76

Boszzzz ale to daje "po uszach" i "po głowie". Jak dawałem rade to wytrzymywać kiedyś? Jak tylko odpaliłem video - żona kazała natychmiast wyłączyć ten zjadliwy pisk :)

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

77

Zapewne żona ma tzw przemysłowy słuch :)
Jak może miód dla uszu drażnić słuch?

78 Ostatnio edytowany przez seban (2022-04-10 18:28:45)

Hej!

To że dźwięki systemu T2600 są tak mało "komfortowe" dla uszu może tłumaczyć jeden obrazek:

http://seban.pigwa.net/atari/Turbo_2600_from_Thomy/scr/T2600_fsk_spectrum.png

Ten obrazek pokazuje widmo sygnału zapisanego w systemie T2600 (standardowe rekordy po 128 bajtów, prędkość 2600 bps) ... z tego obrazka można wywnioskować iż widmo takiego sygnału jest bardzo bogate we wszelakie harmoniczne... co może generować bardzo nieprzyjemne interferencje w widmie dźwięku... to by też tłumaczyło konieczność stosowania filtra pasmowo-przepustowego na wejściu interfejsu.

Na przykładzie WARHAWK widać też ile "pary szło w gwizdek", na generowanie przerw między rekordami... nie przyglądałem się temu jeszcze dokładnie, ale wygląda na to że w przypadku "Turbo 2600" sekwencje kalibracyjne, lecą bezpośrednio w ciągłym strumieniu danych i procedury I/O systemu T2600 dokonują automatycznej kalibracji w chwili gdy ową sekwencję napotkają.

Zaczynam się zastanawiać czy ktoś kto projektował ten system nie miał doświadczenia zawodowego z jakimiś większymi systemami taśmowymi czy może jakimiś dużymi systemami dyskowymi.

Hrw napisał/a:

T2000F też miał długie bloki ale tam chyba nie dawało tak po uszach.

W przypadku T2000 najkrótrzy genrowany impuls kodujący "zero" logiczne miał 0.25ms a więc około 4KHz, więc to była częstotliwość nieco mniej drażniąca niż 5.1KHz wybrane dla kodowania "1" przy modulacji FSK.

tOri napisał/a:

Boszzzz ale to daje "po uszach" i "po głowie". Jak dawałem rade to wytrzymywać kiedyś?

A co do pisku i że teraz trudno tego słuchać... należy pamiętać że kiedyś pasmo wzmacniacza w jakimś telewizorze i monitorze nie było powalające, więc 3900 i 5100Hz na wbudowanym w TV/Monitor głośniku nie było aż tak dokuczliwe jak dziś, gdy słuchamy to na sprzęcie który potrafi bez problemu odtworzyć dość wysokie częstotliwości... paradoksalnie dzisiejsze TV czy Monitory mają problem raczej z niskimi częstotliwościami (z racji wymiarów skrzynek w których je obecnie się zamyka).

Sprawdziłem to nawet doświadczalnie na sobie... słuchając tego na głośniku wbudowanym w monitor TWM-315 daje się to wytrzymać... jednak daleko temu do "muzyki" jaką jest wczytywanie z prędkością 600 bps ;-)

79 Ostatnio edytowany przez seban (2022-04-16 23:28:01)

Hej!

Powoli zbliżam się do końca prac nad interfejsem. Wszystko wskazuje na to że schemat jest poprawny, kolega darpajdp zgłosił parę uwag i po poprawkach opublikuję całość. Ale wcześniej jeszcze chciałem przeprowadzić parę testów ładowania różnych programów i ich konwersj do długich bloków. Interesowała mnie też stabilność działania interfejsu oraz pewność wczytywania danych zarówno standardowych jak i tych w formacie 2600/DB. Powiem wam że nie udało mi się trafić na żaden błąd podczas wczytywania danych z użyciem interfejsu firmy SZOK. Nawet "standard" wczytywał się pewnie i poprawnie, co mnie dziwi bo powinienem przecież trafić na błąd który czai się w OS-ROM komputera na użytkowników komputera.

