26 Ostatnio edytowany przez grzybson (2021-01-22 16:21:56)

Odpowiednio przygotowany config.sys + autoexec.bat i komputer od razu włącza Ci się w trybie 80 kolumn (choć ja wolę jako opcję w Config Selectorze).

Ale jak ktoś nie ma co najmniej 130XE i przy tym nie lubi SDX, to pewnie taki cart robi mu robotę.

PS: Zaraz Dely przyjdzie i Nas okrzyczy za offtopic. Miało być o ACE80, a temat zmierzył w kierunku konfiguracji SDX ;)

grzybson/SSG^NG

27

z ac nie trzeba nic przygotowywac wlaczasz i jest... wiec... z sdx nie jest prosciej ;-) wymagania tez ma wieksze z sdx - na 800xl nie pojdzie, z dowolnm dos tez nie pojdzie. to nie chodzi o preferencje tlko o fakty a nie propagande skcesu.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

28 Ostatnio edytowany przez grzybson (2021-01-22 16:28:45)

Odnosiłem się tylko do tego argumentu:

xxl napisał/a:

i pewnie po wylaczeniu bede musial polowe tych czynnosi powtorzyc zeby uruchomic znowu 80 znakow

Odpowiedź brzmi nie, nie będziesz musiał, jeżeli tylko: przeczytasz manual SDX i przygotujesz sobie konfig. Z pozostałymi nie polemizuję.

grzybson/SSG^NG

29 Ostatnio edytowany przez xxl (2021-01-22 17:27:16)

i jeszcze taka wisienka truskawka na torcie:

? fre(0)

sdx i atari 130 + 80 znakow w wierszu: 24627 (na atari 65 nie dziala)
dos2 i atari 65 + 80 znakow w wierszu: 26193

i tyle jesli chodzi o propagande sukcesu sparty


ACE:

xxl napisał/a:

ale w driverze jest blad ;-) nie inicjuje E: po bledzie w prog. basica ;-) (trzeba wykonac gr.0 zeby wskoczyc w 80znakow)

i zeby nie bylo ze cos preferuje...

con w sdx ma ten sam blad ale jak jest w trybie GTIA, po przejsciu do normal wywala sie na 40 znakow i tez trzeba zrobic gr.0

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

30 Ostatnio edytowany przez mono (2021-01-22 19:17:48)

@xxl: Może byłbyś łaskaw podać jakieś szczegóły? Bierzesz Bóg wie jaką konfigurację i robisz porównanie Bóg wie czego. Propagandę, to z całym szacunkiem, uprawiasz Ty.
W załączniku shot z Atari 130XE. 27995.

Post's attachments

atari000.png 1.73 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

31 Ostatnio edytowany przez xxl (2021-01-22 17:31:17)

dokladnie z tego jak mnie prowadziles zeby to uruchomic :-)

a z innym dos ace: 20722

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

32

Widzisz, naprawdę przykro się z Tobą dyskutuje bo stawiasz człowieka na pozycji wielbłąda, który musi udowadniać że nim nie jest.
Chcesz zrobić porównanie, to napisz rzetelny artykuł, wypunktuj uczciwie wady i zalety, a nie rób wrzutek intencjonalnie mających wykazać założoną przez Ciebie tezę. Tym bardziej, że często mijasz się z prawdą.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

33

konkretnie gdzie sie mijam z prawda.

konkrety

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

34

Spójrz na screenshota.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

35 Ostatnio edytowany przez xxl (2021-01-22 17:39:22)

tez Ci moge podeslac skronszota momencik

https://obrazki.elektroda.pl/6695354000_1611333417.png




wiec jeszcze raz pytam gdzie konkretnie mijam sie zprawda

konkrety

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

36

No dobrze. W moim odczuciu rzetelne porównanie powinno zawierać:
- nazwę i wersję DOS
- listę załadowanych sterowników (i jeśli to możliwe ich konfigurację)
- wynik polecenia MEM (lub zawartość komórek $2E5-$2E8)
- rodzaj komputera (ilość pamięci i jakiej)
- rodzaj sprzętu - czy to cartridge czy rozwiązanie programowe czy sprzętowe, jaki obszar zajmuje, czy to wymaga dodatkowej pamięci
- wynik ?FRE(0) jeśli już porównujemy ilość dostępnej pamięci z BASIC-a.

