501

Tu chyba wychodzi na to że  spotkaliście się z innym leaderem który nazywał się L3, w przypadku TS by Baktra, przy wyborze generowania pliku w z użyciem "L3", zaraz za owym loaderem pojawia się zupełnie inny format pliku. Nie ma już bloków po 3kB, ale każdy segment danych z pliku w formacie Atari-DOS jest zapisywany jako jeden blok, poprzedzony krótkim nagłówkiem zawierającym informacje gdzie dany blok ładować.

takron27 napisał/a:

zazwyczaj starałem się unikać wgrywania takich gier przed którymi musiałem skądeś najpierw wczytać jakiś L1 L2 itp.. za bardzo mnie to wkurzało :P

Ja w takich wypadkach początkowo nagrywałem sobie L1 lub L2 po prostu przed grą, potem miałem "krótką" kasetę na której był nagrany wiele razy L1 na stronie A i L2 na stronie B. W ten sposób unikałem marnowania miejsca na loader przed każda grą która tego wymagała. a gdy nauczyłem się trochę więcej programować, to modyfikowałem sobie gry w taki sposób aby nie wymagały żadnych dodatkowych loaderów. A gdy stałem się posiadaczem ext. RAM, to napisałem sobie loader który używając dodatkowej pamięci ładował właściwie wszystkie pliki. Przerobiłem tez chyba L1 i L2 tak że umieściłem je w bankach dodatkowej pamięci aby można było ładować pliki ma które w żaden sposób nie pozostawiały wolnego miejsca w pamięci na 3kb bufor danych który był niezbędny przy odczycie rekordu danych w Turbo 2000.

502

Panowie, bawcie się dobrze z TS w wersji 8.8.4 i Speedy2700. L3 pozostaje na razie, dopóki jego los nie zostanie przesądzony.

503

Wielkie DZIĘKI! Bardzo mnie cieszy że Twój soft cały czas jest aktywnie rozwijany! Kawał porządniej roboty! :D

504

Prace trwają również dzięki wszystkim, którzy znajdują zapomniane informacje na temat systemów turbo.
I proszę zgłaszać błędy, jeśli je znajdziecie.

505 Ostatnio edytowany przez takron27 (2021-08-12 14:10:29)

nie wiem czy błąd, z 'mojego punktu użytkownika' "chyba" tak..
(zawsze używałem 'natural format', dla klasycznego wyniku kso-t2000 i to działa zawsze baz problemów).
Znalazł-wszy godzinkę czasu, spróbowałem nowego turgena 8.8.4 z 'pluginem 2700'. z racji że moje domyślne turbo, to kso-t2000: wybieram plugin kso-t2700, plik wejściowy ot taki riverraid.xex, jako 'typ konwersji' wybieram 'binary to speedy2700', tworzę plik .wav.
No i teraz mam problem taki, że: magnetofon znajduje nagłówek, wczytuje z tego co rozumiem jednoblokowy loader dla formatu 2700, i -no właśnie, nic. Magnet się nie zatrzymuje (na chwilę, jak na loaderze *ajka), nie ma kolorowych pasów, tylko niekiedy czarne, program się nie wczytuje. próbowałem z resztą na innej grze i też taki sam efekt.
A że mam kasety z nagraniami w speedy2700 *ajek, to wiem, że po wczytaniu loadera magnet się zatrzymuje, jest informacja o loaderze, speedy ajek warszawa itp., i za parę sekund rozpoczyna się wczytywanie.
A tu na tym pluginie, baktraa, nic takiego nie ma. OK ja rozumiem że może pominąłeś zatrzymanie silnika i wyświetlanie info o loaderze (i DOBRZE, bo to tylko taśmę nagniata), aale wczytywanie w speedy2700 mi nie działa. na KSO-t2000. cartridge oryginalny, oprogramowanie WZab2k12.
Wiesz co? tak na próbę, na taśmie z 'oryginalnym spedy*ajek', w chwili kiedy jest przerwa na wyświetlenie informacji o loaderze po jego załadowaniu z pierwszego bloku, odłączyłem kabelek 2go portu joysticka i zaczekałem aż zacznie wczytywać. efekt? jak w Twoim loaderze, czyli program się nie wczytuje, nie ma kolorowych pasów tylko sporadyczne czarne. (ooomg, nie mam dziś możliwości nagrania filmiku żeby pokazać jak to widać).

