1

6! Udało mi się podłączyć OPL3LPT (OPL2LPT też powinno działać) do dużego Atari. Trochę to trwało, wielkim elektronikiem nie jestem.

Tutaj krótki sampel:
https://youtu.be/j3emNvrAVwA

Jak sfinalizuję adaptery to pewnie je opublikuję, na razie mam jeden dość poważny problemik natury sprzętowej, który może uda mi się rozwiązać.

Endżoj lub nie,
P.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

2

ładnie gra, niestety sporo kosztuje

Jak podłączyłeś, bezpośrednio?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

3

Nie ma niczego innego co by dało się podłączyć do STk'a.
Potrzebny jest prosty adapter, port drukarki ST/Falcon nie jest w 100% kompatybilny z PC i brakuje niektórych sygnałów, więc trzeba kombinować.
Np. w ST brakuje drutów, żeby przełączać między trybem OPL2, a OPL3, ale można to obejść podłączając się pod 5V na sztywno.

Jest też jedna sp**** na sygnale /BUSY, który używam niezgodnie z przeznaczeniem (jako output), ale dotyczy to starszych STków (np. krótkich, kwestia słabych pull up'ów, ijor z af powiedział, że bez wymiany opornika 1kOhm na np 3,3kOhm lepiej tego adaptera nie podłączać). Generalnie od Megi ST w górę jest mniej ryzykownie, bo na liniach jest pull up 3,3kOhm. Jakby co to się nie znam, cytuje ekspertów od sprzętu.

Może powstanie OPL2/3 na kartridż jak na innych platformach. Podoba mi się FM-YAM z komody, więc takie urządzenie na ST byłoby fajne.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

4

widziałem te wasze wpisy o "/BUSY".
Ciekawe co to oznacza w praktyce. OPL3LPT nie zadziała? Coś się spali?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

5 Ostatnio edytowany przez saulot (2022-04-26 19:31:53)

Trudno powiedzieć. Nie jestem inżynierem od sprzętu. Wywnioskowałem tylko, że "coś może się stać i lepiej nie ryzykować". Gdybym wiedział jak to zmitygować w jakiś sposób to na pewno umieścił bym jakieś zabezpieczenie na adapterze. Żaden zwykły użytkownik nie będzie pod rozszerzenie specjalnie modyfikował komputera, to bez sensu.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

6

Cześć

@saulot - możliwe, że coś powstanie, ale to jeszcze trochę potrwa, bo czasu na wszystko jest ciągle za mało :)

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

7

@tOri Tak własnie myślałem, żeby Ciebie zaczepić, bo zrobiłeś trochę cartów na 8-bit i ST. Gdyby powstało coś takiego jak obsługa z ST cart plus OPL3 lub OPL3 + SID to byłoby super.

Tutaj jest materiał o ewolucji FM-YAM, podoba mi się to co sobie wymyślili:
https://www.youtube.com/watch?v=pmTTvUplLhI&list=PLP26ZYnLb5EX_XZMC16RuaOAKjaxEzsxv&index=5&ab_channel=MrMousefromXeNTaX

Jeszcze jakby było fire & forget, w sensie nie byłoby trzeba czekać po wysłaniu komend do OPL'a (obecnie traci się trochę czasu CPU na czekanie między zapisami do rejestrów, żeby OPL 'zaskoczył').

Tak w ramach ciekawostki kod do wersji cartridge jest gotowy (w wersji interfejsu "czytam, ale tak właściwie piszę do ROM ;)"), bo Daniel Illgen (Insane) zrobił kiedyś we własnym zakresie opl2 na cartridge, ale nie zrobił schematu, może jak go ładnie poproszę to zrobi.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

8

robi się coraz ciekawiej...

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

9

Cyprian napisał/a:

ładnie gra, niestety sporo kosztuje

Jak masz w ST wolny slot ISA to chyba można użyć karty dźwiękowej z blaszaka ? Kwestia adresów chyba, że się mylę.