Piszesz:

xxl napisał/a:

i jeszcze taka wisienka truskawka na torcie:

? fre(0)

sdx i atari 130 + 80 znakow w wierszu: 24627 (na atari 65 nie dziala)
dos2 i atari 65 + 80 znakow w wierszu: 26193

i tyle jesli chodzi o propagande sukcesu sparty

i obwieszczasz wielki sukces prezentując to jako jedyny i niepodważalny wariant. No "XXL miażdży". A dość łatwo można wykazać, że to jest nieprawda, co łatwo sprawdzić na załączonym przeze mnie screenshocie. Widać na nim choćby zawartość CONFIG.SYS czyli jak jest skonfigurowane SDX i jakie są załadowane sterowniki. U Ciebie nie ma w zasadzie nic, dlatego pisałem że porównujesz niewiadomoco.

Szkoda sobie robić wycieczki ad personam (co wcześniej zrobiłem), ale naprawdę mógłbyś być uczciwszy.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

37

napisalem wyraznie ze zrobilem test z uruchomionej sparty w sposob jaki mi pokazales nie robilem nic innego. zrobilem Ci screenszota. to jest proste do powtorzenia po prostu zrob dokladnie to co mi zalecales :-)

sukces? odnosze sie do hura optmizmu ze na sdx jest szybciej i lepiej. no i wycodzi jak wychodzi. nie jest.

czy to znaczy ze ace jest lepsz? od sterownika dla sdx? nie jest ani lepszy ani gorszy, te programy sa dla dwoch roznych systemow.

myslisz ze to co powiem o sdx ma jakiekolwiek znaczenie :-)

kazd z tych sterownikow ma wad i zalety. wady juz sobie daruje ale zalety:

ace - bezproblemowe uruchomienie i dziala od kopa
sdx - pozwoli wpisywac programy basica z liniami do 240 znakow

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

38

OK. Prędkości RC_GR8 nigdy nie sprawdzałem, choć to faktycznie ciekawe jak wypada na tle innych rozwiązań - choćby zwykłego systemowego E:.
A trochę już na boku - skoro ACE80 to jest cart, a z poziomu SDX można uruchomić zewnętrznego carta, to ciekaw jestem jak wygląda obraz takiego cartridge'a bo może i warto byłoby napisać sterownik dla SDX, żeby się cieszyć prędkością ACE80 i wykorzystać to że całe rozwiązanie nie musi siedzieć w RAM.
Ktoś dysponuje takim obrazem, który można byłoby sobie uruchomić na emulatorze?

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

39

Ale co jest takiego w Ace czego nie można ew poprawić w rcgr8. Pewnie nic. Wg mnie SC na rcgr8 działa całkiem do rzeczy. Jakby się dało szybciej... To by było coś, nawet kosztem extramu :)

Cuda wianki i nie tylko :) POKEY 4ever ;)

40

tez mi sie wydaje dziwne, ma wlaczone dli i migajacy kursor.... przez samo to nie moze byc szybszy :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

41 Ostatnio edytowany przez mono (2021-01-22 18:45:30)

RC_GR8, jak już pisałem, siedzi sobie w XRAM, co powoduje że przy każdym wywołaniu CIO trzeba włączyć bank, wykonać kod, przywrócić konfigurację pamięci. To powoduje, że przy krótkich operacjach typu wysłanie jednego znaku na ekran, powstaje narzut wpływający na wydajność. ACE80 siedzi sobie w cartridge'u więc jest ciągle dostępne w pamięci komputera i nie trzeba niczego przełączać a tylko skoczyć do procedury obsługi. Tak więc nawet gdyby w RC_GR8 był identyczny kod co w ACE80, to RC_GR8 będzie działał wolniej. Przy pisaniu większych bloków tekstu to jest prawie niezauważalne, ale przy pojedynczych znakach już tak.
Z tego powodu wykorzystanie ACE80 we współpracy z SDX mogłoby być sensowne. Zalety carta stracimy przy użyciu Rapidusa, bo o ile XRAM będzie śmigał z pełną prędkością, o tyle dostęp do carta będzie spowalniany do zegara 1.77MHz.

