1 Ostatnio edytowany przez RetroBorsuk (2022-09-14 09:01:38)

Zapraszamy na testy video - najnowszego Joysticka (Mini Arcade Sticka) o nazwie JOYCART - autorstwa „Profesora” Larka przeznaczonego dla wszystkich klasycznych komputerów 8/16 bit z naszej młodości: Atari XL/XE, Atari ST, Commodore 64, Commodore Amiga, ZX Spectrum, Amstrad CPC, MSX (w przyszłości też planowana obsługa konsol: Sega Megadrive oraz Atari 7800).

JOYCART to po prostu będzie uniwersalny i bardzo dobrej jakości kontroler do wszystkich retro sprzętów ze złączem DB-9. Poniedziałkowy test był wykonywany na ATARI800XL, zaś środowy będzie na Amidze CD32, jednak najpierw oddajmy głos autorowi konstrukcji i pomysłodawcy tego joysticka, czyli Larkowi:

Nazwa JOYCART - pochodzi trochę od joysticka, trochę od cartridge'a, a trochę od gocarta :-). Cena - będzie oscylować w granicach 300zł. Ostateczną cenę podam, jak zamówię wszystkie części do pierwszej partii. Trzeba jednak zauważyć, iż JOYCART jest wyposażony w markowy drążek i gałkę japońskiej firmy SANWA, co gwarantuje precyzyjne sterowanie. Grafika zawarta na modelu udostępnionym Borsukowi jest poglądowa. Prawdopodobnie będzie jeszcze można dokupić pokrowiec robiony przez Fankę Larka i Borsuka, ale to na razie jest w dalekich planach.

Na początek w zestawie będą kartridże (umożliwiające podłączenie do różnych systemów): Atari Classic (klasyczny jednoprzyciskowy joy), Atari 2B+ (standard 3 przycisków, też obsługujący 1 przyciskowe gry), C64 Classic, C64 3 Fires, Amstrad CPC, ZX Spectrum Sinclair, ZX Specrtum Kempston, Amiga, MSX. W przyszłości prawdopodobnie dojdzie Sega i Atari 7800 oraz być może przejściówka na USB, żeby można używać JOYCARTA z PC/Maliną. Zauważcie, że JOYCART będzie obsługiwał DODATKOWE PRZYCISKI (dwa, a nawet trzy!) w klasycznych grach, które takową funkcje posiadają! Na przykład Spy Hunter i Scramble, DropZone, The Last Starfighter (Atari XL/XE), czy Lionheart, Turrican III, Apidya, Cabal, Jim Power (Amiga - wersje normalne lub z WHDLOAD). Inne komputery także posiadaj gry na dwa lub więcej przycisków, zaś Amstrad i MSX miały w standardzie zaimplementowaną obsługę dwóch przycisków (choć nie zawsze programiści to wykorzystywali w grach).

JOYCART posiada też taką świetną funkcję jak dodatkowy przycisk "GÓRA / UP" (mapowanie kierunku "góra" z joya, który działa na wszystkich systemach niezależnie od włożonego kartridża) oraz przycisk "AUTO" dla autofire - ten działa tylko na systemach, które podają zasilanie na złącze joysticka (czyli np. na Amstradzie CPC i Sinclair nie zadziała, bo tam nie ma zasilania, ale już na Kempston będzie działać). Dzięki dodatkowemu przyciskowi GÓRA / UP będzie możliwe skakanie za pomocą przycisku w grach, które wcześniej wymagały do tego wychylenia joysticka w górę. Oczywiście ciągle będzie można skakać także poprzez klasyczne wychylenie kontrolera.

JOYCART będzie produkowany w dwóch wersjach: dla praworęcznych i leworęcznych graczy, z gałką po lewej i po prawej stronie - do wyboru przed zakupem. W najbliższej przyszłości powstanie dedykowany JOYCARTOWI mail, na który będzie można składać zamówienia.

A teraz znowu ja, czyli Borsuk i moje wrażenia po długim teście na Atarynie, który możecie zobaczyć tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=5F3nAonVtRY

Decathlon skończony cały i wygrane prawie wszystko, w tym biegi na 400 i 1500!, Bomb Jack VBXE – 15 plansza i 5 żyć, przerwałem bo szło na życiówkę, trudny The Last Squadron – z marszu do 6 etapu na 1 kredycie i wyborne sterowanie (, The Last Starfighter – 1 przycisk strzelanie, drugi mapa galaktyki, trzeci zmiana broni! (klawiatura staje się zbędna!), Drop Zone miazga – 1 przycisk strzelanie, 2 – bomba, 3 – znikanie. Podobnie z Defender… International Karate – jajecznica z jaj wrogów robiona na każdym kroku! Polecam zobaczyć test live video! Powiem szczerze bez żadnego słodzenia Larkowi, że to NAJLEPSZY DŻOJ jaki miałem w rękach do kompów 8 i 16 bit (jakość grania jak na customowych stickach robionych pod zamówienie).  Ode mnie ocena MEDAL, ale zobaczymy jak się spisze JOYCART w środę w Sensible World of Soccer bo tu potrzebna jest szybkość działania i precyzja, a także na innych systemach: Speccy, MSX, Amstrad, Commodore 64!