Mój pomysł? - ten loader jednoblokowy dla systemu speedy2700 który zrobiłeś, wczytuje się w kso i być może nawet uruchamia, ale tak jakby ten loader Twój, nie umiał wczytywać poprzez kabelek 2portu joysticka, czyli w kso-t2000 :-/

Post's attachments

RRaid_speedy2700.7z 35.26 kb, liczba pobrań: 6 (od 2021-08-12) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

506

Więc jeśli dobrze rozumiem...

1. Oryginalna ładowarka Speedy2700 działa
2. Moja wersja programu ładującego Speedy2700 nie działa
3. Masz KSO Turbo 2000 używając wejścia z portu joysticka

Wydawałoby się, że automatyczne wykrywanie wejścia sygnału z jakiegoś powodu nie działa (to było coś, czego nie zmieniłem w loaderze i zachowałem bez zmian).

Czy mogę spróbować wypróbować Omicron Turbo z tym samym magnetofonem? Użyj tego samego .xex, wybierz dowolny typ konwersji.

507

Baktraaa, a czy możliwe byłoby dorobienie takiego feature by przed ładowaniem konkretnego pliku (np gry w T2000 ) dało by się załadować loader do tego turbo  w normal?
czyli:
zadajemy dwa pliki:
1. Loader do turbo (w normal)
2. właściwy plik (w turbo)

Chodzi o to, że nie zawsze wiesz pod jakim turbo plik będzie się uruchamiał i nie zawsze masz do tego turbo loader np na cartridge....

BTW, Twój Turgen to super sprawa - pełen podziw!

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

508

bardzo dobrze baktraa zrozumiałeś :)
zaa ..chwilę sprawdzę omicrona, ale nim się bawiłem jak go udostępniłeś publicznie. na 99 mi działał, ale sprawdzę raz jeszcze, moment..

pancio, -czyli masz na myśli tak jak to jest zrobione właśnie w omicronie?  taki myk chyba nie przy każdym turbo by się dało zrobić; tak myślę; do blizzarda np. masz od kija microloaderów, binaryloaderów, i to w różnych wersjach, bo jakaś gra gryzie się jakimś loaderem a z innym nie. w czeskich t2000 też jest chyba kilka loaderów.
wiesz co, ja też nie mam oryginalnych cartridge'ów do różnych turbo. jadę z sica i/lub z ultimate'a. mam na karcie różne dumpy różnych cartów różnych turbo, i jakoś to działa..

509

Masz rację, to taka moja fanaberia... dlatego, że zasadniczo można przecież 'zapiąć' loader jako pierwszy do kolejki :-)

Nie było tematu.

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

510 Ostatnio edytowany przez takron27 (2021-08-13 08:10:51)

baktraaa,
spieszę potwierdzić, że Omicron działa na 100%z kso.
na ~3000bps, czyli tyle co prędkość w kso, działa zawsze, bez zarzutu;
(czasem też wczyta na 4000bps, czasem się wywala)

511

takron27 napisał/a:

baktraaa,
spieszę potwierdzić, że Omicron działa na 100%z kso.
na ~3000bps, czyli tyle co prędkość w kso, działa zawsze, bez zarzutu;
(czasem też wczyta na 4000bps, czasem się wywala)

Będę musiał zbadać, co może być nie tak.
Co się stanie, jeśli mój Speedy2700 zostanie przekonwertowany na plik startowy kasety? Czy to też zawodzi?

512

pancio.net napisał/a:

Baktraaa, a czy możliwe byłoby dorobienie takiego feature by przed ładowaniem konkretnego pliku (np gry w T2000 ) dało by się załadować loader do tego turbo  w normal?
czyli:
zadajemy dwa pliki:
1. Loader do turbo (w normal)
2. właściwy plik (w turbo)

Chodzi o to, że nie zawsze wiesz pod jakim turbo plik będzie się uruchamiał i nie zawsze masz do tego turbo loader np na cartridge....

BTW, Twój Turgen to super sprawa - pełen podziw!

