1 Ostatnio edytowany przez Zgrd (2023-01-14 22:10:29)

Z racji deficytu porządnych konwerterów musiałem kupić takiego chińczykowego chińczyka, może nie najpodlejszej jakości, ale też z niezbyt wysokiej półki.
Coś takiego, ale z innymi nadrukami:
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=10116


Efekt jak widać na zdjęciach, czyli pasy poziome, zarówno na s-video (patent z opornikiem) jak i po kompozycie.

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=10114
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=10115

Ma ktoś pomysł, czy można to jakoś ugryźć, ale BEZ grzebania w samym komputerze.

Czy może wpięcie się z kabel s-video i skorygowanie siły sygnału potencjometrami coś wg. Was by dało?
Zanim coś zacznę ciąć lub kupować to czy ten pomysł ma choćby najmniejszy sens?

Bezpośrednie podpięcie się do TV sygnałem kompozytowym (s-video już przerasta nowoczesny tv) daje obraz bez pasów.

Post's attachments

pasy_1.jpg 82.6 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

pasy_2.jpg 73.81 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

pasy_3.jpg 70 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

2

Czy nie jest tak, że sygnał generowany przez Atari jest de facto zbyt mocny w stosunku do standardu S-Video? I o ile coś może sobie z nim radzić - to nie musi? Aczkolwiek ja to się nie znam :-)

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

3

Masz ustawione 720 czy 1080? Druga rzecz - pokaż, jak zmienisz proporcje na 4:3, bo tu masz 16:9, więc też może wpływać.

Sikor umarł...

Możesz się przyjrzeć czy przy ruchomym obrazie (widać to specjalnie przy prostych scrollach) grafika nie skacze 1 linie góra/dół? To jest efekt problemu z deinterlace obecny w wielu tychże chińczykach.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

5

A jak wygląda obraz bez tych konwerterów wpięty wprost po svideo do jakiegoś odbiornika?

Kontakt: pin@usdk.pl

6 Ostatnio edytowany przez Zgrd (2023-01-15 12:35:20)

@Sikor, bez różnicy 720p czy 1080p, ustawianie proporcji już przerasta ten konwerter.

@Adam Klobukowski z braku bardziej zaawansowanych scrolli mogłem sprawdzić tylko te co miałem w grach na kartach i nie widzę nic takiego.

@Pin, obecnie nie mam TV z wejściem s-v, na starym TV było ok. Po kompozycie na TV jest ok, na konwerterze czy kompozyt czy s-v pasy są.

Zauważyłem jedno, że zależy to od tego co jest uruchomione. Na ekranie basica po starcie , SELF TEST już jak wyżej, w grach różnie (niestety listy w której jak jest nie robiłem :/ )
Podczas zabaw w basicu w zmiany kolorów jest jak widać.
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=10118

Post's attachments

pasy_4.jpg 76.26 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

7

a proporcji na TV nie dasz rady zmienić?

Sikor umarł...

8

To po prostu przeskalowuje obraz, ale pasy zostają.

9

ok, a opcje zaawansowanie w TV? Może tryb gry, wyłączenie wyostrzania, itp - różne są w różnych TV. nie wiem, czy pomoże, ale może się uda. Nic innego nie przychodzi mi na szybko do głowy.

Sikor umarł...

10

Ale cały problem w tym, że taki sam efekt jest na grabberze podpiętym do kompa. Wszystkie screeny to zrzut z grabbera.
Grabber też niema znaczenia, tak samo jest na donglu za 30zł i avermedii.

Hmm..... zrobiłem jeszcze 1 test, bo coś mnie tknęło (efekt w animacji, forum mam nadzieje wyświetli bez pobierania).
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=10119

Post's attachments

pasy_5.gif 23.09 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

11

To póki co pomysłów brak...

Sikor umarł...

12

Jeszcze może być tak, że masz słabej jakości kabel AV i linie nie są prawidłowo ekranowane, a ekranowanie uzieminone po stronie grabbera. Jeżeli masz różne przewody (długość też ma znaczenie) to warto spróbować.

13

Dobra sugestia od Yolk

Trzeba mieć na uwadze, że taki konwerter to frame grabber, który oczywiście posiada wejściowy przetwornik analogowo-cyfrowy i to co jest "wyrzucane" przez HDMI faktycznie ma swoje źródło wyłącznie w jakości sygnału analogowego. Możliwe, że  jest to kwestia poziomów modulacji (chroma, luma, synchro) w sygnale wejściowym. Ja bym spróbował dać wtórnik emiterowy pomiędzy Atari i konwerter. Taki z możliwością regulacji poziomu sygnału wejściowego. To mi wygląda na jakieś rodzaju przesterowanie wejścia...

Pozdrawiam
tOri

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

14 Ostatnio edytowany przez Zgrd (2023-01-15 16:21:37)

Kabel fakt swoje lata już ma, ale jest z gatunku tych wydaje się solidnych. Nie jakaś chińszczyzna z 2 drucików.
Rozcinał go nie będę aby sprawdzić, ale nawet jak po kompozycie dam króciutki kabelek to pasy są.