ZALETY:
- dzięki wymiennym kartridżom kompatybilny ze wszystkimi retro komputerami ze złączem DB9!
- drążek i gałka japońskiego producenta SANWA! Możliwość odkręcenia battopa i zmiany na kulkę. Świetna precyzja, szybkość działania i wytrzymałość w jednym.
- trzy przyciski fire o różnych funkcjach!
- przycisk zastępujący kierunek GÓRA / UP, przycisk autofire. W sumie 5 przycisków o różnym zastosowaniu!
- trwałość obudowy i jakość wykonania.
- dobre i wytrzymałe przyciski fire (ostro napieprzałem w nie w Bomb Jack, Commando, Last Starfighter)
- cena na początek tylko 300 zł, Gała Sanwy, chyba z 6 kartridży w zestawie (Spectrumy Kempston i Sinclair, Atari XL/XE/ST, C64, Amiga, MSX ,Amstrad), jak za tą cenę to promocja, patrząc na ceny starych sticków na allegro itp…

WADY:
- jestem przyzwyczajony do dużych rozmiarów sticków, więc muszę inaczej układać ręce i palce, myślę, że to kwestia przyzwyczajenia.

Jak wspomniałem, na razie dla mnie miazga, ocena na MEDAL i jestem przekonany, że test na Amidzie, Sensible World of Soccer, a także innych grach (w tym dwuprzyciskowych) też przejdzie elegancko, ale to zobaczymy w środę TUTAJ:

https://www.youtube.com/watch?v=Xfut-RIVZVw

Zanim ruszy zbieranie zamówień na JOYCARTY jeszcze przetestujemy je na C64, MSX, Amstradzie, ZX Spectrum – możliwe, że już w ten weekend!

AKTUALIZACJA: W Gramy na Gazie w najbliższą niedzielę od 12:00 przetestujemy JOYCARTA na komputerach: C64, Amstrad, MSX, ZX Spectrum i może Timexie.
Transmisja i czat live na kanale Larkadiusz - autora JOYCARTA.

https://www.youtube.com/watch?v=CvJJDmc7HUk

2

Świetna wiadomość! Wczoraj niestety nie załapałem się na oglądanie live bo akurat się skończył ale dziś sobie to nadrobię no i czekam na amigowe testy ;) Dwie kwestie... Czy buttony będą/są wciskane czy przykręcane bo w sprzęcie arcade są dwa rodzaje, pytam gdyby ktoś chciał sobie te przyciski wymienić np. na sanwę (no chyba, że będzie sticker gwarancyjny na obudowie i nie będzie można tego rozkręcać)? Ball-top Adaś to właśnie kulka a to co jest obecnie na tym joy'u to bat-top ;) Acha, jeszcze jedno... rozumiem (być może było to poruszane na streamie wczoraj), że z racji "cartów", będą one same określać który, konkretny przycisk jest np. numerem 1, 2, 3, itd. i nie da się np. raz wybrać górnych dwóch jako 1 i 2 a innym razem dolne trzy jako 1, 2 i 3?

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

3 Ostatnio edytowany przez RetroBorsuk (2022-09-13 11:38:53)

To Larek musi odpowiedzieć na te pytania, battop zgadza się, pierniczą mi się nazwy. Poprawiam. Co do wybierania, który przycisk jest który - to nie da się tego zrobić - płytka / kartridż przypisuje te przyciski. Kolejność powinna być od lewej czerwone: FIRE 1 , 2 , 3. Myślę, że przy takiej kompatybilności (wszystkie maszyny db9) mogłoby być uciążliwe dodanie przepisywania przycisków do każdej płytki wg życzenia użytkownika. Ale jak wspomniałem, może Larek się wypowie.

4

TMK napisał/a:

Czy buttony będą/są wciskane czy przykręcane

Przyciski są na wcisk, ale chyba bez rozkręcenia obudowy (4 śrubki) nie będzie się dało ich wyciągnąć.
Przyciski nie są konfigurowane przez użytkownika. Kartridż narzuca odpowiednie mapowanie przycisków. Można byłoby pokusić się o taki uniwersalny kartridż ze zworkami, ale wydaje mi się, żeby to niezbyt elegancko wyglądało. Poza tym przyciski są opisane i zmiana ich funkcji byłaby myląca.