Zapewne już to nikogo nie interesuje, ale z kronikarskiego obowiązku przeprowadziłem sobie te wszystkie testy wczytywania na realnym sprzęcie. Do tego celu użyłem specjalnie przygotowanej przeze mnie gry DRACONUS, jej specjalne przygotowanie polegało po pierwsze na dołączeniu do niej obrazka podczas wczytywania, ale uczyniłem to w taki sposób aby było widać ten wczytujący się po kawałku obrazek w trakcie ładowania danych... a po drugie aby całość gry zmieściła się w buforze programu TRANS FILE DB, musiałem spakować grę... użyłem w tym celu Super Packera od TeBe i wybrałem kompresję za pomocą Exomizera. Gra zajmowała w oryginale obszar $600-$BBFF, wiec ciężko było aby to wraz z obrazkiem (który ma prawie 8 kB) zmieściło się z buforze "Trans File DB", aby nie przedłużać już więcej, to w tym poście publikuję filmy prezentujące wczytanie w formacie DB z prędkościami 2600, 1300, 800 bitów na sekundę oraz standardowe wczytywanie gry z prędkością 600 bps. W przypadku gry zapisanej w standardzie użyłem swojego 1-blokowego loadera plików binarnych Atari DOS (o tym więcej niebawem, bo powstał on niby dawno, dawno temu, ale skoro była okazja oby go wykorzystać to czemu nie), przed linkami do filmów na YT (których i tak nie będzie pewnie oglądał, bo nie nie ma właściwie czego oglądać ;P)

Zamieszczę tylko krótkie zestawienie:

Rozmiar wczytywanego pliku (w formacie binarnym Atari DOS) to: 35064 bajty.

Czas wczytywania poszczególnych wersji:

  • Draconus (T2600, DB, 2600 bps): 2 min 56 sek

  • Draconus (T2600, DB, 1300 bps): 5 min 15 sek

  • Draconus (T2600, DB, 800 bps): 8 min 24 sek

  • Draconus (T2600, DB, 600 bps): 11 min 04 sek

  • Draconus (Normal, FSK, 600 bps): 11 min 44 sek

I teraz linki do video na YT, przedstawiające proces ładowania. I tak jak poprzednio proszę ukryć zwierzęta domowe, a domowników wrażliwych na te przerażające dźwięki proszę odizolować, albo założyć na uszy słuchawki :) I tak samo jak poprzednio w kanale lewym leci dźwięk z Atari, w kanale prawym to co słyszy interfejs.

Dziś już nie mam czasu i siły ale jutro wieczorem wrzucę pliki (wav, cas, xex) do kolejnego postu w tym wątku. Dla ciekawych jak wygląda loader szybki link do repozytorium na GitHub zawierający kod źródłowy "Code3 Tape Loader. Parę słów więcej o tym loaderze napiszę w innym wątku na forum (w dziale programowanie).

DRACONUS, format DB ładowanie z prędkością 2600 bps:
http://www.youtube.com/watch?v=pfKimlOnDvw

DRACONUS, format DB ładowanie z prędkością 1300 bps:
http://www.youtube.com/watch?v=k3x9zTYjD-0

DRACONUS, format DB ładowanie z prędkością 800 bps:
http://www.youtube.com/watch?v=55yr34IKlUA

DRACONUS, format standardowy, ładowanie z prędkością 600 bps:
http://www.youtube.com/watch?v=EQPUdTIRjbA

80

@seban: Czy możesz udostępnić wersję kasetową Draconus (Normal, FSK, 600 bps) w pliku cas lub wav? Kompletuję sobie gry kasetowe, które posiadają fajne loadery lub wyświetlają grafikę w trakcie ładowania.
PS: Ciągle mam nadzieję, że doczekam się kolejnego kasetowego wydania Yoomp! :)

81

Hej!

xtrem007 napisał/a:

@seban: Czy możesz udostępnić wersję kasetową Draconus (Normal, FSK, 600 bps) w pliku cas lub wav?