Wtórnik emiterowy..... słabo ogarniam elektronikę analogową i wolał bym uniknąć kolejnego nadmiaru kabli, ale jeśli to będzie konieczne. Mógłbyś mi tylko napisać jakie wartości elementów najlepiej zastosować? Bo rozumiem, że chodzi tylko o taki oparty na tranzystorze i opornikach, bez innych dodatków?
I pytanie czy zadziała BC564/337 (tylko takie mam pod ręką), bo pamiętam jak składałem zamiennik modulatora do 65xe, to dopiero zadziałało jak trzeba na takich co były w oryginale.

Chyba że do wstępnych testów wystarczą same potencjometry precyzyjne (mam 50k), to ograniczy mi to konieczność kombinowania (nie wykręcam się, tylko ostatnio latam jak nie do lekarza to na badania)..

15 Ostatnio edytowany przez tOri (2023-01-15 16:44:01)

Hej,

Dowolny wtórnik emiterowy, ale możesz spróbować z samym potencjometrem montażowym aby obniżyć poziom sygnału wejściowego. Na przykład tak jak na rysunku, choć lepiej byłoby zastosować wtórnik emiterowy z wyjściem 75R. Trzeba spróbować :)

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=10120&sownload=0

pozdrawiam
tOri

P.S. oczywiście przy zbyt niskim poziomie sygnału będzie coraz gorzej (braki koloru, zrywanie synchronizacji) Ale jak pamiętam - takie duchy na ekranie to zwykle był objaw niewłaściwych poziomów składowych sygnału wizyjnego (biel, czerń...) Na tym schemaciku jest widoczne prymitywne 'dopasowanie' 75R, na które podajesz regulowany sygnał video z Atari w kierunku framegrabbera.

Post's attachments

video.jpg 40.2 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

16

Dzięki, dzisiaj już trochę za późno dla moich oczu, ale jak tylko złoże i przeprowadzę testy to dam znać o efektach.
Chciałem dać sam potencjometr bez opornika.... znowu się człowiek czegoś nauczył ;)

17 Ostatnio edytowany przez seban (2023-01-16 07:46:14)

Zgrd napisał/a:

Bezpośrednie podpięcie się do TV sygnałem kompozytowym (s-video już przerasta nowoczesny tv) daje obraz bez pasów.

Może to głupie pytanie, ale jeżeli bezpośrednio wepniesz się z konwertera do TV (przez HDMI) to też widzisz te pasy?
Pytam ponieważ to co pokazujesz może wyglądać (ale nie musi) jako "artefakty" kompresji którą robi grabber. Pytanie czy możesz zwiększyć bit-rare strumienia video generowanego przez grabber? Jakiej kompresji używa grabber (h264/h265) ... do jakiego portu jest podpięty (USB 2.0, USB 3.0 czy to może karta PCI-Ex)?

Pytam o to wszystko bo kiedyś dawno temu podobne "efekty" miałem na starym grabberze który potrafił robić tylko kompresję MJPEG w dodatku z niskim bit-rate, każdy błąd kwantyzacji był "propagowany" i widać było to właśnie w postaci takich bloków, w momentach w których w obrazie występowały duże różnice jasności (luminancji).

Jeżeli te pasy są również na TV bezpośrednio po wyjściu z konwertera, taki efekt może występować przy zastosowaniu kabla o nieodpowiedniej impedancji falowej (kabel nie ma 75 ohm) i to co widzisz to odbicia sygnału powstałe w kablu i konwerterze. Może być też tak że konwerter nie ma rezystora 75 ohm na swoim wejściu (widziałem takie konwertery) i jego impedancja wejściowa jest dość wysoka, a to może sprzyjać powstawaniu takich odbić (szczególnie przy niedopasowanej impedancji przewodu łączącego konwerter z wyjściem Atari) ... pomóc może rezystor 75 ohm podłączony pomiędzy wejście konwertera a masę (ważne aby rezystor był jak najbliżej wejścia konwertera). Jeżeli podłączasz po s-video to te rezystory muszą być dwa (jeden dla chrominancji, drugi dla luminancji).

18

Gdybyś rozważył "grzebanie" w komputerze to Sophia2 byłaby tu idealnym rozwiązaniem a tak...  pozostaje chyba tylko sprawdzanie na innych kablach... A nie masz jakiegoś monitora z s-video? Ewentualnie znajomi może mają jakiś monitor czy tv z s-video aby sprawdzić?

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

19 Ostatnio edytowany przez Zgrd (2023-01-16 20:45:45)

jeżeli bezpośrednio wepniesz się z konwertera do TV (przez HDMI) to też widzisz te pasy?

Tak, pasy są zawsze.
Grabber niema znaczenia, bo dokładnie to samo widzę na tv.