Było miło :) Do widzenia.

10

Można: https://www.youtube.com/watch?v=RCumRqb-KzY

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

11

@saulot

Pogadać zawsze można :)

Pozdrawiam

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

12 Ostatnio edytowany przez artik-wroc (2022-04-27 21:41:31)

saulot napisał/a:

Można: https://www.youtube.com/watch?v=RCumRqb-KzY

Nic tam nie widać poza kartą :)
Wiem że można, bawiłem się kart SB z Panther i coś mi tam nawet zagrało:
http://artik-wroc.pl/pliki/pnp/blaster1.jpg

Będziesz upubliczniał źródła tego programu demonstracyjnego z materiału wideo ? :)

Było miło :) Do widzenia.

13

@artik-wroc: Pewnie tak, mam repozytorium z pełną dokumentacją, ale nie jest publiczne jeszcze.
Mam do poprawy projekty PCB (wczoraj udało mi się poprawić jeden problem z przejściówką w schemacie i to przetestować na prototypie, muszę to przenieść jeszcze na projekt PCB).

Chcę zrobić player, na razie chyba DOO, bo format wydaje się prosty (lub VGM).

Źródła są w asmie, nie jest jakąś tam wielką filozofią, bo mam dump z rejestrów, ustawiam wyjście z zachowaniem timingów opl i tyle. Zrobiłem wersję z pisaniem bezpośrednio do sprzętu i z użyciem funkcji systemowych (,ale albo muszę timingi dostosować, albo to jest to za wolne jeszcze dokładnie nie wiem. Generalnie wywołanie funkcji psg ma spory narzut.). Nie podoba mi się opcja z czekaniem po zapisie do rejestrów, więc też będę chciał to jakoś zminimalizować.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

14 Ostatnio edytowany przez tOri (2022-04-28 10:02:29)

Co do sygnału BUSY - daj szeregowy rezystor w tę linię. Spróbuj 330 omów a jak nie będzie działać to np. 220 omów. To z pewnością ograniczy ewentualny prąd zwarciowy choć nie wiem co by tam miało zwierać nawet w stanie nieustalonym

P.S. nawet port lpt w Atari podąża za maksymą z mojej stopki, hehehe

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

15

tOri, dzięki. Wrzuciłem 330Ohm(miałem idealny rezystor :P) i działa zarówno na F030 jak i 520ST+.. Więc jak dla mnie mistrz :)..

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

16

Teraz nawet jakby wystąpiło "czyste" zwarcie w linii BUSY to i tak popłynie prąd maksymalnie 15mA, a to w sumie niewiele jak na cyfrówki. Możesz spróbować i większej rezystancji. Tak dużej na ile pozwoli tylko pewność działania. Jeden kiloom ograniczy Ci prąd max. do 5 miliamperów.

Pozdrawiam

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

17

Jakby co to opubliczniłem repozytorium z przykładem z youtube'a i dokumentacją:
https://bitbucket.org/nokturnal/stfmtest

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

18

zgrabna ta przejściówka,
czy na ST można wybrać OPL3LPT ?

Jeszcze jedna rzecz mnie zaciekawiła:

"/SELIN can be set by modifying bit #3 in ym2149 / PSG ($FF880) port A, register 14."

Z tym że tutaj widzę że #3 jest oznaczony inaczej:
https://github.com/Number0000009/atari- … isting.txt

" |  RS-232 RTS output --------------------------' | | ||"

Tak więc czy ten bit #3 dla "/SELIN" jest dla Falcona czy też TT?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

19 Ostatnio edytowany przez saulot (2022-05-01 08:53:23)

W obecnej wersji nie ma doprowadzenia sygnału 5v, trzeba do pinu ustawiającego A1 doprowadzić sygnał high (np. 5v z usb opl3lpt przez jakiś rezystor ) np. na jakimś przełączniku do np. jednego z pinów na switchu opl2/opl3.

