601 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-25 15:14:57)

I już ostatnia partia cas'ów z kasety firmy Empex z  Łodzi (zestaw2 strona A).
W sumie 2 loadery i 14 gier. Także każdy chętny będzie wstanie za pomocą Turgena wygenerować sobie jednego 30 minutowego wav'a dla całej 1 strony kasety :)

Post's attachments

jetsetwilly_att2.cas 38.05 kb, liczba pobrań: 10 (od 2021-09-25) 

jetsetwilly_att2.hex 114.41 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-25) 

rampage_att1.cas 51.01 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-25) 

rampage_att1.hex 153.15 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-25) 

snokie_att1.cas 17.49 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-25) 

snokie_att1.hex 52.54 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-25) 

speedace_att1.cas 34.04 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-25) 

speedace_att1.hex 102.22 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-25) 

spellbound_att1.cas 39.73 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-25) 

spellbound_att1.hex 119.3 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-25) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

602 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-25 17:15:56)

Seban i teraz ciekawostka dla Ciebie.
Kopia pierwszego tytułu  gra Gaunt let z dogrywanymi levelami. Przed samą grą nagrany stosowny loader w normalu, który automatycznie startuje i próbuje wczytać program w turbo. W załączniku dwa pliki (sam loader) oraz gra.

http://marcinprusisz.pl/!kosz/loader_ast.zip
http://marcinprusisz.pl/!kosz/gaunt_let_ast.zip

Dodatkowo dorzucam loader do tej gry (plik cas i hex)
sama gra (plik cas i hex)
oraz wariant dla zainteresowanych Loader w normalu + dołączona gra w turbo (cas i hex).
Menu gry wczytuje się do rekordu 9, po wybraniu ilości graczy dalsze ładowanie i prośba o ustawienie się na drugiej stronie na rekordzie 19. Level 1 wczytuje się od rekordu 19 do 22.

Jeżeli ktoś zamierza bawić się narzędziem cas2Audio to będzie musiał niestety wygenerować sobie kilka plików cas
a) 1 musi zostać zbudowany z loadera + 1m:34sek wav'a Gaunlet (tutaj wczytywanie się zatrzymuje i określamy ilość graczy)
b) 1:34sek do 3:47 - kolejny blok gry i zatrzymanie na informacji z prośbą o zmianę strony kasety
c) 3:47 sek do 4:20 - wczytywanie levelu nr.1 gry (patrząc na nagranie po levelu1 jest jeszcze 9 kolejnych  segmentów.. )

Post's attachments

gaunt_let_ast.cas 117.88 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-25) 

gaunt_let_ast.hex 353.96 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-25) 

LoaderAST_plus_Gaunt_Let.cas 118.44 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-25) 

loaderAST_plus_Gaunt_Let.hex 355.72 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-25) 

loader_ast.cas 576 b, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-25) 

loader_ast.hex 1.78 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-25) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

603

Hej!

Dzięki za te wszystkie pliki! Sprawdziłem wszystkie 10 tytułów, praktycznie wszystko działa u mnie bez problemu. Są dwa wyjątki, ale o tym za chwilę. Wspominałeś o ewolucji systemu w czasie. Zgadzam się jak najbardziej z Twoją tezą. Używałem carta do UM (o tego: Unerring Master Super Cartridge)

Właściwie wszystkie pozycje udało się wczytać za pomocą loadera nr 1. Jedyny problem miałem ze ze "Star Rider II", musiałem użyć loadera dostarczonego wcześniej przez Ciebie, tego w postaci plików BOOT, które ładują się kasety w normalu. Żaden z loaderów z carta nie chciał poprawnie wczytać tej gry.

Jeszcze jedna uwaga co do "Rampage", u mnie żaden loader nie wyświetla tytułu gry. Czy u Ciebie jest tak samo?

Jeżeli chodzi o loadery ATT1 i ATT2 z postu 584. Co prawda pliki nazwałeś .XEX ale to są pliki typu BOOT. Wspominałeś że QMEG potrafi je wczytać, ale to tylko dlatego że loader QMEG-a potrafi poprawnie uruchamiać zarówno pliki binarne Atari DOS jak i BOOT.

I teraz drobna uwaga dotycząca plików BOOT. Jest parę programów które dokonują automatycznej konwersji BOOT ---> XEX. Ale można dokonać takiej konwersji niejako własnoręcznie. W załączniku do tego posta odaję archiwum zawierające przykład. Są w nim Twoje loadery ATT1, ATT2 (w wersjach BOOT), te same loadery już w wersji XEX oraz plik boot2xex.xsm (źródło w formacie xasm) które pozwala przekonwertować (z użyciem xasm) większość plików boot na format XEX.