Większość pluginow ma już tę możliwość jako opcję. Czy jest jakiś konkretny przypadek, w którym go brakuje?

513

Faktycznie... nie zwróciłem uwagi, że możliwość doklejenia na początku loadera znajduje się w Preferences dla poszczególnych systemów. Super sprawa! Ja miałem problem z uruchomieniem softu w czeskim T2000 bo nie posiadałem żadnego carta. Zasadniczo żaden konkretny inny loader nie jest mi potrzebny :-)

Dziękuję za naprowadzenie.

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

514 Ostatnio edytowany przez takron27 (2021-08-13 09:33:30)

ahaaa, to taka opcja?:
tools > preferences > (wybierasz plugin) > zaznaczasz 'Convert binary loaders to tape boot files'
?
zaraz przetestuję. Wygenerował się 'wave z loaderem speedy2700 w normalu, za nim sygnał w turbo.
---
pancio: w tym dumpie, pod klaw.ESC , masz jakieś 'czeskie' loadery turbo. sprawdź czy działają. (ja nie mogę bo nie mam magnetu z kompatybilną modyfikacją sprzętową :-P )

Post's attachments

universal_turbo.xex 16.35 kb, liczba pobrań: 9 (od 2021-08-13) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

515

baktraaa napisał/a:

Co się stanie, jeśli mój Speedy2700 zostanie przekonwertowany na plik startowy kasety? Czy to też zawodzi?

no niestety, efekt taki sam jak przy użyciu ładowania za pomocą cartridge'a do kso-t2000.

516

Szkoda. Wygląda na to, że będę musiał zabrać swój magnetofon z rozszerzeniem KSO Turbo 2000, który kupiłem w Polsce i nigdy wcześniej nie testowałem.
Spróbuję najpierw uzyskać wgląd w emulator Altirra, aby zobaczyć stan układów PIA i POKEY.

517

Sprawdzę na moim XC12 z KSO 2000, dam znać za parę dni. Zaraz po tym jak zrobiłeś wsparcie dla Speedy2700, sprawdzałem na emulatorze:

http://www.arus.net.pl/FUJI/a8cas-util/ … lator.html

i to działało bez problemu (zarówno w trybie KSO jak i Turbo /manual switch/) i to działa bez problemu.

518 Ostatnio edytowany przez baktraaa (2021-08-14 06:50:25)

Hmmm:
Jedyną różnicą jest aktywny MOTOR CTRL i COMMAND (logiczne 0). Są one potrzebne w wariancie SIO.

Jeśli dobrze rozumiem, KSO Turbo 2000 ma swój dodatkowy "MOTOR CTRL" na pinie 7 portu joysticka, uważam również, że jest "aktywny", gdy jest logiczne 0. Według Altirry, logiczne zero rzeczywiście tam jest.

Poczekajmy na test Sebana. Dziękuję.

KSO Turbo 2000 loader
Port A control:   3c (IOR, motor line: high / off, proceed line: -edge)
Port A direction: 60
Port A output:    00
Port A edge:      none
Port B control:   3c (IOR, command line: high / off, interrupt line: -edge)
Port B direction: ff
Port B output:    ff
Port B edge:      none

Baktra's Speedy2700 loader
Port A control:   34 (IOR, motor line: low / on, proceed line: -edge)
Port A direction: 60
Port A output:    00
Port A edge:      pending
Port B control:   34 (IOR, command line: low / on, interrupt line: -edge)
Port B direction: ff
Port B output:    ff
Port B edge:      none

Original Speedy2700 loader
Port A control:   34 (IOR, motor line: low / on, proceed line: -edge)
Port A direction: 60
Port A output:    00
Port A edge:      pending
Port B control:   34 (IOR, command line: low / on, interrupt line: -edge)
Port B direction: ff
Port B output:    ff
Port B edge:      none

519

Seban/panowie sprawdźcie jesli możecie na sprzęcie. Ja (niestety) zacząłem 2tyg urlop, a magnetofon mam w pracy. Sprawdzałem wczoraj na dwóch atarkach, na magnetofonie co prawda jednym ca12, ale na szybko zmieniłem moduł kso-turbo na inny egzemplarz. Nie mam pomysłu co może być u mnie w sprzęcie nie-tak, że ten loader baktry nie wczytuje.(jak co, to podpowiedzcie co sprawdzić / zmienić).