5

Tak sobie myślę, że jeśli to nie jest właściwy dział, to proszę o przeniesienie. Fabryka?

6

Będę w środę oglądał.
Fajnie się to zapowiada :)

7

joycart = radosny kartridż / dżojstikowy kartridż? W języku "lengłidż" przymiotnik poprzedza rzeczownik. Tak jak np. flashcart = flaszowalny kartridż.

I to moja jedyna uwaga. Oglądam "GnG" i "Larek pokazuje", widziałem tam już kilka modeli wykonanych przez Larka i mimo że mało gram, to pewnie zamówię taki cart-joy (dżojstik na kartridże) :-)

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

8 Ostatnio edytowany przez larek (2022-09-14 22:18:30)

Radosny kartridż? Bardzo dobrze brzmi :)

9

Hehe, i to wkładany w szparkę... :D :D :D

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

10

Widzę,  że rynek manipulatorów do gier się zapełnia... ;)
Jak się ma sprzęt z tego wątku do Uni-Joya z Kickstartera? Pewnie co najmniej jedna zaleta: tańszy trochę. :)

11

Unithor to klasyczny joystick do obsługi jedną dłonią. Joycart jest mini arcade stickiem. To dwie różne konstrukcje służące do tego samego ;)

12 Ostatnio edytowany przez TMK (2022-09-16 08:48:20)

Dracon napisał/a:

Jak się ma sprzęt z tego wątku do Uni-Joya z Kickstartera? Pewnie co najmniej jedna zaleta: tańszy trochę. :)

Policz sobie ile musiałbyś zapłacić za unithora aby móc nim grać na tych wszystkich retro-platformach, z możliwością wykorzystania więcej niż jednego fire a potem jeszcze raz zweryfikuj czy joycart jest tylko "tańszy trochę' ;) Poza tym to całkiem inne konstrukcje. Jeśli ktoś lubi grać na klasycznym competition pro to z pewnością joycart mu przypasuje ;) Ja, powiem szczerze, nie wyobrażam sobie już grania w shoot'em-up'y na zwykłym joyu z fire pod kciukiem czy wskazującym palcem choć tam gdzie wymagana jest precyzja przy skokach skosami (jak w Giana Sisters), klasyczny joy zawsze wygrywa chyba, że, jak w joycarcie, mamy osobny przycisk do skakania ;)

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

13

Mam małe pytanie - przyciski tez będą od Sanwy? a jak nie, to będzie można taka wersje zamówić? dzięki!

14

Nie, przyciski nie będą Sanwy. Nie przewiduję takiej wersji. Przynajmniej na razie.

15

larek napisał/a:

Nie, przyciski nie będą Sanwy. Nie przewiduję takiej wersji. Przynajmniej na razie.

Dzięki za odpowiedz. Trochę szkoda ;) bo to byłby dopiero komplet super!

16

Nie widzę problemu aby sobie je wymienić we własnym zakresie no chyba, że będzie sticker gwarancyjny, wtedy suszarka i... żartowałem :D Nie sądzę aby te joy'e miały się psuć (przynajmniej po opisie konstrukcji tak wnioskuję) więc chyba nie będzie potrzeby składania reklamacji ;)

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

17

+/- kiedy bedzie mozna zamówić to cudeńko?:)

18

Pytanka:

A. Będzie wersja leworęczna?  Dla osób wolących przyciski po lewej stronie.

B. Jakie są wymiary pudełka?

C. Przyciski FIRE, czy dobrze rozumiem:
   nr.1 zwykły Fire
   nr.2 pod wejście Paddle0 jako Fire2
   nr.3 pod wejście Fire ale już jako autofire

D. Wyjście USB (podłącz pod PC) będzie w standardzie?

19

A. Tak, będzie, chłopaki pokazywali nawet na streamie ostatnim.

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

20

solo/ng napisał/a:

+/- kiedy bedzie mozna zamówić to cudeńko?:)

Jeszcze trochę. Dokładam nowe pomysły, co wymaga przeprojektowania płytki i cartów.