Kod jest prymitywny i wymaga ręcznych poprawek (np. gdyby plik BOOT pokrywał się adresami po którymi domyślnie umieszczany jest plik .xex) ale dodaję źródła właśnie po to aby każdy kto chce się pobawić mógł dokonać ręcznych poprawek w razie potrzeby. Potrzebny będzie XASM w katalogu z programem lub "widziany" w ścieżce systemowej.

Jest też przykładowy plik .bat dokonujący automatycznej konwersji plików att1_loader.boot oraz att2_loader.boot to formatu .XEX, na wyjściu generowane są pliki att1_loader.xex oraz att2_loader.xex. Nie dodawałem plików .sh dla linuxa, bo zakładam że użytkownik Linuxa taki skrypt bashowy napisze od ręki.

No i dzięki za Gauntlet-a, nie sądziłem że ktoś w przeszłości się pokusił o przerobienie tej cało-dyskowej wersji na format turbo AST :) Po grzybowskiej krążyła jakaś wersja przeznaczona dla Turbo 2000 (KSO/F), ale niewiele pamiętam, tzn. nawet nie wiem czy ją posiadam na swoich starych kasetach. Gdybym namierzył oczywiście udostępnię, ale bardzo chętnie przyjrzę się tej wersji którą udostępniłeś.

Post's attachments

boot2xex.zip 4.12 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-25) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

604

Seban -> Zapomniałem o tym wspomnieć - Rampage nie posiada tytułu - tak zostało to nagrane na tą kasetę (jednocześnie widać, że właściciel firmy zmodyfikował też napis na planszy tytułowej gry - bo pojawia się tam jego numer telefonu).
Prześledź posty na 24 stronie - bo dodałem łącznie 13 gier, czternastą jest Twój spyvsspy3.
Tylko spyvsspy3, jet set willy i whistlers wymaga ATT2... reszta ładuje się z ATT1.
Na drugiej stronie mam jeszcze Beach Head 2, Revenge 2, Basil i The Goonies.... je także postaram się zrzucić i udostępnić... wtedy będzie już komplet dla tego zestawu!

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

605 Ostatnio edytowany przez seban (2021-09-25 20:07:33)

Piguła/Shpoon napisał/a:

Prześledź posty na 24 stronie - bo dodałem łącznie 13 gier,

No tak... znowu uproszczenie z mojej strony... mówiąc o 10 plikach miałem na myśli te dwa posty w których opublikowałeś 2x5 tytułów, te wcześniejsze sprawdzałem również. Oczywiście śmigają aż miło! :) Dzięki!

606 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-26 12:07:00)

No to dorzucaj do kolekcji beach head 2 - również przerobiony pod AST

Na uwagę zasługuje pozycja BASIL - ma ona inny loader Atari Turbo System by Unnerring Master
(po wgraniu loadera należy nacisnąć START).

Przy ostatniej pozycji, (Goonies) nowsza wersja tego loadera, która stosowne info o wciśnięciu START już posiada ;)
I tym miłym akcentem koniec dumpowania do plików CAS całego zestawu (obie strony kasety).

Kolejny będzie zestaw nr 5 tej samej firmy
Dorzuciłem też wyczyszczone okładki (dla zdumpowanego, oraz kolejnego)

Post's attachments

basil.zip 169.09 kb, liczba pobrań: 11 (od 2021-09-25) 

beach head 2.zip 126.88 kb, liczba pobrań: 10 (od 2021-09-25) 

goonies.zip 191.24 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-25) 

loader_ats_v2.zip 1.73 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-25) 

revenge 2.zip 85.64 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-25) 

zestaw2.png 1.79 mb, liczba pobrań: 2 (od 2021-09-26) 

zestaw5.png 1.74 mb, liczba pobrań: 2 (od 2021-09-26) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

607

Jeszcze raz dzięki! Wrzucasz materiał szybciej niż daję radę go sprawdzać :) Fajnie że Ci się chce archiwizować te taśmy! Tak trzymaj! :D

608 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-26 21:35:23)

troche jeszcze ich mam

Zestaw5

Post's attachments

kasety.jpg 67.9 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

miraxforce_att1.cas 46 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-26) 

miraxforce_att1.hex 138.06 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-26) 

scrols_of_abbadon_att1.cas 33.28 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-26) 

scrols_of_abbadon_att1.hex 99.95 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-26) 

spelldiver_att2.cas 44.05 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-26) 

storm_att2.cas 38.74 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-26) 

storm_att2.hex 116.36 kb, liczba pobrań: 5 (od 2021-09-26) 