Jasne! Tak jak pisałem wcześniej... udostępnię wszystkie pliki jak tylko dotrę do komputera na którym się obecnie znajdują (zapewne będzie to dziś wieczorem). Ta wersja Draconusa powstała właśnie na potrzeby testów które tutaj zaprezentowałem. Zrobiłem ją wykorzystując to co "leżało" na Atarimania (Draconus). Obrazek wyciąłem z wersji dyskietkowej, a resztę z wersji kasetowej, pozbywając się oryginalnego boot-loadera.

82

Hej!

Zgodnie z obietnicą w załączniku do pobrania wszystkie pliki na których przeprowadzałem eksperymenty z interfejsem Turbo 2600: Draconus - extended version

W archiwum pliki CAS, HEX, WAV. Oraz wersja FILE/XEX (z obrazkiem podczas ładowania) którą przygotowałem na potrzeby testów. Jest także wersja cas i hex w "standardzie" o którą prosiłem, poprzedzona loaderem jedno-blokowym o którym pisałem parę postów wyżej.

83

Chwilę to trwało, ale udało mi się ogarnąć te dwie kasety które przekazał Thomy wraz z interfejsem. Kasety były w całkiem niezłym stanie i udało się przenieść wszystkie pliki do formatu CAS. Lista programów na przekazanych kasetach prezentuje się następująco:

KASETA #1

strona A)

01) Kopier DB
02) System Turbo 2600 + OPIS
03) Trans BASIC DB
04) CASDUP 2600
05) Trans CODE DB
06) Trans FILE DB
07) Kopier DB
08) System 2600 + Stacja Dysków
09) System 2600 + Stacja Dysków [1300 bps]
10) Error Copy 1.0 - Instrukcja, Andrzej Sarbinowski, 1989
11) Error Copy 1.0, Andrzej Sarbinowski, 1989
Strona B)

01) Wykres Funkcji, Olaf Rurak 1987, [ładować bez OPTION]
02) Assembler, C. Rutter 1982, [ładować bez OPTION]
03) Anty BOOT protect, D.Rogoźiński, 1988
04) Język Niemiecki, Marek Maciejewski
05) Język Niemiecki - zestaw słów, Marek Maciejewski
06) Lotnictwo Polskie w II wojnie światowej, Sławomir Majewski 1987, [ładować bez OPTION]
07) MAC/65 [DB]
08) BUG/65 [DB]
09) Program Instalacyjny [DB]
10) Kalkulator [DB]

KASETA #2

Strona A)

01) File Analyzer [BASIC]
02) Super Turbo Save, by RI-CO
Strona B)

01) HAPPY-MON 2.0, Thomas Fischermann, 1985 [DB]
02) Super Monitor, Andrzej Sarbinowski, 1989 [DB]
03) Super Monitor, Andrzej Sarbinowski, 1989 [DB]
04) Monitor - opis, Waldemar Chlebik, 1989.02.06 [BASIC]
05) Monitor, Waldemar Chlebik, 1989.02.06
06) Kombinator - Opis, L.K. AVALON [ładować bez OPTION]
07) Kombinator, L.K. AVALON [ładować bez OPTION]

Większość programów są to programy które były transmitowane w Radiokomputerze, nie wiem czy wszystkie tych programów były wcześniej dostępne w sieci, prawdę mówiąc nie sprawdzałem.

Zdziwił mnie jednak jeden programów. Chodzi mi o "Kombinatora", sygnowanego przez L.K. Avalon ... co ciekawe program zawiera sygnaturę informującą że jest to wersja dla słuchaczy Radiokomputera. Prawdę mówiąc nie pamiętałem faktu iż L.K.Avalon w ramach reklamy i auto-promocji wysyłał jakieś programy do Radiokomputera.

Niektóre z programów były nagrane na kasetę dwa razy, archiwizując te taśmy zostawiłem wszystko w takim układzie w jakim było nagrane na kasetach,  więc nie usuwałem duplikatów, etc.