520

Na tym filmiku (sprzed pół roky) mam uchwycone, na jakich kasetach/zestawach mam nagrania z loaderem *ajek/speedy2700. Prosze nie sugerowac sie, ze wczytywany jest najpierw loader w normalu. To nagranie z pracy magnetofonu xca12 z innym systemem turbo na etapie przeróbki na kso (dlatego jest juz kabelek do 2portu joysticka, choć nieodłączny). Ja tu chciałem pokazać jaki loader *ajek działa bez problemu z kso-t2000 (a moze jest jakiś inny na którym wzorował się baktraa pisząc swój loader).
https://drive.google.com/file/d/19gdFFw … LuVhb/view
Interesujący fragment jest od 1:15 gdzie jest wczytywany 1blokowy loader *ajka w systemie kso.

521 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2021-08-29 14:42:31)

Ja mam kilka gier na taśmach turbo, które się dogrywają w miarę postępu (np. Eidolon, Phantom, Ace Of Aces, Gaunlet, Revenge II, Basil, The Goonies). Przed każdą z tych pozycji jest nagrany w normalu loader AST (ale nie jest on taki sam jak te na cartridgach, bo one nie łapią nagłówka).
Sam loader w załączniku (daje się go wczytać pod Qmegiem, pod Dosem nie ruszy.

ps. postaram się zgrać jakieś  3 przykładowe gry do pliku wav i wystawić w sieci.
ps2. Dorzucam jeszcze wersję UM Turbo Operation System 1.0 - nie znalazłem tego nigdzie w sieci...

Post's attachments

LOADAST.xex 512 b, liczba pobrań: 9 (od 2021-08-15) 

TOSLOAD.XEX 2.1 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-08-29) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

522

Hej!

Długo mnie nie było, ale cóż... życie. Wracam do tematu detekcji typu turbo w przypadku loader-a speedy 2700 wersji którą zaprezentował baktraaa, wszystko stało się jasne... w sumie to nie wiem czemu tego wcześniej nie zauważyłem ;-/ Aby dokładnie wyjaśnić o co chodzi muszę zaprezentować zachowanie realnego hardware i opisać to co będzie widać. Wybaczcie marną jakość filmu, ale kręciłem to "z ręki" próbując drugą ręką pisać na klawiaturze i ogarniać jednocześnie sprzęt, wyszło jak wyszło... ale jakbym się z tym "pieścił" to zajęło by mi to kolejne tygodnie :P także wybaczcie, jest jak jest...

https://www.youtube.com/watch?v=Yh4L62yiKVE

Co właściwie widać na filmie? Do Atari podłączony jest magnetofon XCA12 z K.S.O. Turbo 2000 oraz z Turbo 2000F (ale przełącznik od Turbo 2000F jest w stanie "normal"). Zatem loader Speedy 2700 powinien poprawnie wykrywać K.S.O. 2000.

Wykrywanie jest dokonywane przez monitorowanie stanu bitu #7 w porta A, a więc wtyczka od interface turbo jest podpięta zgodnie ze sztuką pod drugi port JOY-a. Na filmie klepię kawałek kodu który ma na celu odczytanie PORTA, przesunięcie jego bitów tak aby zmiany w górnej połowie bitów PORTA było odwzorowane jako zmiany kolorów ramki.

Należy dodać że domyślnym stanem wszystkich bitów PORTA w chwili gdy nic do portów nie jest podłączone (lub gdy joystick nie jest wychylony w żadnym kierunku) jest stan "1". Natomiast po podpięciu kabla od interface do portu joysticka #2, jak pisałem przed chwilą bit #7 reprezentuje aktualny stan na wyjściu dyskryminatora danych tegoż interface, co znaczy tylko tyle że to co interface analizując sygnał na jego wejściu (z taśmy) decyduje czy to co obserwuje na wejściu będzie "1" lub "0" logicznym? A co się dzieje kiedy nie ma żadnego użytecznego sygnału na wejściu interface?

