26

faktycznie, widzę że BLiTTERy u Exxosa się skończyły, ale u niego na forum jest wątek o zamienniku w FPGA, może więc warto by było dodać slot.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

27

IDE jest zrobione według tego:
https://piters.tripod.com/atari/aidesch.htm
I w tym galu jest również zaszyty układ, który umożliwia odpalenie TOS-u 2.06.
Natomiast nie bardzo rozumiem, co Putnik ma na myśli pisząc, że CE1 i CE2 są potrzebne do TOS-u z czterema kośćmi.
Nigdy się z taką konfiguracją nie spotkałem - zawsze było albo dwie albo 6 kości.
Ma ktoś jakiś pomysł?

28

Gratulacje, że projekt ruszył i tak szybko znalazłeś błąd:-)

Natomiast mi się coś jeszcze na ostatnim zdjęciu rzuciło w oczy:-) Szafkę masz zajebistą z pudełek od zapałek na rezystory, jestem pewny, że robiliście w podstawówce na "zetpetach" w 86 roku i wtedy jeszcze nie wiedziałeś do czego będzie służyła:-)

29

Nie, moją robiłem, jak już byłem w technikum. Trochę żal wyrzucić i nie bardzo mam czas poprzekładać rezystory do nowszych szafek :) Poza tym tam są jeszcze jakieś kondensatory - dawno tam nie zaglądałem, ale tak mnie "tycnąłeś" że chyba wezmę i wywalę do kubła, skoro i tak tam już z 15 lat nie zaglądałem :)

30 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-05-10 21:00:59)

x_angel napisał/a:

TADAMMMMMMMM!!!!!!!!!!!

Do GLUE do pinów D0/D1  trzeba dociągnąć D8/D9 zamiast D0 i D1.
Już śmiga.

świetna wiadomość

x_angel napisał/a:

Do GLUE do pinów D0/D1  trzeba dociągnąć D8/D9 zamiast D0 i D1.

a to ciekawe bo teoretycznie GLUE powinien czytać bity D0/D1:

$FF8260|byte |Shifter resolution                            BIT 1 0|R/W
       |     |00 320x200x4 bitplanes (16 colors) ---------------+-+|
       |     |01 640x200x2 bitplanes (4 colors) ----------------+-+|
       |     |10 640x400x1 bitplane  (1 colors) ----------------+-'|

i nie reagować na D8/D9


To drugi punkt po tym z YM, gdzie bity D0-D7 i D8-D15 szyny danych są zamienione.


---edycja---

Mogę wrzucić zdjęcia na Atari-Forum.com?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

31 Ostatnio edytowany przez x_angel (2021-05-10 22:02:20)

No cóż - ja tego nie wymyślam i tak mówią schematy. Może ten opis tyczy się nazw wejść układów, a nie fizycznych sygnałów?
Skąd ten opis pochodzi? Ze źródeł któregoś emulatora?

Oczywiście, że możesz wrzucić na Atari-Forum.com :)

Ja walczę teraz z tym TOS-em 2.06 ale chyba wystarczy na dziś... Doświadczenie pokazuje, że świeży umysł działa sprawniej.
Jak odpalę TOS, to będę walczył z IDE.

[EDIT]
Dobra, czytam sobie teraz plik TOS206UP.txt na temat upgrade TOS-u do wersji 2.06 i tu stoi tak:

    The requirements to get TOS 2.06 to work in a 1040ST are as follows:
    1. Decode the address range 0xE00000 to 0xE3FFFF and have the TOS 2.06
       ROMs drive their data when addressed.   
    2. Generate DTACK for accesses to TOS 2.06 space. 
    3. Map the address range 0->7 to 0xE00000->0xE00007.
    4. Mechanically connect the EPROMs and decoder logic to the motherboard.

A ja nie mam wlutowanego 74LS03 bo go akurat nie posiadam. Pewnie tu jest problem, bo brakuje sygnału DTACK.
Zdobędę ten LS03 i wtedy spróbuję, teraz nie ma sensu.

32

x_angel napisał/a:

No cóż - ja tego nie wymyślam i tak mówią schematy. Może ten opis tyczy się nazw wejść układów, a nie fizycznych sygnałów?
Skąd ten opis pochodzi? Ze źródeł któregoś emulatora?

tak to wygląda od strony programisty.
Tak tylko się zastanawiam, w sumie to opis elektroniki nie musi być dokładnie taki sam ja ten od strony programisty.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

33

Z tego co pamiętam zapis bajtów pod adresami parzystymi odbywa się na liniach d8-d16 w 68000.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

34 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-05-11 00:00:42)

@sqward przemyślałem sobie sposób zapisu danych 68k no i możesz mieć rację.
Przykładowo w obu przypadkach adres $1000 powinien zawierać tą samą daną: "move.b #$FF,$1000" /  "move.w #$FF00,$1000". Czyli, ze względu na to że szyna danych jest 16 bitowa, wartość "$FF" dla obu instrukcji musi lecieć po D8-D15

---edycja---
sprawdziłem pod Steem SSE no i dla "move.b #$07,(A0)" ten sam bajt leci D0-D7 i D8-D15, czyli na szynie jest $0707 niezależnie czy wysyłam pod parzysty czy nie parzysty adres.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

No ładnie. A czy masz w planach wersję STE?

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

36

Pod STE raczej nie - za dużo SMD i mało kto takie coś polutuje.
Szybciej pod Amigę 500.

