1

Witam,

A gdyby tak podlaczyc 2 atarki kablem sio (null sio ?) czy jest program na atari emulujacy stacje dyskow? zwykly dos by dzialal...

pierwsze atari mogloby widziec powiedzmy ramdysk drugiego jako swoja stacje. dlaczego ramdysk? bo tak jest w konfigu ;-) konfig urzadzenia O: na lokalu zawiera numer maszyny lokalnej, nazwe oraz numer ewentualnie katalog udostepnianego urzadzenia, moze tez pass ;-)

gdyby taki program obslugi urzadzenia O[n]: dzialal na przerwaniu sio,
to mozna by bylo stworzyc powiedzmy urzadzenie O[n]: na obydwuch atari i wymianiac dane poprzez np. ramdysk.

no dobrze, sio jest podobne do rs232, rs232 do rj45, z czego sio mozna wsadzic w wtyczke rj45, switche maja rj45 jesli nie mieszjaa w protokole transmisji to moze by tak n atari podlaczyc do siebie, co by sie stalo po wywolaniu O7: ?

:-)

prosta siec lokalna? czy raczej za duzo grzybkow?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

Swojego czasu na amerykańskich uniwersytetach były sieci oparte o małe Atari, może tam poszukaj odpowiedzi...?

Sikor umarł...

3

temat juz tknieto kiedys: w maze of agdagon jedna atarka byla w stanie zbutowac reszte po gamelinku ii. idea bardzo zacna.

--
= krap.pl =

4

gamelinku ii

tak wlasnie teraz o tym czytam... tam jest komputer master/slave idea sieci lapie wtedy w leb i jeszcze ograniczenie ilosi podlaczonych kompow :( .. nie tedy droga. bezsens, a gdzie dostep do okreslonych zasobow, definiowanych przez userow?

idzmy dalej:
gdyby tak sterownik urzadzenia O: nie zachowywal sie jedynie jako symolowana stacja ale przyjmowal tez komendy store/execute? grac poprzez siec w dowolna gre na 2 joye? czemu nie?

;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

5

w dowolna gre to powatpiewam, skad gry by sie nauczyly tej sieci?
trzaby paczowac, loaderek jakis dokladac (przewaznie indywidualny, zeby w takie miejsce sie ladowal, co gra z niego nie korzysta) i przechwytywac joy'e...

--
= krap.pl =

6

ponioslo mnie ;-)

co nie zmienia faktu ze emulator stacji atari na atari cholernie by sie przydal.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

7

Witam,

A gdyby tak podlaczyc 2 atarki kablem sio (null sio ?) czy jest program na atari emulujacy stacje dyskow? zwykly dos by dzialal...

pierwsze atari mogloby widziec powiedzmy ramdysk drugiego jako swoja stacje. dlaczego ramdysk? bo tak jest w konfigu ;-) konfig urzadzenia O: na lokalu zawiera numer maszyny lokalnej, nazwe oraz numer ewentualnie katalog udostepnianego urzadzenia, moze tez pass ;-)

gdyby taki program obslugi urzadzenia O[n]: dzialal na przerwaniu sio,
to mozna by bylo stworzyc powiedzmy urzadzenie O[n]: na obydwuch atari i wymianiac dane poprzez np. ramdysk.

no dobrze, sio jest podobne do rs232, rs232 do rj45, z czego sio mozna wsadzic w wtyczke rj45, switche maja rj45 jesli nie mieszjaa w protokole transmisji to moze by tak n atari podlaczyc do siebie, co by sie stalo po wywolaniu O7: ?

:-)

prosta siec lokalna? czy raczej za duzo grzybkow?