To właśnie pokazuje początek filmu... jak się okazuje w większości czasu na wyjściu interface będzie panowało logiczne "0", i ten fakt wykorzystuje *AJEK aby zdecydować czy ma do czynienia z interface K.S.O. Turbo 2000... tzn. dokonuje odczytu PORTA a i sprawdza czy tam znajduje się "0", jeżeli tak to zakłada że interface K.S.O. musi być podłączony (bo przecież w normalnych warunkach powinno tam być zawsze "1").

Ale jak pokazuje filmik, taka metoda detekcji jest tylko pozornie dobra, bo zdarzyło mi się że loader Speedy 2700 trafił akurat na "1" i przełączył się na Turbo 2000F (które miałem wyłączone) zatem z odczytu nagrania wyszło "wielkie nic" :) Przez większość czasu to działa (jak ktoś chce można liczyć prawdopodobieństwo)... Ale jak widać na filmie nawet interface z wyłączonym silnikiem potrafi wystawiać "1" logiczne mimo braku obecności sygnału z kasety na wejściu.

Od 0:30 - 0:42 widać właśnie ten stan, potem na filmie uruchamiam silnik magnetofonu ($D302=$34) i pokazuje zachowanie gdy silnik pracuje (kasety w kieszeni brak, ale na początku PLAY jest wyłączony [0:56], a potem zostaje wciśnięty [1:02]).

Jak więc widać metoda detekcji u *AJKA jest również niezbyt pewna i daje błędne rezultaty. *AJEK włącza niby od razu silnik, ale na szczęście detekcji dokonuje bardzo szybko po tym fakcie i silnik nie zdąży ruszyć i cały magnetofon przez chwile znajduje się jeszcze w stanie nazwijmy to "IDLE", to zwiększa prawdopodobieństwo że u *AJKA są szanse aby loader poprawnie pracował z K.S.O. 2000.

Pytanie czemu to nie działa w loaderze od Baktraaa? Nie wiem jak na to wcześniej patrzyłem, ale jest to tak oczywiste że sam się dziwię że tego wcześniej nie dojrzałem. Sądzę że Baktraaa disassemblował kod loader już po tym gdy ten dokonał detekcji systemu turbo (nie wykrył KSO) i w kod loadera procedura detekcji wpisała wartości które odpowiadają pracy loadera z Turbo 2000F/AST, etc.

Domyślnym stanem (startowym) loadera jest stan w którym ma on wpisane w procedury odczytu wartości odpowiadające odczytowi danych z K.S.O. 2000. Potem następuje detekcja i ew. korekta loadera tak aby czytał z Turbo 2000F, w przypadku disassemblacji kodu po detekcji efekt będzie taki że loader już nigdy nie będzie miał możliwości przełączenia się na K.S.O. 2000, bo śladu po tych instrukcjach odczytujących z PORTA bit #7 już nie ma. Pojawić się nie mogą, bo procedura detekcji tylko przełącza na Turbo 2000F, więc przełączanie z Turbo 2000F na Turbo 2000F niewiele zmienia ;-)

procedury odczytu przed detekcją w oryginale wyglądają tak:

http://seban.pigwa.net/aa/ajek_dis_b.jpg

http://seban.pigwa.net/aa/ajek_dis_a.jpg

W tych procedurach powyżej widać sekwencje:

LDA #$80
BIT $D300

tymczasem u Ciebie baktraaa jest na starcie:

LDA #$10
BIT SKSTAT ; $D20F

zatem procedura detekcji przełączenia znajdująca się od linii 296, czyli:

            lda PORTA                     ;Check signal at joystick port
            bpl L085E                     ;If no signal, then skip
            
            lda #$0F                      ;Modify the decoding routine so
            sta L0708                     ;it reads from the joystick port
            sta L0715
            sta L072E
            sta L0739
            lda #$D2
            sta L0709
            sta L0716
            sta L072F
            sta L073A
            lda #$10
            sta L0706
            sta L072C

nie ma prawa działać.

