Algorytmy pierwiastkowania na 6502 ograniczają się do przybliżonych wartości pierwiastka i reszty z pierwiastkowania, na przykład dla wartości 240 (pierwiastek to 15,491933)
otrzymujemy pierwiastek 15 i 15 reszty.
Potrzebowałem aby resztę z pierwiastkowania zamienić na jakąś wartość użyteczną dla obliczeń (w moim przypadku obliczeń odległości odcinka) i okazało się, że działanie:
R=Rem/(F*2)
Gdzie R to ułamkowa wartość reszty z pierwiastkowania, Rem to reszta z pierwiastkowania a F to całkowita wartość pierwiastkowania
Daje całkiem nieźle przybliżony wynik reszty z pierwiastkowania
dla liczby 240
otrzymujemy Rem=15, F=15, a więc 15/(15*2) daje 0,5, co w porównaniu do wartości 15,491933 daje błąd 0,008
zaś dla liczby 1000, której pierwiastek to 31,62277
otrzymujemy Rem=39, F=31 a więc 39/(31*2) daje 0,62903 co w porównaniu do wartości 31,62277 daje błąd 0,006
---
Myślę, że jest to dość przydatne, gdy potrzebujemy zamienić resztę z pierwiastkowania na ułamek dziesiętny.
Można by się też pokusić o algorytm pierwiastkowania, który miałby stablicowane jedynie wartości pierwiastkowania bez reszty i używałby dzielenia do określenia reszty z pierwiastkowania, dzielenie jest o wiele szybsze od pierwiastkowania.
Atari ANTIC Displaylist Designer Nowe narzędzie dla twórców oprogramowania na Atari 8-bit.
Gopher2600 v0.40.0 To pierwszy raz, kiedy informujemy o tym projekcie.
Felix 0.6.4 Pojawiła się nowa wersja emulatora konsoli Atari Lynx - Felix.
Atari Font Maker V1.6.17.0 To rozbudowane narzędzie do tworzenia fontów, kafelków i grafik dla Atari 8-bit.
Echa Grawitacji 2025 Tematem przewodnim był "Dinozaur".