76 Ostatnio edytowany przez QTZ (2022-05-13 09:01:43)

Tak jak pisałem ze skanów stron magazynu Razem udostępnionych przez uicr0Bee przepisałem (z mizerną w tym przypadku pomocą OCR-a) 2 listingi, które tam znalazłem: Trzy Kostki i Kalendarz. Zrobiłem też niezbędne poprawki - szczegóły w tamtym wątku. Opis po zsynchronizowaniu plików z OCR wyszedł zupełnie bezbłędny!

Przy okazji odszukałem oryginalny program Calendar, który wraz z wieloma innymi dostępny jest tu:
http://www.atarimania.com/documents/gam … _atari.pdf
Niestety nie odnalazłem odpowiednika Trzech Kostek.

Do małej optymalizacji (do samodzielnego zaaplikowania) wykorzystałem sposób użycia POKE / PEEK zamiast / z RESTORE z tej książki:
https://www.retrocomputers.gr/media/kun … i_text.pdf

Program Trzy Kostki nieco odchudziłem, ale, że jeszcze trochę można zrobić, nie udostępniam tej wersji (może później tu dodam).

PS. Tak się złożyło, że sam kiedyś pisałem kalendarz, a niedawno program z obracaną kostką. Poprawiałem też już inne tego typu programy :)

Edit: W 3-ech Kostkach znalazłem błąd - gdy na pytanie "na jaką liczbę stawiasz?" odpowiedzią będzie liczba powyżej 6, bądź litera (nie P i nie wyraz POMOCY), to stan konta zmniejszy się o podaną krok wcześniej stawkę, można w ten sposób doprowadzić do ujemnego stanu konta (kilkukrotnie wpisując błędną wartość np. literę), jeżeli później podamy literę P to po wyświetleniu pomocy zobaczymy ujemny stan konta, bez możliwości dalszej gry, a jeżeli wpiszemy wartość oczek to niespodziewanie zakończymy grę z zerem na koncie. Kolejny błąd tym razem nie krytyczny - ilość oczek możemy podać ujemną (0 szans na wygraną).

poprawka (do zaaplikowania we własnym zakresie):

410 REM 
440 IF LI<1 OR LI>6 THEN 360
450 TRAP 34567:CS=CS-ST

Przy okazji zmieniłem "THEN 370" na "THEN 360", tak aby nie tylko przy błędzie, a również przy niewłaściwej wartości wyświetlić ponownie pytanie. Linię 410 można usunąć, choć żeby nie było wątpliwości lepiej zostawić z REM.

Edit2: W linii 1150 jest literówka "MACISNIJ", oczywiście powinno być "NACISNIJ", sorry.

Post's attachments

razem.zip 16.89 kb, liczba pobrań: 10 (od 2022-05-11) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

77

QTZ napisał/a:

ze skanów stron magazynu Razem udostępnionych przez uicr0Bee przepisałem (z mizerną w tym przypadku pomocą OCR-a) 2 listingi

Dobrze widzieć że ktoś korzysta z tej roboty :)

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

78 Ostatnio edytowany przez QTZ (2023-02-06 06:42:32)

Do gry "Trzy Kostki" zrobiłem sporo poprawek, niestety na razie do szuflady...

Dziś program z aol zgrany przez Duncana: http://atarionline.pl/forum/comments.ph … =1#Item_10
[Na dyskietce oprócz samej gry znajduje się kilka programów w Basic-u.]