Archiwum zawiera wersje WAV, HEX, CAS. Proces konwersji przebiegał w ten sposób że zgrywałem plik do postaci WAV, potem używając narzędzie "a8cas-convert" z pakietu A8CAS tools, autorstwa Krótkiego, konwertowałem plik audio do postaci HEX, potem poprawiałem ręcznie różne błędnie zinterpretowane dane i bloki, a na koniec dokonywałem konwersji do postaci CAS. Narzędzie Krótkiego sprawdziło się w tym wypadku znakomicie, ponieważ doskonale radziło sobie z formatem długich bloków Turbo 2600.

Aby więcej nie przedłużać, zainteresowanych zapraszam do pobrania całego archiwum (~312MB) z tego linku: Turbo 2600 tapes from Thomy.

A dla tych którzy nie maja ochoty na pobranie całości dość dużego archiwum, dodaję do tego posta archiwum zawierające tylko i wyłącznie pliki CAS.

Jeszcze raz bardzo dziękuję Thomy-emu za udostępnienie tych materiałów. Pozostało mi jeszcze zmontować prototyp na tzw. płytce stykowej (bread-board) aby sprawdzić schemat i opublikować sprawdzony już schemat.

Post's attachments

T2600_tapes_from_Thomy (CAS only).7z 83.88 kb, liczba pobrań: 17 (od 2022-04-24) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

84

seban napisał/a:

nie wiem czy wszystkie tych programów były wcześniej dostępne w sieci

voy zgrywał kiedyś z mojej kasety i chyba jeszcze z egzemplarza od kogoś innego... strykera może. Nie pamiętam gdzie są, pewnie na pigwie. Warto by porównać wersje.

seban napisał/a:

Prawdę mówiąc nie pamiętałem faktu iż L.K.Avalon w ramach reklamy i auto-promocji wysyłał jakieś programy do Radiokomputera

Ja to już żadnych szczegółów z tej audycji nie pamiętam, oprócz tego że na pewno jej słuchałem i nagrywałem. Natomiast już z relacji innych słyszałem że była tam nadana demonstracyjna wersja Robbo, z kilkoma pierwszymi planetami chyba.

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

85

Hej!

Na AoL leży taki plik: Turbo 2600. To jest chyba wszystko co zebrał VOY. Pin w tym wątku pisał że on też udostępniał jakąś kasetę z softem do Turbo 2600 do archiwizacji VOY-owi... więc pewnie jest to to archiwum o którym mówisz. Jest w nim oczywiście ten soft który był na kasetach od Thomy-ego, część się zatem pokrywa, ale jak mówię zgrywałem 1:1, bez sprawdzania wersji, etc. Może ktoś kiedyś  będzie chciał porównywać sobie wszystko i analizować ;)

VOY wspominał że nagrania musiał "odzyskiwać", a te kasety które dostałem były w dobrym stanie nie musiałem nic odzyskiwać, w 99% przypadków narzędzie Krótkiego dokonywało bezbłędnej konwersji przy pierwszym podejściu.

86

uicr0Bee napisał/a:

z egzemplarza od kogoś innego

tu ktoś ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

87

Porównanie interfejsów SZOK i mojego. 
Interfejs SZOK ma bardzo rozbudowany wzmacniacz wejściowy z filtrami, mój tylko najprostszy wzmacniacz bez żadnego filtra. Przypuszczam, że słabej jakości nagrania, na których mój by poległ, SZOK odczytywał by bez problemu.
Jak pisali Koledzy w postach 39 i 40 czasy impulsów 74121 musiały być dokładnie zestrojone. Postanowiłem sprawdzić jak dokładnie. W tym celu złożyłem na płytce stykowej uproszczony interfejs na układach CMOS. Zamiast odpowiednika CMOS bramki 7450 dałem równoważny układ z bramek NAND 4011. Potencjometry wieloobrotowe. Do testów wykorzystałem plik draconus (T2600, DB, 2600 bps).waw przesłany przez sebana.
Na początek ustawiłem oba czasy na 55μs, gra wczytała się bez problemów. Następnie zacząłem kręcić potencjometrami i gra wczytywała się dla czasów 54μs do 56μs, co daje dopuszczalny błąd ±1,8%, to niedużo.
Dalej nastawiłem czas pierwszego przerzutnika T1=50μs, gra wczytywała się dla czasu  T2= 57μs do 63μs.
Dla T2=60μs czas T1 musiał być w granicach 47μs do  53μs.
Wynika z tego, że dla poprawnego działania demodulatora SZOK suma T1+T2 powinna wynosić 110±3μs (±2,72%) i warunek konieczny T1<T2.
Sprawdziłem też moją wersję interfejsu z tym samym wzmacniaczem wejściowym i dwiema wersjami podwajacza częstotliwości. W obu przypadkach gra poprawnie wczytywała się dla czasu T=109±3μs (±2,75%).
Czasy przerzutników ustawiałem za pomocą oscyloskopu, ale mój interfejs można zestroić bez żadnego przyrządu. Wystarczy tylko Atari. Jeśli będzie zainteresowanie to opiszę procedurę strojenia (jest bardzo prosta).