37 Ostatnio edytowany przez lopez (2021-05-11 10:18:15)

A nie myślałeś aby zrobić nową płytę pod małe krótkie Atari ST? z poprawkami toru wideo i ide :)

38

W STe jest 1 układ SMD i jest to GSTMCU ;)

https://obrazki.elektroda.pl/8845684200_1620723639_thumb.jpg

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

39

Robi się koncert życzeń :) Moim zdaniem jakby to był ST z maksymalnymi możliwościami rozszerzenia to by stykło.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

40

tak jak @sqward napisał, dopasione ST było by git

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

41

Z tego co czytałem, to nie ma za wiele gier/aplikacji, które robią pożytek z Blittera w ST.
W STE to już inna bajka, ale tam mamy w ogóle więcej bajerów.
Można by pomyśleć, żeby dodać drugą Yamahę, tak jak się dodaje drugiego Pokeya w małym Atari :) Ale to dalej chyba nie będzie to i nie widziałem nigdzie takich rozwiązań. Pewnie właśnie dlatego, że STe było takim wypasionym ST.

Udało się odpalić TOS 2.06 - ruszyło prawie od pierwszego. Wlutowałem 74LS03 i teraz tak: musiałem sygnały CE1 i CE2 z GAL-a 20V8 połączyć przez bramkę AND i podać na wejścia CE obu TOS-ów.

Tak więc TOS 2.06 wstaje i chciałbym jakoś przetestować IDE ale jestem totalnie zielony.
Skąd pobrać jakiś driver i jak spartycjonować kartę i zrobić ją bootowalną? Pomińmy tu dyskusje, który driver lepszy itp - chcę szybko (i najlepiej darmowym driverem) sprawdzić, czy IDE działa.
Mam kartę CF 256MB.
A może ktoś zapoda gotowy obraz na testy?
W ogóle czy ktoś posiada takowy interface według schematów Putnika? Bo wiem, że c'tIDE i inne to u nas są na forum.

42 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-05-12 22:04:47)

x_angel napisał/a:

Z tego co czytałem, to nie ma za wiele gier/aplikacji, które robią pożytek z Blittera w ST.

System operacyjny używa BLiTTER, więc chcąc nie chcąc wszystkie aplikacje też.
Dema również używają, Lotus STE działa na zwykłym ST z BLiTTERem. Sterowniki do dysków IDE również (np. Pery Putnika).
Tak więc lepiej go mieć niż nie mieć.

x_angel napisał/a:

Można by pomyśleć, żeby dodać drugą Yamahę, tak jak się dodaje drugiego Pokeya w małym Atari :) Ale to dalej chyba nie będzie to i nie widziałem nigdzie takich rozwiązań. Pewnie właśnie dlatego, że STe było takim wypasionym ST.

świetny pomysł

x_angel napisał/a:

Skąd pobrać jakiś driver i jak spartycjonować kartę i zrobić ją bootowalną? Pomińmy tu dyskusje, który driver lepszy itp - chcę szybko (i najlepiej darmowym driverem) sprawdzić, czy IDE działa.
Mam kartę CF 256MB.
A może ktoś zapoda gotowy obraz na testy?

rzuć okiem tutaj: http://atari.8bitchip.info/DiskImgPP1.html

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

43

A widzisz Panie, zapomniałem o tym :) Pamiętałem, że to obraz dla interfejsu ACSI, a zapomniałem, że jest tam "bootsector" do nadpisania dla IDE.

Tak, więc działa :)
Był jeszcze problem, że dałem układy AC245 i nie śmigało, ale zmieniłem jednego na LS245 a drugiego na F245 bo tylko takie miałem pod ręką i śmiga - bootuje ładnie z karty CF, odpaliłem Another World a teraz lecę spać :)

44 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-05-12 23:08:16)

git,
jeśli miałbyś BLiTTER to i system by szybciej działał i programy szybciej by się z dysku IDE ładowały :P

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

45 Ostatnio edytowany przez x_angel (2021-05-12 23:27:18)

A to czytałem, że normalnie 300k, z Blitterem 700k, z odwróconymi bitami 1300k, a z odwróconymi i z Blitterem 1700k/s
Zobaczymy, nic nie mówię. I tak muszę zrobić kolejną wersję pozbawioną błędów, ale taki duży dodatek może z kolei spowodować powstanie nowych.
Poza tym muszę odpalić na razie to co jest na płycie - zostało mi do sprawdzenia MIDI, ACSI oraz ISA, a nie mam odpowiedniej karty na ISA.

[EDIT]

Spoko, bez Blittera ładnie daje radę:
https://obrazki.elektroda.pl/8637998900_1620858408_thumb.jpg https://obrazki.elektroda.pl/3824848700_1620858408_thumb.jpg

46

Będę trolował:
NIe to raczej nie Bezrobotny;
Pięknie to wygląda.

47

Lol. Jest nadzieja :)

Kontakt: pin@usdk.pl

48

No i teraz żałuję, że pozbyłem się płyty z STf "na części" :(

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

49

x_angel napisał/a:

a nie mam odpowiedniej karty na ISA

Mogiem pożyczyć.
Koncert życzeń: zintegrowane Panther z dwoma ISA. Zawsze to, coś więcej niż tylko ET4000.

Było miło :) Do widzenia.

50

@artik-wroc +1

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org