Time_Sleep_att1.cas 26.5 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-26) 

Time_Sleep_att1.hex 79.56 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-26) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

609 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-26 21:36:33)

cd. zestawu 5

Post's attachments

amaroute_att2.cas 48.54 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-26) 

amaroute_att2.hex 145.72 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-26) 

scooter.cas 32.66 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-26) 

scooter.hex 98.04 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-26) 

tomahawk_att2.cas 55.39 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-26) 

tomahawk_att2.hex 166.52 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-26) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

610 Ostatnio edytowany przez seban (2021-09-26 23:24:13)

Hej!

Dzięki za następne pliki.

Widzę że udało Ci się jednak Tomahawka przekonwertować, jak to zrobiłeś? Pytam bo próbowałem pobawić się z plikiem WAV i dokonać różnych korekt sygnału, jednak to nic nie pomagało, a8cas konwertował to w sposób taki że po konwersji plik nie wczytywał się poprawnie.

Pomyślałem że skoro jednak Atari800 daje radę wczytać to bez problemu bazując na pliku WAV, to poszedłem "po najmniejszej linii oporu" i wykorzystałem kopier ATT/ATT i w ten sposób wygenerowałem wczytujący się plik WAV. Co ciekawe wczytuje go teraz każdy loader, tzn. AAT1 i ATT2 udostępniony przez Ciebie.

ps1) skoro Atari800 używając pliku WAV i loader czy program kopiujący dają radę wczytać ten plik, to znaczy że a8cas.pl ma inne podejście do konwersji lub bazuje na innych parametrach czasowych, nie miałem się czasu dokładnie temu przyjrzeć, ale wychodzi na to że program kopiujący jest jakimś rozwiązaniem w przypadku napotkania "trudniejszych" przypadków.

Nie wiem czy FUJI rozwija jeszcze swoje narzędzie, ale gdyby tak było, to może przyjrzał by się temu plikowi i mógłby dojść do jakichś wniosków pozwalających na poprawienie lub wprowadzenie jakichś zmian do kodu umożliwiających bardziej skuteczne dekodowanie?

ps2) całkiem ładna kolekcja kaset! :D

Post's attachments

tomahawk_att.7z 264.29 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-26) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

611 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-28 07:58:15)

Seban - nie mam wiedzy jak rozwiązana jest weryfikacja wczytywanych danych w systemie ATT. (o AST doczytałem w Atariki  dzięki Twojej pracy) 
Ale problem Tomahawk właśnie tego dotyczy. a8cas-util bardzo ładnie analizuje poszczególne rekordy ale dla systemu normal oraz turbo UM/AST

Oto kawałek pliku hex dla systemu ATT

92 07 20 b6 05 20 c7 05 20 dc 05 20 a6 07 60 78 a9 00 8d 0e d4 8d 00 d4 a9 03 8d 0f d2 a9 34 8d 03 d3 60 58 a9 3c 8d 03 d3 a9 ff 8d 0e d4 60 00 00 00 ; block no=3 ; length=181 ; checksum(xor)=4f UNK 

Jak widać - nie masz pewności czy suma kontrolna jest poprawna (słowo UNK)


A poniżej analogiczny kawałek dla systemu turbo UM (w przypadku plików AST narzędzie też podaje czy suma kontrolna się zgadza).

d2 29 10 d0 f8 a9 98 8d 1a d0 60 a2 30 86 18 e8 e8 86 1a a2 07 86 19 86 1b 4c 05 08 00 a9 ff 8d 01 d3 4c 38 07 00 00 4a 4f 54 48 41 00 00 41 2e 47 41 00 00 00 00 00 00 06 14 ; block no=2 ; length=351 ; checksum(xor)=00 BAD 

Tutaj narzędzie pięknie informuje, o tym czy dany rekord danych został odczytany źle/ lub poprawnie --> w załączonym przykładzie oczywiście nie.

Czyli reasumując tworząc pliki hex lub cas z systemu turbo UM/AST/normal mam 100% pewność czy dane zostały zdekodowane prawidłowo. Takiej pewności w przypadku ATT na ten moment niestety nie mam.

