W wątku dotyczącym zgrywania kaset z wykorzystaniem programu TURGEN poruszyłem temat tworzenia biblioteki gier na kasetach z wykorzystaniem dostępnych dzisiaj urządzeń i oprogramowania.

Posiadam SIO2SD, które nie czyta plików CAS. Zgrałem 10 kaset z wykorzystaniem magnetofonu XC11 i Atari 65XE za pomocą programu THE BOSS.

Z racji iż SIO2SD nie czyta plików CAS, mogę korzystać z plików XEX, które dosyć często są wersjami dyskietkowymi i po zgraniu ich na kasetę w systemie zrozumiałym dla magnetofonu Atari mają problem przy powtórnym wczytywaniu z kasety. Problem dotyczy tych plików XEX, które w trakcie wczytywania ładują jakiś obrazek, albo mają jakiś inny wymagany moment w którym magnetofon zatrzymuje się na chwile w trakcie ładowania.

Z tego co się zorientowałem nie ma problemu przy zgrywaniu z SDRive-MAX oraz pełnym pakiecie AVGCART, ale nie chciałem wydawać pieniędzy na kolejne urządzenie, które będzie mi dublowało możliwości SIO2SD.

Jeżeli jednak najprostsza metoda zgrywania dzisiaj kaset bez opisanego przeze mankamentu plików XEX wymaga kupna takiego urządzenia, to oczywiście je zakupię.

Wątek zakładam aby każdy kto zgrywał dzisiaj kasety programowo przy pomocy PC lub programów na Atari opisał swoje doświadczenia.

Zaznaczam, że w wyjątkowych okolicznościach wykorzystywałem Altirrę i jej generowanie plików WAV z CAS oraz zgranie pliku z PC na podłączonego DECK'a, ale ze względu na skos głowicy w Atari XC11 oraz ortodoksję wolałbym rozwiązanie w pełni programowe.

Posiadam także SIO2PC, które wykorzystałem do zgrywania ATR z PC bezpośrednio na stację Atari podłączoną do PC. Sikor pisał, że SIO2PC można wykorzystać również do podłączenia magnetofonu. Jeżeli jest taka możiwość i zgrywanie kaset bezpośrednio z PC na magnetofon Atari to byłoby świetnie. Jak ktoś już to robil to poproszę o tutorial.

Fajnie będzie jak użytkownicy AVGCART'a i innych przystawek opiszą metody, których używali.

Jako upominek wrzucam w załączniku PDF z pustą reedycją okładki do kasety, którą wykonałem od podstaw.

Post's attachments

Kaseta 1.pdf 399.28 kb, liczba pobrań: 16 (od 2024-04-06) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Dopóki jestem... wszystko jest możliwe.

Ja na przykład, z tego co pamiętam, konwertowałem najpierw pliki XEX do CAS, na PC.
Potem, też na PC, generowałem WAVa (jakiś CAS2WAV).
I nagrywałem na DECK-a.
Żeby było co robić na którejś Grzybsoniadzie. (Oooo, jakże mi brakuje tego party).

Wgrywaliśmy z magnetofonu Atari 1010 (gdyż pięknie wygląda).

No i niestety okazało się, że z DECK-a stereo nic dobrego dla Atari nie wychodzi (mimo, że WAV-y były mono): nic się nie wgrało.
Za cicho, czy co...
A szkoda.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

3

Bezpośrednio na Atari większość XEX-ów można nagrać na taśmie za pomocą np. Boot Casette Makera. Wymagane jest urządzenie SIO typu SIO2SD, SDrive lub FujiNet, z którego bootuje się narzędzie (stacja D1) a potem wczytuje zamapowanego XEX-a (np. na napęd D2). Generuje o najpierw loader (słynny wykrzyknik), po którym nagrywa resztę. Kilka rzeczy tak nagrałem i nie miałem z nimi problemów. Są też podobno inne narzędzia tego typu, ostatnio ktoś mi polecał takie pochodzące z Ameryki Południowej ale ich nazw nie pamiętam.

