801

Więc Seban prowadzi podwójne życie.  Na pozór jest przyzwoitym atarystą ratującym programy kasetowe, ale w rzeczywistości jest niebezpiecznym hakerem infiltrującym gry komercyjne.

802 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2022-06-19 14:43:14)

Trzeba zrobić składankę i wydać jako limited edition ;)

ps. Czy ktoś ma kopier turbo ATT-> Dyskietka?!

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

803 Ostatnio edytowany przez Grzegorz_29_ (2022-06-19 15:59:19)

Jakiś czas temu na giełdzie staroci w Bytomiu wpadły w moje ręce dwie kasety z programami do Atari.

Seban napisałeś że masz już dość kaset, ale jakbyś mógł odprawić swoje czary nad zgraną zawartością w formacie FLAC i udostępnić na forum to byłbym wdzięczny.

linki do pobrania:

https://drive.google.com/file/d/1PRa9Si … sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1XXV2dO … sp=sharing

ATARI 800xl, CA-2001, XCA12 mnóstwo kaset i dyskietek :)

804

A jakieś okładki te kasety miały?

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

805

Niestety były bez pudełek i okładek, jedynie napis na naklejce COMPUTAPE sugerował że mogą być nagrane na niej jakieś programy.

ATARI 800xl, CA-2001, XCA12 mnóstwo kaset i dyskietek :)

806

Hej!

Tak na szybko, na razie rzuciłem okiem na kasetę w standardzie, to jest jakaś dziwna sprawa... ale o tym za chwilę... kaseta/nagranie nie rokuje, bowiem sygnał zanika praktycznie do zera... nie jestem w stanie wydobyć z tego nic sensownego, tzn. aby całość się dało wczytać, oto przykład o co mi chodzi:

http://seban.pigwa.net/aa/greg29_norm.png
^^^ górny przebieg to zgrany sygnał z kasety, a dolny to sygnał po przerobieniu przez mój jakiś prymitywny python-owy skrypt... niestety widać że nawet biorąc pod uwagę minimalne różnice amplitudzie sygnału, przy tej jakości nagrania nie wyłuskam z tego nic sensownego... takich miejsc jest sporo, więc "ręczna" robota nie ma najmniejszego sensu... tym bardziej że to jest chyba jakiejś kasety od "RETRONICS"... dlaczego tak sądzę? Ponieważ po wczytaniu dwóch rekordów ukazuje nam się następująca czołówka:

http://seban.pigwa.net/aa/greg29_retro.png

więc nawet gdyby to się udało odzyskać, to i tak chyba nie można by tego publikować tutaj, bo skoro to jakieś nagranie z kopią z reedycji oprogramowania od "Retronics", to chyba Duddie nie bardzo chciałby aby to publikować.

Jeżeli chodzi o nagranie w turbo, to wygląda na nieco lepiej ale przyjrzę się temu później.

807

baktraaa napisał/a:

Więc Seban prowadzi podwójne życie.  Na pozór jest przyzwoitym atarystą ratującym programy kasetowe, ale w rzeczywistości jest niebezpiecznym hakerem infiltrującym gry komercyjne.

@baktra: No właśnie, wydało się! :D Dobrze że nikt się nie domyślił że mam wehikuł czasu i tych wszystkich cracków i release-ów to dokonuję teraz ... po czym cofam się w czasie i podrzucam piratom z giełdy :D

@dely: naprawdę nie sądziłem ze to wyszło poza wąskie grono moich znajomych. Ale widać nie doceniłem potęgi "social exchange" z tamtych czasów... Na kolejnych kasetach znalazłem też parę innych :) np. grę "Tanks"... ależ ja brednie w tych scroll-ach wypisywałem!

Jeżeli chodzi o CP to sytuacja jest nieco inna, bo to mogło trafić w ręce ludzi na grzybowskiej... ale że te moje młodzieńcze przygody zawędrowały na te kasety? no przyznaję że jestem mocno zaskoczony.