To co zauważyłem w ramach własnych zabaw, to fakt, że bardzo istotny jest poziom amplitudy dla systemu AST i ATT.  Zły dobór przekłada się na problemy z wczytaniem programów. Lub w przypadku narzędzia a8cas-util na błędne dekodowanie niektórych danych. Niestety nie da się namierzyć tych rekordów. Ja generuje kilka plików hex i porównuje ich zawartość .
Grę Tomahawk zgrałem jeszcze raz do pliku wav (mimo, że z poprzedniego gra mi się wczytywała). Zwiększyłem tylko poziom głośności w moim przenośnym magnetofonie. Niestety jej dobór należy przeprowadzać indywidualnie dla każdej z taśm. Jeżeli masz adapter kasetowy (minijack) to łatwo to zaobserwować nawet przy wykorzystaniu turgena - pliki wav w tym turbo generowane za jego pomocą u mnie rzadko się wczytują. Mimo zmian wartości aplitudy (od 75% - 100% w preferencjach wav). Kolejną przykrą przypadłością turbo AST/ATT jest to, że o ewentualnym błędnym odczycie dowiesz się dopiero na sam koniec... bo zostanie jasno różowy ekran. W przypadku turbo UM bardzo często po błędnym rekordzie znikają paski na ekranie... wiec już wtedy wiadomo, że odczyt się nie powiódł.
Patent z wczytaniem danych do kopiera i ponownym nagraniem, też wykorzystuje - kilka razy już mi to pomogło :)
Zresztą emulator a800  z obsługą turbo, umożliwia zapis do pliku cas lub hex.

Kopier do ATT zapewne zupełnie inaczej zapisuje dane niż to ma miejsce w oryginalnym pliku WAV - dlatego, może potem wczytuje Ci się to poprawnie pod każdym loaderem. Nie wiem jak były wykonywane kasety matki - obstawiam, że firmy, które wtedy oferowały oprogramowanie w standardzie AST/ATT miały swoje własne programy kopiujące np. z normalu do turbo, czy też z dyskietki na turbo... po złożeniu zestawu dalej był już powielany na dwu-kasetowcu dobrej klasy.

Koniec strony a... (music master 2 demo u mnie na a800 pokazuje się menu i cisza.... ale na żywym sprzęcie z pliku cas działa!!).

Post's attachments

drack_demo_att2.cas 20.1 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-27) 

drack_demo_att2.hex 60.5 kb, liczba pobrań: 5 (od 2021-09-27) 

makro_demo_att1.cas 19.52 kb, liczba pobrań: 5 (od 2021-09-27) 

makro_demo_att1.hex 58.89 kb, liczba pobrań: 5 (od 2021-09-27) 

music_master2_att1.cas 25.13 kb, liczba pobrań: 5 (od 2021-09-27) 

music_master2_att1.hex 75.45 kb, liczba pobrań: 5 (od 2021-09-27) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

612 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-28 08:35:19)

I jeszcze jedna sprawa - zabawa w przegrywanie danych kopierem ATT-ATT do drugiego pliku wav/hex/cas powoduje zmianę budowy pliku hex oraz cas (nie jest zachowana oryginalna budowa). Jako przykład załączone dane.

Dancing Feats_att1 to plik cas oraz hex wygenerowany w oparciu o plik wav zgrany  taśmy
Dance3 cas/hex to ten sam program, ale najpierw potraktowany kopierem ATT-ATT do pliku WAV, a następnie potraktowany a8cas-util. Kopier z carta VM musi generować inny format zapisu ATT (ale zgodny w trybie odczytu z loaderami, które zgrałem).

Dodałem zip'a ze wszystkimi pozycjami ze strony B, zestawu 5. Tym samym druga cała taśma została zrzucona do plików *.cas

Post's attachments

dance3.cas 8.54 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-27) 

dance3.hex 25.73 kb, liczba pobrań: 5 (od 2021-09-27) 

Dancing_Feats_att1.cas 8.61 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-27) 

Dancing_Feats_att1.hex 25.92 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-27) 

strona b.zip 527.54 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-28) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

613 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-28 09:02:23)

Został mi już tylko jeden zestaw tego samego producenta z oprogramowaniem dla systemu Turbo AST/ATT (numer 4), ponieważ pierwsza strona zawiera soft ogólnie dostępny w serwisach sieciowych... chyba nie ma sensu, aby przerabiać i udostępniać go jako pliki CAS (każda osoba zainteresowana będzie w stanie owe pozycje wygenerować za pomocą narzędzia turgen. Smaczki znajdują się natomiast na stronie B - bo jest tam kilka pozycji z doczytywanymi elementami i tylko na nich teraz się już skupie i obiecuję już więcej nie spamować tego wątku Sebana ;)

Post's attachments

zestaw4.png 510.1 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

614

Dzięki! i jeszcze raz dzięki! :) Jeżeli pozwolisz to ja potem umieszczę te wszystkie Twoje pliki które tak pieczołowicie dodajesz do wątku w jednym katalogu na pigwie, oczywiście w odpowiednim katalogu mówiącym że to Ty jesteś autorem tej ciężko wykonanej pracy (zgrania, konwersji i weryfikacji).