Jeśli chodzi o nagrywanie w turbo to Turgen dorobił się ostatnio funkcji generowania pliku XEX, który potemnladuje się na Atari z urządzenia typu SIO lub carta klasy AVG i ten taki XEX następnie sam nagrywa na magnetofon plik z programem w żadnym systemie turbo. Nigdy nie używałem turbo w magnetofonie ale jak to zobaczyłem, postanowiłem wykorzystać dwa magnetofon z turbo, które mam I w niedzielne przedpołudnie zrobiłem sobie tak dwie składanki. Kapitalna zabawa. Pytałem autora, czy nie mógłby zrobić czegoś takiego dla trybu Normal ale wyszło, że coś tam nie do końca to łatwe i na razie nie ma.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

4

ja robiłem to tak: XEX przerabiałem na format STANDARD w Turgenie do CAS, i później za pomocą RESPEQT lub ASPEQT przez SIO2PC z komputera wczytywałem CAS. RESPEQT lub ASPEQT mają emulację magnetofonu. Można zrobić też tak że w Turgenie, tworzysz CAS, później przez SIO2PC wgrywasz BOSS i dalej możesz kopiować sobie na magnetofon już w Atari.

5

Chyba miało być: A.D. 2044.

Atari 65XE + Ultimate 1MB + VBXE + Rapidus + Stereo + AVG Cart w/ SIO + FujiNet /// Atari 2600 jr. + Video Game Brain + Harmony + Moviecart + Pluscart(+) /// Atari Lynx II + HDMI mod + RetroHQ GameDrive

6

klopeks napisał/a:

ja robiłem to tak: XEX przerabiałem na format STANDARD w Turgenie do CAS, i później za pomocą RESPEQT lub ASPEQT przez SIO2PC z komputera wczytywałem CAS. RESPEQT lub ASPEQT mają emulację magnetofonu. Można zrobić też tak że w Turgenie, tworzysz CAS, później przez SIO2PC wgrywasz BOSS i dalej możesz kopiować sobie na magnetofon już w Atari.


Właśnie sprawdziłem Twoją metodę z ASPEQT. Faktycznie emuluje magnetofon i można wykorzystać SIO2PC. Ale sprawdziłem z plikiem Agent USA z którym miałem problem z XEX. Wykorzystanie TURGENa do konwersji na CAS nie wiele zmienia. Jak pisałem wyżej. Po prostu niektóre pliki XEX nawet po przekonwertowaniu w CAS są tak zakodowane, że w czasie wczytywania z magnetofonu nie radzą sobie z synchronizacją z magnetofonem, nawet jeżeli jest on wirtualny, czyli jest po prostu PeCetem.

W tym konkretnym wypadku w pewnym momencie w trakcie wczytywania pojawia się na ekranie tekst "ONE MOMENT PLEASE". Przestaje być słychać dźwięk ładowania, następuje cisza pomimo tego że magnetofon (czy ASPEQT) dalej wysyła sygnał do Atarynki.

Ktoś pisał na innym wątku o bazie plików gier w CAS z oryginalnych kaset. Myślę, że to jedyna pewna metoda aby nie marnować czasu na zgrywanie z niektórych XEX, które po prostu są zrzutem obrazów wersji dyskietkowych.

Ale wykorzystanie ASPEQT i SIO2PC jest całkiem spoko rozwiązaniem w tym wypadku. Odpada przynajmniej ta część nieudanych ładowań z samego magnetofonu.

Dopóki jestem... wszystko jest możliwe.

7

A zapodajcie jakiegoś CAS-a z tych problematycznych, zobaczę jak to idzie z FujiNET tak z ciekawości.

8

Duracel napisał/a:

W tym konkretnym wypadku w pewnym momencie w trakcie wczytywania pojawia się na ekranie tekst "ONE MOMENT PLEASE". Przestaje być słychać dźwięk ładowania, następuje cisza pomimo tego że magnetofon (czy ASPEQT) dalej wysyła sygnał do Atarynki.

Obstawiam, że za konkretnym blokiem musiał by się pojawić dłuższy pilot, wtedy by się wyrobiło.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

9

x_angel napisał/a:

A zapodajcie jakiegoś CAS-a z tych problematycznych, zobaczę jak to idzie z FujiNET tak z ciekawości.

Wrzucam XEX'a z Agentem USA, którego przerabiałem na CAS'a Turgenem. Znalazlem Agenta w prawdziwej wersji CAS bez przerabiania z XEX'a i ten zapisał się na kasecie i odczytuje się prawidłowo.

