1 Ostatnio edytowany przez QTZ (2023-01-31 19:06:39)

W większości przypadków nie jest potrzebne wciskanie jednocześnie

START+SELECT+OPTION

Jednak kiedy jest potrzebne może się okazać że posiadana klawiatura sobie z tym nie radzi.

Jakiś czas temu zauważyłem, że wciśnięcie

F2+F3+F4

u mnie nie działa, działają kombinacje dowolnych dwóch z tych klawiszy, ale trzy na raz już nie.

Jak wyszukałem przeważnie tańsze klawiatury (choć zdarza się ze i droższe) nie obsługują wciskania jednocześnie wielu klawiszy, a przynajmniej nie ma gwarancji, że konkretna kombinacja działa.

klawisze konsoli można sprawdzić w Basic-u (wklejamy do Basic-a w Altirrze):

10 K=PEEK(53279):? K;" ";:GOTO 10
RUN
REM TEST START+SELECT+OPTION 0 = OK

Przy wciśnięciu trzech jednocześnie prawidłowym wynikiem będzie

zero

Ogólny test klawiatury można zrobić w dowolnym edytorze tekstu
przytrzymując jednocześnie obydwa Shift-y i wciskając kolejne klawisze

Mój rezultat z klawiatury Logitech K120 to:

!@#^&*()_+
QRYUIO{
ASDFGL|
|ZXCVB>?

lub wpisując tekst

"the quick brown fox jumps over the lazy dog"

u mnie:

QUIC BRO FOX US OVR  LAZY DOG

Wynik można porównać z wynikami na tej stronie:
https://www.mmo-champion.com/threads/11 … NKRO)-list,
gdzie znajduje się też lista klawiatur.

Klawiaturę sprawdziłem też za pomocą programu KeyboardTest V4.0 trial (30 dniowy):
https://www.passmark.com/products/keytest/index.php

wynik testu z dwoma Shift-ami:
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=10168&download=0
(czarne nie zadziałały)

Przy bardziej szczegółowych próbach widać, że możliwe jest wciśniecie nawet ponad sześciu klawiszy jednocześnie, ale dla niektórych kombinacji tylko dwóch. (Grać w PC-towe gry da się bez problemu).

Jak się okazuje działa kombinacja

F1+F2+F3

więc można przemapować klawisze na te właśnie i obejdzie się bez wymiany klawiatury ;)
w załączniku tak przemapowany plik.

Aby go użyć w Altirrze
System -> Configure System -> Keyboard -> Copy Default Layout to Custom Layout
Customize... -> Import...

Do tego trzeba jeszcze zamienić F1 w
Tools -> Keyboard Shortcuts

gdzie zamieniamy F1 na F4 (dodając nowe i usuwając poprzednie wpisy), zostawiamy tylko Alt+F1, bo Alt+F4 zamknie to okno i emulator... czyli wybieramy Display, po czym zmieniamy F1 -> F4, Shift+F1 -> Shift+F4, Alt+F1 bez zmian! i ^F4 -> ^F1
Od teraz warp speed jest pod F4, a klawisze konsoli od F1 do F3.

To tyle, ciekaw jestem jak wasze klawiatury?

Post's attachments

altirra_keys_f1_f2_f3.atkmap 16.93 kb, liczba pobrań: 1 (od 2023-01-30) 

keyboard_test_result.png 37.15 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

2

O, ciekawe. Nigdy się w to nie zagłębiałem, ale zawsze myślałem, że chodzi o ilość wciskanych naraz klawiszy, a nie to jakie klawisze wciskamy. Myślałem też, że ta ilość jest taka sama dla wszelkich klawiatur współczesnych. Teraz znając Twoje odkrycia i ten opis, faktycznie można czasem sobie coś po prostu przemapować i mieć dodatkowe funkcjonalności opanowane. Dzięki.