615 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-28 18:41:11)

Seban śmiało, możesz je dołączyć.. w atariki nie ma jeszcze żadnej wzmianki o ATT.... ale widzę, jak ciężko pracujesz i systematycznie dorzucasz nowe cenne informacje!!! Wiec to zapewne kwestia czasu hihi. 
Na ten moment walczę z tym zestawem 4... pierwsza pozycja Burg Zarka już trochę namieszała. Jest to gra z loaderem turbo dołączonym przed nią.. zgłasza się tak samo jak loader ast v1 firmy UM. Próba konwersji sprawdzoną metodą (a8cas-util -t ast) pięknie generuje plik xex (teoretycznie każdy rekord zawiera poprawną sumę kontrolą) ale próba wczytania kończy się śmieciami już po sygnale pilotującym i nazwie programu... widać przekłamania w znakach.

Zastosowanie przełącznika -t um zgłasza błędne sumy dla rekordu 9,12,15... ale po takim potraktowaniu wav'a tytuł pokazuje się poprawnie i pierwsza część (z informacją, że wersja została zrobiona przez UM wczytuje się prawidłowo). Czyli te 2 loadery z nazwą Atari System Turbo by UM to musi być jakiś wariant UM... pobawię się jeszcze z różnym poziomem wzmocnienia i może uda mi się poprawnie zdekodować te 3 błędne rekordy.... i sklecić wszystko w całość.... Sam loader z tej kasety też mam zgrany.... przerzucę go na dyskietkę  i porównam z wersją v1 wcześniejszego zestawu.

No i jest sukces - potwierdza się, to co pisałem wcześniej niestety należy dobierać poziom wzmocnienia do rodzaju nagrania (inny dla AST, inny dla ATT a jeszcze inny dla UM) - mimo, że na oryginalnym sprzęcie i magnetofonie nagrania się wczytują to po zgraniu materiału do pliku wav już tak różowo nie jest. Dorzucam zrzut ekranu z terminala obrazujący efekt działania programu a8cas-util dla dwóch plików wav oba zawierają ten sam program, ale zostały wykonane przy różnym poziomie wzmocnienia. W audacity dla każdego z nich poziom nagrania jest do oporu, a mimo to skrypt w perlu dopiero wariant silniejszy poprawnie potrafi zdekodować i zapisać.

W załączniku pierwsza pozycja Burg Zarka - z informacji w sieci wiem, że gra nie została nigdy dokończona, nie wiem ile poziomów zawiera ten egzemplarz.... dorzucam dwa warianty samą grę oraz tradycyjnie wraz z loaderem w normalu. Miłego grania! W loaderze należy nacisnąć START, podobnie na planszy z nazwą firmy UM.

Post's attachments

burg_zarka.png 69.63 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Burg_Zarka_um.cas 65.59 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-28) 

Burg_Zarka_um.hex 197.11 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-28) 

Loader_plus_Burg_Zarka.cas 66.29 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-28) 

Loader_plus_Burg_Zarka.hex 199.32 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-28) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

616

Hej!

No właśnie powoli uzupełniam Atariki i na pewno na ATT przyjdzie pora. Dzięki materiałom które publikujesz, wiem trochę więcej. Zastanawia mnie jednak kto pierwotnie był autorem rozwiązania ATT, bo to chyba jakiś klon/fork AST, przynajmniej format impulsów/danych jest bardzo podobny. Pecuś kiedyś pisał że to mocno giełdowe rozwiązanie, tzn. ktoś sklonował AST i sprzedawał to pod nazwą ATT, ale czy to jest ten sam przypadek? Tzn. czy to ATT i nagrania które posiadasz można zaliczyć do tej samej kategorii? W jednym z loaderów do ATT widziałem datę 1988 a wiec dość wcześnie. Czy ktoś się może podpisał jako autor rozwiązania ATT?