Jeżeli chodzi o Screwlight, to go puściłem na giełdzie na Saskiej, więc poszło pewnie w świat dalej... ale też jestem zdziwiony że to trafiło na jakieś kasety... nie uważałem tego za coś poważnego, co prawda grafikę bezczelnie ukradłem, ale nad planszami to trochę posiedziałem :D

808

@Grzegorz_29_: jeżeli chodzi o drugie nagranie (niby w turbo) to przyznam że nie mam pojęcia co to jest. Nie jest to żaden ze znanych mi formatów turbo dla 8-bit Atari, pierwszy blok składa się z 8 bajtowego nagłówka, po czym następuje 16384 bajtów danych. Następnych bloków nie sprawdzałem dokładnie, ale wyglądają podobnie, tzn. pierwszy z krótkich bloków zawiera 8-bajtów, a potem w następnym bloku lecą dane (jako jeden nieprzerwany strumień bitów)

Pierwsze 8 bajtów pierwszego z zapisanych segmentów danych wygląda tak: $00,$00,$60,$00,$00,$40,$00,$00,$20

gdyby to jakoś próbować zestawiać z tym co jest potem to można by zgadywać że np.

$2000 to adres ładowania, potem $4000 to długość bloku danych, a potem np. $6000 to nie wiem co? Adres końca ładowanych danych?

Ale to tylko spekulacje, tak naprawdę to nie mam pojęcia co to może być :D W tym 8-bajtowym nagłówku nie ma żadnej nazwy pliku, etc.

Na początku na słuch to myślałem że może to jest jakiś format typu "wrocławskie Turbo 2000", ale chyba jednak nie.

809

Dziękuje że pochyliłeś się nad zgranymi kasetami, tak jak napisałem wcześniej nabyłem je na giełdzie nie wiedząc czy coś jest na nich nagrane.

ATARI 800xl, CA-2001, XCA12 mnóstwo kaset i dyskietek :)

810

spoko luz, żaden problem. Próbowałem powalczyć z tym nagraniem z loaderem co wyświetla "Retronics", ale za dużo dziur w nagraniu jest, próbowałem zidentyfikować co to za program, ale za mało rekordów dało się poprawnie odtworzyć. Swoją drogą to ciekawe że ktoś na jakąś kasetę próbował nagrać coś od Retronics.

Jeżeli chodzi o kasetę "turbo" to wydaje mi się że to może być nagranie przeznaczone dla innej platformy, wydawało mi się potem że to ZX Spectrum jest, ale niestety jeżeli to jest zapisane w formacie maszyn z pod znaku "Sinclair" to nie jest standardowy format który obsługują procedury wbudowane w ROM komputera.

811 Ostatnio edytowany przez seban (2022-06-20 19:50:17)

Kolejny dzień, kolejna taśma... tym razem zestaw #11...

Pudełko + etykieta:
http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_11/zes11_case.jpg

Sama kaseta, jak zwykle "Spark":
http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_11/zes11_tape.jpg

Zawartość kasety, strona A:

01) Factor Blast.wav
02) Smack.wav
03) New York City.wav
04) Ardy - The Aardvark.wav
05) Cobra Race.wav
06) Action Quest.wav
07) Arex.wav
08) Cyclod.wav
09) Arena.wav
10) Moogles.wav
11) Bumperball.wav
12) Journey to the Planets.wav
13) Mr Bear.wav
14) Fruits.wav
15) Tomahawk.wav

strona B:

01) Caterpiggle.wav
02) Master of the Lamps (fixed by hand).wav
02) Master of the Lamps.wav
03) Ninja {damaged tape}.wav
03) Ninja.wav
04) Screaming Wings (contains L2).wav
05) Super Soccer (contains L2).wav
06) Kik-Start.wav
07) Seeschlacht.wav
08) Twerps.wav
09) Stargunner.wav
10) Sea Bandit.wav
11) Fine Orbit.wav
12) Jumping Jim.wav
13) Daylight Robbery.wav
14) Qix II (QIX, Atari 1982).wav
15) Cuthbert Goes Walkabout.wav

bez przedłużania linki do archiwum, ględzenie będzie za chwilę:

I teraz standardowa porcja "jęczenia", tzn. moje obserwacje przy zgrywaniu i konwertowaniu tej kasety... taśma niestety znowu w kiepskim stanie, dużo zaników sygnału, uszkodzeń... chciałem się zawziąć i przekonwertować wszystko, ale odpuściłem... poświęciłem sporo czasu na ręczną próbę odratowania "Master of the Lamps", mimo iż to nie miało najmniejszego sensu, nawet "deparchator" nie dawał sobie rady:

http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_11/data_track_fixed_by_hand.png