3

QTZ napisał/a:

klawisze konsoli można sprawdzić w Basic-u:

10 K=PEEK(53279):? K;" ";:GOTO 10

Przy wciśnięciu trzech jednocześnie prawidłowym wynikiem będzie

zero

Lub prościej:

10 ?PEEK(53279);" ";:G.10
Sikor umarł...

4 Ostatnio edytowany przez QTZ (2023-01-31 12:59:01)

@Mq Nie spodziewałem, że we współcześnie produkowanych klawiaturach występują aż tak duże ograniczenia i że są różne dla różnych klawiszy (co najwyżej, że osobno są traktowane klawisze jak Control, aby zapewnić podstawową funkcjonalność). Kupując klawiaturę zwracałem uwagę na układ klawiszy, chciałem też aby była to jak najbardziej standardowa klawiatura. Sądziłem, że to co odróżnia tanie klawiatury od drogich to rodzaj klawiszy, dodatkowe funkcje i podświetlane.

Jak się okazuje kupując klawiaturę trzeba jeszcze, a może przede wszystkim, zwrócić uwagę na "key rollover" i "anti ghosting".

[Ciekawostka - z tym drugim zjawiskiem spotkałem się w uniwersalnym pilocie, który w tańszej wersji obsługuje cztery urządzenia, w droższej sześć, a w najdroższej osiem. Po pierwsze okazało się że przyciski do wyboru kolejnych urządzeń zostały po prostu brutalnie wycięte i zasłonięte w tym miejscu zaślepioną obudową, więc po rozłożeniu pilota można w ich miejsce wstawić dodatkowe przyciski, zrobić otwory i działają. Po drugie okazało się, że wciskając różne kombinacje klawiszy można niektóre z tych wyciętych klawiszy uzyskać, a co ciekawe można uzyskać jeszcze kilka kolejnych, których w ogóle producent nie wyprowadził. Minusem jest jednak to, że konstrukcja tego pilota powoduje, że często zdarz się nacisnąć dwa klawisze wywołując niechciane funkcje - tak zresztą odkryłem niedostępne normalnie funkcje. W sieci przeczytałem też że oryginalnie te piloty produkował Thompson i tam znalazłem pełna instrukcję, gdzie był przynajmniej jeden klawisz, którego nie udało mi się odnaleźć.]

Wracając do klawiatur, w mojej to zjawisko nie występuje, prawdopodobnie jest blokowane i być może też stąd te ograniczenia kombinacji klawiszy, co z kolei prawdopodobnie wynika z takiego, a nie innego poprowadzenia ścieżek.

Musiałbym przetestować stare klawiatury, ale z tego co pamiętam klawiatury podłączane przez PS2 działały dobrze z emulatorem, choć generalnie nie dało się wcisnąć więcej niż trzech klawiszy na raz (mogę się mylić).

Ograniczenie do dwóch klawiszy wciskanych jednocześnie uniemożliwiałoby praktycznie normalna pracę z klawiaturą i to mnie zastanowiło - bo przecież nie tylko można nacisnąć Control+Alt+Delete, czy inne kombinacje nawet pięciu klawiszy, ale też nie raz grałem w jakąś grę i naciskałem Shift, Control i do tego jeszcze co najmniej dwa inne klawisze na raz, więc nawet nie licząc Control-a, czy Shift-a to i tak więcej niż dwa klawisze na raz. To pokazuje, że warto przetestować posiadana klawiaturę.

@Sikor No fakt, dzięki, da się nawet jeszcze krócej, jednak w przypadku emulatora kopiujemy i wklejamy tę linijkę więc używanie skrótów nie jest konieczne, skrócona wersja będzie dobra gdyby ktoś chciał sprawdzić te klawisze na Atari :) Za to tu mogłem dopisać RUN i wtedy można by go było wkleić razem ze wspomnianą linijką ;)