Czy dobrze rozumiem że UM turbo powstało później? tzn. jeżeli dobrze układam wszystko w czasie to było tak: AST --> ATT --> UM

Jeżeli chodzi o pliki które tutaj wrzuciłeś, to oczywiście skoro nie masz nic przeciwko, to niebawem umieszczę to wszystko na pigwie i umieszczę linka do całości.

Jeżeli chodzi o Twoją walkę z konwersją, to będę musiał się też przyjrzeć loaderowi do ATT dokładniej, tzn. w jakiż on sposób mierzy czas impulsów, czy jest coś nietypowego w jego kodzie czy wręcz przeciwnie. Może to pozwoli wyciągnąć jakieś wnioski co do parametrów i metod konwersji .

617 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-28 22:28:07)

Firma Empex, której kasety aktualnie zgrywam, sprzedawała kilkadziesiąt zestawów AST/ATT/UM oraz zestawy w Normalu w Łodzi i okolicach (ja te, które teraz zgrywam kupowałem w domu handlowym w Pabianicach).

Miałem ich oczywiście więcej w swojej kolekcji, ale niestety część z nich zgrałem w latach 90 na dyskietki a taśmy skasowałem. Zostały mi tylko te, z którymi w młodości nie mogłem się uporać, aby je zgrać bo format ich zapisu był nietypowy.  Dysponowałem wtedy tylko oprogramowaniem na cartridge'u NEWCART oraz oprogramowaniem do Ram-Carta.

Twoje przypuszczenia co do kolejności pojawiania się wariantów są raczej prawidłowe. UM jak standard jest z nich wszystkich najmłodszy i chyba najbardziej dopracowany.

Dorzucam kolejny dump (pozycja 3) ze strony B. Phantom Tak jak Burg Zarka - podobnie i w tym przypadku wariant gry z doczytywaniem poziomów, mimo że jest ona w formacie UM i można ją wczytać zwykłym loaderem UM to przegrać już tak łatwo się nie da. Nie jest to standardowy format UM.  Nie próbowałem jeszcze kopierem Other z carta VM (jest on fajny bo pozwala kopiować blokami mieści maksymalnie 20 (po nagraniu można bufor opróżnić i kopiować kolejne... czyli powinien dać radę acha jeżeli pokazuje sumę kontrolną jako 0 to znaczy, że dany blok został wczytany poprawnie).
Na ten moment dump'a gry Eidolon nie udało mi się zrobić - a8cas-util pokazuje mi 3 błędne bloki, z taśmy gra mi się wczytuję, ale obawiam się, że jakaś lokacja może i tak być uszkodzona...

Post's attachments

Phantom_um.cas 40.21 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-28) 

Phantom_um.hex 120.91 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-09-28) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

618 Ostatnio edytowany przez seban (2021-09-28 22:18:35)

Dobry Wieczór!

Na chwilę zmienię temat... dłubię coś powoli w kolejnych magnetofonach, ale na razie nie ma nic ciekawego lub nietypowego. Na warsztat trafił magnet z Turbo 2000F do którego był dołączony cart. Typowy cart z tamtych czasów zawierający 4KB pamięci EPROM (2732). Cartridge opiszę niejako "z obowiązku", bo to klon carta Wojciecha Zabołotnego dla Turbo 2T12, który był opisany w tym wątku, a konkretnie w tym poście: Turbo 2000 Copy.

Cart w środku zawiera płytkę przeznaczoną dla standardowego 2KB (EPROM 2716) carta dla Turbo KSO 2000, ale przystosowano ją za pomocą paru cięć ścieżek i dwóch mostków z drutu do obsługi EPROM 4KB (2732).

Góra płytki wygląda tak:
http://seban.pigwa.net/uicr0bee/carts/KSO2000_4K/photo/kso2000_4k_pcb_top.jpg

a spód płytki następująco:
http://seban.pigwa.net/uicr0bee/carts/KSO2000_4K/photo/kso2000_4k_pcb_bot.jpg

Schemat? Typowa konstrukcja z tamtych lat, lecz tym razem nie mamy ręcznego przełącznika do wyłączania cartridge tak jak w przypadku chociażby carta Turbo 2001. W tym wypadku zastosowano dwu-tranzystorowy układ RC powodujący automatyczne odłączenie cartridge po określonym czasie od włączenia komputera. W tym czasie zawartość pamięci EPROM zostaje skopiowana do RAM komputera i procedura oczekuje na wyłączenie się cartridge wyświetlając napis "PROSZE CZEKAC".