@TMK, grzebanie w komputerze odpada. To jedyny egzemplarz i nie będę ryzykował przy obecnie nadal chorych cenach.
Na starym TV z wejściem euro było ok, zresztą tutaj też jak kompozyt podepnę do tv to jes ok, jak do konwertera to są pasy.
Ewidentnie chińszczyzna nie daje rady.

Ten tydzień znowu przekichany, ale jak będzie chwila wolnego to zmontuję układzik wg. schematu tOriego i zobaczę czy będzie jakiś efekt. Jak nie będzie to będę z tym żyć, trudno się mówi.
Niestety jakoś rynek tych konwerterów skurczył się do tandety lub urządzeń za kosmiczne ceny.
Takie z wejściem s-v to w ogóle towar deficytowy.

20

Zgrd napisał/a:

jeżeli bezpośrednio wepniesz się z konwertera do TV (przez HDMI) to też widzisz te pasy?

Tak, pasy są zawsze.
Grabber niema znaczenia, bo dokładnie to samo widzę na tv.

@TMK, grzebanie w komputerze odpada. To jedyny egzemplarz i nie będę ryzykował przy obecnie nadal chorych cenach.
Na starym TV z wejściem euro było ok, zresztą tutaj też jak kompozyt podepnę do tv to jes ok, jak do konwertera to są pasy.
Ewidentnie chińszczyzna nie daje rady.

Ten tydzień znowu przekichany, ale jak będzie chwila wolnego to zmontuję układzik wg. schematu tOriego i zobaczę czy będzie jakiś efekt. Jak nie będzie to będę z tym żyć, trudno się mówi.
Niestety jakoś rynek tych konwerterów skurczył się do tandety lub urządzeń za kosmiczne ceny.
Takie z wejściem s-v to w ogóle towar deficytowy.

Miałem problem z konwerterem s-video na VGA, były zakłucia na obrazie. Pomogła wymiana zasilacza, spróbuj może u ciebie też pomoże.

1088XEL i inne XL, XE, ST.

21

Zgrd napisał/a:

@TMK, grzebanie w komputerze odpada. To jedyny egzemplarz i nie będę ryzykował przy obecnie nadal chorych cenach.

Zawsze możesz rozważyć wlutowanie podstawek precyzyjnych (czyt. tych lepszych) pod dwa układy i wyprowadzenie później Sophii2 dłuższym kabelkiem na zewnątrz, sądzę, że każdy elektronik w każdym serwisie bez problemu wylutowałby dwa układy i dodał w te miejsca podstawki, zawsze mógłbyś później wrócić do pierwotnych układów gdybyś potrzebował. Gdzieś widziałem takie zdjęcie jak ktoś sobie w 800xl wypuścił ten kabelek z dvi przez tą tylną klapkę z tyłu ;)

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

22 Ostatnio edytowany przez qbahusak (2023-01-18 14:55:19)

To może być zbyt słaba masa w kabelku. Obniżenie sygnału z Atari powinno pomóc, tudzież zwiększenie udziału masy. Albo automatyka przetwornika AC po prostu, wtedy nic nie zrobisz.

Ostatnio rozebrałem fajny zajebiście wyglądający kabelek cinch-cinch, grubości 2x4mm. Po rozcięciu - miedzi trochę tam jest, ale nie jest ekranowany, tylko masą jest dodatkowy tor miedzi przy izolowanym kabelku sygnałowym. Czyli można powiedzieć zwykły dwużyłowy nieekranowany. A chciałem odbrumić gramofon (udało się, ale kabelek ma 20 cm i wchodzi do wzmacniacza, oraz jest owinięty folią alu uziemioną).

23 Ostatnio edytowany przez Zgrd (2023-01-18 20:30:27)

Korzystając z okazji zawitałem dzisiaj na Wolumen i zakupiłem nowiutki wtyk s-video (z problemami, bo to zaczyna być jakiś towar deficytowy :O) i wtyk DIN5 (tutaj zero problemów, do wyboru, do koloru, jaki tylko chcesz).
Zakupiłem też rezystory smd 75om i chcę je dać bezpośrednio we wtyku s-video...... chyba że już tutaj przeginam :D
W przydasiach mam stare, takie pamiętające jeszcze lata 90-te kable audio w ekranie, gdzie ekran to faktycznie ekran.
Kabelek chcę zrobić max 50cm, ot tyle żeby konwerter można było jakoś wygodnie ułożyć.

I takie plany są na weekend, o ile nic nie wyskoczy.

ps. @qbahusak, tez mam taki odlotowy kabel w ekranie, dostałem od znajomej jakieś 20m.... ekran to nawet nie 10 żyłek, dosłownie :D
Dodatkowo sztywne draństwo, czyli to nawet nie miedź.

24

Sprawdź magnesem :D

25

Zgrd napisał/a:

zakupiłem nowiutki wtyk s-video (z problemami, bo to zaczyna być jakiś towar deficytowy :O)

Sprawdź na giełdzie pod GUS-em. Tam takie rzeczy maja od ręki.

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.