Co do /SELIN to sprawdzałem na schematach, więc w tej dokumentacji jest błąd. Co do TT to z tym /SELIN trzeba by było sprawdzić, bo mam jakieś stare schematy TT i tam nie ma ani /ACK, ani /SELIN, ale wg manuala Atari TT oba są identyczne z wyjściami Falconowymi Centronicsa(może w starszych rewizjach płyt TT tego nie było, albo jest to błąd na schematach).
Może będę musiał wyciągnąć płytę TT i to sprawdzić...

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

20

saulot napisał/a:

Jakby co to opubliczniłem repozytorium z przykładem z youtube'a i dokumentacją:
https://bitbucket.org/nokturnal/stfmtest

Dzięki.

Pozdrawiam

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

21

Dawno nic nie pisałem, ale projekt mi się trochę rozrósł i zacząłem podłączać różne pudła z opl2/3 dostępne na rynku. Skończyło się na napisaniu biblioteki obsługującej kilka rodzajów urządzeń opartych na OPL2/OPL3 (OPL2LPT, OPL3LPT, OPL3 Express, OPL2 Audio board, OPL3 Duo!) i playera(,który był na bazie https://github.com/DhrBaksteen/ArduinoOPL2, ale większość przepisałem na C99 i asma, dodałem obsługę OPL3 w playerze).
Można dopisać drivery SB na VME, ale niestety nie mam dostępu do sprzętu i nie wiem jak wygląda interfejs do programowania tego.
Być może będzie nowe rozszerzenie z YM2203 (https://www.exxosforum.co.uk/forum/view … 64#p111064) i dodałem na zapas support parsowania VGM i driver (,który na razie nic nie robi, tylko sobie loguje). Ale na razie jeszcze tego nie ma, więc będzie trzeba trochę poczekać..

Tutaj playlista z próbkami:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLx2JWmDdl6TPcmuN_Pb7eNn_cDC_HJLKT

Każde urządzenie ma swoje plusy i minusy. Na ST najlepsze są OPLxLPT, ale brak jednego druta w porcie Centronics na ST niestety uniemożliwia użycia ficzerów OPL3 (jedyny plus jest taki, że OPL3 jest kompatybilny wstecz z OPL2 i nie potrzebuje opóźnień przy komunikacji), wersja OPL3 na USB jest dosyć wolna (kuriozalny transfer danych i narzut sterownika usb, ale działa), komunikacja przy emulowanym SPI i przesyłaniu po bicie też jest wolne na ST. Więc zostaje tylko ulepszenie oprogramowania (replay nie jest na przerwaniach i jadę na zwykłych delayach, więcej formatów) i zrobienie wersji opl2/3 na cart + drivery. Mam już jakiś projekt muszę to lepiej przetestować, zrobić jakiś prototyp i nie spalić kolejnego MMU w ST i Falcona ;). Ale to pewnie po przerwie, bo przez ostanie kilka miesięcy robię tylko to.
Mozliwe, że stworzę specjalną stronę dla tego projektu, ale zależy jak będzie z czasem..

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

22

Jeżeli ktoś nie zagląda na AF lub Exxosa. Od jakiegoś czasu pracuję nad cartem z OPL3 do ST (nadal nie wiem co robię ;)). Udało mi się zaprojektować pcb w wersji deweloperskiej. Szukam kogoś kto się lepiej ode mnie zna na elektronice, przejrzy schemat / pcb i może zgłosi jakieś problemy / uwagi zanim to wyślę do produkcji (i zwiększy prawdopodobieństwo powstania / skończenia tego projektu, ograniczy potencjalne straty w sprzęcie). To mój pierwszy tak duży projekt (i pewnie ostatni, bo bym coś teraz na Atari poprogramował ;)).

https://nokturnal.pl/2024/03/atari-st-o … -board-pcb

Jeżeli prototyp będzie zadziała to prawdopodobnie powstanie wersja 'konsumencka" tj. mniejsza płytka i kondensatorami filmowymi, być może wersja z podwójnym opl3.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