^^^ ale jak mówiłem zawziąłem się i poprawiłem to ręcznie, zatem górny przebieg to sygnał z taśmy, środkowy to wyjście z "deparchatora", a dolny przebieg to próba zgadnięcia jakie bity tam były kodowane i ręczne edycja tychże miejsc gdzie sygnału nie było... parę prób i się udało, ale to "skórka nie wara wyprawki"... można się bawić w przypadku jakiegoś unikalnego softu, ale w przypadku gier czy programów dostępnych już w sieci, taka zabawa nie ma żadnego uzasadnienia. Wspominam o tym tylko dlatego aby pokazać taką możliwość. Z "Master of the Lamps" przysiadłem, ale do NINJA już nie miałem cierpliwości... chociaż niewiele brakowało... po prostu o którejś tam próbie skasowałem poprawiane ręcznie pliki bo mnie trafiło ;-)

Na koniec jeszcze powiększenie jednego z fragmentu gdzie ręcznie poprawiony 3 bity, tzn. dorysowano trzy impulsy reprezentujące "0":

http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_11/manual_data_fix.png

ps) im więcej tych kaset konwertuję, tym większe są moje wątpliwości że zostały one nagrane faktycznie dawnych czasach. Wszystko tutaj się nie składa. Etykiety, jakość nagrań, charakterystyczne zachowanie magnetofonu na którym zostało to nagrane (zestawy niby różnych piratów, ale wady nagrań te same, charakterystyczne spowolnienia nagrań, nagranie wszystkiego na poprzednią zawartość). Wszystko to jest dziwne i co chwila trafiam na jakiś zaskakujący szczegół. Być może to jakieś moje niepotrzebne dywagacje i domysły, ale naprawdę mocno mi to wszystko nie pasuje.

812 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2022-06-21 16:31:13)

Żeby nie było ja na tapecie mam kolejny zestaw w Turbo UM (tym razem 90 minut dobroci - standardowo obie strony wrzucę po konwersji do tej wiadomości). Wydziergam, też ładną okładkę.


http://marcinprusisz.pl/!kosz/noname_um.jpg

Aktualizacja 21.06 Wrzucona w formie plików CAS zawartość całej kasety dodatkowo gra Zorro 2 (na kasecie nagrana w normalu) przerobiona na wersję Turbo UM.

I na szybko wkładka home made

http://marcinprusisz.pl/!kosz/um0.jpg

W poście 766 dorzuciłem okładkę pod wydruk dla zestawu 4 Empex (oryginalnie na różowym papierze).

Post's attachments

Strona_A.zip 1.55 mb, liczba pobrań: 19 (od 2022-06-21) 

Strona_B.zip 616.81 kb, liczba pobrań: 15 (od 2022-06-21) 

um00.png 191.38 kb, liczba pobrań: 2 (od 2022-06-21) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

813

O dzięki! Widzę że na tej składance jest trochę "releasów" od tych wrednych "Clever People"... nie sądziłem że to krążyło po Polsce. To że trafiło na Grzybowską, to rozumiem... ale że kogokolwiek to interesowało i że to się rozlało potem aż tak? No cóż... żyłem w błędnym przekonaniu że te "wybryki" nie miały żadnego znaczenia i nie zyskały jakiegokolwiek szerszego grona odbiorców... a to że to nagrywał na pirackie kasety to już totalnie mnie zaskoczyło. W sumie to działalność "CP" miała dla mieć inny sens, ale o tym może kiedyś ktoś coś napisze, zobaczymy.

Ale wracając do Twojej pracy, fajnie że robisz z tego pliki XEX, w sumie to o tym nie pomyślałem jak zgrywałem powyższe kasety, jak trochę od tych taśm odpocznę, to dorzucę i wyłuskane wersje .XEX

814

To może teraz ja.

Taki nabytek. Przepiękny scalak! Zawartość zrzucona Simple Cart Dumperem Sebana.