Obawiam się, że realizacji tego pomysłu trzeba byłoby napisać od nowa pół SIO, albo nawet całe. Kiedy komputer współpracuje ze stacją, to komputer inicjuje transmisję, stacja jest pasywna, po prostu czeka, a potem reaguje na rozkazy z komputera. O ile pamiętam, przebieg komunikacji jest z grubsza taki (załóżmy, że to ma być write sector):

1. komputer programuje pokeya na nadawanie
2. komputer wysyła do stacji komendę (6 bajtów)
3. komputer przeprogramowuje pokeya na odbiór
4. stacja nadsyła wiadomość, że taka komenda jest ogólnie do zrealizowania i prosimy kontynuować (albo, wiadomo, że nie jest i wtedy tu się procedura kończy)
5. komputer przeprogramowuje pokeya na nadawanie
6. komputer wysyła dane
7. komputer przeprogramowuje pokeya na odbiór
8. stacja przysyła wiadomość, że się udało (albo że się nie udało)
9. stacja przechodzi w stan oczekiwania na dalsze rozkazy
10. komputer zamyka interes i spada do domu

To tak działa, bo stacja czeka nieustannie, aż ktoś do niej zagada. Komputer natomiast na to nie czeka. Ergo, jeślibyś połączył przez SIO dwa kompy i jednemu kazał zagadać do drugiej strony przez kabel, to zapewne nie byłoby żadnej odpowiedzi, bo przerwanie SIO to jest ostatnia rzecz, na jaką ten drugi w danej chwili czeka.

Aczkolwiek należałoby spróbować, a nuż ...

KMK
? HEX$(6670358)

8

Obawiam się, że realizacji tego pomysłu trzeba byłoby napisać od nowa pół SIO, albo nawet całe. Kiedy komputer współpracuje ze stacją, to komputer inicjuje transmisję, stacja jest pasywna, po prostu czeka, a potem reaguje na rozkazy z komputera.

...

To tak działa, bo stacja czeka nieustannie, aż ktoś do niej zagada. Komputer natomiast na to nie czeka. Ergo, jeślibyś połączył przez SIO dwa kompy i jednemu kazał zagadać do drugiej strony przez kabel, to zapewne nie byłoby żadnej odpowiedzi, bo przerwanie SIO to jest ostatnia rzecz, na jaką ten drugi w danej chwili czeka.

Aczkolwiek należałoby spróbować, a nuż ...

pewnie masz racje, ale... co z przerwaniami zglaszanymi przez urzadzenie zewnetrzne (irq?) ? niemam teraz dokumentacji rzed nosem dlatego bede zgadywal:

komputer 1 zglasza chec nadawania, komp/kompy podlaczone do sieci przelaczaja sie na nasluchiwanie na przerwaniach, komp 1 nadaje 'chce zagadac do kompa 17', cala reszta wraca do swoich zajec, komp 17 przelacza sie 'w tryb pasywny) i nasluchuje dalej itd.

zeby to mialo sens musi dzialac na przerwaniach, a jedna z najmocniejszych stron atarki to przerwania;-) mamy drugie pia, drugiego pokeya, mozliwosci jest kilka...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

9

No właśnie mi o IRQ idzie: czy jak podamy zgłoszenie SIO na złącze szeregowe komputera, który o transmisji szeregowej wcale nie myśli (czyli nie zajmuje się w danej chwili wykonywaniem procedury SIO), to przerwanie szeregowe wystąpi, czy nie?

Poza tym, nawet jeśli wystąpi, to przewiduję problemy w sytacji, kiedy do komputera oprócz sieci będzie też podpięta lokalna stacja dysków. Mianowicie co będzie, kiedy komputer A będzie się usiłował skontaktować z komputerem B w chwili, kiedy komputer B właśnie jest w trakcie gadania ze stacją?

Trzeba byłoby albo założyć, że wszyscy prowadzą nasłuch wszystkiego, co się w sieci pojawia (tak chyba działa SIO, jak masz trzy stacje, to wszystkie słuchają, co komputer ma do powiedzenia, a tylko jedna odpowiada) - ale to z kolei nie daje wiedzy, który komputer jest w tej chwili zajęty, a który wolny (bo protokół SIO nie przewiduje nadawania numeru komputerowi, tylko stacjom). Albo uzupełnić protokół SIO o wysyłanie do jakiegoś centralnego serwera zawiadomień, że komp numer ten a ten jest zajęty albo wolny.

