CC
CC = 1
lda AA
jest akceptowane bez słowa, mimo że etykieta AA w trakcie drugiego przejścia pozostaje niezdefiniowana. Kompilator powinien zaprotestować, nie robi tego tymczasem, a kod jest lda 32768.
Jeśli chodzi o solidność kompilatora, to MAC/65 nie ma żadnej konkurencji. Ale niestety MAC nie zna rozkazów 65c816.
eee tam MADS nie ma bledow, ma wszystkie zalety w/w i znacznie wiecej 8)
Mnie na MAE namowil Lewis, i nie zaluje, dobry edytor! i pisze sie na prawdziwej atarce, a to jest to cos...
eee tam MADS nie ma bledow, ma wszystkie zalety w/w i znacznie wiecej 8)
Tyle, że MADS nie działa na Atari, co dla mnie dyskwalifikuje go kompletnie. Do programowania na pececie mam gcc :P
Bledy edytora zauwazone przeze mnie:
1. cos jest nie tak z wyszukiwaniem/replace. Czseto mi znajduje nie to co trzeba, albo nie znajduje wszystkich wystepowan danego ciagu (to przy replace, niezaleznie od wyboru replace all czy akceptacja przy kazdym znalezieniu)
2. Czasem zle pokazuje kod z ramu (to jest blad procki wyswietlajacej na ekranie). Wystarczy wyjechac danym fragmentem za ekran i wjechac spowortem i jest wsio ok.
3. Podobne cuda sie dzieja przy ctrl+z. Szczegolnie zdarza sie to czesto przy wcisnieciu ctrl+z w pustej linii.
Co do MAE 1.3: mozesz podeslac? Ja mam 1.2, a John Harris zawsze mi podsylal uaktualnienia, a teraz zapomnial chyba. Kiedy zostala wypuszczona ta wersja (1.3)??
Co do dwóch ostatnich błędów to nie zauważyłem u siebie, chociaż ctrl/z uzywam bardzo często. Lizard też coś wspominał o tym, że edytor działa źle, może macie to samo rozszerzenie pamięci, i jakieś błędy się ujawniają. Ja mam 256k TOMS-ów, pamięć ekranu zmapowaną do pamięci głównej i edytor się nie krzaczy. Prócz tego ctrl/f cośmy na ircu mówili.
Zmiany w 1.3 opisał tak:
String parameters were not handled correctly in macros.
There are some nesting problems with macros that are only partially fixed.
Source files now have a default file extension of ".MAE". (It's added to
the file if not specified). This may have been added in 1.2, I'm not sure.
It wasn;t listed in the history.doc file anyway.
Dzieki! Juz sobie wlasnie zepsulem jedna zrodlowke... :)
Ale automatyczne dodawanie rozszerzenia bardzo mi sie podoba.
Jeszcze co do wyszukiwania: jak nie chce znaleźć podanego ciągu ze spacją (albo spacjami) w środku, to warto spróbować podać zamiast spacji tabulatory. Albowiem edytor niestety samowolnie dokonuje konwersji spacji na taby, kiedy się człowiek odwróci ...
Nie kiedy się odwróci, a kiedy się w konfigu ustawi taby zamiast spacji. Ja się przyzwyczaiłem, że chcą znaleźć np. "lda #$01" wpisuję "lda[tab]#$01". Jak komus to przeszkadza, niech ustawi sobie wstawianie spacji zamiast tabulatorów, zwłaszcza, gdy ma przyzwyczajenia z QA, gdzie wielkość byufora wymusza oszczędzanie spacyjek.
[ Dodano: 02.02.2005 00:26:46 ]
A tak się ma +1 do statsów na AA i Mistrza offtopicu. :mrgreen:
Odwrotnie: wielkość buforka wymusza oszczędzanie spacji.
Poza tym chciałem zauważyć, że w MAE taby są ustawione by default, więc jednak kiedy się odwróci (= kiedy nie przestawi tego na spacje).
ma ktos moze do editplusa skladnie dla atarowskiego asma, np. asx / qa ? z gory thx!
skladnie do editplusa autorstwa foxa ja sciagnalem razem z calym pakietem, sprawdz czy na 100% jej nie masz :)
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
atari.area forum » Emulacja - 8bit » Programownie w atari
Wygenerowano w 0.034 sekund, wykonano 50 zapytań