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=9322
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=9323
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=9324

Post's attachments

2t06-1.jpg 105.13 kb, liczba pobrań: 1 (od 2022-06-21) 

2t06-2.jpg 108.16 kb, liczba pobrań: 1 (od 2022-06-21) 

2t06-3.jpg 131.41 kb, liczba pobrań: 1 (od 2022-06-21) 

A000DUMP.zip 1.74 kb, liczba pobrań: 18 (od 2022-06-21) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

815

Zaklej okienko, póki jeszcze są dane :) Ładne cacko Pan żeś nabył ;)

Sikor umarł...

816

@dely... dzięki za fotki i dumpa! Do swojego KSO Turbo 2000 dostałem taki sam cart... tzn. wnętrze było takie samo... mam go do dziś, tyle że ja dokonywałem w trakcie przeróbek, po tym jak ludzie z Saskiej dołożyli mi Turbo 2000F do magnetofonu z KSO. Zamiast mieć dwa cartridge to jako nastolatek wyrzeźbiłem coś takiego...

http://seban.pigwa.net/aa/KSO2000/seban_T2000_KSO_F_cart_a.jpg

http://seban.pigwa.net/aa/KSO2000/seban_T2000_KSO_F_cart_b.jpg

Cieszę się jak dziecko ze zrobiłeś dump, bo ja w swoim carcie zmieniałem soft, KSO na pewno mam przerobione, tak aby miało krótkie sychrony, mniejsze przerwy między rekordami. Magnet miałem tak przerobiony że szybciej zatrzymywał silnik. Dzięki tym zabiegom więcej programów mieściłem na stronie kasety :D Mam jeszcze te kasety i miałem to wszystko opisać jak skończę z tym co mam w kolejce... ale skoro już się pojawił cart od Dely-ego, to na szybko postaram się ogarnąć ten dump który Dely podrzucił i zrobię z tego wersję dla emulatora która się będzie sama wyłączała, dorzucę też wersję XEX i wyłuskam z dump-a te 2KB (bo mój program na wszelki wypadek zrzuca całe 8KB).

Cieszę się że program się przydał :) Będę miał teraz wsad to porównania z tym co jest obecnie u mnie w pamięci EPROM. A EPROM ruski jeszcze z epoki "zdziełano w ZSRR", odpowiednik 2716... a więc całe 2KB pojemności! :D To samo siedzi w moim carcie, później dołożyłem już Intel-owe 2716 z Turbo 2000F do kompletu i dorobiłem przełącznik i "reset" ... rany... wtedy nawet porządnych narzędzi nie miałem, a więc dziury "wierciłem nożyczkami", a otwór pod przełącznik piłowałem pół dnia jakimiś podniszczonymi "iglakami" ;P Jednak wtedy zupełnie mi to nie przeszkadzało, po prostu byłem zdeterminowany i zawzięty... więc wszystko się robiło zgodnie z przysłowiem "jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma!" ;-)

817 Ostatnio edytowany przez seban (2022-06-22 00:40:06)

Dobra... koniec dnia, a ja w lesie z kasetami :P ... pora na zestaw #29, który wygląda tak:
http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_29/zest29_case.jpg

sama kaseta jak to bywa ostatnio "Spark":
http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_29/zest29_tape.jpg

zawartość strony A:

01) Syntron
02) Hans Kloss {damaged tape}
03) Reoderic (load from BASIC using RUN command)
04) Bertyx (load from BASIC using RUN command)
05) Operation Wolf 2
06) Crazy ED
07) Screwlight
08) Tactic
09) Mike's Slot Machine  v.2
10) Geografia Atlas
11) Geografia Test
12) Crazy Eights {damaged tape}
13) Cloudburst
14) Glof Challenge
15) Tiny Mite

zawartość strony B:

01) Heartlight
02) Demos Maker (Thor, 1992)
03) Gumball
04) FAC (J.B.Wiśniewski, 1986) [BASIC]
05) Texas (flipper)
06) John Anderson's Rally Speedway
07) Jest Set Willy (with L1)
08) Kennedy Approach (with L2)
09) Mirax Force
10) Diamond Mine
11) Ollie's Follies
12) Crystal Sound
13) Table Football
14) Future Composer

szybkie linki do archiwów:

Czy coś ciekawego znalazło się na tym zestawie? Np. Bertyx i Roderic w postaci programów BASIC-owych, nawet nie sprawdziłem czy zabezpieczone przed listowaniem, ale zdziwiłem się iż są to wersje ładowane z poziomu BASIC-a za pomocą komendy RUN "D:***".