http://seban.pigwa.net/uicr0bee/carts/KSO2000_4K/sch/KSO2000_4k.png
^^^ Po otwarciu obrazka w nowej zakładce będzie on zaprezentowany w wyższej rozdzielczości. Jak zwykle do pobrania również wersja wektorowa (PDF): KSO Turbo  2000 4KB Cartrige

Co zawiera cartridge? Dokładnie to samo co ten prezentowany w poście o "Turbo 2000 COPY", do którego linkowałem powyżej:

http://seban.pigwa.net/uicr0bee/carts/KSO2000_4K/scr/KSO2000_4K_scrA.png http://seban.pigwa.net/uicr0bee/carts/KSO2000_4K/scr/KSO2000_4K_scrB.png

Jak widać na powyższych zrzutach ekranowych, autor klona podmienił napisy i usunął informację o pierwotnym autorze tego oprogramowania (Wojciech Zabołotny). Również data została zmieniona z 1988 na 1990.

Chyba nie pozostało nic więcej do napisania w tym temacie bo tego typu cart był już kilkakrotnie opisywany w tym wątku, zatem dla zainteresowanych link do zawartości pamięci EPROM tego carta: KSO2000COPY.

I dla porządku jeszcze hash SHA256 zawartości pliku:

SHA256: 42c2d1bdecedd6adff5446667a3776bd11050d9367d80cde28e48f8959104e57  KSO2000COPY.BIN

ps1) oczywiście cart "nie pasuje" do magnetofonu z Turbo 2000F, a jedynie do magnetofonu wyposażonego w interface KSO Turbo 2000 (sterowanie przez drugi port Joysticka).

619 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-29 15:32:21)

Seban to jeszcze taka ciekawostka - nagranie jest uszkodzone (niestety raczej tego nie zgram poprawnie) - z takim loaderem AST spotykam się pierwszy raz (wgraj do emulatora najpierw loader_b.wav (staruje automatycznie wczytywanie w turbo)  a potem podepnij plik ace2.wav

http://marcinprusisz.pl/!kosz/aceofaces.zip

Dorzucam jeszcze loader AST dla XC12

Post's attachments

astloader.cas 1.13 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-29) 

astloader.hex 3.56 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-29) 

ghostchaser_AST.cas 45.59 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-29) 

ghostchaser_AST.hex 136.84 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-09-29) 

loader_ast_plus_ghostchaser.cas 46.72 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-29) 

loader_ast_plus_ghostchaser.hex 140.39 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-29) 

loader_ast_plus_robbo.cas 42.1 kb, liczba pobrań: 8 (od 2021-09-29) 

loader_ast_plus_robbo.hex 126.53 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-29) 

Robbo_AST.cas 40.97 kb, liczba pobrań: 10 (od 2021-09-29) 

Robbo_AST.hex 122.98 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-09-29) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

620

Piguła/Shpoon napisał/a:
baktraaa napisał/a:

W międzyczasie wszyscy możecie cieszyć się GENCAS. Jest to potężny zamiennik XEX2CAS, który jest dostarczany ze świeżo wydanym TURGENEM 8.8.6.


Extra.
To co zauważyłem w przypadku turbo UM. Turgen generuje podaną nazwę gry/programu wewnątrz ramki ASCII, o ile dla loadera UM to nie problem, bo tam wszystko wyświetla się poprawnie, o tyle dla programów kopiujących UM-UM jest to nieczytelne. Może warto dodać opcję wyboru z ramką i bez ramki ?!

Nie jest łatwo dokonać zmiany. Pierwsze 255 bajtów nagłówka UM to w zasadzie baner, który jest w pełni wyświetlany przez program ładujący. Program ładujący sprawdza obecność określonych liter w określonych pozycjach banera. Więc jeśli przeniosę tekst, program ładujący UM wyświetli go niepoprawnie.

Taki baner był ciekawym wyborem projektowym.

Oczywiście informacje, które mam na UM, są nadal w najlepszym razie pobieżne. Możliwe więc, że istniało wiele wersji programu ładującego UM z różnymi banerami. Potrzebne będą dalsze badania.

621

baktraaa napisał/a:

Taki baner był ciekawym wyborem projektowym.

Baner jest ok - tylko nazwę programu Turgen generuje w ramce która wraz z nazwą programu zajmuje 3 wiersze. Oryginalne kopiery UM-UM stosowały 1 wiersz .. dlatego newcopy pokazuje tylko linie prostą (1 wiersz).

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

622

Piguła/Shpoon napisał/a:
baktraaa napisał/a:

Taki baner był ciekawym wyborem projektowym.

