1

Cześć,

Na pomysł zapytania użytkowników o to co mogłoby powstać według nich dla Atari - sprzęt i oprogramowanie, wpadłem przy okazji wątku z PI a 6502...

Jeśli ktoś chce - proszę napisać o swoich oczekiwaniach sprzętowych/programowych odnośnie A8/A16 i potraktować wątek jako, w pewnym sensie, badanie społecznościowe. Może się uda kiedyś zrealizować przynajmniej niektóre z oczekiwań bez ich wygaszania (hehe) o ile będą do tego tzw. "moce przerobowe" oraz chęci i możliwości.

Pozdrawiam

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

2

Skoro można bezkarnie sobie marzyć, to ze względu na rozmiary, koszt i dostępność, najbardziej kartę graficzną na złącze MegaBus / VME chciałbym zobaczyć. Może być z 1-bit kolorem.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

3

od czego by tu zaczac ;D

SRAM na CPU ale po to, zeby ten softCPU mial podmienione rozkazy KIL/HLT/CIM na np. mnozenie, dzielenie, wypelnianie pamieci :D w 4 cykle... a nawet 8 ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4

Całe Atari w postaci SoC z wyjściami na joye, kartę sd na stuff, wyjście video (może być VGA ale DVI/HDMI/DP to byłoby super)

5

@Pawel: Eclaire

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

6

@dely Bezkarność gwarantowana!

Wiele pomysłów może wymagać zarówno sprzętu jak i oprogramowania. Dlatego odpowiadać powinni zarówno sprzętowcy jak i programiści.

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

7

Dla 16/32 bit:

Klon dongle do programu Cubase - z jakiegoś powodu do dziś nie udało się nikomu sklonować.
Klon interfejsu Midex albo Midex+.
Karta graficzna na złącze VME.

8

Klon dongle do Cubase wymaga reverse engeneering układu GAL, który siedzi w środku. Trzeba by takiego GAL-a rozpuścić i zajrzeć do środka. Problem z tym jest o tyle, że takich rzeczy robi niewiele osób, a do tego trzeba poświęcić i zniszczyć oryginalny dongle, albo kilka takowych...

9

W środku atari małe HDD 1,8”.

10

@Ratai: http://www.mr-atari.com/myidehome.htm

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

11

ożywienie Karin Midi .... http://www.jsobola.atari8.info/dereatar … rinmid.zip

"wszystko się kiedyś kończy......."

12

A ja już niczego nie chcę, mam wszystko :D

Kontakt: pin@usdk.pl

13

Eclaire za dużo i mnie nie przekonało.

14

Mq napisał/a:

Klon dongle do Cubase wymaga reverse engeneering układu GAL, który siedzi w środku. Trzeba by takiego GAL-a rozpuścić i zajrzeć do środka. Problem z tym jest o tyle, że takich rzeczy robi niewiele osób, a do tego trzeba poświęcić i zniszczyć oryginalny dongle, albo kilka takowych...

No to klops, bo tego dobra coraz mniej i nikt go nie poświęci. Rozumiem, że nie da się tego rozpracować na zasadzie analizy programu, czy wysyła coś do dongla i jakich odpowiedzi oczekuje. Crack wersji 3 wiesza się - ktoś próbował w tym grzebać i nie do końca wyszło, czyli problem jest bardziej złożony. Pytam jako programistyczna lama, proszę nie bić.

15

To działa tak, że Cubase wysyła jakieś wartości do dongla, a dongle nie wiadomo co z tym robi, po drodze zapamiętując pewną część wyliczonej wartości i wykorzystując ją w kolejnym obliczeniu jak Cubase coś znowu wyśle. Z tego powodu nie da się rozpracować samego dongla, bo podając różne wartości otrzymujemy za każdym razem wynik, którego nie wiemy z czego dostaliśmy i dlaczego taki a nie inny. Za każdym kolejnym obliczeniem wynik jest znowu nieprzewidywalny, a wpływają na niego wszystkie poprzednie obliczenia. Dodatkowo podczas obliczeń robionych w donglu Cubase zmienia jeszcze te podawane stany na niego, co znowu wpływa na wynik.

Żeby było śmieszniej, w donglu nie ma jakiejś wielkiej i skomplikowanej maszyny. Siedzi tam tylko zwyczajny GAL, więc gdyby mieć do niego wsad, to produkcja takiego dongla kosztowała by z 10zł. Niestety wsadu Steinberg powiedział że nie da, a w żadną produkcję dongli ani pozwolenie na produkcję choćby za kasę też nie chce wejść. To są informacje, które gdzieś tam na forach przeczytałem, bo ktoś z bodajże atari-forum próbował nawiązać współpracę i nic się nie dało zrobić.

Jedyna opcja, to brutalne rozebranie GAL-a i sczytanie zawartości pod mikroskopem. Jakoś tam się kwasem rozpuszcza obudowę i da się tą strukturę obejrzeć i odczytać, ale to już więcej szczegółów nie znam, tOri chyba coś tam wie więcej na ten temat, bo wiem że się tym interesował kiedyś, to może coś dopisze.

Druga opcja to jest analiza od strony softu. Tutaj niestety też ludzie polegli, ale nie dlatego, że się tego nie da zrobić, ale dlatego, że programiści od Cubase zabezpieczyli to w tak wielu miejscach, że znalezienie w bardzo długim kodzie wszystkich tych miejsc jest po prostu mega trudne i czasochłonne, a do tego znowu trzeba się na tym znać i umieć całego Cubase zdeassemblować i przeanalizować cały kod, żeby to dobrze scrackować. Problemy z crackami wynikają z tego, że właśnie znajdują się takie miejsca w kodzie, których nie uwzględniono w cracku i nie wiadomo ile jeszcze takich miejsc jest. Cubase komunikuje się z tym donglem wielokrotnie. Okazało się też, że programiści poszli jeszcze dalej i różne dodatki i drivery od Cubase też wysyłają coś do dongla zmieniając mu zawartość obliczeń.

Z tego powodu np. trzeba stosować kombinacje z podmianą plików od innych wersji. Istnieje taka wersja scrackowana Cubase 3.10, w której podmieniono driver MROS z wersji 3.38 na driver 3.31, który umie się zaraportować do Cubase, że niby jest 3.38. Po tej podmianie ta scrackowana wersja Cubase 3.10 wydaje się, że działa dobrze i stabilnie. Bawiłem się tą wersją przez kilka dni kiedyś i nic mi się nie wywaliło, ale być może się jeszcze wywalić na czymś z czego nie korzystałem:-) Jak by co to mail na PW, mogę udostępnić tą wersję.

16 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-01-25 00:42:46)

klucz do Cubase został rozpracoway, na forum Exxosa jest/był spory wątek na ten temat. Jednak, przez szacunek do firmy Steinberg, wynik nie został opublikowany. Jednak bazując na wpisach można wywnioskować metodę działania.
Również ze względu na prawa autorskie autor Steema woli nie dodawać klucza do emulatora.

Moja lista:

Na maluchu jest cała masa ciekawych rozwiązań. W/G mnie brakuje jedynie RPI dla 6502.
A do ST to:
- RPi dla 68000 (w sumie to jest już w drodze).
- Klucz Cubase
- FPGA dla 68000 - nowa karta graficzna (w drodze od paru lat), nowy procesor
- No i ostatnie, najważniejsze :) - przejściówka cart XL na cart ST, tak by można było korzystać z kartów dźwiękowych (Melody, SONari, SIDari, Yamari i inne *mari) w ST

No i może przydały by się jakieś nowe dopałki do TT i Falcona

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

17 Ostatnio edytowany przez x_angel (2021-01-25 07:26:00)

@pawel:
Jeśli Eclaire jest "a duże" to może ZX UNO?
ZX UNO VGA 2M

Post's attachments

IMG_20210120_234415.jpg 149.33 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

18

A gdyby jakiś odpowiednik "FujiNet" dla ST?
No jest Netusbee, ale to kabel a nie wifi i zapewnia bardzo cienką warstwę - bardzo dużo trzeba oprogramować po stronie ST, przez co cierpią transfery.

19

Co do software's to port S.W.I.V.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

20 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-01-25 09:31:44)

laoo/ng napisał/a:

A gdyby jakiś odpowiednik "FujiNet" dla ST?
No jest Netusbee, ale to kabel a nie wifi i zapewnia bardzo cienką warstwę - bardzo dużo trzeba oprogramować po stronie ST, przez co cierpią transfery.

jest coś takiego - CosmosEx: twardy dysk, stacja dyskietek, sieć (STiNG), zdalna klawiatura, zdalny pulpit plus możliwość dodawania kolejnych usług

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

21

Do malego Atari:
- w koncu jakas nowa płyta, która by pasowała do oryginalnej obudowy XE. Z wbudowanymi podstawowymi rozszerzeniami, #FujiNet i nowymi gniazdami A/V, zasilania i co tam jeszcze potrzeba, tak zeby zminimalizować plątaninę kabli. Cos w stylu C64 Reloaded albo MSX2 Omega. Mile widziana wersja DIY.
- moze byc wersja SoC powyższego, w celu zmniejszenia ceny.
- mechaniczna klawiaturę do powyższego, tak jak w MSX2 Omega
- i na koniec, żeby Sikor zaczął robić nowe obudowy XE zeby bylo do czego wsadzić to wszystko.

22

perinoid napisał/a:

Co do software's to port S.W.I.V.

Dokończone IK+, Rick, Flimbo. O dwa ostatnie mam mniejsze obawy, ale IK+...

23

Jak koncert życzeń, to i ja się przyłączę:-)

Jest takie jedno coś, czego jeszcze nikt nie zbudował, a było by chyba fajne. Nowy monitor do małego Atari. Zamiast kombinować przelotki, konwertery, szukać do czego się podłączyć, to można by po prostu zrobić monitor. Można by wziąć jakąś współczesną matrycę tanią i łatwo dostępną w nieograniczonych ilościach, i dorobić do niej taki sterownik, który by bezpośrednio na częstotliwościach Atari wyświetlał obraz na tej matrycy. Bez żadnych konwersji częstotliwości. Po prostu wziąć sygnały jasności i koloru z GTIA i wyświetlić wprost na matrycy.

24

Mq: to robota dla programisty :)
Skoro w Amidze się dało przechwycić RGB, to czemu w Atari ma się nie dać?
https://github.com/c0pperdragon/Amiga-Digital-Video

25

@Jacques z Flimbo prace trwają - pełnowymiarowy projekt jest na tyle trudny, że czeka na ukończenie dość silnego narzędzia, które go "uciągnie".
@Mq Ale to byłoby dobre. Sensowny monitor to teraz moja największa bolączka.