Dla większości z was pewnie znana gra FAC autorstwa JBW z 1986 roku, napisana w BASIC-u! :) Przyznam ze wcześniej na to nie trafiłem! :D

Co dalej? Mroczna przeszłość Seban-a, a więc wersje file programów Geografia Atlas/Test. Do kompletu wspominany już wcześniej Screwlight - ale ten należy do przeszłości raczej "świetlanej" :D

Co dalej? No przyznam że zaskoczyło mnie "Operation Wolf 2" autorstwa Janusza Karmańskiego... no przyznaję że tego też nigdy nie widziałem!

No i na koniec dwie ciekawostki które znalazły się na tej kasecie:

http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_29/CS2_loading_screen.png   http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_29/Crystal%20Sound%20II.png

O ile widziałem trochę "dem" stworzonych za pomocą Crystal Sound Demo Creatora, to chyba były one stworzone w jakiejś wcześniejszej wersji tegoż programu, tejże wersji programu nie widziałem, szczególnie iż przedstawia się ona jako "Crystal Sound II", podczas ładownia. Swoją drogą, to nie wiedziałem że w sofcie do Crystal Sound-a maczał ręce EGR General Programming, czyli Marek Górecki. To by tłumaczyło i wyjaśniało dużą ilość jego intr/dem w których występowały samplowane kawałki różnych utworów, natomiast kto ro był "MD" nie mam pojęcia. OK... już mi się przypomniało, to był Marcin Długosz... o tym wszystkim można przeczytać na AoL, w wywiadzie który przeprowadził z Marcinem Długoszem KAZ: Wywiad z autorem "Crystal Sound" by Kaz 2010-11-01 16:55:15

A jeżeli chodzi o Demos Maker od Thor-a i Piotr Software z 1992 roku to po raz pierwszy ten soft zobaczyłem właśnie podczas konwersji go z tej kasety:

http://seban.pigwa.net/uicr0bee/tapes/KSO_Turbo_2000/Zestaw_29/Demos_maker_Thor.png   

Kaseta była w stanie takim jak poprzedniczki, czyli mizerna jakość nagrań i zapisu, ale większość programów udało się odczytać i przekonwertować, tych których się nie udało brakuje z w archiwum z plikami CAS, a pliki WAV są opisane sygnaturą { damaged tape }.

No to chyba wszystko na dziś, zatem dobrej nocy szanowni forumowicze wam życzę! :D

818

seban napisał/a:

No przyznam że zaskoczyło mnie "Operation Wolf 2" autorstwa Janusza Karmańskiego... no przyznaję że tego też nigdy nie widziałem!

Jakby co, to Janusz Karmański to kski - autor niedawnego Alberta.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

819

Wybaczcie moją ignorancję i niewiedzę, ale tego też nie wiedziałem. Dzięki za wyjaśnienie.

820 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2022-06-22 15:25:00)

Seban - sam już niejednokrotnie przekonałem się jak szybko oprogramowanie rozchodziło się po całym kraju... lata 90 i giełdy komputerowe miały po prostu swój urok. Przy zrzucaniu kaset do plików CAS wyłuskuje też XEX - bo tych używam przy użyciu KMK/IDEA. A dzisiaj przy pomocy Turgena, każda zainteresowana osoba będzie w stanie wygenerować sobie z niego CAS'a w innym systemie Turbo.
Patrząc z perspektywy 100 kaset, które przerzuciłem (oczywiście nie wszystkie w Turbo). Odnoszę wrażenie, że jeszcze masa ciekawego softu została do uratowania. Nawet jak wezmę pod uwagę tylko turbo UM to mam w swoich zbiorach nagrania generowane 4 różnymi kopierami. Widać to po sposobie zapisu (zmiana kolorów pasków) oraz innym rekordzie startowym. W wolnej chwili muszę usiąść i na piechotę przy użyciu edytora dyskowego zmodyfikować kopier dysk-um, tak aby można było za jego pomocą generować stosowne początki. Bo ręczne rzeźbienie i poprawianie jest uciążliwe.