Ponieważ gra jest zabezpieczona przed listowaniem, zająłem się jej odbezpieczeniem. Do tego celu użyłem:
http://www.vitoco.cl/atari/atasciiprinter.html (odbezpieczenie z zapisem w grafice)
"OCR":
PhotoFiltre+Plugins (split)
Graph2Font (jak w nazwie)
AFMover (do posortowania znaków)
później połączyłem i edytowałem uzyskany tekst (tekst zawiera też inne znaki)

Zmiany:
Linia 130 dla wygody pozbycie się "Entera" przez zamianę znaku Control+M w cudzysłowie -> CHR$(13)
Linia 10008 prawdopodobnie uszkodzone przy zabezpieczeniu: MI&-}WELLENHERD -> MIKROWELLENHERD
Linia 32550 nieprawidłowa linia prawdopodobnie pozostałość po zabezpieczeniu (wraz z linią 32500) -> dopisane REM
(Ciekawe jaki program utworzył taką linię?)
(Skok do linii 32500 powoduje usunięcie nazw zmiennych.)

Gdy wpiszemy COMPI jako imię gracza, rolę gracza przejmie komputer - wylosuje hasło / będzie odgadywał podane.
Z obserwacji wygląda na to, że komputer przy odgadywaniu losuje litery nawet gdy są odsłonięte (opcja "L").
Np. gdy hasło składa się z jednej litery "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA" próbuje wstawiać inne znaki.
Za to prawdopodobnie podgląda hasło, bo wpisuje poprawne fragmenty.

Bug?: Puste hasło kasuje program z pamięci... Kończy grę? (prawdopodobnie błąd przez TRAP wywołuje NEW)
Bug: gdy gracz 1 jest komputerem, a drugi graczem to hasło komputera jest liczbą 121 lub inną z linii 8000 (błąd z RESTORE).
Losowanie działa bardzo wolno.
Linia 32101 zawiera zamiast danych "gwiazdki" duplikat litery "d" (znak wyświetlany przez grę).

Wolno przebiega też redefiniowanie znaków. Są to duże i małe litery, cyfry i kilka innych znaków, zastanawia brak znaków typowych dla języka. Z liter oryginalny pozostał "x". Font dodatkowo zgrałem w osobnym pliku (do dalszej edycji).

To na razie tyle, może spróbuję to poprawić i ewentualnie przetłumaczyć (najgorzej ze "słownikiem" haseł, chyba, że ten zostanie oryginalny ;))...

Edit: dołożyłem oryginalny obraz pierwszej strony dyskietki (plik gry zabezpieczony) z poprawionym hasłem (tylko).
Pliki, które przygotowałem są spakowane w zip-ie.

Post's attachments

Wordknock (s1) (fixed only &-}).atr 90.02 kb, liczba pobrań: 3 (od 2023-02-06) 

wordknock.bas.zip 13.05 kb, liczba pobrań: 3 (od 2023-02-06) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

79 Ostatnio edytowany przez QTZ (2024-03-17 16:01:42)

Ponieważ zauważyłem, że Kaz na AOL umieścił listing Toto-Lotka z Bajtka do "przepisz se", a że nie miałem Bajtka z tym programem poszukałem po okładkach w bazie AOL i szybko znalazłem, że chodzi o nr 9-10/90. W Bajtku 11-12/90 znalazłem krótki artykuł i w nr 2/91 erratę, a w zasadzie cały program - powtórzenie większej części wraz z brakującą końcówką. Bajtka z erratą mam, jednak być może z powodu, że nie miałem tego pierwszego, to tego programu wcześniej nie przepisałem...

Dziś wszystko potraktowałem OCR-em i wyszło całkiem nieźle (pomijając podział linii). Na wydruku we wspólnej części nie zgadza się jedynie kod linii 1500, powtórzony z poprzedniej linii. Ponieważ po OCR i poprawkach "na oko" wspólny blok był identyczny, kody się zgodziły, a program działa, zawartości linii dokładniej nie sprawdzałem.