Edit: RC_GR8 ma optymalizację przy zgrubnym scrollowaniu ekranu w pionie, bo zamiast przepisywać dane grafiki, to manipuluje adresami linii w Display List. Więc tu też będzie szybciej - nie wiem, jak się zachowuje ACE.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

42 Ostatnio edytowany przez perinoid (2021-01-22 18:49:09)

xxl napisał/a:

i jeszcze taka wisienka truskawka na torcie:

? fre(0)

sdx i atari 130 + 80 znakow w wierszu: 24627 (na atari 65 nie dziala)

Dostałem 26968, jakby co.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

43

zrobilem profesjonalny test 10 000 printow...

roznica jest miazdzaca faktycznie. podejrzane. teraz nie mam czasu powtorzyc zrobie w nocy ale:

ace 1:49
sdx 3:35

teraz mysle ze musze sprawdzic czy marinesy byly tak samo ustawione i tabulatory


podejrzane to wszystko, moze ace nie kopiuje pamieci tlko manipulje w display liscie...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

44 Ostatnio edytowany przez grzybson (2021-01-22 19:02:44)

? FRE(0) 27457 przy config.sys z mnóstwem rozszerzeń i dodatkowych sterowników. Wrzucić zdjęcie z prawdziwego kompa, a nie emulatora?


Pokaż program testowy, aby każdy mógł zweryfikować wynik twojego benchmarku.

grzybson/SSG^NG

45 Ostatnio edytowany przez xxl (2021-01-22 19:05:57)

tak marinesy byly zle ustawione


ACE: 1:48
SDX: 3:35

wychodzi ze ACE jest 2x szybszy od SDX ... tak wiem zaraz bedzie ze jestem stronniczy. przepraszam.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

46 Ostatnio edytowany przez mono (2021-01-22 19:16:42)

Tak może być ze względu na narzut związany z przełączaniem banków XRAM przy wywołaniach CIO w RC_GR8.
Ciekaw jestem jak wygląda test. Czy to pojedyncze znaki, czy dłuższe printy. Czy EOL-e, czy niebiałe znaki, czy tabulatory.
Ciekawostka - użyłem Dracowego UBI i efekt w załączniku. Dalej jest Atari 130XE z tą samą konfiguracją - sterownik SPARTA.SYS + SIO.SYS. 36457 :)

Post's attachments

atari001.png 2.6 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

47

grzybson napisał/a:

Pokaż program testowy, aby każdy mógł zweryfikować wynik twojego benchmarku.

10 f.x=1 to 10000:?"ATARI",:n.x

gr.0
run  (kursor w pozycji neutralnej)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

48

systemow sterownik E:   40 znakowy daje wynik: 3:15

tu widac jak ACE kopie tylki...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

49 Ostatnio edytowany przez mono (2021-01-22 19:40:46)

Potwierdzam. 10251 ramek PAL czyli 3:25.

Edit: Systemowy 9321 ramek czyli 3:06.

Edit 2: Ale robiłem test za pomocą UBI.

Faktycznie - ACE80 jest 2x szybszy! Ładny wynik.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

50 Ostatnio edytowany przez grzybson (2021-01-22 19:36:31)

Miniaturowy config.sys - ?FRE(0) = 28008.
Czas wykonania 3:34
(mierzone stoperem w ręku)


EDIT: Jeszcze ciekawostka, tryb 40 kolumnowy, ale z włączonym QUICKED.SYS - czas wykonania: 01:35

Post's attachments

IMG_20210122_191508.jpg 859.79 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
grzybson/SSG^NG