Moja propozycja byłaby inna: skoro i tak trzeba ingerować w procedury systemowe, i istnieje możliwość konfliktu z innymi urządzeniami SIO, to może lepiej byłoby zrobić to na nowym urządzeniu? Tam też są przerwania, a przynajmniej SIO nie będzie bruździć, no i może dałoby się po prostu podłączyć w ten sposób kartę ethernet :-)

MM: Ostatni raz poprawiam bledne cytowanie, draco, opamietaj sie :)

KMK
? HEX$(6670358)

10

> No właśnie mi o IRQ idzie: czy jak podamy zgłoszenie SIO na złącze szeregowe komputera, który o transmisji szeregowej wcale nie myśli (czyli nie zajmuje się w danej chwili wykonywaniem procedury SIO), to przerwanie szeregowe wystąpi, czy nie?

wystapi i zostanie zignorowane (albo jest wylaczona albo pla, rti standardowa procedura) - o ile dobrze pamietam,

> Poza tym, nawet jeśli wystąpi, to przewiduję problemy w sytacji, kiedy do komputera oprócz sieci będzie też podpięta lokalna stacja dysków. Mianowicie co będzie, kiedy komputer A będzie się usiłował skontaktować z komputerem B w chwili, kiedy komputer B właśnie jest w trakcie gadania ze stacją?

dlatego myslalem o drugim pia i pokey, ale problem i tak istnieje - troszke inny... co sie stanie jesli komp 1 chce rozmawiac z 3 a 6 z 9 ;-) ... trzeba by bylo sprawdzac czy magistrala/siec jest wolna (dluzszy czas rozpoczecia transmisji) - za duzo ale

> Albo uzupełnić protokół SIO o wysyłanie do jakiegoś centralnego serwera zawiadomień, że komp numer ten a ten jest zajęty albo wolny.

to nie jest dobry pomysl, unikac centralnego 'serwera' jak tylko sie da.
informacje o statusie sieci powinno wyciagac sie z samej sieci...

>Moja propozycja byłaby inna: skoro i tak trzeba ingerować w procedury systemowe, i istnieje możliwość konfliktu z innymi urządzeniami SIO, to może lepiej byłoby zrobić to na nowym urządzeniu? Tam też są przerwania, a przynajmniej SIO nie będzie bruździć, no i może dałoby się po prostu podłączyć w ten sposób kartę ethernet :-)

to jest rozwiazanie idealne, ale naklady sporo wieksze - pracy przedewszystkim

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

11

>Moja propozycja byłaby inna: skoro i tak trzeba ingerować w procedury systemowe, i istnieje możliwość konfliktu z innymi urządzeniami SIO, to może lepiej byłoby zrobić to na nowym urządzeniu? Tam też są przerwania, a przynajmniej SIO nie będzie bruździć, no i może dałoby się po prostu podłączyć w ten sposób kartę ethernet :-)

to jest rozwiazanie idealne, ale naklady sporo wieksze - pracy przedewszystkim

Ba :-) Przede wszystkim, trzeba byłoby zbudować interfejs, ale znam kogoś, kto ma to opanowane. Inna rzecz to dalsze postępowanie z kartą ethernet: ja nie mam o tym pojęcia.

KMK
? HEX$(6670358)

12

temat nie jest zamkniety, ustawienie ip, maski, dns intefacu sieciowego nie jest skomplikowane... ale co dalej?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

13

temat nie jest zamkniety, ustawienie ip, maski, dns intefacu sieciowego nie jest skomplikowane... ale co dalej?

trzebaby odbierac/tworzyc ramki, sluchac broadcastow (to mogloby zabic niestety atarke, trzebaby jakies separowane segmenty tworzyc chyba), arpic sie... temat niebanalny. glownie jesli chodzi o wydajnosc mysle.

--
= krap.pl =

14

... jest już coś takiego - lub mniej więcej coś takiego. SIMDRV. Co potrzeba>? Atari + interface IDE KMK, SIMDRV i drugie Atari. O czzzo chodzi? Atarka z twardzielem udostępnia po SIO drugiej Atarce dowolnie wybraną partycję z KMK. .. hehe działa jak SIO2PC .. .udało mi się z tego "wycisnąć" ok. 68k baud.  :D , - .. oczywiście na kablu jest mała "drabinka". Ale mała.  :lol:

PS> pardzo przydatne na party .. hehe

Kontakt: pin@usdk.pl

15

MM: Ostatni raz poprawiam bledne cytowanie, draco, opamietaj sie :)

Ee? Nie widzę w tamtym poście żadnego cytatu.