23 Ostatnio edytowany przez tOri (2024-03-24 21:48:45)

Hej saulot

Jakoś na AF się nie rozpisałem. Patrzę na PCB i się zastanawiam...Port CART jest dosyć głęboko w obudowie, więc MUSISZ wydłużyć tę część ze stykami złącza do jakichś 35 milimetrów. Zmierzyłem szerokość wnęki w MegaST i ma ona tylko 58 milimetrów szerokości i jest niesymetryczna, więc na 100% ta płytka się nie wpasuje (przynajmniej w MegaST bo nie pamiętam jak jest w innych modelach) - spróbuj z płytką wyciętą na wymiar z kartonu. Żebyś wiedział o co chodzi skocz do mojego RAMcarta i zobacz o co chodzi. Musisz pamiętać również o ewentualnej obudowie, tzn. miejsce dla niej. Jeszcze jedna uwaga. Przelotki...Widzę, że przelotki sa umiejscowione bezpośrednio na padach SMD chipów. Tak się nie robi. Przelotka powinna być poza padem, na granicy pada, ale nigdy pośrodku - ja wiem, że się da ale nie w ten sposób :) Generalnie zaś powinieneś użyć wszędzie SMD i dać radę zmniejszyć rozmiary PCB. Użyłeś autoroutera z KiCAD?

Co do samego projektu PCB to trochę zaniepokoiły mnie te cienkie linie (połączenia do których nie ma ścieżek?) - ząłącznik

http://reversing.pl/atari16bit/stramcart/stramcart.html

Na razie trochę mi czasu brakuje żeby poważniej popatrzeć w schemat. Tak btw. gdzie go można znaleźć?

Pozdrawiam
tOri


opl3

edit: literówki

Post's attachments

opl.jpg 281.59 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

24

Daj schemat to Ci zrobię rewiev. Od tego trzeba zacząć. Pcb potem.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

25 Ostatnio edytowany przez saulot (2024-03-24 23:19:28)

@tOri: konektor już testowałem i wydawał się dobry. Wersję z "kartonu" mam w planach. Robiłem jeszcze poprawki w między czasie i poprawiłem trochę problemów(od posta w jeszcze zeszłym tygodniu). Generalnie połączenia robiłem po netliście wygenerowanej z KiCada na podstawie schematu i routowałem ręcznie. Footprint konektora ma jakieś błędy, ale nie potrafię ich naprawić. Jeden konektor cartridge'a już raz zrobiłem do prototypowania, żeby móc się podpiąć się do złącza cartridge'a i wyszedł całkiem ok. Może obrys wymaga jakiejś poprawy. Obudową na razie się nie przejmuję, bo traktują tę wersję jako prototyp do developmentu, żeby w razie czego można było cześci wymienić bez lutowania i do developmentu driverów (w teorii można je pisać w ciemno). Nie używałem autoroutera KiCada, chyba nie umiem.
@tOri @willy:  Dzięki. Podeślę namiary na aktualną wersję na priva. Dzięki za ewentualną pomoc.

Generalnie mam wrażenie, że pewnie połączenia dałoby się zrobić jakoś lepiej. Możliwe, że ścieżki +5V powinny być trochę grubsze (możliwe że będę musiał to pcb przeprojektować pewnie jeszcze raz), a linie sygnałowe do data lineów zbliżonej długości, ale przy dwóch warstwach momentami ciężko mi się te ścieżki podpinało..

W całym projekcie chyba najbardziej kluczową rzeczą było zrobienie interfejsu do ustawiania linii dla opl3 (wymyślałem sobie zatrzaski przy zapisie do $FBxxxx, $FAxxxx, wystarczy tylko zapis, nie potrzeba R/W tutaj artykuł od którego się zaczęło: https://www.atarimagazines.com/st-log/i … RFACE.php), reszta została inspirowana kartą Resound na ISA i interfejsem tOriego na "malucha".

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl