326

Pin napisał/a:

Bo rozszerzenia ramu w przypadku Atari przyjęły się po części z tego powodu, że o ile na komodzie możesz sobie doczytywać dane a w "tle" leci sobie np. demo tak w przypadku Atari transmisja po SIO zajmuje nieco bardziej komputer i że tak powiem trudniej to "ukryć" a to zazwyczaj rozpiernicza design produkcji

a no właśnie, na czym polega różnica? z tego co pamiętam w obu komputerach każdy bajt musi być odczytany przez procesor.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

327

@Pin, ale tracma jakoś działały i nikt nie narzekał

Sikor umarł...

328

Słowo klucz. "Jakoś".

Kontakt: pin@usdk.pl

329 Ostatnio edytowany przez xxl (2021-02-20 20:14:12)

takie produkcje maja dwie "wady":

1. napisanie wymaga wiedzy
2. nie dziala u Pina

teraz juz wiemy dlaczego maja czarny piar

;)

50% na standardowe atari...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

330

Mówisz wady. ok, np przez sioloader i animacje + muzykę w tym czasie ładowanie koszmarnie muli. Przykład z głowy - demo TotalDaze. Cho tam, to przynajmniej z greetzz partem rozwiązali chłopaki problem po mistrzowsku.

Kontakt: pin@usdk.pl

331

@XXL - wyobraź sobie teraz takie dema jak: Reditus, Numen, Forsaken Love, Pit, czy cokolwiek takiego na 64k i z przerwami na ładowanie danych. Z pewnością miało by to zasadniczy wpływ na design tych produkcji i mam wątpliwości czy wyszło by to na dobre.

Zresztą pomyśl, jak by wyglądała Arsantica bez tych debilnych przerw na ładowanie danych xbjozem. 100% lepiej. Jeśli twierdzisz inaczej, to w tym miejscu kończy się zasadniczo nasza dyskusja :)

Kontakt: pin@usdk.pl

332

Cyprian napisał/a:

a no właśnie, na czym polega różnica? z tego co pamiętam w obu komputerach każdy bajt musi być odczytany przez procesor.

w komunikacji na atari bierze udzial POKEY jak chcesz cos doladowac ze stacji to odpadaja Ci na dzien dobry dwa kanaly dzwieku
ale sie da.

dodatkowo na atari jak korzystasz z komunikacji na przerwaniach IRQ (tak jak OS) to masz problem bo podczas komunikacji komputer "magicznie" bedzie gubil NMI, moze Ci np. obraz mignac, albo zgubi DLI ;-) zalezy co robisz..

da sie ale musisz wlozyc w to troche pracy, wiedzac ze sa rozne standardy turbo jeszcze, niektore przerabiane patoStacje gubia takze ustawienia jak im sie silnik zatrzyma ;-) jest kilka pulapek ale jak wlozysz troche pracy to sie da.

albo nie musisz wkladac pracy tylko uzyc xBIOS i wlaczyc mu taka funkcje :-) bedziesz mogl korzystac z przerwan irq i nmi (xB w komunikacji nie korzysta), bedziesz mogl odtwarzac dzwiek podczas transmisji itp.

zobacz na: Mazezam i DeathChaseXE

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

333

.. i będziesz miał poszatkowane odczytami z dyskietki demo jak Arsantica.

Kontakt: pin@usdk.pl

334

ale nie wymaga zmodyfikowanego atari do uruchomienia :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

335

Nie wiem w jakim matrixie żyjesz. Czego? :)

Kontakt: pin@usdk.pl

336

to jest bardzo a propos watku :-) autor kierowal sie wyborem "A" a Ty chcialbys zeby wybral "B" lub "C"

:D

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

337

Tak. Każdy ma wybór, nawet ten co po 30 latach wyjmuje Atari z pawlacza przypominając sobie o jego istnieniu :)

Przypominam, że można poprzeczkę podnieść wyżej, 16k ram i nośnik 90kB w singlu, co ty na to? Czujesz te emocje? Może następną ankietę trzeba taką zrobić. Pomyślę :)

Kontakt: pin@usdk.pl

338

Pin napisał/a:

Przypominam, że można poprzeczkę podnieść wyżej, 16k ram i nośnik 90kB w singlu

Jest taka gra... Lone Raider... Zajebista dla mnie. I Wiesz co, działa nawet na Atari 400. Niemodyfikowanym ;)
A pro po - dzięki, że mi przypomniałeś i podniosłeś poprzeczkę. Może weźmiesz udział w moim konkursie na "real 16Kb" :)

Sikor umarł...

339

Sikor, ale co to za argument, że jakaś gra na 400 jest świetna, Pong też był super, ale potem jednak trochę się sprzęty Atari rozwinęły i można grać w inne, ładniejsze, ciekawsze i bardziej zaawansowane gry.
xxl robił wspaniałe konwersje w postaci plikowych binarek, które się odpalały na hdd, ba, niektóre używały też VBXE. Ale później mu się pozmieniało, koszerne zostały tylko urządzenia SIO, za sprawą xBiosa, który stał się narzędziem krucjaty.
Teraz ma nowego konika wraz z przenoszeniem xBiosowego softu na cartridge, lada moment (albo już sądząc po jego narracji) SIO wpadnie na czarną listę.
W wątku o PoP, gdzie parę osób i ja też wyraziłem obawy, żeby gra używającą xBiosa nie wyłączała turbo i nie sprowadzała transmisji do 1xSIO zaczął wygłaszać swoje mądrości i argumentować możliwością odpalenia z cartridge'a, bo to przecież jego obecny konik.
Degradujmy dalej Atari jako komputer i odrzućmy rozwiązania sięgające lat '80 (jak dyskowe turbo), wspaniale...
Bieżący przedmiot zainteresowania/negacji xxl-a przekłada się na jego postępowanie i aktualną krucjatę w światku Atari (PBI, U1MB, SIO(?) ), szkoda, bo tego pożytku mogłoby być o wiele więcej z xBiosa, tylko autor dziwaczeje i jest coraz bardziej apodyktyczny, a jedyny jego sposób na rozmowę to trolling i wyśmianie albo wypieranie się postępowania, które większość i tak widzi.

340

jezu, znowu xxl. boje sie juz do lodowki zajrzec zeby xxl nie wskoczyl

moj fanklub niech sobie lepiej zalozy jakis wlasny watek albo nawet wydzieli dzial na forum i dajdzie normalnym ludziom zyc.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

341 Ostatnio edytowany przez Jacques (2021-02-21 10:43:06)

Nie trolluj, znów to jedyne co jesteś w stanie napisać.
Problem jest istotny, gdy później "normalny" atarowiec odpali sobie PoP z dyskietki np. na 1050 Happy Warp i zostanie sprowadzony do 1xSIO.
A jako panaceum usłyszy, że powinien to wrzucić na programowalny cartridge, bo Atari tak chciało.

342

jak bedzie mial doradcow jak Ty to pewnie tak ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

343 Ostatnio edytowany przez perinoid (2021-02-21 22:17:20)

"Chciało" vs. "mogło".
"Implikacja" vs. "korelacja".
"Zamierzenie" vs. "przypadek".
Logika jest strasznie trudną dziedziną. Zwłaszcza w przypadku, gdy nie są znane faktyczne założenia a jedynie wnioskujemy o nich z wyników.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

344

No właśnie...

345

@Jacques: ja się odniosłem bezpośrednio do postu Pin-okia o 16Kb, jak byś nie zauważył, ale jak widzę czytanie ze zrozumieniem jest trudną sztuką w tych czasach. A chociaż zagrałeś w Lone Raider czy tylko gadasz aby gadać? Bo gra jest naprawdę świetna.
Z drugiej strony dlaczego posiadacze maszyn z 64Kb nie mieli by mieć nowych gier? Bo programista jest leniem i lepiej upchać do RAM? (pomijam tu gry, które rzeczywiście trzeba upchać w extend RAM, ale tu z dogrywaniem właściwie nigdy nie powinno się wyjść poza 128Kb RAM). A dlaczego konkurs na 16Kb? Bo z drugiej strony od tego się zaczęło 8-mio bitowe Atari, a wbrew pozorom sporo takich golasów jeszcze istnieje - choć to głównie za wielką wodą.

Sikor umarł...

346

Sikor napisał/a:

Bo programista jest leniem i lepiej upchać do RAM?

No w ten sposób to Sikor raczej nikogo nie namówisz :)

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

347

@dely: chciałbym namówić, ale już dawno nie mam złudzeń :)

Sikor umarł...

348 Ostatnio edytowany przez zbyti (2021-02-21 21:11:37)

Sikor napisał/a:

A dlaczego konkurs na 16Kb? Bo z drugiej strony od tego się zaczęło 8-mio bitowe Atari, a wbrew pozorom sporo takich golasów jeszcze istnieje - choć to głównie za wielką wodą.

O! $dulary$ z tego będą?