KMK
? HEX$(6670358)

16

... jest już coś takiego - lub mniej więcej coś takiego. SIMDRV. Co potrzeba>? Atari + interface IDE KMK, SIMDRV i drugie Atari. O czzzo chodzi? Atarka z twardzielem udostępnia po SIO drugiej Atarce dowolnie wybraną partycję z KMK. .. hehe działa jak SIO2PC .. .udało mi się z tego "wycisnąć" ok. 68k baud.  :D , - .. oczywiście na kablu jest mała "drabinka". Ale mała.  :lol:

PS> pardzo przydatne na party .. hehe

No ale atarka z twardzielem robi wtedy za "centralny serwer", którego inicjator wątku chciał unikać jak ognia :D

Co do ethernetu, jeśli PC/XT sobie radzi, to atari z 65c816 też sobie poradzi ...

KMK
? HEX$(6670358)

17

Ee? Nie widzę w tamtym poście żadnego cytatu.

Bo poprawilem :)

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

18

No ale atarka z twardzielem robi wtedy za "centralny serwer", którego inicjator wątku chciał unikać jak ognia :D

... i "troche" zajęty serwer - bo oprócz obsługi "połączenia" - to w zasadzie nie dzieje się już nic. .  :D

Co do ethernetu, jeśli PC/XT sobie radzi, to atari z 65c816 też sobie poradzi ...

... a procki leżą i czekają. Tzn. nie pisze tego do ciebie - bo z czego mi się wydaje masz oryg. SWEET16;- Dla zainteresowanych - są wolne jeszcze 2 szt. dip40 - wolne = v. 4mhz :D  :D

Kontakt: pin@usdk.pl

19

... a procki leżą i czekają. Tzn. nie pisze tego do ciebie - bo z czego mi się wydaje masz oryg. SWEET16;- Dla zainteresowanych - są wolne jeszcze 2 szt. dip40 - wolne = v. 4mhz :D  :D

A propos: czy masz opracowany montaż tak, żeby można było łatwo dorzucić trochę pamięci liniowo powyżej 64k? Bo z tego co pamiętam tam trzeba robić jakieś sztuczki, z powodu procesor wystawia najstarszy bajt adresu na szynie danych najpierw i to trzeba złapać zewnętrzną elektroniką ...

KMK
? HEX$(6670358)

20

Sweet16, czy 65c816adp (Pasiu) raczej ciężko. Pasiu pracuje nad nowym dopałem - częściowo (bodajże) wzorowanym na HyperSpeed - z liniowym ramem (minimum 1MB); wszystkie odwołania do ramu powyżej $ffff na "więcej" mhz. Na ile; to się okaże - zresztą; najlepiej niech autor wypowie się na ten temat - bo słyszałem wiele - a nie wiem ostatecznie na czym obstało. ;)  :arrow:

.. to co widziałem (z liniowym) było zintegrowane w "kostce" wkładanej zamiast 6502... i tyle. Żadnych kabli.  :lol:

Kontakt: pin@usdk.pl

21

No piknie, że żadnych kabli, ale wolałbym żeby przynajmniej pamięci się dało wymieniać  :?

KMK
? HEX$(6670358)

22

... jeśli dobrze zrozumiałem;- "wymieniać" ??....... -To co widziałem zbudowane było z dwóch części - pierwsza to moduł z 65c816, druga - to płytka z liniowym "wpinana" do płytki z '816.  :lol: bardzo ładne  :twisted:

Kontakt: pin@usdk.pl

23

<wazelina> Wszystko, co robi Pasiu jest ładne. </wazelina>

Ale wracając do wątku (żeby uniknąć cytatów, których nie ma) w gniazdku SIO są dwa sygnały przerwań: interrupt i proceed. Nieużywane. Po ich otrzymaniu procesor idzie sobie pod adres ustawiony w stosownym miejscu. O ile mnie pamięć nie myli (kto ma moją mapę pamięci???) są to przerwanka NMI. Nie dałoby się tego jakoś wykorzystać?

Czy w ogóle cokolwiek tego używa, bo nie słuszałem?

Tyle ukrytych mocy i nierozwiązanych zagadek drzemie jeszcze w Atari.

24

O ile mi wiadomo, to sa przerwania IRQ.

KMK
? HEX$(6670358)

25

na pewno irq - jedynym zrodlem NMI w atari jest antic.