Post's attachments

Demodulator marekk 1.jpg 77.44 kb, liczba pobrań: 1 (od 2022-09-29) 

Demodulator marekk 2.jpg 70.46 kb, liczba pobrań: 1 (od 2022-09-29) 

Demodulator SZOK.jpg 58.7 kb, liczba pobrań: 1 (od 2022-09-29) 

Wzmacniacz i filtr.jpg 40.1 kb, liczba pobrań: 2 (od 2022-09-29) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Jeśli ktoś myśli, że na emeryturze będzie miał dużo czasu na hobby, to bardzo się myli.

88

WIELKIE DZIĘKI marekk! Kawał bardzo fajnej pracy wykonałeś! Bardzo fajnie że udostępniłeś wyniki swoich eksperymentów, schematy, etc. Bardzo lubię patrzeć na "cudze" schematy, to cały czas uczy człowieka czegoś nowego i pozwala to prześledzić tok myślenia konstruktora! W obecnych czasach taka wiedzie jest bezcenna, odnoszę wrażenie że nikomu nie zależy już na dzieleniu się wiedzą ... sztuka elektroniki i projektowania w formie nazwijmy to "patrzcie jakie to proste!" zanika, dzięki takim postom jak Twój człowiek ma od razu lepszy dzień! :) Także jeszcze raz dzięki!

No i  oczywiście bardzo chętnie poczytam i posłucham wszystkiego co masz do powiedzenia! Opis procedury strojenia jak najbardziej tak! Cały czas mam zamiar wykonać sobie i Twoją wersję interfejsu, jednak na razie nie wymotałem się z projektem PCB dla oryginalnego T2600... również cały czas jestem w posiadaniu interfejsu od Thomy-ego, i dziękuję mu za cierpliwość! Właśnie wygrzebuje się z kolejnych zadań w kolejce i niebawem będę wracał do T2600.

89

Strojenie interfejsu markka bez przyrządów
1. podłączyć diodę LED z rezystorem - na schemacie narysowane linią przerywaną
2. z wyjścia monitorowego Atari wyprowadzić sygnał audio i podłączyć do wejścia interfejsu
3. podłączyć +5V i masę z Atari, np. z gniazda joysticka
4. potencjometr ustawić na max
5. włączyć Atari bez naciskania Option
6. wpisać SOUND 0,6,10,10 - dioda LED nie powinna świecić
7. zewrzeć potencjometr, dioda LED powinna zaświecić
8. rozewrzeć potencjometr, zmniejszać jego rezystancję aż LED zaświeci
9. lekko cofnąć potencjometr tak, aby LED trochę przygasła, może nieznacznie migotać
10. wpisać SOUND 0,7,10,10 - LED ma świecić
11. wpisać SOUND 0,5,10,10 - LED powinna zgasnąć
12. GOTOWE!

Jeśli ktoś myśli, że na emeryturze będzie miał dużo czasu na hobby, to bardzo się myli.

90

Spóźnione, ale dostarczone
https://sourceforge.net/p/turgen/blog/2 … urgen-923/

91

Dzięki WIELKIE! :D