http://marcinprusisz.pl/!kosz/umloader1.png

http://marcinprusisz.pl/!kosz/umloader2.png

Najlepiej wyposażone w oprogramowanie był chyba system Turbo Blizzard (tam są kopiery, który wykorzystują również ext ram chyba do 256KB).
Nie mam niestety poza loaderami nic do systemu ATT (na kartach kopier ATT-ATT jest, ale brakuje ATT-DYSK i DYSK-ATT).
Trochę ten problem rozwiązuje dzisiaj Turgen...
Mam do Ciebie jedną prośbę!  W zestawie 4 Empexu ode mnie masz grę Eidolon, na AOL'u jest jej wersja jako XEX, ale wymaga 128KB. Nagranie ode mnie ładuje się z pliku WAV na Atari z 64KB - zobaczy czy jak przepuścisz nagranie przez swój wynalazek to uda się poprawnie zdekodować  rekord 3,4 oraz 41.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

821 Ostatnio edytowany przez seban (2022-06-22 22:19:27)

Hej!

Piguła/Shpoon napisał/a:

Mam do Ciebie jedną prośbę!  W zestawie 4 Empexu ode mnie masz grę Eidolon, na AOL'u jest jej wersja jako XEX, ale wymaga 128KB. Nagranie ode mnie ładuje się z pliku WAV na Atari z 64KB - zobaczy czy jak przepuścisz nagranie przez swój wynalazek to uda się poprawnie zdekodować  rekord 3,4 oraz 41.

Wiesz co? Przejrzałem ten rekordy bit po bicie i wszystko z nimi jest OK! tzn. zapis jest poprawny... potem zajrzałem do kodu loadera... cóż zobaczyłem... loader tak podobny do tego siedzącego w *AJKOWYM Winter Olympiad'88 że sądzę że to jest przeróbka The Eidolon z wersji *AJKA... bloki 3 i 4 mają długości impulsów zgodne z Turbo 2000 :) A więc to co obserwujesz to nie jest kwestia złego zgarnia sygnału, ale zabezpieczenie przed kopiowaniem!

można próbować konwertować te bloki 3,4 z użyciem -t turbo2000, ale zmieniony jest mechanizm liczenia sumy kontrolnej z modulo256 na XOR! Problem by rozwiązał -cksum xor, ale suma kontrolna jest zaszyta w ciele loadera, a nie jest obecna na końcu rekordu. ... a jednak nie! da się rekordy 3,4 przetworzyć jako -t turbo2000 --cksum xor, postaram się to jakoś ogarnąć i wrzucę tutaj.

Co do bloku #41 to jeszcze nie patrzyłem, bo nie wiem jak dotrzeć do wczytywania tego fragmentu nagrania! (zapomniałem jak się grało w The Eidolon!) ... można spróbować to skonwertować na dwa sposoby... jeden to zabawa z edycją plików .hex i poprawki ręczne ... druga to wyłuskać bloki #3, #4, #41 i skonwertować je za pomocą -t generic.

To właśnie dlatego udaje Ci się to wczytać pod emulatorem, a nie udaje sie konwersja do formatu .CAS przy pomocy -t um

822 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2022-06-23 15:42:13)

Wyłuskane 3 wadliwe rekordy
rekord3
rekord4
rekord41
oraz plik hex, który wyszedł po konwersji (błędny rekord 3,4,41)

Po potraktowaniu jako -t generic (rekordu 3 i 4) pokazuje się nawet logotyp lucasfilm, ale potem jest tęcza....
rekord 41 obstawiam, że nie ma żadnych zabezpieczeń po prostu skrypt nie potrafi go poprawnie zdekodować...

Post's attachments

eidolon.hex 305.26 kb, liczba pobrań: 5 (od 2022-06-23) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

823 Ostatnio edytowany przez seban (2022-06-23 18:45:28)

To ja teraz na szybko... bo udało mi się to ogarnąć... rekordy #3 i #4 to faktycznie rekordy w formacie długich bloków danych Turbo 2000 (KSO/2001/F) tyle że liczenie sumy kontrolnej zmieniono z modulo256 na XOR ... nie wiem kto wymyślił używanie XOR jako "sumy kontrolnej", to jest tak podatne na przekłamania że nie rozumiem tego sposobu... no chyba że chodziło o to aby się "pewniej" wczytało... gdzie "pewniej" znaczy z błędami! A nóż tak wczytana gra się uruchomi? może błędy będą na grafice, etc. takie podejście to czyste dziadostwo :( szczególnie że liczenie sumy kontrolnej modulo256 nie jest jakoś specjalnie bardziej czasochłonne!