Edit: Dopisałem RUN i linijkę REM, aby mieć pewność, że wkleimy RUN z "Enter-em", przy okazji odkryłem, że Altirra wkleja tekst do skutku, to znaczy - po wklejeniu tych trzech linijek z REM na końcu, gdy program już się uruchomi po naciśnięciu Reset-u Altirra wkleja dalszy ciąg tekstu :D [Chyba można by było to wykorzystać np. wklejając sekwencję klawiszy sterującą postacią w grze? A przynajmniej zapis przechodzenia tekstówki ;)]

Edit2: Gdyby ktoś chciał sprawdzić z innym emulatorem, który nie umożliwia wklejania to też skrócona wersja może być lepsza. Jednak w przypadku innych emulatorów może nie być podobnych opcji przemapowania klawiszy jak w Altirrze. Wtedy prawdopodobnie można użyć zewnętrznego programu który przemapuje te klawisze.

5

QTZ napisał/a:

ciekaw jestem jak wasze klawiatury?

U mnie gorzej (Dell KB216p - przewodowa USB - QWERTY US / "polska programisty"):

~!@#$%^&*()_+
QWERUIOP
GH"
ZXCVBNM<>?

HE QUIC BROWN OX UMPE OVER HE Z OG

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

6

Ciekawe. Ja mam klawiaturę starszą trochę Dell KB212-B i mam inny wynik:

~!@#$%^&*()_+
QERUIOP|
ASDFGHJKL:"
BN?

HE QUIK BRON FO JUPS OER HE LA DOG

7 Ostatnio edytowany przez QTZ (2023-02-06 04:21:06)

Dzięki za odzew, ciekawe te wyniki, również ciekawi mnie jak to jest z F-ami - czy dałoby się uniwersalnie dobrać F-y, aby większość (wszystkie) klawiatur potrafiła je odczytać jednocześnie? Może ewentualnie jeden z klawiszy można by było umieścić podwójnie tak, aby zawsze któraś z kombinacji działała? (Obecnie w Altirrze podwójny jest Break).

Test kolejnej klawiatury: Samsung SDL2500 (podłączana przez PS2)

~!@#$%&*()_+|
QWERTYUOP}
ADHJKL:"
ZXVBNM>?


THE QUK BROWN OX JUMP OVER THE LAZY DO

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=10217&amp;download=0
(lewy Control działa wraz z AltGr, samodzielnie nie, więc na screenie odznaczyłem)

Wygląda nie najgorzej, ale testując bardziej szczegółowo nie jest dobrze.

W tej klawiaturze działają:
F1+F3+F4 lub F1+F2+F4
F5+F6+F7 lub F5+F6+F8
W kolejnym bloczku działają tylko dowolne pary.
Szok - po naciśnięciu Shift+Shift+F9 klawiatura wypisuje: SEMCO KSK 197 v1.0
podobnie jak w Self Teście na Atari jak poczekamy na auto-test klawiatury :)

Przy tej klawiaturze jak przytrzymam więcej klawiszy to Windows "pika", nie wiem co to za opcja, bo niby wszystkie "udogodnienia" mam wyłączone.

Mam jeszcze dwie klawiatury do sprawdzenia.

Edit: Teraz jak mam dwie klawiatury na raz podłączone sprawdziłem jeszcze jedno rozwiązanie - można na jednej nacisnąć dwa F-y, a na drugiej trzeci - działa :)

Post's attachments

Samsung_PS2_test.png 37.61 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

8

Śmierdzi tech, znaczy Logitech K120:

!@#^&*()_+
QRYUIO{
ASDFGL|
|ZXCVB

Generalnie na większości zwykłych (nazwijmy to typowych biurowych) klawiatur są ograniczenia.
Jak sobie przypomnę gdzie wsadziłem mechanika, co to niby miał mieć antyghosting, to zobaczę co wypluwa.

9

...a wracając do tematu, to w opcjach Altirry można odwrócić działanie przycisku Option przy starcie lub wymusić jego automatyczne "wciśnięcie" podczas restartu i po problemie ;) Podobnie zresztą można zrobić ze Start.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

10

No tak, ale tu chodzi o kombinacje Start+Select+Option w dowolnym momencie, a nie podczas startu komputera.