21

pajero napisał/a:

Pytanka:

A. Będzie wersja leworęczna?  Dla osób wolących przyciski po lewej stronie.

B. Jakie są wymiary pudełka?

C. Przyciski FIRE, czy dobrze rozumiem:
   nr.1 zwykły Fire
   nr.2 pod wejście Paddle0 jako Fire2
   nr.3 pod wejście Fire ale już jako autofire

D. Wyjście USB (podłącz pod PC) będzie w standardzie?


A. Tak
B. około 190x135 mm
C. Przycisków jest 5:
    Fire 1 = zwykły fire
    Fire 2 = Paddle0
    Fire 3 = Paddle1
    UP = joy góra (przód)
    AUTO = Autofire

D. Nie

22 Ostatnio edytowany przez RetroBorsuk (2022-09-26 09:09:04)

PO KOLEJNYCH DOGŁĘBNYCH TESTACH JOYCARTA:
Które odbyły się na live poniżej, z udziałem Larka i Nekroskopa oraz wielu, wielu systemów 8 bit!

https://www.youtube.com/watch?v=CvJJDmc7HUk

AMSTRAD: świetnie, bezproblemowa obsługa 2 przycisków.

MSX: wybornie, bezproblemowa obsługa 2 przycisków.

C64: obsługa dwóch przycisków i więcej działa, jednakże pojawiły się problemy. Różne modele C64 inaczej odczytują wciśnięcie drugiego przycisku. W teście wiosełek niektóre modele komody odnotowują to jako 0, w innych jako 2. Twórcy gier , a raczej modyfikacji na 2 buttony - nie brali tego pod uwagę i na niektórych modelach drugi przycisk nie działa. Jednakże Larek wspólnie z Nekroskopem ogarnęli temat i zostanie to tak poprawione, żeby wciśnięcie drugiego przycisku w przypadku C64 było odnotowywane jako zakres 0-2.

AMIGA i ATARI 8bit testowałem wcześniej i działają 2 i 3 przyciski bezproblemowo.

ZX SPECTRUM: Kempston wszystko działa z tym, że jeszcze Larek nie miał trójprzyciskowej płytki do Kempstona, Sinclair – jak najbardziej tu wszystko działa. Jednakże w trakcie testów na Spectrum narodził się nowy pomysł i:

UPDATE:

Larek przemodeluje płytki w dżoju i kartridże aby JOYCART obsłużył nawet 4 PRZYCISKI! Funkcjonalność dodatkowych extra przycisków dla ZX Spectrum i C64 będzie do wykorzystania wówczas, gdy dodamy do joya przejściówkę na dwa porty. Tych przejściówek nie będzie w standardzie, bo jednak swoje będą kosztować (nie za dużo, ale jednak). Co to da? W przypadku C64 dojdzie SPACJA na przycisku, w przypadku Sinclaira do ZX Spectrum dojdzie możliwość obsługi aż4 przycisków przy definiowaniu klawiatury na Sinclairze (+ oczywiście kierunki dżoja). W przyszłości będą też modele pod USB współpracujące z PC, Maliną dojdzie wtedy dzięki 4 przyciskom możliwość posiadania przycisków coin, start, i dwóch fire w przypadku gier arcade (MAME), dojdzie możliwość obsługi wszystkich konsol z max 4 przyciskami (NES i inne).

DODATKOWO:
Przetestowałem JOYCARTA na placu boju, czyli na zlocie Kopalnia Bajtów, gdzie w lidze w Sensible World of Soccer mierzyłem się z wyjadaczami tej gry i udało mi się na Joycarcie wygrać tę ligę! Powiem tak, kapitalna maszynka i z niecierpliwością czekam na model czteroprzyciskowy (ponoć w ten weekend Larek już zmieniał funkcjonalność Joycarta).
Jeżeli macie jakieś pytania to poproszę. Pozdrawiam

23

To przy okazji można dorobić kolejne przyciski do Atari  -z mapowaniem ich nie ma problemu, od 4-go wzwyż zasadniczo śmiało można zaproponować "nowy" standard. I tak, pójdzie na jednym gnieździe w Atari.

Sikor umarł...

24 Ostatnio edytowany przez TMK (2022-09-26 13:06:20)

RetroBorsuk napisał/a:

(mega ciach)
Jeżeli macie jakieś pytania to poproszę. Pozdrawiam

Dałbym mega-like'a ale nie ma jak ;) Dobra robota! :) Krótko mówiąc "masz joycarta - skopiesz wszystkim tyłki w SWOS i nie tylko!" ;D (przyp. chyba, że przeciwnik też będzie miał)

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

25

Sikor napisał/a:

To przy okazji można dorobić kolejne przyciski do Atari  -z mapowaniem ich nie ma problemu, od 4-go wzwyż zasadniczo śmiało można zaproponować "nowy" standard. I tak, pójdzie na jednym gnieździe w Atari.

Da się, tylko jakie gry by z tego korzystały? Jeżeli już, to raczej nowe, a w tych mało kto robi wsparcie dla 3 przycisków, a co dopiero większej liczby.