Udało mi się rekordy #3 i #4 skonwertować poprawnie... mimo że wiele razy dzięki temu wspaniałemu XOR-owi miałem błędne dane po konwersji mimo że XOR się zgadzał! szczególnie w tym długim bloku #4 ... no ale koniec końców się udało...

Pozostała walka z rekordem #41... który to został specjalne uszkodzony! Nie to że nagranie jest błędne... nagrano rekord o złej długości!!! Sądzę że zrobiono to celowo... po prostu wczytywanie miało się wysypać podczas siódmego poziomu... a dlaczego??? ponieważ brakuje dalszej części danych! Nie ma bloków z danymi dla poziomu #8  ... widać w UM założyli że nikt nie przejdzie i tak tej gry do końca ... i nie chciało im się wykonać poprawnej wersji tejże gry.

Dane z brakującego rekordu #41 odzyskałem (posiłkując się wersją na 130XE dostępną na AoL). Rekord na taśmie zawiera tylko 3375 bajtów, podczas gdy loader oczekuje 3484 bajtów danych (wraz z sumą XOR). Dodałem brakujące bajty (poszukując brakującej sekwencji w wersji dla 130XE) i spreparowałem poprawną sumę dla tak przygotowanego rekordu.

Tyle że wyszła z tego lipa bowiem okazało się że próba wczytania poziomu #8 powoduje że loader oczekuje na więcej danych... a dalszych rekordów już w nagraniu nie ma :(

W dodatku aby możliwe było przechodzenie z poziomu na poziom, należy robić to bezbłędnie i bez śmierci... "ponieważ gdyż" ta wersja nie wypisuje jakie segmenty danych ją interesują do wczytania i wciąga z taśmy co jej tam podejdzie co prędzej czy później kończy się błędem wczytywania lub "zwiechą".

Aby to wszystko przetestować musiałem pogrzebać w kodzie gry... bo nie wyobrażałem sobie abym za każdym razem przechodził te wszystkie poziomy od nowa :( zatem gdyby kogoś interesowało to aby przejść do następnego poziomu to pod emulatorem należy:

  1. wejść do debuggera/monitora

  2. pod adresem $CDB4 umieścić kolejny numer poziomu (jeżeli jesteśmy na pierwszym poziomie wpisujemy tam wartość 2)

  3. pod adresem $CDB7 umieścić zero

  4. wrócić do gry

pod atari800 robimy to tak (przejście z poziomu #1 to poziomu #2), wciskamy F8 (wejście do monitora/debuggera), a potem na konsoli piszemy:

c CDB7 0
c CDB4 2
cont

aby przejść z poziomu #2 do #3 piszemy:

c CDB7 0
c CDB4 3
cont

itd.

Dla chętnych w załączniku plik HEX, nie porządkowałem go zbytnio, bo i tak ta wersja gry jest totalnie spartolona przez tego kto ją wykonał. Zrobił to na odwal się, licząc że nikt z graczy nie zabrnie tak daleko. Cóż za podejście :D Autorowi takiego hacka można "pogratulować" ... ale chyba braku cierpliwości... wygląda na to że rzeźbił, rzeźbił i mu się znudziło! :)

Ale numer z blokiem #41 jest wręcz żenujący! :D No chyba że faktycznie na tej kasecie nagrano jakąś uszkodzoną lub niedorobioną wersję i gdzieś może istnieje wersja poprawna?