Program autorstwa Leszka Stróżowskiego jest grą, w której typujemy liczby, a komputer losuje swoje.

https://qtz.cwaboard.co.uk/atari/listings/totolotek/totolotek_1.pnghttps://qtz.cwaboard.co.uk/atari/listings/totolotek/totolotek_2.png

Zagrałem zaledwie kilka razy i nawet udało mi się wygrać "trójkę"! Co odbyło się przy niekończącym się dźwięku wybrzmiewającej fanfary... dźwięk ten ukróciłem dopisując linię:

20615 PAUSE 1:SOUND 

https://qtz.cwaboard.co.uk/atari/listings/totolotek/totolotek_3.pnghttps://qtz.cwaboard.co.uk/atari/listings/totolotek/totolotek_4.png
https://qtz.cwaboard.co.uk/atari/listings/totolotek/totolotek_5.pnghttps://qtz.cwaboard.co.uk/atari/listings/totolotek/totolotek_6.png

Program nagrałem na dyskietki z bazy AOL. Na "Turbo Basic XL 1.5 (v4).atr", na której zauważyłem listing skasowanego programu, nie działa H: z Altirry, więc dodatkowo nagrałem ten program na dyskietkę "Turbo Basic XL 1.5 (v6).atr", na której z braku miejsca "skasowałem" pliki tekstowe. Oczywiście można go nagrać również na kasetę.

Poniżej zamieszczam oryginalny opis i artykuł (dostępne również w załączonej paczce).

TOTO-LOTEK

Zasady gry w toto-lotka znają niemal wszyscy.
Wygranie większej kwoty jest jednak dosyć trudne. Zamiast więc wydawać pieniądze w kolekturze zagraj w nasz program. Nic wprawdzie nie możesz wygrać, ale również nic nie stracisz, a satysfakcja taka sama.
Program napisany jest w Turbo Basic'u XL. Należy przepisać go uważnie (korzystając z „Edytora Basic’a”) i zapisać na kasetę lub dyskietkę. Teraz już można uruchomić program i rzucić się w szpony hazardu. Obsługa programu jest prosta i nie wymaga dodatkowego komentarza.
Powodzenia! Leszek Stróżowski

ELEKTRONIKA W TOTO-LOTKU

Towarzystwa zajmujące się organizacją loterii i gier liczbowych na terenie RFN starają się przyciągnąć jak najwięcej klientów do punktów przyjmujących zakłady. Ułatwieniu gry w totolotka lub na loterii pieniężnej służą długoterminowe abonamenty. Podobnie jak w przypadku prenumeraty czasopism wystarczy wypełnić kupon tylko raz. Dopóki gracz nie złoży pisemnej rezygnacji, nie musi się w ogóle fatygować do kolektury. Należności za kolejne zakłady są pobierane automatycznie z jego konta.
System ten nie wystarcza organizatorom. Zamierzają oni udoskonalić metody sięgania do portfeli grających. Tygodnik „Stern” podał informację o opracowywanym właśnie projekcie wyposażenia punktów totolotka w terminale komputerowe. Jeśli plan zostanie urzeczywistniony, składane kupony będą w pełni automatycznie sprawdzane przez elektroniczne urządzenia rejestrujące. Wszystkie dane zostaną z szybkością błyskawicy przekazane do centralnego komputera towarzystwa loteryjnego. System ten umożliwi przeprowadzanie losowań szczęśliwych numerów nawet codziennie.
Elektroniczne wyposażenie ma kosztować aż ćwierć miliarda marek. Ale pieniądze szybko się zwrócą. Do kieszeni graczy powraca w formie wygranych tylko około 50% kwoty, która wpływa na zakłady. Z drugiej połowy pozostaje organizatorom wystarczająco dużo, nawet po odprowadzeniu lwiej części w formie podatków do kasy państwowej.
Niemcy z RFN wydają na hazard rocznie około 20 mld. marek. Nic dziwnego, że organizatorzy totolotków chcą uszczknąć przy pomocy elektroniki jak największą część tej sumy. (JJ)

Przypominam też o innym podobnym programie, który kiedyś ulepszyłem i przepisałem na Atari.

Post's attachments

TotoLotek.7z 58.39 kb, liczba pobrań: 1 (od 2024-03-17) 

totolotek_errata.png 185.83 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.