Można to poprawić w procedurach odczytu na odwołania do KSO, albo zmienić procedurę detekcji tak aby wykonywała się zawsze gdy zostanie wykryte KSO, czyli:

            lda PORTA                     ;Check signal at joystick port
            bmi L085E                     ;If no signal, then skip
            
            lda #$00                      ;Modify the decoding routine so
            sta L0708                     ;it reads from the joystick port
            sta L0715
            sta L072E
            sta L0739
            lda #$D3
            sta L0709
            sta L0716
            sta L072F
            sta L073A
            lda #$80
            sta L0706
            sta L072C

jednak tak jak pisałem przydałoby się sprawdzić więcej niż raz czy w PORTA bit #7 nie zmienia stanu na "0", lub że przez jakiś okres czasu bit #7 w PORTA ma zawsze stan "1", można to zrobić jakoś tak:

; wait for scanline #0
    
    lda    $d40b
    bne    *-3
    
dt_loop    lda    PORTA
    bmi    dt_wait
    
; KSO detected ...    
    
    lda    #$00
    sta    ...
    sta    ...

    lda    #$d3
    sta    ...
    sta    ...

    lda    #$80
    sta    ...
    sta    ...
    
    jmp    dt_end
    
dt_wait    lda    $d40b
    bpl    dt_loop
    
dt_end

... lub oczywiście w dowolny inny sposób który Ci przyjdzie do głowy i który będziesz uważał za słuszny.

Gdybym coś za ostro zamotał i napisał zbyt niejasno to oczywiście nie wahaj się pytać.

ps) przepraszam że tyle czasu to trwało, ale naprawdę nie miałem się do tego kiedy zabrać ;/

523 Ostatnio edytowany przez takron27 (2021-09-05 17:28:04)

;-P a ode mnie 'sorry' że podrzuciłem temat. co prawda z urlopu już wróciłem, ale mam tyle roboty w pracy, że na atari to mam jedynie tyle czasu co odwiedzić forum..
Seban kaawał roboty odwaliłeś, szaconek.
ed.: piszesz, jak dobrze zrozumiałem, że w oryginalnym loaderze *ajka detekcja turbo też może czasem dać zły wynik wykrycia turbo; ale to może w drugą stronę czyli turbo innych niż kso. kaset/zestawów 'marauder' z grami nagranymi właśnie w 2700 miałem może z dziesięć(/-naście), najczęściej właśnie te taśmy zajeżdżałem, i w życiu warszawy się nie zdarzyło że po loaderze nie pojawił się sygnał wczytywanej gry. zawsze działało.

524 Ostatnio edytowany przez baktraaa (2021-09-05 19:21:31)

Seban, bardzo dziękuję.

Zmodyfikuję loader tak, aby wykorzystywał metodę wykrywania sygnału jak Omicron Turbo (OT). OT działa w następujący sposób:

1. Przełącz oczekiwane źródło sygnału
2. Poczekaj na przejście (przejście 0/1 lub 1/0)
3. Jeśli upłynął limit czasu, przejdź do 1
4. Gotowe, mamy sygnał.

Dzisiaj eksperymentowałem z magnetofonem KSO Turbo 2000 (wejście z portu joysticka). Moja ładowarka Speedy2700 była w stanie rozpoznać ton pilota, ale nic poza tym.

525 Ostatnio edytowany przez seban (2021-09-05 20:53:01)

Hej!

takron27 napisał/a:

piszesz, jak dobrze zrozumiałem, że w oryginalnym loaderze *ajka detekcja turbo też może czasem dać zły wynik wykrycia turbo; ale to może w drugą stronę czyli turbo innych niż kso. kaset/zestawów 'marauder' z grami nagranymi właśnie w 2700 miałem może z dziesięć(/-naście), najczęściej właśnie te taśmy zajeżdżałem, i w życiu warszawy się nie zdarzyło że po loaderze nie pojawił się sygnał wczytywanej gry. zawsze działało.