Post's attachments

The_Eidolon_by_UM.zip 70.09 kb, liczba pobrań: 12 (od 2022-06-23) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

824 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2022-06-23 19:22:28)

Seban normalnie mistrzostwo. Możliwe, że jest to jakaś wersja alpha tytułu. Bo specjalnie zgrywałem jeszcze raz całą stronę tej kasety i nie ma tam żadnej dłuższej przerwy po danych poziomu 7. Na AOL'u jest wersja xex, ale tak jak pisałem wymaga 128KB więc z niej ciężko byłoby wyciągać dane levelu8. Łatwiej ogarnąć to z wersji dyskietkowej...
Turbo UM jest rozwiązaniem młodszym niż AST czy ATT. Gry wieloblokowe powstawały raczej w AST - może kiedyś w czyjeś łapki wpadnie zestaw z tym tytułem... to się porówna ;)
Efekt Twojej pracy dla mnie jest wystarczający - bo jestem już w stanie wykonać clone tego zestawu w całości na nową czystą kasetę. Dorzucę sobie tylko info o sposobie wyboru levelu pod emulatorem i informację, że tak naprawdę jest to tylko 7 z 8 poziomów gry.
Jeszcze raz wielkie dzięki za kawał niezłej roboty!
Czyli finalnie możesz sobie poprawić archiwum czwartego zestawu firmy Empex.  W poście 674 (jest poprawny plik gry Ace Of Aces jako CAS), a dzięki Twoim staraniom jest teraz poprawny plik gry Eidolon z tego zestawu (oczywiście gra do 7 levelu). Oznacza, to pełen backup 4 kaset (zestaw 2,4,5 oraz 18).

ps. Tylko, ja w tym Twoim hexie przy 4 rekordzie widzę  ->  00 00 00 0d ; block no=2 ; length=24705 ; checksum(xor)=8d BAD

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

825 Ostatnio edytowany przez seban (2022-06-23 23:55:05)

Hej!

Piguła/Shpoon napisał/a:

ps. Tylko, ja w tym Twoim hexie przy 4 rekordzie widzę  ->  00 00 00 0d ; block no=2 ; length=24705 ; checksum(xor)=8d BAD

Tak! Dokładnie tak ma być. To zostało tak nagrane przez UM, a8cas-util nie radzi sobie czasami z przesunięciami bitowymi danych w nietypowych formatach i generuje takie kwiatki, ale dane w rekordzie są poprawne. Brakujący bit sumy kontrolnej jest dodany jako następny blok ("pwmc 00000 24 1"). Skąd mam pewność? sprawdziłem dane wczytywane z bez konwersji z pliku WAV który udostępniłeś.

Jako loader danych w formacie T2000 UM wykorzystało swoje procedury, zmieniając tylko czasy impulsów reprezentujących "0","1"... a ponieważ w Turbo UM suma jest liczona jako XOR, to postanowili w blokach formatu T2000 zmienić sumę kontrolną z mod256 na XOR, właśnie po to aby wykorzystać tę samą procedurę odczytu.

W sumie to nie wiem po co zrobili ten cyrk z blokami w T2000.... być może tę wersję robili z jakiejś *AJKOWEJ wersji (o ile taka istniała). Sugeruję się tym co widziałem w Winter Olimpiad'88 robionej przez *AJKA. Czy to jest przeróbka jakieś wersji The Eidolon z Turbo2000 czy też ich własna inwencja twórca, tego nie wiem, ale jeżeli to byłaby ich własna/autorka produkcja, to po co zostawialiby dwa bloki w formacie Turbo2000?

tego BAD miałem poprawić (w sensie opisu na końcu rekordu danych, bo dane są poprawne), ale pośpiechu już zapomniałem i potem mi się nie chciało poprawiać. Podczas prób jak pisałem miałem wiele wersji wygenerowanych tak że CRC się niby zgadzało, ale dane były niepoprawne, w sumie śmieszne bo niektóre z tych wersji źle renderowały te jaskinie.

No i Lucasarts ma u mnie "minusa" ;-) ... Kurdę musieli spaprać wersję dla Atari... wersja na ZX Spectrum ma zakończenie, wersja C64 ma zakończenie... a co ma wersja na Atari? napis "game over" i "press start to clear".... nie wiem czego zabrakło? chęci czy czasu... bo przecież miejsca na dyskietce by starczyło :P

A co do HEX-a to należało by go trochę posprzątać, tzn. wywalić ciszę/przerwy i znormalizować długości synchronów... ale nie robiłem tego bo sądziłem że wersja bez ostatniego poziomu nie będzie zadowalająca... więc wrzuciłem tak jak wyszło z konwertera, z drobnymi ręcznymi poprawkami.