Baner jest ok - tylko nazwę programu Turgen generuje w ramce która wraz z nazwą programu zajmuje 3 wiersze. Oryginalne kopiery UM-UM stosowały 1 wiersz .. dlatego newcopy pokazuje tylko linie prostą (1 wiersz).


W tamtym czasie używałem tylko dostępnej próbki UM, która była dostępna.
Możliwe, że rama była tam tylko do celów dekoracyjnych i błędnie zinterpretowałam ją jako część banera.

Odkoduję nagłówek wygenerowany przez kopiarkę i zobaczę, jak mogę zaktualizować PLASTPlugin, aby stworzyć lepszy nagłówek.

623 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-09-30 22:44:49)

Seban - no to jeszcze jedna pozycja z zestawu 4

Wariant gry Eidolon stworzony przez Unerring Master (podobnie jak plik xex na AOL wymaga 128KB) Ale ma inną budowę - fajnie widać jak poszczególne bloki wskakują do pamięci Atari ;)

http://marcinprusisz.pl/!kosz/eidolon.zip

W środku plik wav oraz loader w formie CAS. U mnie za pomocą Atari800 tytuł się wczytuje, niestety a8cas-util przy próbie konwersji do pliku hex (format turbo UM) wykazuje 3 błędy dla rekordu 3,4 i 41.
CAS z takiego pliku hex już się nie wczytuje.
Wrzucam, bo może ktoś bardziej oblatany zbuduje z tego wersję CAS.

baktraaa - banner UM z oryginalnego loadera UM:

http://marcinprusisz.pl/!kosz/um.png

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

624 Ostatnio edytowany przez baktraaa (2021-10-05 13:00:48)

Zmieniłem kod pulgina, aby używał oryginalnego banera. Działa dobrze zarówno z ładowarką, jak i kopiarką. Kod znajduje się w gałęzi tematycznej tutaj: https://sourceforge.net/p/turgen/turgen-code/
W przyszłości kod zostanie włączony do głównej gałęzi i wydany wraz z kolejną wersją Turgena. Możesz pobrać zaktualizowany plik turgen.jar z repozytorium już dziś, jeśli chcesz go wypróbować.

625

Hej!

@piguła... żeby nie było że się nic nie dzieje to chciałem na szybko napisać że przyglądałem się "Ace of Aces", nie wiem co prawda co to jest za format "FMS" dla AST, ale jest straszliwie nieefektywny :) Wygląda na to że każdy segment danych ładowanych w różne adresy jest zapisywany jako oddzielny blok AST, strasznie to wydłuża ładowanie, w dodatku loader w przypadku każdego  z tych bloków musi oczywiście robić "beep". Masakra... pobawiłem się nagraniem aby udało mi się go jakoś wczytać i z przerażeniem stwierdzam że ów loader albo nie sprawdza sum kontrolnych wcale, ale robi to taką metodą że "toleruje" przekłamania danych. Jeżeli taki efekt jest zamierzeniem celowym (aby np. nie było reklamacji "że się nie wczytuje") to jest to (a raczej był to) rozbój w biały dzień, udało mi się to nagranie wczytać pomimo znacznych uszkodzeń i zaników sygnału (pogięta/zmiętolona taśma) ale dane oczywiście były przekłamane i gra z każdym wczytanym blokiem prezentowała coraz więcej śmieci aż do chwili kiedy się wysypała gdy rozpoczął się lot:

http://seban.pigwa.net/aa/AST_ace_of_aces.jpg

Jeżeli chodzi o "The Eidolon" to zauważyłem że gdy przy konwersji wybierzesz format AST to suma kontrola wszystkich bloków się co prawda zgadza i ich ilość jest niby taka sama, niemniej jednak gra się nie wczytuje poprawnie i także struktura bloków jest inna (te bloki nr 3,4 w których w przypadku opcji "-t um" a8cas-util sobie nie radzi, to w przypadku dekodowanie z opcją "-t AST" trzeci blok jest interpretowany inaczej i jest jo wiele dłuższy.

Wszystko wskazuje na to że FUJI chyba już nie rozwija swojego narzędzia, jednak ten materiał mógłby być dobrym przykładem do analizy.

Katalogu na pigwie z Twoimi plikami nie zrobiłem jeszcze, bo zacząłem się przyglądać loaderom do ATT. Doba jest stanowczo za krótka :( niestety spać też kiedyś trzeba, mam nadzieję że wszystko to jakoś szybko ogarnę.

I oczywiście dziękuję za dzielenie się kolejnymi plikami.