No bardzo dobrze zrozumiałeś, dokładnie tak jest. Próbowałem na plikach zgranych z kasety od uicr0Bee zawierającej nagrania w speedy 2700, testowałem na grze Gallahad. Na 10 prób wczytań w przypadku 3-4 razy (nie pamiętam dokładnie) loader *AJKA nie wykrywał KSO (odczytywał "1" z portu JOY-a, akurat trafiał z testem w chwilę gdy interface KSO wystawiał "1" (na filmie z YT biały/jasny pasek na ekranie). Loader *AJKA działa tak że domyślnie jest w nim konfiguracja dla KSO, a potem robi test czy bit #7 PORTA == 0, gdy to zero tam jest zostawia loader bez modyfikacji, jednak gdy pojawi się mu tam "1" (domyślny stan gdy nic nie jest podpięte do portu JOY-a, lub jak się okazało interface KSO też potrafi tam wystawić "1") to następuje zmiana konfiguracji loadera (samo-modyfikujący się kod) i przełączenie go na odczyt ze SIO.

Dlaczego u Ciebie działa w 100% dobrze? Może masz mniej szumiący magnetofon, mój to już wrak, wszystko wisi na długich kablach, może interface turbo jest trochę inaczej skonstruowany, może masz inny scalak (np. bramki z przerzutnikami Schmitta na wejściach). W moim magnetofonie nie ma ekranu na PCB, a interface turbo upchnięty jest w durnym miejscu, zauważyłem że ten zakłócający sygnał (w momencie gdy silnik magnetofonu jest wyłączony) to ~50Hz, wiec pewnie jest to przydźwięk sieci. W dodatku kiedyś "eter" nie był tak zaszumiony.. a teraz dookoła masa WIFi, kupa elektroniki, etc. Jo to w dodatku rozłożyłem niedbale, a w okół była masa pracującego sprzętu, które mogły mieć wpływ na brak "ciszy w eterze". Może Twój interface i magnetofon pracowały w spokojniejszym środowisku? albo miałeś lepiej wykonany interface lub bardziej "dopieszczony" magnetofon? :)

baktraaa napisał/a:

Seban, bardzo dziękuję. Zmodyfikuję loader tak, aby wykorzystywał metodę wykrywania sygnału jak Omicron Turbo (OT). OT działa w następujący sposób:

Naprawdę ne ma za co dziękować! Cieszę się bardzo że mogłem pomóc. Robisz porządny kawał pracy. To ja dziękuję za to że masz czas, cierpliwość i chęci cały czas nad tym pracować!

Modyfikacja loadera tak aby wykonywał detekcję taką jak Omicron Turbo, to bardzo dobry pomysł! Pamiętaj tylko ze gdy interface KSO jest nie podłączony na PORTA (bit #7) panuje zawsze "1" (gdy gniazdo jest puste, PIA ma wewnątrz tzw. pull-up na tych liniach). Można więc założyć że loader domyślnie ma wybraną konfiguracją dla odczytu ze SIO, a gdy wykryje pilota na PORTA (bit #7) to dopiero wtedy przełącza się na KSO.

baktraaa napisał/a:

Dzisiaj eksperymentowałem z magnetofonem KSO Turbo 2000 (wejście z portu joysticka). Moja ładowarka Speedy2700 była w stanie rozpoznać ton pilota, ale nic poza tym.

ooo, ale dlaczego kod ładujący nie chciał  ładować nic więcej?  Patrząc na Twój kod loadera Speedy 2700 wszystko wygląda OK, a jedyne zmiany jakich musisz dokonać aby loader czytał z KSO są w linach 94,95, 101, 117, 118 oraz 125, czyli powinno wyglądać to tak:

 94: lda #$80

 95: bit $d300

101: bit $d300

117: lda #$80

118: bit $d300

No chyba że te (powyższe) linie zostawisz w spokoju i tak jak pisałem w poprzednim poście dokonasz poprawek w liniach: 297, 299, 304 i 309 na:

297: bmi ...
299: lda #$00
304: lda #$d3
309: lda #$80

Jeżeli interface jest sprawny i głowica poprawnie ustawiona żadnego problemu z odczytem być nie powinno.

ps) na sam koniec jeszcze zdjęcia pokazujące umiejscowienie mojego interface KSO w magnetofonie:
http://seban.pigwa.net/aa/KSO_IF_loc.jpg

... jak widać zero ekranowanych kabli, kabel idący do porty JOY-a, jest dwa razy dłuższy od kabla łączącego magnet z portem SIO :P (początkowo był to jakiś kabel z wtyczką samoróbką, oblepioną modeliną, a potem jak połamałem swój joystick to wziąłem kabel od niego ;P)