Ja kiedyś machnę bez namawiania ;) ale akurat wsiąkłem w inną platformę i z terminem na konkurs mi nie po drodze. Do tego jak się nie jest człowiekiem orkiestrą (jak co niektórzy) to nie zawsze da się radę zrobić sobie grafę itd. wtedy własne ograniczenia mogą narzucić rodzaj gry... Z drugiej strony jak patrzę na Lone Raider to znów wewnętrzny głos mnie oszukuje, że taką grafikę to bym jeszcze ogarną :D

OK. Sikor co by nie mówić chociaż nie wziąłem udziału popieram duchowo inicjatywę, nawet jak nie wypali :] może następna wypali?

Moja rada: zamiast gratyfikacji pieniężnej raczej proponuj fanty bo jakiej kwoty byś nie zaproponował na miarę swoich możliwości to programiści dzisiaj jeszcze drodzy i większość jak zrozumiałem raczej bawi się w 8-bit niż oczekuje z tego kasy, a jakiś fajny fant to zawsze można przytulić :]

Tak to widzę. Dobra, bo się już zrzekałem a jeszcze coś dopisuję ;) znikam, bajo.

// no dobra bo na nieżyciowego wychodzę, fanty i jakiś procent od sprzedaży :D nie wolno popełniać błędu Sapkowskiego ;)

349 Ostatnio edytowany przez Jacques (2021-02-21 22:34:01)

Sikor napisał/a:

@Jacques: ja się odniosłem bezpośrednio do postu Pin-okia o 16Kb, jak byś nie zauważył, ale jak widzę czytanie ze zrozumieniem jest trudną sztuką w tych czasach. A chociaż zagrałeś w Lone Raider czy tylko gadasz aby gadać? Bo gra jest naprawdę świetna.

Zauważyłem do czego się odniosłeś, nie wiem czemu sugerujesz, że czegoś nie zrozumiałem, może jednak Ty nie zrozumiałeś?
To, że dało się zrobić fajną jak na standardy roku 1983 gierkę w 16KB po prostu nijak się ma do współczesności, bo wydaje mi się, że raczej chcemy nakarmić niedosyt imponujących produkcji klasy końcowych osiągnięć ery 8-bit, a nie ogrywać nowe "pchełki" typu Lone Raider z roku debiutu serii XL czy C64? Nie zrozum mnie źle, gra pewnie jest naprawdę fajna, ale nie grałem i grać nie będę, bo to jedna z takich, do których się sentyment wynosi z dzieciństwa, a poznane w dorosłości niczym się nie wyróżniają.
I w tym samym roku powstała Alley Cat na 48KB, technicznie, oprawą i grywalnością (ja mi się wydaje, bo w AC się dużo nagrałem) jednak dzieli je bardzo dużo, co pokazuje, jak wiele Atari ma do zaoferowania gdy RAM pozwoli rozwinąć skrzydła jego pozostałym układom.

Sikor napisał/a:

Z drugiej strony dlaczego posiadacze maszyn z 64Kb nie mieli by mieć nowych gier? Bo programista jest leniem i lepiej upchać do RAM? (pomijam tu gry, które rzeczywiście trzeba upchać w extend RAM, ale tu z dogrywaniem właściwie nigdy nie powinno się wyjść poza 128Kb RAM).

No właśnie moje zdanie jest podobne: gra powinna wymagać tyle RAM-u, ile jest niezbędne autorom do osiągnięcia planowanej oprawy, jakości czy komfortu grania (np. bez żonglerki dyskietkami jak w Mortal Kombat na Amidze ;) ).
A które wg Ciebie z współczesnych gier z ostatnich kilkunastu lat prezentują "leniwe" podejście i w jakiej ilości RAM-u powinny się zmieścić?

350

Sikor napisał/a:

(pomijam tu gry, które rzeczywiście trzeba upchać w extend RAM, ale tu z dogrywaniem właściwie nigdy nie powinno się wyjść poza 128Kb RAM).

To idąc dalej tym tropem jak i opiniami wcześniej to całkowicie i bezsprzecznie nie widzicie niczego naprzeciw 128kB ram. Ok, w takim toku rozumowania to też obłuda lub niezrozumiała utopia gdyż jak domniemam maszyny 130XE ze 128kB ram stanowią nikły procent w porównaniu do stock 800XL/800XE/65XE/XEGS. Tak, czy nie? Jaki to procentowo udział jest? 5%, 10%? Sikor, masz temat pod następną ankietę :D

Kontakt: pin@usdk.pl