W załączniku jeden z problematycznych XEX'ów.

Post's attachments

Agent USA (v7).xex 38.57 kb, liczba pobrań: 8 (od 2024-04-14) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Dopóki jestem... wszystko jest możliwe.

10

Możesz podrzucić przekonwertowany CAS? Nie jestem biegły w Turgenie, poza tym nie wiem, co tam poustawiałeś.

11 Ostatnio edytowany przez Duracel (2024-04-18 07:15:14)

x_angel napisał/a:

Możesz podrzucić przekonwertowany CAS? Nie jestem biegły w Turgenie, poza tym nie wiem, co tam poustawiałeś.

Wrzucam. Zgodnie z zaleceniami zaznaczyłem po prostu standard z amerykańską flagą i wybrałem pierwszy z góry (domyślny) loader.

Post's attachments

Agent USA.cas 42.95 kb, liczba pobrań: 9 (od 2024-04-18) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Dopóki jestem... wszystko jest możliwe.

12 Ostatnio edytowany przez x_angel (2024-04-20 14:31:35)

Z FujiNet ten plik też się nie wczytuje. Problem pojawia się od ekranu z napisem One Moment Please.
Wygląda to na plik wygenerowany Turgenem z pliku Agent___v7.xex. Musisz konkretnie ten plik używać? Żaden inny z katalogu Agent USA Ci nei podchodzi?
Bo ten jest jakiś nakombinowany, wczytuje się po cichu.

A musisz konkretnie tamten plik?
Bo ten z mojego załącznika się wgrywa z FujiNET. Dostałem go od kkrys

Post's attachments

Agent USA ok.cas 30.23 kb, liczba pobrań: 4 (od 2024-04-20) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

13 Ostatnio edytowany przez Gienek (2024-04-21 13:28:51)

Ja sobie czasem eksperymentuje w "normalu". Pod emulcem działa, FujiNeta nie mam, więc jakby ktoś sprawdził czy to zadziała.

P.S.
Docudowałem 1-blokowy loader od mona

Post's attachments

Agent_USA.cas 42.71 kb, liczba pobrań: 7 (od 2024-04-21) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

14

Gienek: sprawdziłem, Twój Agent USA również wgrywa się poprawnie z FujiNET-a.
Krótki loader, krótkie bloki. A transmisja to 900 bodów chyba?

15

800 bodów ($0320). Mój magnetofon wyrabia na 900. No więc wziąłem 1 blokowy loader xexów od mona. Dokleiłem drugi blok gdzie jest procedura przenosząca ROM do RAM i która zmienia timingi. No i na koniec doklejony jest sam XEX.

Jeszcze nie miałem czasu sprawdzić na realnej taśmie, ale jak zadziała to puszczę małego toolsa dla tych co chcą maksa wyciągnąć z normala.

16

Super! Działaj, trzymam kciuki. Jak coś trzeba przetestować to pisz na PW albo na maila, nie będziemy tu przejmować wątku.

17

x_angel napisał/a:

Z FujiNet ten plik też się nie wczytuje. Problem pojawia się od ekranu z napisem One Moment Please.
Wygląda to na plik wygenerowany Turgenem z pliku Agent___v7.xex. Musisz konkretnie ten plik używać? Żaden inny z katalogu Agent USA Ci nei podchodzi?
Bo ten jest jakiś nakombinowany, wczytuje się po cichu.

A musisz konkretnie tamten plik?
Bo ten z mojego załącznika się wgrywa z FujiNET. Dostałem go od kkrys

Znalazłem wersję CAS więc tę grę zapisałem sobie na kasecie już prawidłowo jak należy. Teraz mam problem z SPY VS SPY II. Jest jedna dostępna wersja CAS w zasobach Atarionline, ale coś tam jest przekombinowane bo waży ponad 600kb.

Może macie normalną wersję w CAS około 50kb? Nagrywam właśnie czwartego z rzędu XEXa przez BOSSa i raczej marne szanse.
No i pytanie czy jest może gdzieś większa baza plików CAS oprócz naszego Atarionline?

Dopóki jestem... wszystko jest możliwe.

18

Agent USA (v7).xex
Z tym plikiem nie ma pomocy. Jeden z wektorów INIT ustawia niestandardową procedurę obsługi VBI, która jest odpowiedzialna za wyświetlanie instrukcji podczas ładowania reszty gry. Niestety, moduł obsługi VBI nie został zaprojektowany do pracy z kasetą.

19 Ostatnio edytowany przez Duracel (2024-04-22 11:01:01)

baktraaa napisał/a:

Agent USA (v7).xex
Z tym plikiem nie ma pomocy. Jeden z wektorów INIT ustawia niestandardową procedurę obsługi VBI, która jest odpowiedzialna za wyświetlanie instrukcji podczas ładowania reszty gry. Niestety, moduł obsługi VBI nie został zaprojektowany do pracy z kasetą.

Na szczęście jak pisałem, udało się znaleźć jeden plik Agenta w CAS i jest ok.
Gorzej z SPY VS SPY II. Pamiętam że miałem kiedyś wersję kasetową pod koniec lat 80, ale teraz szukałem w zasobach Atarionline i jedyny plik CAS SPY VS SPY II ma ponad 600kb. Ma zawartą jakąś digitalizację dźwięku. Nie kumam w jakim celu ktoś stworzył taki plik.

------------
ok znalazłem - Spy Vs Spy II The Island Caper (v2).xex - 49kb. Zgrałem za pomocą THE BOSS i wczytuje się z kasety poprawnie.

Dopóki jestem... wszystko jest możliwe.

20

Duracel napisał/a:

Ma zawartą jakąś digitalizację dźwięku. Nie kumam w jakim celu ktoś stworzył taki plik.

Najwyraźniej ścieżka dźwiękowa na drugi kanał, niezawierający danych. Umila czas wczytywania z kasety. Bardzo sympatyczny patent.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

21

A może nie trzeba za bardzo kombinować, tylko wziąć XEXa i dodać mu "Wykrzyknik".

Post's attachments

Spy_vs_Spy_II.cas 66.9 kb, liczba pobrań: 1 (od 2024-04-22) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

22

Gienek napisał/a:

A może nie trzeba za bardzo kombinować, tylko wziąć XEXa i dodać mu "Wykrzyknik".

Ależ właśnie dokładnie tak to robi THE BOSS. Pierwszą i drugą część udało mi się znaleźć, ale trzecia chyba nie do przeskoczenia na Atari z 64Kb. Wypróbowałem już 8 różnych obrazów i nie da rady. Albo błędy w Aspeqt przy nagrywaniu z pomocą Kopier DB, albo przekroczony bufor pamięci w THE BOSS.

Próbuję jeszcze zgrania na kasetę do podłączonego Decka z wygenerowanego pliku WAV.

Dopóki jestem... wszystko jest możliwe.

23

Spróbuj Boot Casette Maker (wersję poprawioną oczywiście). On też dodaje wykrzyknik a może sobie poradzi.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

24 Ostatnio edytowany przez Gienek (2024-04-23 11:13:22)

Ok, tak żeby zostało. Pozbierałem moje XEX2CAS w jedno miejsce:
https://github.com/GienekP/xex2cas
v1.0 - to ten pierwszy zrobiony "sto lat" temu
v1.1 - v1.0 przepisany do C
v1.2 - tutaj zamiast wykrzynika jest loader od mona, jednoblokowy, no ja dodałem od siebie trik z bardzo krótkimi przerwami
v1.3 - to jest wersja 1.1 ale ma poprawiony "Wykrzyknik". Ten loader jak wszyscy wiedzą działa przypadkowo na XL/XE. Zdebugowałem, go, koledzy pomogli i wyszła wersja taka jaką autor miał na myśli. Dla eksperymentu można włączyć wczytywanie z BASICem. Wyskoczy ładny komunikat, że mamy carta w slocie, czego nie zobaczymy na oryginalnym wykrzykniku.

25

Gienek napisał/a:

Ok, tak żeby zostało. Pozbierałem moje XEX2CAS w jedno miejsce:
https://github.com/GienekP/xex2cas

Dzięki.

(Czy linia 155 jest do czegokolwiek potrzebna? ;-) Chodzi mi o wersję 1.3)

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.